Omahoito ja potilaan ohjaus asiantuntijan työnä (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7321032-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 20
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Marjo Salmela
- Ryhmät
-
YSOTES18Sosiaali- ja terveysalan ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot, K18
- Opintojakso
- 7321032
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää omahoidon ja sen tukemisen merkityksen
• osaa eri tavoin arvioida ja tukea potilasta sitoutumaan hoitoonsa
• tuntee ja hyödyntää laajasti potilasohjauksessa hyödynnettäviä menetelmiä
• tunnistaa ja hyödyntää kolmannen sektorin ja kokemusasiantuntijan roolin potilaan omahoidon ja ohjauksen tukena
• tukea potilaan kuntoutumista
Sisältö
• Omahoito ja sen tukeminen
• Vuorovaikutus ja kommunikaatio-osaaminen
• Lääkehoito osana potilaan omahoitoa – oikean toteuttamisen / hoitoon sitoutumisen merkitys, itsehoitolääkitys
• Kokemusasiantuntijuus ja kolmas sektori
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- ymmärtää omahoidon ja sen tukemisen merkityksen
- eri tavoin arvioida ja tukea potilasta sitoutumaan hoitoonsa
- tuntee ja hyödyntää laajasti potilasohjauksessa hyödynnettäviä menetelmiä
- tunnistaa ja hyödyntää kolmannen sektorin ja kokemusasiantuntijan roolin potilaan omahoidon ja ohjauksen tukena
- tukea potilaan kuntoutumista
Sisältö
- Omahoito ja sen tukeminen
- Vuorovaikutus ja kommunikaatio-osaaminen
- Lääkehoito osana potilaan omahoitoa – oikean toteuttamisen /hoitoon sitoutumisen merkitys, itsehoitolääkitys
- Kokemusasiantuntijuus ja kolmas sektori
Aika ja paikka
4.9.2018 - 31.5.2019
Oppimateriaalit
Absetz, P. & Hankonen, N. 2011. Elämäntapamuutoksen tukeminen terveydenhuollossa: vaikuttavuus ja keinot. Katsaus. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 127(21), 2265-72. http://www.duodecimlehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/api/pdf/duo99873
Absetz, P. & Hankonen, N. 2017. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään terveellisiä elämäntapoja? Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 133(10), 1015-21. http://www.duodecimlehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/lehti/2017/10/duo13734
Baptista, D.G., Wiens, A., Pontarolo, R., Regis, L.,Torelli Reis, W.C. & Correr, C..J. 2016. The chronic care model for type 2 diabetes: a systematic review. Diabetology & Metabolic Syndrome 8:7. Opens Access.
Davy, C. , Bleasel, J., Liu, H., Tchan, M., Ponniah, S. & Brown, A. 2015. Effectiveness of chronic care models: opportunities for improving healthcare practice and health outcomes: a systematic review. BMC Health Services Research 15:194. Open Access.
Hietala, O. & Rissanen, P. 2015. Kuntoutussäätiö & Mielenterveyden keskusliitto. Opas kokemusasiantuntijatoiminnasta. http://mtkl.fi/wpcontent/uploads/2015/03/Kokemusasiantuntija-opas.pdf
Linden, A., Butterworth, S. & Prochaska, J. O. 2010. Motivational interviewing-based health coaching as a chronic care intervention. Journal of Evaluation in Clinical Practice 16, 166–174.
Mustajoki, P. & Kunnamo, I. 2009. Motivoiva potilashaastattelu, vaikuttava terveysneuvonta. http://www.terveysportti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/dtk/shk/koti
Nieuwlaat, Y. 2014. Interventions for enhancing medication adherence. Cochrane Database Syst Rev 20(11).
Routasalo, P., Airaksinen, M., Mäntyranta, T. & Pitkälä, K. 2010. Pitkäaikaissairaan oma-hoidon opastus. Suomen Lääkärilehti 21/2010 vsk 65, 1917-22 . http://www.laakarilehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/pdf/2010/SLL212010-1917.pdf
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki. Edita.
Lisää opintojaksolla
Opetusmenetelmät
• Lähiopetus, seminaarityöskentely, ennakkotehtävä(t), itsenäinen / ryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Työelämälähtöisyys ja pedagogisen osaamisen vahvistaminen toteutuu läpi koko opintojakson.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
• Potilaan ohjaus
• Potilaan (oma)hoito
• Ennakkotehtävä(t)
• Opetustilanne
• Itsenäinen työelämässä oppiminen
Opiskelijan työn mitoitus:
• Lähiopetus ja seminaari (syksy: 10 h, kevät: 10 h)
• Ennakkotehtävä(t): 20 h
• Opetustilanteen suunnittelu ja toteutus: 27 h
• Itsenäinen työelämässä oppiminen (suunnitelma, toteutus, raportti): 54 h
• Itsenäinen / ryhmätyöskentely: 149 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Osallistuminen (HKS/HYL)
• Ennakkotehtävä(t) (HKS/HYL)
• Potilaan ohjaus: suunnitelma ja toteutus (HKS/HYL)
• Potilaan (oma)hoito -tehtävä (T1–K5)
• Opetustilanne: suunnitelma ja raportti (HKS/HYL)
• Itsenäinen työelämässä oppiminen (HKS/HYL)
• Vertaispalaute ja itsearviointi (HKS/HYL)