Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja käyttäjälähtöinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR34-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.08.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 24
Koulutus
Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettajat
Jani Pihlajamaa
Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Jani Pihlajamaa
Opintojakso
KU00BR34
Toteutukselle KU00BR34-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä
*******************************************************
Lähijaksot ja niiden teemat:

SYYSKUUN LÄHIJAKSO
- Opintojakson sisältö ja tavoitteet, tiimiroolit, tiimeihin jakautuminen

LOKAKUUN LÄHIJAKSO
- Uudet teknologiat taiteessa
- Ideointi, innovointi, idean testaaminen ja arviointi

MARRASKUUN LÄHIJAKSO
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena

JOULUKUUN LÄHIJAKSO
- Palvelumuotoilun tehtävän purku

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä asiakkaiden ja käyttäjien ongelmia ja tarpeita
• tuottaa ja arvioida luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
• hyödyntää muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintakonseptien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä

Sisältö

• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä

Opetusmenetelmät

Lähitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät lähijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Lähitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.

Siirry alkuun