Gerontologisen asiantuntijuuden lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ06-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Sini Eloranta
- Opintojakso
- TH00BQ06
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· jäsentää ja soveltaa gerontologian laaja-alaista monitieteistä tietoperustaa.
· hahmottaa vanhuuden ja vanhenemisen monimuotoisen ilmiön.
· arvioida ja hyödyntää eri lähteistä saatua vanhenemiseen ja ikääntymiseen liittyvää tietoa.
Sisältö
· Monitieteinen lähestymistapa ja vanhuudentutkimus työn perustana
· Vanhuus ja vanhenemisen monimuotoisuus yhteiskunnassa ja kulttuurissa
Gerontologisen asiantuntijuuden lähtökohdat (5 op)
Toteutussuunnitelma:
Ennakkotehtävä
Lähiopetus
ma10.2. klo 13.00-15.30 Kokemusasiantuntijan puheenvuoro vanhenemisesta ja keskustelua teemasta ennakkotehtävän pohjalta, paikka: Turun seudun vanhustuki ry, Läntinen Pitkäkatu 33 20100 Turku Lounatuulet Yhteisötalo
ma9.3. klo 10-15.45 Asiantuntijaluennot, Sini Eloranta ja Marika Salminen
ma6.4. klo 10-15.45 Asiantuntijaluento ja opiskelijoiden seminaariesitykset, paikkana: ITC, C3044, Sini Eloranta ja Marika Salminen
Kirjallinen työ, palautus 10.5.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· jäsentää ja soveltaa gerontologian laaja-alaista monitieteistä tietoperustaa.
· hahmottaa vanhuuden ja vanhenemisen monimuotoisen ilmiön.
· arvioida ja hyödyntää eri lähteistä saatua vanhenemiseen ja ikääntymiseen liittyvää tietoa.
Sisältö
· Monitieteinen lähestymistapa ja vanhuudentutkimus työn perustana
· Vanhuus ja vanhenemisen monimuotoisuus yhteiskunnassa ja kulttuurissa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
5 op = 133t
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä (hyl-hyv), seminaariesitys (hyl-hyv) ja kirjallinen tehtävä (1-5)