Siirry suoraan sisältöön

Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukenaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA70

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• ymmärrät lainsäädännön merkityksen lapsiperheiden tukemisessa ja lastensuojelutyössä
• tunnet perhetyypit ja tunnistat erilaiset perhetilanteet
• osaat ohjata lapsiperheitä palveluihin
• osaat työskennellä lasten ja perheiden kanssa erilaisissa tilanteissa ja kokoonpanoissa

Sisältö

• erilaiset perheet ja perhetilanteet
• peruspalvelut, sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki sekä järjestötyö lasten ja perheen tukena
• lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa
• systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 03.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• ymmärrät lainsäädännön merkityksen lapsiperheiden tukemisessa ja lastensuojelutyössä
• tunnet perhetyypit ja tunnistat erilaiset perhetilanteet
• osaat ohjata lapsiperheitä palveluihin
• osaat työskennellä lasten ja perheiden kanssa erilaisissa tilanteissa ja kokoonpanoissa

Sisältö

• erilaiset perheet ja perhetilanteet
• peruspalvelut, sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki sekä järjestötyö lasten ja perheen tukena
• lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa
• systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely

Oppimateriaalit

Kuvattu Itselarningissä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Tiimiopiskelu
Luento-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Portfolion työstäminen 1 op
Oppimistehtävä 2 op

Sisällön jaksotus

Vastuuopettaja: Niina Vuoristo

Opetuspäivä maanantai, viikot 3-15

Opintojaksolle ilmoittautuminen päättyy 6.1.2025.

Opetuspäivä maanantai, opetusaika klo 9.00 - 15.00

Ennakkotehtävä: lapsistrategia ja perheiden aseman yhteiskunnallinen muutos
13.1.2025 Moduulin aloitus, oppimistehtävän ohjeistus, myönteinen tunnistaminen / LN, NV
20.1.2025 Ennaltaehkäisevät palvelut lasten ja perheiden tukena / LN, Lastensuojeluilmoitus (SHL, LSL) / NV
27.1.2025 Ero lapsiperheissä / SV
3.2.2025 Systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely / LN, MONIA päivän ohjeistus
10.2.2025 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä
17.2.2025 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä, raportin kirjoittaminen
26.2.2025 klo 8.00 - 16.00 MONIA päivä: lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa / SV, LN, NK, NV ZOOM

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä, joka ilmoitetaan ko. opetuspäivän jälkeen Itsissä.
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***

Ennakkotehtävien palautus ennen ko. teeman opetusta.
Kaikkien opintojakson tehtävien (poissaolon korvaavat tehtävät ja ennakkotehtävät) viimeinen palautuspäivä on 3.3.2025. Tehtäviä ei oteta myöhemmin vastaan, opiskelija suorittaa opintojakson kevät 2026 toteutuksessa.

Oppimistehtävän palautus 3.3.2025, 7.4.2025 tai 1.9.2025.

Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyv / hyl
Oppimistehtävä T1-K5 / täyd.

Hylätty (0)

Arviointikriteerit kuvattu tehtäväksiannossa.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 06.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

46 - 55

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Vastuuopettaja

Niina Vuoristo

Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22

Tavoitteet

• ymmärrät lainsäädännön merkityksen lapsiperheiden tukemisessa ja lastensuojelutyössä
• tunnet perhetyypit ja tunnistat erilaiset perhetilanteet
• osaat ohjata lapsiperheitä palveluihin
• osaat työskennellä lasten ja perheiden kanssa erilaisissa tilanteissa ja kokoonpanoissa

Sisältö

• erilaiset perheet ja perhetilanteet
• peruspalvelut, sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki sekä järjestötyö lasten ja perheen tukena
• lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa
• systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely

Oppimateriaalit

Kuvattu Itselarningissä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Tiimiopiskelu
Luento-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Portfolion työstäminen 1 op
Oppimistehtävä 2 op

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle ilmoittautuminen päättyy 19.1.2024.

Opetuspäivä perjantai, opetusaika klo 9.00 - 15.00

Ennakkotehtävä: lapsistrategia ja perheiden aseman yhteiskunnallinen muutos
19.1.2024 Moduulin aloitus, oppimistehtävän ohjeistus, orientoituminen / LN, NV
26.1.2024 Ennaltaehkäisevät palvelut lasten ja perheiden tukena / LN, Lastensuojeluilmoitus (SHL, LSL) / NV
2.2.2024 Ero lapsiperheissä / SV
9.2.2024 Systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely / LN, MONIA päivän ohjeistus
16.2.2024 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä, aluekävely
23.2.2024 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä, raportin kirjoittaminen
28.2.2024 klo 8.00 - 16.00 MONIA päivä: lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa / SV, LN, NK, NV ZOOM

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä, joka ilmoitetaan ko. opetuspäivän jälkeen Itsissä.
Ennakkotehtävien palautus ennen ko. teeman opetusta.
Kaikkien opintojakson tehtävien (poissaolon korvaavat tehtävät ja ennakkotehtävät) viimeinen palautuspäivä on 6.3.2024. Tehtäviä ei oteta myöhemmin vastaan, opiskelija suorittaa opintojakson kevät 2025 toteutuksessa.

Oppimistehtävän palautus 6.3.2024, 12.4.2024 tai 6.9.2024.

Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyv / hyl
Oppimistehtävä T1-K5 / täyd.

Hylätty (0)

Arviointikriteerit kuvattu tehtäväksiannossa.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.