B2B-markkinointi ja myyntiLaajuus (5 op)
Tunnus: 3011667
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille
Sisältö
Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
11.09.2024 - 24.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
Ryhmät
-
PLIITS23MARPLIITS23MAR
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille
Sisältö
Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit
Kirjat:
- Zimmerman, A. (2018). Business to business marketing management: A global perspective (Third edition.). Routledge. (soveltuvin osin) (tämä on kirjareflektiossa käytettävä teos)
- Kurvinen, J. & Seppä, M. (2016). B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Kauppakamari. (soveltuvin osin)
- Jobber, D., & Lancaster, G. (2015). Selling and sales management (Tenth edition.). Pearson.
Muu materiaali:
- podcastit
- blogit
- ym.
Opetusmenetelmät
- lähiopetus (luennointi, ryhmätyöskentely, parityöskentely)
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyöskentely)
- yritystoimeksianto
- oppimisen tarkistustentit ITSissä (2 kpl)
- vapaaehtoinen kirjareflektio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kaksi oppimisen tarkistustenttiä ITSissä. Ajankohdat katsotaan kurssin ensimmäisellä luennolla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen oppiminen & innovaatiopedagogiikka. Opetuksessa painotetaan ja tuetaan ammattimaista työskentelyotetta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä (ryhmätyö 1), yksilötehtävästä ja yritystoimeksiannosta (ryhmätyö 2).
Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssin aikana suoritetaan kaksi oppimisen tarkistustenttiä ITS-tentteinä.
Kurssin aikana on mahdollista suorittaa arvosanaa nostava, vapaaehtoinen kirjareflektio.
Kurssilla harjoitellaan myös ammattimaista työskentelyotetta, esiintymistä ja vertaispalautteen antamista. Ammattimainen työskentelyote = mm. projektinhallinnan harjoittelua, muistion pitäminen ryhmätyöskentelystä jne.
Kurssin lopuksi opiskelijat täyttävät oman ryhmänsä työskentelyä koskevan vertaispalautteen, jota opettaja voi hyödyntää arvioinneissa (=opettaja voi antaa opiskelijalle matalamman/korkeamman arvosanan, mikäli vertaisarvioinnista käy systemaattisesti ilmi opiskelijan arvosanaa nostavia/madaltavia seikkoja).
Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h opiskelijan työtä
Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %. Poissaoloja ei voi korvata korvaavilla tehtävillä.
Sisällön jaksotus
Ajoitus: 03.09.2024 - 5.11.2024
Kurssilla opitaan mm. seuraavia asioita:
- B2B-liiketoiminnan pääpiirteet
- Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen, prospektointi ja liidien generointi (Smarketing)
- Asiakaslähtöinen myyntiprosessi ja myyntineuvottelut
- B2B-asiakkuuksien hallinta ja johtaminen (mm. CRM ja hoitomallit)
- B2B-markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen eri kohderyhmille
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSLearning & sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ajoitus: 03.09.2024 - 12.11.2024
Arvioinnin kohteet:
- Kirjallinen ryhmäraportti 30 % (0-5)
- Yksilötehtävä 30 %
- Yritystoimeksianto ryhmätyönä + videopresentaatio 20 % (0-5)
- Oppimisen tarkistustentit 10 % + 10 %
- Aktiivisuus (opetus- ja presentaatiotilanteissa sekä ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sovitulla tavalla)
- Vapaaehtoinen kirjareflektio (voi vaikuttaa arvosanaan nostavasti) (hyv/hyl)
Jokaista kurssitehtävää ei ole pakko palauttaa. Tällöin tehtävä arvioidaan arvosanalla 0.
Kurssin aikana voi ansaita aktiivisuuspisteitä seuraavilla tavoilla:
- vapaaehtoinen esittäminen presentaatiokerroilla
- yleinen aktiivisuus luennoilla
- tuntitehtäviin osallistuminen
- kirjareflektion suorittaminen hyväksytysti
- ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sovitulla tavalla (käy ilmi vertaispalautteesta)
Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %. Poissaoloja ei voi korvata korvaavilla tehtävillä.
Oppimisen tarkistustenttien ajankohdat ilmoitetaan kurssin ensimmäisellä luennolla.
Hylätty (0)
Mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen alle 50 %, eikä palauta pyydettyjä tehtäviä, opintojakson suoritus on hylätty. Vapaamatkustaminen ryhmätöissä johtaa kurssin hylkäämiseen. Yksittäinen tehtävä hylätään, mikäli se sisältää väh. 50 % plagioitua sisältöä. Kurssi hylätään, mikäli opiskelija palautta täysin plagioidun tehtävän (=väh. 90 % plagioitu).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija muistaa ja ymmärtää kurssilla käsitellyt asiat (faktat ja käsitteet), muttei vielä osaa soveltaa niitä monipuolisesti.
Opiskelija noudattaa enimmäkseen ohjeita, mutta ei tuota itsenäisiä ratkaisuja. Palautetut tehtävät vastaavat AI:n tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä. Tekstiviitteet puuttuvat ja tekoälyn tuottamaa sisältöä/muualta kopioitua sisältöä esitetään omana tekstinä.
Opiskelija ei osallistu ryhmätöihin tai niiden esittämiseen aktiivisesti, ja hänen ammattimainen työskentelyotteensa on heikko. Arvioinnin kohteena oleva tehtävä/olevat tehtävät on palautettu toistuvasti myöhässä. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on tyydyttävällä tasolla.
Opiskelija ei osoita aktiivisuutta kurssin aikana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kurssin asioita, osaa perustella valintojaan ja osaa keskustella oppimistaan asioista. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan asioita ja taitoja annettujen tehtävien ratkaisuun. Opiskelijalla on jonkin verran kykyä analysoida oppimaansa tietoa ja hän löytää syy-seuraus-suhteita päätelmiensä ja teorian väliltä.
Opiskelija toimii hyvin itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää opiskelussa alan tietotaitoa. Palautetuissa tehtävissä on paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin (=viittaustekniikkaa on käytetty).
Palautetut työt ovat tavoitteellisia ja niissä on vain pieniä puutteita. Tietoperusta on perusteltua ja sitä on osattu soveltaa aiheeseen soveltuvasti. Johtopäätökset on osattu esittää loogisesti ja selkeästi, ja palautettavien tuotosten jälki on viimeisteltyä (esim. oikoluku). Palautusten kieli on hyvää ja opiskelijan antama ammatillinen työskentelyote on hyvä. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on hyvällä tasolla.
Opiskelija on aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä, ja on suorittanut mahdollisesti kirjareflektion.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa, analysoida ja arvioida kurssin asioita sekä oppimaansa. Opiskelija osaa keskustella kurssin asioista ja jäsennellä tietoa soveltamisen edellyttämällä tavalla. Opiskelijan palauttamista tehtävistä käy ilmi hänen kykynsä luoda omia ratkaisuja tai näkemyksiä tehtävänantoihin.
Opiskelija toimii erinomaisesti itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää ja soveltaa opiskelussa alan tietotaitoa. Palautetuissa tehtävissä on erittäin paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin (=viittaustekniikkaa on käytetty).
Opiskelijan palauttamat työt ovat tavoitteellisia, ne vastaavat tehtävänantoon ja ovat jo sellaisenaan hyödynnettävissä tosielämän tarpeisiin. Tietoperustaa on osattu käyttää monipuolisesti ja lähteet on valittu kriittisesti. Tuotosten johtopäätökset on osattu pohjata tietoperustaan, asiat on esitetty loogisesti, pohdinta sisältää aidosti opiskelijan/ryhmän omia näkemyksiä, ja työn jälki on viimeisteltyä. Opiskelija osallistuu presentointiin innostuneella asenteella. Ryhmätyöskentely on hoidettu ammattimaisella työskentelyotteella.
Opiskelija on huomattavan aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä, ja on suorittanut todennäköisesti kirjareflektion.
Palautettujen tehtävien kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat kiitettävällä tasolla. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on kiitettävällä tasolla.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 20.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
Ryhmät
-
PLIITS22MARPLIITS22MAR
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille
Sisältö
Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Oppimateriaalit
Zimmerman, A. (2018). Business to business marketing management: A global perspective (Third edition.). Routledge. (soveltuvin osin) (tämä on kirjareflektiossa käytettävä teos)
Kurvinen, J. & Seppä, M. (2016). B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Kauppakamari. (soveltuvin osin)
Muu materiaali:
- podcastit
- blogit
- ym.
Opetusmenetelmät
- lähiopetus (luennointi, ryhmätyöskentely, parityöskentely)
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyö ja harjoitustyö sekä niiden esittely)
- harjoitustyö yritystoimeksiantona
- kirjareflektio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen oppiminen & innovaatiopedagogiikka. Opetuksessa painotetaan ja tuetaan ammattimaista työskentelyotetta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä, joka jaotellaan kurssin aikana pienempiin kokonaisuuksiin, ja yritystoimeksiantona tehtävästä pienemmästä harjoitustyöstä.
Kurssin aikana on mahdollista suorittaa arvosanaa nostava, vapaaehtoinen kirjareflektio.
Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssilla harjoitellaan myös ammattimaista työskentelyotetta, esiintymistä ja vertaispalautteen antamista.
Kurssin lopuksi opiskelijat täyttävät oman ryhmänsä työskentelyä koskevan vertaisarvioinnin, jota opettaja voi hyödyntää arvioinneissa (=opettaja voi antaa opiskelijalle matalamman/korkeamman arvosanan, mikäli vertaisarvioinnista käy systemaattisesti ilmi opiskelijan arvosanaa nostavia/madaltavia seikkoja).
Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h opiskelijan työtä
Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %.
Sisällön jaksotus
Ajoitus: 05.09.2023 - 31.10.2023
- B2B-liiketoiminnan pääpiirteet
- Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
- Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
- B2B-asiakkuuksien hallinta ja johtaminen
- B2B-markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSLearning & sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
- Kirjallinen ryhmäraportti ja siihen liittyvä presentointi 60 % (0-5)
- Harjoitustyö: yritystoimeksianto ja sen presentointi 40 % (0-5)
- Aktiivisuus (läsnäolo% ja aktiivisuus opetus- ja presentaatiotilanteissa)
- Vapaaehtoinen kirjareflektio (voi vaikuttaa arvosanaan nostavasti) (0-5)
- Vertaisarviointi (hyväksytty/puuttuu)
Kurssin aikana voi ansaita aktiivisuuspisteitä seuraavilla tavoilla:
- läsnäolo (väh. 50 %)
- yleinen aktiivisuus luennoilla ja presentaatiokerroilla
- kirjareflektion suorittaminen
- ammattimainen työskentelyote (mm. hyvät tiimityötaidot, huolellinen työtapa, kiinnostunut asenne)
Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %.
Hylätty (0)
Mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen alle 50 %, eikä osallistu ryhmätyöhön tai harjoitustyöhön, eikä palauta vertaisarviointia, opintojakson suoritus on hylätty. Vapaamatkustaminen ryhmätöissä johtaa kurssin hylkäämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija noudattaa ohjeita, mutta ei tuota itsenäisiä ratkaisuja. Ryhmäraportti ja harjoitystyö vastaavat AI:n tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.
Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai harjoitustehtävään tai niiden esittämiseen aktiivisesti, ja hänen ammattimainen työskentelyotteensa on heikko. Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat tyydyttävällä tasolla. Arvioinnin kohteena oleva tehtävä/olevat tehtävät on palautettu myöhässä.
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen noin 50-60 %.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii hyvin itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää opiskelussa alan tietotaitoa. Ryhmätyössä ja harjoitustyössä on huomattavan paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin.
Ryhmätyö ja harjoitustyö ovat selkeästi tavoitteellisia ja innovatiivisia. Tietoperusta on perusteltua ja sitä on osattu soveltaa aiheeseen soveltuvasti. Johtopäätökset on osattu esittää loogisesti ja selkeästi, ja palautettavien tuotosten jälki on viimeisteltyä. Ryhmäraportin ja harjoitustyön kieli on hyvää ja opiskelijan antama ammatillinen työskentelyote on hyvä. Opiskelijan esiintymistaidot ovat hyvät tai hän osoittaa aitoa kiinnostusta kehittää esiintymistaitojaan.
Opiskelija on aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä, on suorittanut mahdollisesti kirjareflektion ja on läsnä lähiopetuksessa vähintään 75 %.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija toimii erinomaisesti itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää ja soveltaa opiskelussa alan tietotaitoa. Ryhmäraportissa ja harjoitustyössä on erittäin paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin.
Ryhmätyö ja harjoitustyö ovat selkeästi tavoitteellisia, innovativisia ja jo sellaisenaan suoraan hyödynnettävissä tosielämän tarpeisiin. Tietoperustaa on osattu käyttää monipuolisesti ja lähteet on valittu kriittisesti. Tuotosten johtopäätökset on osattu pohjata tietoperustaan, asiat on esitetty loogisesti ja pohdinta sisältää aidosti ryhmän omia näkemyksiä, ja työn jälki on viimeisteltyä. Ryhmätyön esittäminen on inspiroivaa ja innovatiivista, ja esittämisestä huokuu uskallus heittäytyä. Ryhmätyöskentely on hoidettu ammattimaisella työskentelyotteella ja ryhmän omia pelisääntöjä on noudatettu.
Opiskelija on huomattavan aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä, on suorittanut todennäköisesti kirjareflektion ja on läsnä lähiopetuksessa n. 100 %.
Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 20.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Ajaya Joshi
- Otieno Mbare
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
-
Vaihtos22YrmyVaihtos22Yrmy
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille
Sisältö
Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt ja -harjoitukset, luku/youtube-piirit, pajat, ITS-learning materiaalit
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on että tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tietää mitkä ovat BtoB myyntiprosessin vaiheet
- osaa soveltaa vuorovaikutustaitoja BtoB myyntitilanteessa prosessin eri vaiheissa
- tietää millaista on ammattimainen BtoB myynti teoriassa ja voi alkaa harjoitella jo opintojen aikana
- tietää millaisia erilaisia organisaatioita ostajina voi kohdata ja miten näissä tilanteissa tulisi myyntivastaavien reagoida ja kommunikoida
- osaa pitkäaikaisten asiakkassuhteiden rakentamisen vaiheet ja tietää arvonluonnin merkityksen kehitettäessä liikesuhdetta sen eri vaiheissa.
- osaa selittää myyntityön - erityisesti myyntiennusteiden laadinnan - roolin organisaatiossa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 20.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille
Sisältö
Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Jobber, D. & Lancaster, G. (2015). Selling and sales management (Tenth edition.). Pearson. (soveltuvin osin)
Kurvinen, J. & Seppä, M. (2016). B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Kauppakamari. (soveltuvin osin)
Taylor, H. (2018). B2B marketing strategy: Differentiate, develop and deliver lasting customer engagement. Kogan Page.
Muu materiaali:
- podcastit
- tieteelliset artikkelit
- blogit
Opetusmenetelmät
- lähiopetus
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyö ja sen esittely)
- vertaispalautteen antaminen kirjallisesti oman ryhmän työskentelystä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen oppiminen (collaborative learning) & innovaatiopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä, joka jaotellaan kurssin aikana pienempiin kokonaisuuksiin. Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssilla harjoitellaan myös pitchausta, esiintymistä ja vertaispalautteen antamista.
Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h
Sisällön jaksotus
Ajoitus: 29.08.2022 - 5.12.2022 (vkot 35—49)
- B2B-liiketoiminnan pääpiirteet
- Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
- Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
- Asiakkuuksien hallintasuunnitelma (CRM)
- Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
- Kirjallinen ryhmäraportti 70 %
- Ryhmätyön presentointi 20 %
- Vertaispalaute oman ryhmän työskentelystä 10 %
Opiskelijan läsnäolo (väh. 25 %), aktiivisuus ja tiimityötaidot (voi nostaa tai laskea arvosanaa yhdellä pykälällä).
Raportin palauttaminen viimeisen palautuspäivän jälkeen laskee arvosanaa yhdellä/vrk.
Hylätty (0)
Mikäli opiskelija ei osallistu lainkaan lähiopetukseen, ryhmätyöhön ja sen presentointiin, tai ryhmätyötä ja/tai vertaisarviointia ei palauteta, opintojakson suoritus on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija noudattaa ohjeita, mutta ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai sen esittämiseen aktiivisesti, ja hänen tiimityötaitonsa ovat heikot. Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat tyydyttävällä tasolla. Opiskelian antama vertaispalaute on suppea.
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähintään 25 %.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii hyvin itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää opiskelussa alan tietotaitoa.
Ryhmätyö on selkeästi tavoitteellinen ja innovatiivinen. Tietoperusta on perusteltua ja sitä on osattu soveltaa aiheeseen soveltuvasti. Johtopäätökset on osattu esittää loogisesti ja selkeästi. Ryhmäraportin kieli on hyvää ja opiskelijan antama ammatillinen vaikutelma on hyvä. Opiskelijan esiintymistaidot ovat hyvät tai hän osoittaa aitoa kiinnostusta kehittää esiintymistaitojaan. Opiskelija on selkeästi panostanut vertaispalautteeseen.
Opiskelijalla on hyvät tiimityötaidot ja esiintymistaidot tai hän osoittaa aitoa kiinnostusta kehittää tiimityö- ja esiintymistaitojaan.
Opiskelija on aktiivinen opetustilanteissa ja on läsnä vähintään 50 %.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija toimii erinomaisesti itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää ja soveltaa opiskelussa alan tietotaitoa.
Ryhmätyö on selkeästi tavoitteellinen, innovativinen ja jo sellaisenaan suoraan hyödynnettävissä tosielämän tarpeisiin. Tietoperustaa on osattu käyttää monipuolisesti ja lähteet on valittu kriittisesti. Ryhmätyön johtopäätökset on osattu pohjata tietoperustaan, asiat on esitetty loogisesti ja pohdinta sisältää aidosti ryhmän omia näkemyksiä. Ryhmätyön esittäminen on inspiroivaa ja innovatiivista, ja esittämisestä huokuu uskallus heittäytyä. Ryhmätyöskentelyssä on otettu huomioon ryhmän dynamiikka, ja ryhmäkeskustelu on dialogista ja aktiivista. Vertaispalautteeseen on panostettu huomattavan paljon.
Opiskelija on huomattavan aktiivinen opetustilanteissa ja hän on läsnä lähiopetuksessa n. 100 %.
Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla.