Siirry suoraan sisältöön

YritysviestintäLaajuus (3 op)

Tunnus: KH00CB14

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• laatia virallisia asiakirjoja, kuten tarjouspyyntö ja tarjous
• hoitaa reklamaatiotilanteet vastaanottajakeskeisesti
• varmistaa, että tiedonkulku on yritysviestinnässä sujuvaa
• kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa esiintymis- ja keskustelutilanteissa
• mukauttaa viestintäänsä tilanteen mukaan ja ottaa toisen osapuolen mahdollisimman hyvin huomioon
• valmistautua, osallistua, johtaa ja arvioida sekä saattaa päätökseen erilaisia keskusteluja.

Sisältö

- Asiakirjan kieli-, tyyli- ja ulkoasuvaatimukset
- Liikekirjeet (tarjouspyyntö, tarjous, tilaus ja vahvistus)
- Reklamaatiotilanteet
- Tiedotteet
- Kutsut, esityslistat, muistiot ja pöytäkirjat
- Keskusteluun ja esiintymiseen valmistautuminen
- Neuvottelun ja kokouksen kulku ja tekniikat
- Päätöksenteko ja argumentointi
- Nonverbaalisen viestinnän merkitys

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 22.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Laura Nurminen
Ryhmät
  • PLILOS23A
    PLILOS23A
  • PLILOS23B
    PLILOS23B

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• laatia virallisia asiakirjoja, kuten tarjouspyyntö ja tarjous
• hoitaa reklamaatiotilanteet vastaanottajakeskeisesti
• varmistaa, että tiedonkulku on yritysviestinnässä sujuvaa
• kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa esiintymis- ja keskustelutilanteissa
• mukauttaa viestintäänsä tilanteen mukaan ja ottaa toisen osapuolen mahdollisimman hyvin huomioon
• valmistautua, osallistua, johtaa ja arvioida sekä saattaa päätökseen erilaisia keskusteluja.

Sisältö

- Asiakirjan kieli-, tyyli- ja ulkoasuvaatimukset
- Liikekirjeet (tarjouspyyntö, tarjous, tilaus ja vahvistus)
- Reklamaatiotilanteet
- Tiedotteet
- Kutsut, esityslistat, muistiot ja pöytäkirjat
- Keskusteluun ja esiintymiseen valmistautuminen
- Neuvottelun ja kokouksen kulku ja tekniikat
- Päätöksenteko ja argumentointi
- Nonverbaalisen viestinnän merkitys

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 24 tuntia lähiopetusta kampuksella. Lähiopetuksen lisäksi itsenäiseen työskentelyyn on varattu noin 57 tuntia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana on aktiivinen osallistuminen lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun sekä yritysviestintään liittyvien tehtävien suunnittelu ja toteutus.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu lähitapaamisiin eikä tee vaadittuja tehtäviä. Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan kolmannen lähitapaamisen jälkeen, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys yrityksen liiketoiminnassa. Hän pystyy toteuttamaan ohjeiden mukaiset tehtävät sekä osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys yrityksen liiketoiminnassa. Hän pystyy toteuttamaan ohjeiden mukaiset tehtävät sovitussa aikataulussa. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys yrityksen liiketoiminnassa, ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa arjessaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja toteuttamaan ohjeiden mukaiset tehtävät erinomaisella tavalla sovitussa aikataulussa. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.

Ilmoittautumisaika

09.12.2022 - 19.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.04.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Laura Nurminen
Ryhmät
  • PLILOS21B
    PLILOS21B
  • PLILOS21A
    PLILOS21A

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• laatia virallisia asiakirjoja, kuten tarjouspyyntö ja tarjous
• hoitaa reklamaatiotilanteet vastaanottajakeskeisesti
• varmistaa, että tiedonkulku on yritysviestinnässä sujuvaa
• kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa esiintymis- ja keskustelutilanteissa
• mukauttaa viestintäänsä tilanteen mukaan ja ottaa toisen osapuolen mahdollisimman hyvin huomioon
• valmistautua, osallistua, johtaa ja arvioida sekä saattaa päätökseen erilaisia keskusteluja.

Sisältö

- Asiakirjan kieli-, tyyli- ja ulkoasuvaatimukset
- Liikekirjeet (tarjouspyyntö, tarjous, tilaus ja vahvistus)
- Reklamaatiotilanteet
- Tiedotteet
- Kutsut, esityslistat, muistiot ja pöytäkirjat
- Keskusteluun ja esiintymiseen valmistautuminen
- Neuvottelun ja kokouksen kulku ja tekniikat
- Päätöksenteko ja argumentointi
- Nonverbaalisen viestinnän merkitys

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää, mitä yritysviestintä merkitsee. Hän pystyy kirjoittamaan yritysviestinnän erilaisia tekstejä tehtävänannon mukaisesti. Hän osallistuu lähiopetukseen ja neuvotteluun osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä yritysviestintä merkitsee. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan tehtävänannon mukaisia yritysviestinnän tekstejä. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti sekä osallistuu lähiopetuksen työskentelyyn ja neuvotteluun aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä yritysviestintä merkitsee. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan tehtävänannon mukaisia yritysviestinnän tekstejä huolellisesti. Opiskelija asennoituu opintojaksoon erittäin positiivisesti ja tavoitteellisesti sekä osallistuu lähiopetuksen työskentelyyn ja neuvotteluun niin, että hän tuo keskusteluun uusia ja merkityksellisiä näkökulmia.

Ilmoittautumisaika

08.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

08.01.2023 - 14.04.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Laura Nurminen
Ryhmät
  • PLILOS22B
    PLILOS22B
  • PLILOS22A
    PLILOS22A

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• laatia virallisia asiakirjoja, kuten tarjouspyyntö ja tarjous
• hoitaa reklamaatiotilanteet vastaanottajakeskeisesti
• varmistaa, että tiedonkulku on yritysviestinnässä sujuvaa
• kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa esiintymis- ja keskustelutilanteissa
• mukauttaa viestintäänsä tilanteen mukaan ja ottaa toisen osapuolen mahdollisimman hyvin huomioon
• valmistautua, osallistua, johtaa ja arvioida sekä saattaa päätökseen erilaisia keskusteluja.

Sisältö

- Asiakirjan kieli-, tyyli- ja ulkoasuvaatimukset
- Liikekirjeet (tarjouspyyntö, tarjous, tilaus ja vahvistus)
- Reklamaatiotilanteet
- Tiedotteet
- Kutsut, esityslistat, muistiot ja pöytäkirjat
- Keskusteluun ja esiintymiseen valmistautuminen
- Neuvottelun ja kokouksen kulku ja tekniikat
- Päätöksenteko ja argumentointi
- Nonverbaalisen viestinnän merkitys

Arviointiasteikko

H-5