Asiakkuuksien ja asiakaskokemuksen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 3101275
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia erityisesti B2B-markkinoilla. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan ostopolun ja sen sisältämät kosketuspisteet sekä henkilökohtaisissa että digitaalisissa kanavissa. Opiskelija osaa analysoida asiakaslupauksen, asiakkaan odotusten ja asiakaskokemuksen muodostumista. Opiskelija osaa laatia suunnitelman asiakkuuksien hoitomalleista.
Sisältö
Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos.
Asiakkuuksien tunnistaminen ja kvalifiointi.
Asiakkaan ostopolku ja kosketuspisteet henkilökohtaisissa ja digitaalisissa kanavissa.
Asiakaslupaukset ja niiden lunastus.
Asiakkaan odotukset ja asiakaskokemuksen muodostuminen.
Asiakaspalautteen kerääminen ja hydöyntäminen.
Asiakkuuksien hoitomallit.
Asiakassuhteiden kehittäminen
Mahdollinen projekti
Ilmoittautumisaika
10.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
16.01.2025 - 03.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
PMYYNS23Myyntityö S23
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia erityisesti B2B-markkinoilla. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan ostopolun ja sen sisältämät kosketuspisteet sekä henkilökohtaisissa että digitaalisissa kanavissa. Opiskelija osaa analysoida asiakaslupauksen, asiakkaan odotusten ja asiakaskokemuksen muodostumista. Opiskelija osaa laatia suunnitelman asiakkuuksien hoitomalleista.
Sisältö
Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos.
Asiakkuuksien tunnistaminen ja kvalifiointi.
Asiakkaan ostopolku ja kosketuspisteet henkilökohtaisissa ja digitaalisissa kanavissa.
Asiakaslupaukset ja niiden lunastus.
Asiakkaan odotukset ja asiakaskokemuksen muodostuminen.
Asiakaspalautteen kerääminen ja hydöyntäminen.
Asiakkuuksien hoitomallit.
Asiakassuhteiden kehittäminen
Mahdollinen projekti
Oppimateriaalit
- Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten?
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995621006905970)
- Korkiakoski, K., & Gerdt, B. (2016). Ylivoimainen asiakaskokemus: Työkalupakki. Talentum Pro.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995029447205970)
- Gerdt, B., & Eskelinen, S. (2018). Digiajan asiakaskokemus: Oppia kansainvälisiltä huipuilta. Alma Talent.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995125977205970)
- Mäntyneva, M. (2019). Key account management: Kasvata yrityksesi avainasiakkuuksia. Kauppakamari.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995224337205970)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, yhteisesti ja pienryhmissä.
Teoriatietoperusta otetaan haltuun mm. tutustumalla oppimateriaaliin itsenäiseti sekä pienryhmissä, esityksissä sekä luentojen, podcastien ja videoiden avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on monivalintentti, jonka tarkempi ajankohta ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen oppiminen ja innovaatiopedagogiikka.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssin ennakkotehtävä
- Tietoperustaan liittyvät ryhmätyöt, presentointi sekä yksilötehtävä ja monivalintatentti.
Opiskelijan laskennallinen työmäärä yht. 135 h.
Sisällön jaksotus
Ajoitus: 16.01.2025 - 27.03.2025. Lähiopetus alkaa viikolla 5.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myynti- ja asiakaspalveluprosesseissa
- luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita
- analysoida asiakaskokemuksen muodostumista
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSLearning & sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Yksilötehtävät: ennakkotehtävä ja kurssitehtävä (1-5) 15 % + 35 %
- Ryhmätyö (1-5) 30 %
- Kurssitentti (1-5) 20 %
- 75 % läsnäolovaatimus kurssin läpäisemiseksi (6/8 lähiopetuskerrasta paikalla)
- Osallistumis - ja läsnäoloaktiivisuus (esim. kysymyksiin vastaaminen, dialogi, kysyminen, ryhmätöiden esittäminen) voi vaikuttaa arviointiin nostavasti tai laskevasti
- Vertaisarviointi ryhmätyöskentelystä
- Tehtävien palautus määräajan jälkeen tai tehtävien palauttamatta jättäminen vaikuttaa tehtäväkohtaiseen arviointiin laskevasti
- Opiskelijan osuus ryhmätyöstä voidaan hylätä, mikäli hän on toiminut vapaamatkustajana
Lopullinen arvosana annetaan asteikolla 1-5, painotukset huomoiden.
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kaksi kertaa, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi). Jos tekoälyä on käytetty ilman asianmukaista viittausta, johtaa se automaattisesti tehtävän hylkäämiseen. Kurssi hylätään, mikäli käy ilmi, että opiskelija palauttaa toisen opiskelijan tekemän työn (plagiointi).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/pienryhmä on omaksunut yksittäisiä aihealueen käsitteitä ja näkökulmia sekä soveltaa niitä jossain määrin arvioitavissa tehtävissä. Arvioitavat tuotokset perustuvat pääosin irrallisiin havaintoihin tai lähteistä otettuihin näkökulmiin, ei suunnitelmalliseen kokonaisnäkemykseen tietoperustan soveltamisesta.
Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai sen esittämiseen aktiivisesti. Opiskelijan saamasta vertaispalautteesta käy ilmi ryhmätyöskentelyn laiminlyöntiin viittaavia seikkoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija/pienryhmä toimii oma-aloitteisesti kohti arvioitavien tehtävien ja opintojakson tavoitteita ja yleisvaikutelmana on, että opiskelija/pienryhmä on hyvin ymmärtänyt asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen ja asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen menestystekijänä. Opiskelija/pienryhmä kykenee jakamaan ja yhdistelemään tietoa pienryhmän sisällä sekä tuottamaan loogisen ja olennaiset näkökulmat tiivistävän esityksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja yleisvaikutelmana on, että hän/ryhmä on omaksunut erinomaisesti asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen sekä asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen kilpailutekijänä. Pienryhmätöissä tietoperustan hyödyntäminen on laajaa ja esitykset osoittavat, että tietoa on pienryhmässä jaettu ja yhdistelty loogisesti ja ymmärrettävästi. Palautettavat lopputuotokset ovat viimeisteltyjä ja perusteltuja. Tuotoksista käy ilmi opiskelijan/pienryhmän ammattimainen kypsyys. Esityksiin on panostettu ja onnistuttu tiivistämään olennaiset näkökulmat.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 21.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
Ryhmät
-
PMYYNS22Myyntityö S22
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia erityisesti B2B-markkinoilla. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan ostopolun ja sen sisältämät kosketuspisteet sekä henkilökohtaisissa että digitaalisissa kanavissa. Opiskelija osaa analysoida asiakaslupauksen, asiakkaan odotusten ja asiakaskokemuksen muodostumista. Opiskelija osaa laatia suunnitelman asiakkuuksien hoitomalleista.
Sisältö
Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos.
Asiakkuuksien tunnistaminen ja kvalifiointi.
Asiakkaan ostopolku ja kosketuspisteet henkilökohtaisissa ja digitaalisissa kanavissa.
Asiakaslupaukset ja niiden lunastus.
Asiakkaan odotukset ja asiakaskokemuksen muodostuminen.
Asiakaspalautteen kerääminen ja hydöyntäminen.
Asiakkuuksien hoitomallit.
Asiakassuhteiden kehittäminen
Mahdollinen projekti
Oppimateriaalit
- Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten?
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995621006905970)
- Korkiakoski, K., & Gerdt, B. (2016). Ylivoimainen asiakaskokemus: Työkalupakki. Talentum Pro.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995029447205970)
- Gerdt, B., & Eskelinen, S. (2018). Digiajan asiakaskokemus: Oppia kansainvälisiltä huipuilta. Alma Talent.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995125977205970)
- Mäntyneva, M. (2019). Key account management: Kasvata yrityksesi avainasiakkuuksia. Kauppakamari.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995224337205970)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään aktivoivia, yhteistoiminnallisia case-oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, yhteisesti ja pienryhmissä.
Teoriatietoperusta otetaan haltuun mm. tutustumalla oppimateriaaliin itsenäiseti sekä pienryhmissä, esityksissä sekä luentojen, podcastien ja videoiden avulla.
Tietoperustaa sovelletaan käytäntöön mm. pienryhmien case-harjoituksissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on kaksi oppimisen tarkistusta, joille ei ole uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin ensimmäisellä kerralla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen case-harjoituksia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Tietoperustaan liittyvät case-pienryhmätyöt ja -esitykset (esim. power point) sekä yksilötehtävä ja oppimisen tarkistukset (2 kpl).
Opiskelijan laskennallinen työmäärä yht. 135 h.
Sisällön jaksotus
Ajoitus: noin 11.01.2024 - 14.03.2024
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myynti- ja asiakaspalveluprosesseissa
- luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita
- analysoida asiakaskokemuksen muodostumista
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSLearning & sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Yksilötehtävä: Asiakaskokemuksen arviointi ja kehitys (1-5) 30 %
- Ryhmätyö-Case (osa 1 ja osa 2, arvioidaan kokonaisuutena asteikolla 1-5) 35 %
- Ryhmätyö-Case X (1-5) 15 %
- 2 x oppimisen tarkistus (yksilötehtävinä tehtäviä verkkotenttejä) (1-5, siten, että yhden tentin max. pistemäärä on 10 ja läpi pääsee 5 pisteellä --> 5p=1, 6p=2, 7p=3, 8p=4 ja 9-10p=5) 10 % ja 10 %
- 50 % läsnäolovaatimus kurssin läpäisemiseksi
- Osallistumis - ja läsnäoloaktiivisuus (esim. kysymyksiin vastaaminen, dialogi, kysyminen, ryhmätöiden esittäminen) voi vaikuttaa arviointiin nostavasti tai laskevasti
- Vapaaehtoisen kirjareflektion hyväksytty suorittaminen vaikuttaa loppuarvosanaan nostavasti
- Itse- ja vertaisarviointi (hyv/hyl) voi vaikuttaa ryhmätöiden arviointiin laskevasti/nostavasti
- Tehtävien palautus määräajan jälkeen vaikuttaa tehtäväkohtaiseen arviointiin laskevasti
Lopullinen arvosana annetaan asteikolla 1-5, painotukset huomoiden.
Hylätty (0)
Hylkäämisen perusteena on se, että useampi kuin yksi vaadittava osuus opintojaksosta on hylätty/suorittamatta ja opiskelija on osallistunut lähiopetukseen alle 50 %. Opiskelijan osuus ryhmätyöstä voidaan myös hylätä, mikäli hän on toiminut vapaamatkustajana.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/pienryhmä on omaksunut yksittäisiä aihealueen käsitteitä ja näkökulmia sekä soveltaa niitä jossain määrin arvioitavissa tehtävissä. Arvioitavat tuotokset perustuvat pääosin irrallisiin havaintoihin tai lähteistä otettuihin näkökulmiin, ei suunnitelmalliseen kokonaisnäkemykseen tietoperustan soveltamisesta.
Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai sen esittämiseen aktiivisesti. Opiskelijan saamasta vertaispalautteesta käy ilmi ryhmätyöskentelyn laiminlyöntiin viittaavia seikkoja.
Opiskelija on läsnä noin 50-60 %. Opiskelijan saama vertaispalaute tukee arvosanaa 1-2.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija/pienryhmä toimii oma-aloitteisesti kohti arvioitavien tehtävien ja opintojakson tavoitteita ja yleisvaikutelmana on, että opiskelija/pienryhmä on hyvin ymmärtänyt asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen ja asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen menestystekijänä. Opiskelija/pienryhmä kykenee jakamaan ja yhdistelemään tietoa pienryhmän sisällä sekä tuottamaan loogisen ja olennaiset näkökulmat tiivistävän esityksen.
Opiskelija on läsnä noin 75 %. Opiskelijan saama vertaispalaute tukee arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja yleisvaikutelmana on, että hän/ryhmä on omaksunut erinomaisesti asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen sekä asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen kilpailutekijänä. Pienryhmätöissä tietoperustan hyödyntäminen on laajaa ja esitykset osoittavat, että tietoa on pienryhmässä jaettu ja yhdistelty loogisesti ja ymmärrettävästi. Palautettavat lopputuotokset ovat viimeisteltyjä ja perusteltuja. Tuotoksista käy ilmi opiskelijan/pienryhmän ammattimainen kypsyys. Esityksiin on panostettu ja onnistuttu tiivistämään olennaiset näkökulmat.
Opiskelija on läsnä noin 100 %. Opiskelijan saama vertaispalaute tukee arvosanaa 5.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
Ryhmät
-
PMYYNS21Myyntityö S21
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia erityisesti B2B-markkinoilla. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan ostopolun ja sen sisältämät kosketuspisteet sekä henkilökohtaisissa että digitaalisissa kanavissa. Opiskelija osaa analysoida asiakaslupauksen, asiakkaan odotusten ja asiakaskokemuksen muodostumista. Opiskelija osaa laatia suunnitelman asiakkuuksien hoitomalleista.
Sisältö
Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos.
Asiakkuuksien tunnistaminen ja kvalifiointi.
Asiakkaan ostopolku ja kosketuspisteet henkilökohtaisissa ja digitaalisissa kanavissa.
Asiakaslupaukset ja niiden lunastus.
Asiakkaan odotukset ja asiakaskokemuksen muodostuminen.
Asiakaspalautteen kerääminen ja hydöyntäminen.
Asiakkuuksien hoitomallit.
Asiakassuhteiden kehittäminen
Mahdollinen projekti
Oppimateriaalit
- Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten?
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995621006905970)
- Korkiakoski, K., & Gerdt, B. (2016). Ylivoimainen asiakaskokemus: Työkalupakki. Talentum Pro.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995029447205970)
- Gerdt, B., & Eskelinen, S. (2018). Digiajan asiakaskokemus: Oppia kansainvälisiltä huipuilta. Alma Talent.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995125977205970)
- Mäntyneva, M. (2019). Key account management: Kasvata yrityksesi avainasiakkuuksia. Kauppakamari.
(https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995224337205970)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, yhteisesti ja pienryhmissä.
Teoriatietoperusta otetaan haltuun mm. tutustumalla oppimateriaaliin itsenäiseti sekä pienryhmissä, esityksissä sekä luentojen, podcastien ja videoiden avulla.
Tietoperustaa sovelletaan käytäntöön mm. pienryhmien case-harjoituksissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, yksi oppimisen tarkistus (learning check).
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen case-harjoituksia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Tietoperustaan liittyvät case-harjoitukset, pienryhmätyöt ja -esitykset (esim. power point) sekä yksilötehtävät.
Opiskelijan laskennallinen työmäärä yht. 135 h.
Sisällön jaksotus
Ajoitus: 10.01.2023 - 21.03.2023
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myynti- ja asiakaspalveluprosesseissa
- luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita
- analysoida asiakaskokemuksen muodostumista
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSLearning & sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Yksilötehtävät (1-5)
- Pienryhmätöiden tuotokset (1-5)
- Oppimisen tarkistus (1-5)
- Osallistumisaktiivisuus voi vaikuttaa arviointiin nostavasti
- Tehtävien palautus määräajan jälkeen vaikuttaa arvosanaan laskevasti
Kurssilla ei ole läsnäolopakkoa, mutta ryhmäesityksistä voi olla pois vain silloin, mikäli asiasta on sovittu oman ryhmän kanssa ja ryhmä on hyväksynyt poissaolon (esim. sairastuminen).
Vapaamatkustaminen on kielletty ja johtaa kurssin hylkäämiseen.
Hylätty (0)
Hylkäämisen perusteena on se, että yksi tai useampi vaadittava osuus opintojaksosta on hylätty/suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/pienryhmä on omaksunut yksittäisiä aihealueen käsitteitä ja näkökulmia sekä soveltaa niitä jossain määrin arvioitavissa tehtävissä. Arvioitavat tuotokset perustuvat pääosin irrallisiin havaintoihin tai lähteistä otettuihin näkökulmiin, ei suunnitelmalliseen kokonaisnäkemykseen tietoperustan soveltamisesta.
Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai sen esittämiseen aktiivisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija/pienryhmä toimii oma-aloitteisesti kohti arvioitavien tehtävien ja opintojakson tavoitteita ja yleisvaikutelmana on, että opiskelija/pienryhmä on hyvin ymmärtänyt asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen ja asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen menestystekijänä. Opiskelija/pienryhmä kykenee jakamaan ja yhdistelemään tietoa pienryhmän sisällä sekä tuottamaan loogisen ja olennaiset näkökulmat tiivistävän esityksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja yleisvaikutelmana on, että hän/ryhmä on omaksunut erinomaisesti asiakaskeskeisyyden, asiakaskokemuksen sekä asiakassuhteen johtamisen ja hoitamisen merkityksen yrityksen kilpailutekijänä. Pienryhmätöissä tietoperustan hyödyntäminen on laajaa ja esitykset osoittavat, että tietoa on pienryhmässä jaettu ja yhdistelty loogisesti ja ymmärrettävästi. Palautettavat lopputuotokset ovat viimeisteltyjä ja perusteltuja. Tuotoksista käy ilmi opiskelijan/pienryhmän ammattimainen kypsyys. Esityksiin on panostettu ja onnistuttu tiivistämään olennaiset näkökulmat.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
04.02.2022 - 06.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Sanna Vauranoja
- Sanna Merisalo
Ryhmät
-
PMYYNS20Myyntityö S20
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia erityisesti B2B-markkinoilla. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan ostopolun ja sen sisältämät kosketuspisteet sekä henkilökohtaisissa että digitaalisissa kanavissa. Opiskelija osaa analysoida asiakaslupauksen, asiakkaan odotusten ja asiakaskokemuksen muodostumista. Opiskelija osaa laatia suunnitelman asiakkuuksien hoitomalleista.
Sisältö
Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos.
Asiakkuuksien tunnistaminen ja kvalifiointi.
Asiakkaan ostopolku ja kosketuspisteet henkilökohtaisissa ja digitaalisissa kanavissa.
Asiakaslupaukset ja niiden lunastus.
Asiakkaan odotukset ja asiakaskokemuksen muodostuminen.
Asiakaspalautteen kerääminen ja hydöyntäminen.
Asiakkuuksien hoitomallit.
Asiakassuhteiden kehittäminen
Mahdollinen projekti
Oppimateriaalit
Kurssikirja 1: Suurin niistä on rakkaus Kirsti Paakkasen tarina
Paavilainen Ulla-Maija. 2020.
Materiaali 2: Vahvistetaan kurssin alettua.
Opetusmenetelmät
* Ennakotehtävä: kurssikirja 1, lukupiiri ja kirja-arvostelu.
* Opetus 10 kertaa
* Kurssikirja 2
* Kursseilla annettavat caset ja niihin liittyvät ryhmätyöt
* Oppimateriaalit Itsissä kurssin alkaessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, casemetodi ja ryhmätyöskentely, oppimateriaalit (kirjallisuus, webinaarit ja podcastit).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähikerrat 1 op
Oppimateriaalit ja niihin liittyvät raportit/lukupiiri
Casetyöskentely 2 op
Sisällön jaksotus
- Ennakkotehtävä: Lue kurssikirja 1 Suurin niistä on rakkaus Kirsti Paakkasen tarina
Paavilainen Ulla-Maija 2020 ennen ensimmäistä lähikertaa. Valmistele kirjasta lyhyt referaatti ja oma reflektiosi kurssin teemoihin liittyen Turun ammattikorkeakoulun raporttipohjalle, 3-4 sivua, fontti 12. Muista viittaukset ja muotoseikat. Palautus Its Learningiin.
- Lähiopetus alkaa 4.2.
- Kurssi päättyy huhtikuussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
* Läsnäolo lähikerroilla 20% (2 pistettä/kerta)
* Kirjallisuusreflektio 20% (20 pistettä max)
* Casetyöskentely 40% (40 pistettä max)
* Oppimisen tarkistukset 20% (20 pistettä maksimi)
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta hyväksyttyä reflektiota, ei osallistu lähikerroille, casetyöskentelyyn tai tarkistuspisteisiin. Vähimmäispistemäärä kurssilla on 45 pistettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läsnäolopisteet, reflektio, tarkistuspisteet ja casetyöskentelyarviot yhteensä 45-64 pistettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Läsnäolopisteet, reflektio, tarkistuspisteet ja casetyöskentelyarviot yhteensä 65-84 pistettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Läsnäolopisteet, reflektio, tarkistuspisteet ja casetyöskentelyarviot yhteensä yli 85 pistettä.