Asiakaslähtöinen yritystoiminta, markkinointi ja yrittäjyysLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BS75
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Ilmoittautumisaika
29.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Annamari Heikkilä
Ryhmät
-
PLILOS23APLILOS23A
-
PLILOS23BPLILOS23B
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
luennot, opettajan materiaali
Aihepiiriin liittyvä kirjallisuus esim.:
Viitala, Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen : menestyvän yritystoiminnan perusta.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala, Lyly-Yrjänäinen (2016): Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa.
Saarelainen (2013): Kohti menestyvää liiketoimintamallia.
Holopainen (toim., 2017) Yrityksen perustamisopas. Käytännön perustamistoimet.
Rope (2020): Kevytyrittäjyys työelämän muutoksessa.
Luhanka-Aalto (2021): Miten innostua yrittäjyyteen. Yrittäjäpolun ilot, opit, unelmat ja yllätykset.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta 2 tuntia, 1-2 kertaa/viikko, 18 opetuskertaa (katso tarkemmat aikataulut Lukkarikoneesta)
Kurssilla luento-opetusta, tuntitehtäviä ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen yksilö- tai ryhmätyönä
Aktiivinen osallistuminen kurssin tunneille
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tuntitehtävien suorittaminen 15%, liiketoimintasuunnitelma 35%, essee omasta oppimisesta (oppimispäiväkirja) 20% ja tentti 30% arvosanasta
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Opintojakson sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritysmuodot
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti kurssin tunneille eikä ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.
Ilmoittautumisaika
05.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
04.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Heidi Kurvinen
Ryhmät
-
MTUTAMK23Tuotantotalous, Myynti K23
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Hänti, Sirpa. (2021). Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli (e-kirja käytettävissä AMK-tunnuksilla) Tenttikirja
Omat muistiinpanot.
Itslearning oppimisympäristön luentomateriaali.
Samoja asioita mm.
Saarelainen, Esa. (2013). Kohti menestyvää liiketoimintamallia. (ekosysteemi) (lainasto kirja)
Bergström, Seija & Leppänen, Arja. (2015 tai uudempi). Yrityksen asiakasmarkkinointi. (osittain)
Viitala, Riitta & Jylhä, Eila (2013). Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.
- Opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opettajan avainluentoja
- opittua ja luettua mittaava tentti.
- oppimisympäristönä Itslearning
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (Ajankohta käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla).
Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaa nojaavaa oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ja myös kriittinen ajattelu.
Opittua pyritään soveltamaan käytäntöön opintojakson mahdollisuuksien ja rajoituksien mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ects = 135 h, jakaantuen itsenäiseen osuuteen, kirjallisuuteen perehtymiseen, luentoihin, tenttiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Palautettavat tehtävät arvioidaan HYV / HYL
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä tai palautuksia aikataulussa tai on saanut tentistä hylätyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä osittain puutteellisesti kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Opiskelja osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Asioiden hallinta on irrallista. Tentin arvosana on 1-2. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja käyttää liiketaloudellista sanatoa oikein ja sujuvasti. Laajaa lähteiden käyttöä, ansiokas teorian käsittely, hyvä esitys. Tentistä vähintään arvosana 3-4. Aktiivisuus lähiopeutuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan liiketalouden sanaston käyttö on sujuvaa ja teoriaa osataan soveltaa. Opiskelija yhdistelee asioita ja osoittaa kykyä kriittiseen tai analyyttiseen ajatteluun opitun perusteella. Tehtävät on kaikki palautettu ja suoritettu hyväksytysti ajallaan. Tentistä vähintään arvosana 4,25 ja havainnointitehtävä osoittaa kokonaisuuksien hallintaa, hyvä esitys. Kokonaisuutena arvioiden ansiokkaampi suoritus kuin arvosanaan 4. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Timo Linnossuo
Ryhmät
-
PTUTAMS22Tuotantotalous, Myynti S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Alisa Pettersson
Ryhmät
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Hyödynnettävää kirjallisuutta (täsmennetään opintojaksolla, e-kirjoja saatavilla):
Hänti, Sirpa. 2021. Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Helsinki: Alma Talent.
Viitala, Riitta; Jylhä, Eila. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Helsinki: Edita.
Bergström Seija; Leppänen Arja. 2015 tai uudempi: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita.
Opettajan antama muu materiaali ItsLearning-alustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään innovaatiopedagogisia oppimismenetelmiä:
-Keskiössä on opiskelijoiden oma tiedonhaku ja oman oppimisen reflektointi.
-Lähiopetuksessa keskitytään yhdessä oppimiseen ja osaamisen jakamiseen.
-Opintojakso sisältää sekä yksin että yhdessä tehtäviä harjoitteita.
-Opiskelijan oman oppimisen kehittymistä tulee oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ja myös kriittinen ajattelu. Opittua pyritään soveltamaan käytäntöön opintojakson mahdollisuuksien ja rajoituksien mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ects = 135 h, jakaantuen itsenäiseen opiskeluun, ryhmätehtäviin ja lähiopetukseen.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi, lukujärjestyksen mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla 0-5
Palautettava ryhmätehtävä HYV / HYL
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä tai palautuksia aikataulussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä osittain puutteellisesti kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Kytkös teoreettiseen tietoon puuttuu tai se on irrallista. Opiskelija osaa arvioida oman osaamisensa kehittymistä tyydyttävällä tasolla. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Hän osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hän hyödyntää hankkimaansa tai annettua lähdemateriaalia ja käyttää liiketaloudellista sanastoa oikein ja sujuvasti. Hän osaa arvioida oman osaamisensa kehittymistä. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan liiketalouden sanaston käyttö on sujuvaa ja hän osaa soveltaa teoriaa käytäntöön kiitettävällä tasolla. Opiskelija yhdistelee asioita ja osoittaa kykyä kriittiseen tai analyyttiseen ajatteluun opitun perusteella. Hän osaa monipuolisesti arvioida oman osaamisensa kehittymistä. Tehtävät on palautettu hyväksytysti ajallaan. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Annamari Heikkilä
Ryhmät
-
PMYYFS22Myyntityö, Finanssipalvelut S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
luennot, opettajan materiaali
Aihepiiriin liittyvä kirjallisuus esim.:
Viitala, Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen : menestyvän yritystoiminnan perusta.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala, Lyly-Yrjänäinen (2016): Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa.
Saarelainen (2013): Kohti menestyvää liiketoimintamallia.
Holopainen (toim., 2017) Yrityksen perustamisopas. Käytännön perustamistoimet.
Rope (2020): Kevytyrittäjyys työelämän muutoksessa.
Luhanka-Aalto (2021): Miten innostua yrittäjyyteen. Yrittäjäpolun ilot, opit, unelmat ja yllätykset.
Opetusmenetelmät
ETÄOPETUSTA 2 tuntia, 1-2 kertaa/viikko, 18 opetuskertaa (katso tarkemmat aikataulut Lukkarikoneesta)
Kurssilla luento-opetusta, tuntitehtäviä ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen yksilö- tai ryhmätyönä
Aktiivinen osallistuminen kurssin tunneille
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tuntitehtävien suorittaminen 10%, liiketoimintasuunnitelma 50%, toisen opiskelijan/ryhmän liiketoimintasuunnitelman opponointi 10%, essee omasta oppimisesta (oppimispäiväkirja) 30% arvosanasta
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Opintojakson sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritysmuodot
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti kurssin tunneille eikä ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Annamari Heikkilä
Ryhmät
-
PLILOS22BPLILOS22B
-
PLILOS22APLILOS22A
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
luennot, opettajan materiaali
Aihepiiriin liittyvä kirjallisuus esim.:
Viitala, Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen : menestyvän yritystoiminnan perusta.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala, Lyly-Yrjänäinen (2016): Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa.
Saarelainen (2013): Kohti menestyvää liiketoimintamallia.
Holopainen (toim., 2017) Yrityksen perustamisopas. Käytännön perustamistoimet.
Rope (2020): Kevytyrittäjyys työelämän muutoksessa.
Luhanka-Aalto (2021): Miten innostua yrittäjyyteen. Yrittäjäpolun ilot, opit, unelmat ja yllätykset.
Opetusmenetelmät
ETÄOPETUSTA 2 tuntia, 1-2 kertaa/viikko, 18 opetuskertaa (katso tarkemmat aikataulut Lukkarikoneesta)
Kurssilla luento-opetusta, tuntitehtäviä ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen yksilö- tai ryhmätyönä
Aktiivinen osallistuminen kurssin tunneille
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tuntitehtävien suorittaminen 10%, liiketoimintasuunnitelma 50%, toisen opiskelijan/ryhmän liiketoimintasuunnitelman opponointi 10%, essee omasta oppimisesta (oppimispäiväkirja) 30% arvosanasta
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Opintojakson sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritysmuodot
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti kurssin tunneille eikä ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.