Degree Programme in Performing Arts: PTEATS22
Code: PTEATS22
- Degree title
- Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK), Bachelor of Culture and Arts
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2022
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Structure of studies and study contents
In the Performing Arts Programme studies consist of basic studies, professional studies, elective studies, internship, and thesis work. Professional Studies together with Bachelor’s Thesis work form the educational core of the programme. Professional studies include technical studies, performance studies, pedagogical studies and circus subject studies. Work Practice and Elective Studies support the overall development towards professionalism in performing arts.
Evaluation and feedback
The evaluation of teaching and learning is a continuous and comprehensive process.The quality of teaching and learning is based on feedback discussions, assignments, essays, reports, analysis, and examinations.The feedback discussions include group-based peer evaluation. Also evaluators who are external to the institution can be used.
Once a year, each programme arranges a feedback day, where the feedback material that students have assembled is discussed under the direction of the degree programme manager. The student counselor and teachers also participate in the feedback discussions. Issues raised during the feedback discussion will be used to draw up an action plan, which will be communicated to the students and personnel.
As a rule, the evaluation of study units or courses follows a scale of 1-5, while some study units are evaluated as pass/fail. When the pass/fail evaluation is applied, the implementation plan defines what grade on the 1-5 scale the "pass" corresponds to.
Study counseling is based on the individual study plan (ISP). It is based on the curriculum and every student creates one such ISP with the teacher tutor at the beginning of studies and updates it each year. The ISP helps students deepen their learning according to their interests, and to assess their learning, professional understanding, ideas, and development. Self-evaluation is an integral component of the ISP. Study counselors, tutor students, teacher tutors, programme managers, the entire staff of TUAS, all students, and individuals related to collaboration with the working world guide and support students in their studies. The role and involvement of teachers in student projects varies along the study period. Teacher tutors are usually the teachers who are responsible for each specialization, but all teachers in professional subjects participate in tutoring students in their professional development.
Objective
Koulutuksen osaamistavoitteet jakautuvat kolmeen eri tasoon:
• Erikoistumisalakohtaiset kompetenssit
• Esittävien taiteiden ja musiikin yhteiset kompetenssit
• Kaikille Turun AMK:n tutkinnoille yhteiset innovaatiokompetenssit
Teatteri-ilmaisunohjaajan erikoistumisalan kompetenssit
Pedagoginen osaaminen teatteriopettajana ja ryhmän ohjaajana
• osaa opettaa teatteri-ilmaisun perusteita
• osaa luoda teatterilähtöisiä sisältöjä eri kohderyhmille
• osaa ohjata ryhmää rakentavasti toiminnan eri vaiheissa
• osaa ryhmäilmiöiden perusteet ja osaa hyödyntää tietoja ohjaamisessaan
Teatteritaidot ja tiedot
• osaa toteuttaa esityksiä eri lähtökohdista (tekstilähtöisesti, ryhmälähtöisesti jne.)
• tuntee dramaturgian, audiovisuaalisen suunnittelun ja skenografian perusteet ja osaa käyttää niitä esityksen valmistamisessa
• osaa hyödyntää nukketeatteritaitoja esitysten valmistamisessa
• osaa esiintyä ja näytellä
• tuntee länsimaisen teatterihistorian ja nukketeatterin historian sekä osaa esitysanalyysin perusteet
• osaa projektinhallinnanja esitystuotannon perusvaatimukset
Esittävien taiteiden ja musiikin asiantuntijuus ja ammattitaito
Pedagogiset kompetenssit
• tuntee keskeiset oman taiteenalansa opetusmenetelmät sekä opetusmateriaalit
• osaa toimia joustavasti eritasoisten ja eri-ikäisten oppijoiden kanssa eri toimintaympäristöissä
• on perehtynyt opettamiseen ja opettajan työhön yhteiskunnallisessa, filosofisessa ja psykologisessa
• viitekehyksessä sekä opettajan ammattitaidon perusteisiin
• osaa kehittää omaa opettajuuttaan ja taidepedagogiikkaa luovan ja tutkimuksellisen työtavan avulla
• mieltää itsensä opettajaksi ja kasvattajaksi, joka työskentelee oppijoiden taidesuhteen rakentajana
Taiteidenvälisyyden kompetenssit
• tunnistaa muissa taiteissa ominaisuuksia ja laatuja, jotka mahdollistavat yhteistyön ja
• vuorovaikutuksen oman alan kanssa
• Osaa hahmottaa oman alansa osana laajempaa taidekenttää
• Tuntee perustiedot esittävien taiteiden toimintatavoista, historiasta ja kontekstista
Taiteilija-pedagogin työelämäkompetenssit
• Tuntee taiteilijan ja taiteilija-pedagogin eri ansaintamalleja ja työrooleja
• Osaa toimia taiteilijan ja taidepedagogin erilaisissa työrooleissa ja kehittää niitä
Esiintymisen ja esityskokonaisuuden rakentamisen kompetenssit
• Esiintyminen/ improvisaatio/ dramaturgia/ esityksen rytmi/ esitystekniikka
Yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit Yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit Verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit
• kykenee itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
• osaa toimia tavoitteellisesti ja sinnikkäästi
• kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
• osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
• osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä
• osaa toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
• osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen ja yhdistäen erialojen tietoja ja menetelmiä
• osaa toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia työelämän vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa • osaa luoda ja ylläpitää työelämäyhteyksiä
• osaa toimia verkostoissa
• kykenee moniammatilliseen ja -kulttuuriseen yhteistyöhön
• kykenee kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen
Development
Teatteri-ilmaisun ohjaajakoulutuksessa painottuu opettajan ja opiskelijan vuorovaikutus, opiskelijayhteisön vertaisoppiminen sekä opintojen edetessä yhä syvempi opiskelijan toimijuus oman ammatillisuuden kehittäjänä. Opiskelija on läpi opintojen dialogisessa suhteessa tutoropettajaansa sekä eri projektien ohjaaviin opettajiin. Opiskelija saa henkilökohtaista tutorointia oman ammatillisen osaamisen suuntaamisessa.
Teatterialalla työskentely alkaa ensimmäisenä opiskelupäivänä. Työelämän kollegiaalisiin suhteisiin ja verkostoitumiseen suunnataan koulutuksen ensimmäisestä opiskelupäivästä lähtien. Opiskelijat ovat vertaiskollegoita, nykyisiä ja tulevia työtovereita. Pidemmälle edenneet opiskelijat ovat tutoreita ja mentoreita. Opettajien lisäksi opiskelijakollegat toimivat muun henkilökunnan kanssa ammatillisessa suhteessa, esimerkiksi esitysprojekteihin liittyy suhde tekniikan ja tuotannon henkilökuntaan, viestintään, projektihenkilökuntaan jne. Kerran lukukaudessa toteutettavat projektiviikot tuovat kaikki esittävien taiteiden ja musiikin opiskelijat yhteen ja mahdollistavat omalta osaltaan taiteidenvälisten kontaktien syntymisen.
Teatterialan tietojen ja taitojen kartuttaminen tapahtuu suhteessa teatterikenttään ja työelämään. Ensimmäisestä opiskeluvuodesta alkaen koulutuksessa toteutetaan projekteja mm. koululuokissa, museoissa ja muissa yhteisöissä ja instituutioissa. Osassa projekteista toimitaan osana Turun AMK:n TKI-hankkeita. Opiskelijan oma vastuu työelämäkontaktien luomisesta sekä oman osaamisen syventämisestä lisääntyy vuosittain opintojen edetessä. Mm. työharjoittelupaikkojen löytäminen kuuluu opiskelijan itseohjautuvaan työhön.
Kaiken oppimisen lähtökohtana on opiskelijan oma aktiivinen, itseohjautuva ja dialoginen toiminta.
Taideakatemian opiskelijoiden Kulttuuriosuuskunta Karsima on yksi yrittäjyyteen ohjaava oppimisympäristö, jossa työelämän tilauksia toteutetaan ja yrityksen toiminnan perusteet opitaan.
Kansainvälisyys toteutuu muun muassa vaihto-ohjelmien, kansainvälisten hankkeiden, englanninkielisen opetuksen muodossa.
Further information
Evaluation and feedback
Continuous, constructive feedback is at the heart of all performance arts functions. Students are guided to conduct constructive self-critiques and also to develop the ability act as a peer reviewer. Course evaluation criteria are explained to the students at the beginning of each studies plan and in each precise implementation plan, as well as at the beginning of studies. Student feedback is collected, from among other things, in personal counselling sessions, feedback questionnaires and on the annual feedback day.
Course evaluation is assessed according to the personal study plan and is determined in the evaluation framework. The evaluation framework is described in the student’s basic studies phase, as well as in the advanced studies phase on three different levels (1, 3, 5).
Evaluation Framework
INITIAL STUDIES PHASE (1st to 2nd years of study)
First Level Students
•work according to the instructions provided
•can identify the key professional concepts and terminology
•take part in joint discussions
•use the basic techniques and materials of their art field
Third Level Student
•expands their knowledge by taking advantage of their study environment
•knows how to use key, core concepts purposefully
•utilises their previous studies in their work
•can identify ethical and ecological points of departure in their work
•is aware of the artistic criteria in their activities
Level 5 Student
•works in a self-guided and goal oriented manner
•can assess what they have learned in comparison to their previous studies
•develops their professional skills in artistic expression
•can clearly rationalise their artistic views
ADVANCED STUDIES PHASE (3rd and 4th years of study)
Level One Student
•can purposefully follow instructions in their work
•can effortlessly use and apply professional concepts in art productions
•will participate in an open dialogue in community feedback situations
•has mastered the multifaceted professional techniques and equipment of their field of art
Level Three Student
•can identify their own learning style and work on developing it
•will rationally self-assess their own professional competence with regards to skills and abilities
•can creatively integrate and apply their earlier studies in their work
•develops their own skills in accordance with ethical and ecological traditions
•analyses and develops art and educational arts activities
Level Five Student
•masters a wide array of performing arts skills and knowledge, and applies them creatively
•analyses and develops their work habits in their field of art
•will analyse and contribute to development in the arts field
•works professionally and creatively in different jobs in their field of the arts
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Autumn 2022 | Spring 2023 | Autumn 2023 | Spring 2024 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | Spring 2026 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CORE COMPENTENCES
(Choose all ) |
134 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1001 |
Higher Education Studies and Working Life Skills
(Choose all ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
1002354 | Higher Education Studies and Working Life Skills 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
1002355 | Higher Education Studies and Working Life Skills 2 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
1002356 | Higher Education Studies and Working Life Skills 3 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
1002357 | Higher Education Studies and Working Life Skills 4 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
1002358 | Higher Education Studies and Working Life Skills 5 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
1001006 | Finnish Language and Communication | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1002 |
Swedish Communication, B1
(Choose all ) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Swedish for Working Life, Oral Communication (replacing compulsory Swedish) | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
100115 | Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN31 | Working life and entrepreneurship in theatre | 3 | 3 | 1 | 2 | 0.5 | 0.5 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
2011407 | Foundation Studies in Education/H-H Ped. Inst. | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1004 |
Theatre project studies
(Choose all ) |
23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011402 | Project studies 1 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2011486 | Project studies 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN56 | Project studies 3 | 8 | 8 | 3 | 5 | 1.5 | 1.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH55 | Project studies 4 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1005 |
Directing
(Choose all ) |
40 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN57 | Premisses of directing | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011463 | Directing | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011404 | Leading a group and pedagogy 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011405 | Leading a group and pedagogy 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH60 | Basics of audience development | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH59 | Preparing to directing | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CI32 | Directing | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011465 | Devising theatre | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN60 | Forum theatre | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1006 |
Theatre professional techniques
(Choose all ) |
26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH61 | Physical expression and body maintenance 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH62 | Physical expression and body maintenance 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011464 | Acting | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH63 | Stage expression 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011398 | Stage expression 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH64 | Stage expression 3 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011467 | Puppet manipulation | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH65 | Puppet construction | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1010 |
Esityksen suunnittelu
(Choose all ) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011515 | Audiovisual planning 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
2011516 | Audiovisual planning 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH66 | Dramaturgy 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH67 | Dramaturgy 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH68 | Dramaturgy 3 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011523 | Scenography | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1003 |
Analysis of Theatre
(Choose all ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011506 | Theatre history | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011485 | History of comtemporary theatre | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011504 | Puppet theatre history | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00CH58 | Performance analysis | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00CI31 | Themes in contemporary theatre | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
COMPLEMENTARY COMPETENCES
(Choose all ) |
90 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1007 |
Teaching Practice
(Choose all ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011408 | Teaching Practice 1 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2011409 | Teaching Practice 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
Practical training
(Choose ects: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00CH69 | Internship | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
KU00CH08 | Project practice | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
PTEATS22-1008 |
Optional Studies
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2001044 | Optional Studies | 30 | 1 | 12 | 3 | 14 | 1 | 6 | 6 | 3 | 6 | 8 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | ||||||
PTEATS22-1009 |
Bachelor's Thesis
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032220 | Researching and developing teacher (AOKK) | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN21 | Final thesis seminar | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN65 | Written final thesis | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN64 | Artistic final thesis | 15 | 15 | 6 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
Total | 240 | 60 | 60 | 60 | 60 | 36 | 24 | 31 | 29 | 30 | 30 | 28 | 32 | 18 | 18 | 8 | 8 | 8 | 15.5 | 15.5 | 9.7 | 9.7 | 9.7 | 15 | 15 | 10.1 | 10.1 | 10.1 | 14 | 14 | 10.7 | 10.7 | 10.7 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.