Taidegrafiikan menetelmät IILaajuus (5 op)
Tunnus: 2021128
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- järjestää työskentelynsä ammattimaisesti.
- hyödyntää oppimiansa taidegrafiikan ilmaisukeinoja ja materiaalitietoutta omassa työskentelyssään.
- hankkia tietoa taidegrafiikan ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.
- kehittää ja tarkastella kriittisesti omaa kuvailmaisuaan.
- arvioida ja mitoittaa taiteellisen työskentelyn vaatiman ajan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Käydään läpi syväpainomenetelmien ilmaisullisia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja. Perehdytään oman visuaalisen ilmaisun suunnitteluun ja työskentelyn järjestämiseen.
Ilmoittautumisaika
04.03.2024 - 24.04.2024
Ajoitus
30.04.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
PKUVAS23Kuvataiteen koulutus S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- järjestää työskentelynsä ammattimaisesti.
- hyödyntää oppimiansa taidegrafiikan ilmaisukeinoja ja materiaalitietoutta omassa työskentelyssään.
- hankkia tietoa taidegrafiikan ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.
- kehittää ja tarkastella kriittisesti omaa kuvailmaisuaan.
- arvioida ja mitoittaa taiteellisen työskentelyn vaatiman ajan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Käydään läpi syväpainomenetelmien ilmaisullisia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja. Perehdytään oman visuaalisen ilmaisun suunnitteluun ja työskentelyn järjestämiseen.
Oppimateriaalit
opettaja antaa opetusmonisteen
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja ohjatut harjoitustyöt; itsenäisesti tehty harjoitustyö, sisältökeskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppilastiimi työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppilas tekee harjoitustyöt menetelmistä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn
Sisällön jaksotus
Syväpainomenetelmien perusteet ja materiaalitietous; 30.4. - 24.5. 2024
Aloitusluento tiistaina 30.4. klo 10 grafiikan luokassa
Yhteinen tapaaminen joka tiistai klo 10 luokassa, kaikki paikalla.
opetus pääsääntöisesti ti - to 9 - 16 välillä.
Myös itsenäistä työskentelyä = tapahtuu aikana, jolloin opettaja ei ole paikalla. Opiskelijan työskentelyaika on ti-pe. Läsnäolo kaikkina opetuspäivinä on oleellista oppimisen ja työsuojelun kannalta.
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Käydään läpi kuivaneula-menetelmän perusteet, kova-ja pehmeäpohjasyövytys ja akvatinta. Opitaan grafiikan pajassa ja happohuoneessa työskentelyn käytännöt. Tutkitaan syväpainomenetelmien ilmaisullisia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja. Perehdytään oman visuaalisen ilmaisun suunnitteluun ja työskentelyn järjestämiseen.
LUE myös lisätiedot alempaa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
opiskelija hankkii suojavarusteet eli suojahanskat esim. kumitetut puuvillahanskat ja työvaatetuksen (esim. esiliina)
ja grafiikan syväpainopaperit esim. Hahnemühle 300 g (saatavissa Turusta Itäisen kadun kehystämöstä)
sekä kuparilevyt, 0.8 mm, saatavilla Temperasta.
https://www.tempera.com/shop/contents/fi/d109_kuparilevy.html
Myös oma värinlevityslasta on kätevä hankinta. Tarkoitukseen voi käyttää myös pahvinpaloja tai vastaavaa riittävän kovaa/naarmuttamatonta kumilastaa.
https://www.tempera.com/shop/contents/fi/p1914_Lasta_spatula.html
Koululta saa pienen määrän painopaperia testailuun ja mahdollisesti pieniä koepaloja kuparia.
Taidegraafikon penaali sisältää: kyniä, permanent-tusseja, punaliituja, vaha-ja/tai öljyliituja, pensseleitä, maalarinteipin, pakkausteipin, katkoteräveitsen, on ammatillisesti tärkeää pikkuhiljaa hankkia erilaisia etsauspiirtimiksi ja kuivaneulaan soveltuvia välineitä.
HUOM: koululla käytetään öljypohjaisia painovärejä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 31.03.2023
Ajoitus
02.05.2023 - 25.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
2 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
MKUVAS22Kuvataiteen monimuotokoulutus S22
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- järjestää työskentelynsä ammattimaisesti.
- hyödyntää oppimiansa taidegrafiikan ilmaisukeinoja ja materiaalitietoutta omassa työskentelyssään.
- hankkia tietoa taidegrafiikan ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.
- kehittää ja tarkastella kriittisesti omaa kuvailmaisuaan.
- arvioida ja mitoittaa taiteellisen työskentelyn vaatiman ajan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Käydään läpi syväpainomenetelmien ilmaisullisia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja. Perehdytään oman visuaalisen ilmaisun suunnitteluun ja työskentelyn järjestämiseen.
Oppimateriaalit
opettaja antaa opetusmonisteen
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja ohjatut harjoitustyöt; itsenäisesti tehty harjoitustyö, sisältökeskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppilastiimi työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppilas tekee harjoitustyöt menetelmistä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn
Sisällön jaksotus
Syväpainomenetelmien perusteet ja materiaalitietous; 2.5. - 25.5. 2023
Aloitusluento tiistaina 2.5. klo 10 grafiikan luokassa
Yhteinen tapaaminen joka tiistai klo 10 luokassa, kaikki paikalla.
opetus pääsääntöisesti ti - to 9 - 16 välillä.
opiskelija työskentelee ti - pe.
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Käydään läpi syväpainomenetelmien ilmaisullisia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja. Perehdytään oman visuaalisen ilmaisun suunnitteluun ja työskentelyn järjestämiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
opiskelija hankkii suojavarusteet eli suojahanskat ja työvaatetuksen (esim. esiliina) ja grafiikan syväpainopaperit esim. Hahnemühle 300 g (saatavissa Turusta Itäisen kadun kehystämöstä) sekä kuparilevyt, 0.8 mm, saatavilla Temperasta. Koululta saa pienen määrän painopaperia testailuun ja mahdollisesti pieniä koepaloja kuparia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 04.04.2022
Ajoitus
05.04.2022 - 28.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
PKUVAS21Kuvataiteen koulutus S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- järjestää työskentelynsä ammattimaisesti.
- hyödyntää oppimiansa taidegrafiikan ilmaisukeinoja ja materiaalitietoutta omassa työskentelyssään.
- hankkia tietoa taidegrafiikan ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.
- kehittää ja tarkastella kriittisesti omaa kuvailmaisuaan.
- arvioida ja mitoittaa taiteellisen työskentelyn vaatiman ajan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Käydään läpi syväpainomenetelmien ilmaisullisia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja. Perehdytään oman visuaalisen ilmaisun suunnitteluun ja työskentelyn järjestämiseen.
Oppimateriaalit
opettaja antaa opetusmonisteen
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja ohjatut harjoitustyöt; itsenäisesti tehty harjoitustyö, sisältökeskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppilastiimi työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppilas tekee harjoitustyöt menetelmistä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn
Sisällön jaksotus
Syväpainomenetelmien perusteet ja materiaalitietous; 5.4. - 28.4. 2022
Aloitusluento tiistaina 5.4. klo 10
opetus pääsääntöisesti ti - to 9 - 16 välillä.
opiskelija työskentelee ti - pe.
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Käydään läpi syväpainomenetelmien ilmaisullisia mahdollisuuksia ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja. Perehdytään oman visuaalisen ilmaisun suunnitteluun ja työskentelyn järjestämiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
opiskelija hankkii suojavarusteet eli suojahanskat ja työvaatetus (esim. esiliina) ja grafiikan syväpainopaperit esim. Hahnemühle 350 g sekä kuparilevyt, 0.8 mm, saatavilla Temperasta. Koululta saa pienen määrän painopaperia testailuun ja mahdollisesti pieniä koepaloja kuparia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja