Taidegrafiikan menetelmät VLaajuus (5 op)
Tunnus: 2021152
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Oppilas syventää persoonallista taiteellista ilmaisuaan ja omaa identiteettiään kuvataiteilijana sekä itsenäisen ja tavoitteellisen työskentelyn taitojaan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opintojaksolla tutustutaan Imageon Photopolymer- ja Carborundum -menetelmiin.
Ilmoittautumisaika
03.09.2024 - 07.10.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
-
MKUVAS24Kuvataiteen monimuotokoulutus S24
Tavoitteet
Oppilas syventää persoonallista taiteellista ilmaisuaan ja omaa identiteettiään kuvataiteilijana sekä itsenäisen ja tavoitteellisen työskentelyn taitojaan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opintojaksolla tutustutaan Imageon Photopolymer- ja Carborundum -menetelmiin.
Oppimateriaalit
Syväpaino, metalligrafiikan uudet ja perinteiset menetelmät. Tuula Lehtinen. Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun julkaisu. 2010.
opettaja jakaa myös opetusmonisteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; menetelmädemonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
opiskelijat työskentelevät ohjaavan opettajan kanssa reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa Toteutettavat teokset harkitaan opiskelijan esittämien luonnosten mukaan ja materiaaleja opetellaan käyttämään kunnioittavasti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
kurssille ei ole valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija tekee harjoitustyöt menetelmillä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen taidegrafiikan työskentelyn perusteet ja valmiudet itsenäiseen työskentelyyn. Opiskelijat pohtivat taiteellisia tavoitteita työskentelylleen.
ImageOn photopolymeeri
harjoitustyö 1: luonnosten esittäminen toteutettavaksi ImageOn photopolymeeri-valotusmenetelmällä ja valinnan mukaan testivalotus, koko n. A6
harj. 2: varsinainen valotus ja vedostus. Mietitään millainen vedostustapa teokseen sopii. Kukin treenaa sopivaa tapaa ohjauksessa ja demonstraatioiden mukaan
harj. 3: opitun jälkeen toisen teoksen toteutus, koko sovitaan ohjauksessa
Carborundum
harjoitustyö 4: testilaatta erilaisilla menetelmään soveltuvilla jäljillä
harjoitustyö 5: teoksen toteutus opitun mukaan, koko sovitaan ohjauksessa.
Harjoitustyö 6: molempia menetelmiä yhdistävä teos tai valitulla menetelmällä toteutettu harkittu teos
Sisällön jaksotus
ImageOn Photopolymeeri -menetelmän perusteet ja materiaalituntemus; sekä Carborundum-menetelmän perusteet 22.10. - 14.11.2024
Aloitus tiistaina 22.10. klo 10 grafiikan luokassa
Ensimmäinen viikko keskittyy ImageOn photopolymeerin perusteisiin, toisella viikolla käydään läpi Carborundumin menetelmälliset perusteet. Molempien tekeminen jatkuu loput kaksi viikkoa opiskelijan oman painotuksen ja valinnan mukaan kurssin loppuun asti, joko yhdistellen tai vain toiseen keskittyen.
Kurssin aikana yhteinen, keskusteleva viikon työskentelynaloitustapaaminen joka tiistai klo 10. Teemat tapaamisessa vaihtelevat kurssin tapahtumien mukaan, mutta keskittyvät taidegrafiikkaan ja sen menetelmiin, taiteen sisältöihin ja kiinnostaviin taiteilijoihin.
Opettaja läsnä pääsääntöisesti TI 9 – 16, ke 13 –16, torstaina 9–16, jolloin tapahtuu opetus, työskentelydemonstraatiot ja ohjaus laitteisiin, työaineisiin ja työtapoihin. Opiskelijan tulee olla läsnä ohjaustilanteissa ja muissa sovituissa tapaamisissa. Muuna aikana opiskelija työskentelee itsenäisesti.
Keskiviikko aamupäivä 9-11 on pääsääntöisesti itsenäistä työskentelyä opettajien ollessa opettajainkokouksessa.
Opiskelijat työskentelevät perjantaihin asti. Huom: Itsenäinen työskentely iltaisin ja viikonloppuisin edellyttää opetukseen osallistumista viikolla ja työskentelyä hyväksytyllä tavalla.
Lopetus ja yhteinen keskustelu torstaina 14.11. erikseen sovituttuna kellonaikana.
Kurssin aikana käydään läpi kaksi menetelmää ja molemmilla tehdään harjoitustyöt. Opiskelija voi valita toisen menetelmän pääasiallisen perehtymisen kohteeksi tai yhdistää työskentelyssään molempia.
Viestintäkanava ja lisätietoja
oppilas hankkii menetelmään soveltuvat syväpainopaperit, tulostuskalvot sekä henkilökohtaisesti tarvittavat suojaimet ja työvaatteet (esiliina tai muu suojavaate, kumihanskat kehitysvaiheeseen ja toiset vedostamiseen, suojalasit, pölymaskit ym.).
Hahnemühle syväpainopaperi 300g, saatavilla Turussa Itäisenkadun kehystämön myymälässä.
Myös muita ei-perinteisiä painopapereita voi kokeilla.
Carborundumiin tarvitaan pieniä tiiviisti sulkeutuvia muovirasioita tai vastaavia gesso-sekoituksiin ja pensseleitä ja erilaisia gesson levitykseen soveltuvia välineitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta, joka on arvioitavissa lopputuloksista eli vedoksien laadusta sekä luokassa tapahtuvassa yleisessä työskentelyn järjestämisessä ja toteutumisessa.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
- osaa toteuttaa suunnitelmansa mukaisen teoksen
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
08.09.2023 - 23.10.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 16.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
-
MKUVAS23Kuvataiteen monimuotokoulutus S23
Tavoitteet
Oppilas syventää persoonallista taiteellista ilmaisuaan ja omaa identiteettiään kuvataiteilijana sekä itsenäisen ja tavoitteellisen työskentelyn taitojaan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opintojaksolla tutustutaan Imageon Photopolymer- ja Carborundum -menetelmiin.
Oppimateriaalit
Syväpaino, metalligrafiikan uudet ja perinteiset menetelmät. Tuula Lehtinen. Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun julkaisu. 2010.
opettaja jakaa myös opetusmonisteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; menetelmädemonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
opiskelijat työskentelevät ohjaavan opettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppilas tekee harjoitustyöt menetelmillä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn perusteet ja valmiudet itsenäiseen työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Photopolymeeri-menetelmän perusteet ja materiaalituntemus; sekä carborundum-menetelmän perusteet 24.10. - 16.11.2023
Aloitus tiistaina 25.10. klo 10
Ensimmäinen viikko keskittyy photopolymeeriin, toisella viikolla käydään läpi carborundumin menetelmälliset perusteet. Molempien tekeminen jatkuu loput kaksi viikkoa opiskelijan oman painotuksen ja valinnan mukaan kurssin loppuun asti, joko yhdistellen tai vain toiseen keskittyen.
Kurssin aikana yhteinen, keskusteleva viikon työskentelyaloitustapaaminen joka tiistai klo 10. Teemat tapaamisessa vaihtelevat kurssin tapahtumien mukaan, mutta keskittyvät taidegrafiikkaan ja sen menetelmiin, taiteen sisältöihin ja kiinnostaviin taiteilijoihin.
Opettaja läsnä pääsääntöisesti TI - TO välillä, jolloin tapahtuu opetus, työskentelydemonstraatiot ja ohjaus laitteisiin, työaineisiin ja työtapoihin.
Keskiviikkoaamupäivä 9-11 on pääsääntöisesti itsenäistä työskentelyä opettajan ollessa opettajainkokouksessa.
Opiskelijat työskentelevät perjantaihin asti. Itsenäinen työskentely iltaisin ja viikonloppuisin edellyttää opetukseen osallistumista ja työskentelyä hyväksytyllä tavalla.
Lopetus ja yhteinen keskustelu torstaina 16.11. iltapäivällä.
Kurssin aikana käydään läpi kaksi menetelmää ja tehdään niillä harjoitustyöt. Opiskelija voi valita toisen menetelmän pääasiallisen perehtymisen kohteeksi tai yhdistää työskentelyssään molempia.
Viestintäkanava ja lisätietoja
oppilas hankkii menetelmään soveltuvat syväpainopaperit, tulostuskalvot sekä henkilökohtaisesti tarvittavat suojaimet ja työvaatteet (esiliina, kumihanskat kehitysvaiheeseen ja toiset vedostamiseen, suojalasit, pölymaskit).
Hahnemühle syväpainopaperi 300g, saatavilla Turussa Itäisenkadun kehystämön myymälässä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
06.09.2022 - 10.10.2022
Ajoitus
25.10.2022 - 17.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
MKUVAS22Kuvataiteen monimuotokoulutus S22
-
PKUVAS20Kuvataiteen koulutus S20
Tavoitteet
Oppilas syventää persoonallista taiteellista ilmaisuaan ja omaa identiteettiään kuvataiteilijana sekä itsenäisen ja tavoitteellisen työskentelyn taitojaan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opintojaksolla tutustutaan Imageon Photopolymer- ja Carborundum -menetelmiin.
Oppimateriaalit
Syväpaino, metalligrafiikan uudet ja perinteiset menetelmät. Tuula Lehtinen. Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun julkaisu. 2010.
opettaja jakaa myös opetusmonisteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; menetelmädemonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
opiskelijat työskentelevät ohjaavan opettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppilas tekee harjoitustyöt menetelmillä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn perusteet ja valmiudet itsenäiseen työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Photopolymeeri-menetelmän perusteet ja materiaalituntemus; sekä carborundum-menetelmän perusteet 25.10. - 17.11.2022
Aloitus tiistaina 25.10. klo 10
Ensimmäinen viikko keskittyy photopolymeeriin, toisella viikolla käydään läpi carborundumin menetelmälliset perusteet. Molempien tekeminen jatkuu loput kaksi viikkoa opiskelijan oman painotuksen ja valinnan mukaan kurssin loppuun asti, joko yhdistellen tai vain toiseen keskittyen.
Kurssin aikana yhteinen, keskusteleva viikon työskentelyaloitustapaaminen joka tiistai klo 10. Teemat tapaamisessa vaihtelevat kurssin tapahtumien mukaan, mutta keskittyvät taidegrafiikkaan ja sen menetelmiin, taiteen sisältöihin ja kiinnostaviin taiteilijoihin.
Opettaja läsnä pääsääntöisesti TI - TO välillä, jolloin tapahtuu opetus, työskentelydemonstraatiot ja ohjaus laitteisiin, työaineisiin ja työtapoihin.
Keskiviikkoaamupäivä 9-11 on pääsääntöisesti itsenäistä työskentelyä opettajan ollessa opettajainkokouksessa.
Opiskelijat työskentelevät perjantaihin asti. Itsenäinen työskentely iltaisin ja viikonloppuisin edellyttää opetukseen osallistumista ja työskentelyä hyväksytyllä tavalla.
Lopetus ja yhteinen keskustelu torstaina 17.11. iltapäivällä.
Kurssin aikana käydään läpi kaksi menetelmää ja tehdään niillä harjoitustyöt. Opiskelija voi valita toisen menetelmän pääasiallisen perehtymisen kohteeksi tai yhdistää työskentelyssään molempia.
Viestintäkanava ja lisätietoja
oppilas hankkii menetelmään soveltuvat syväpainopaperit, tulostuskalvot sekä henkilökohtaisesti tarvittavat suojaimet ja työvaatteet (esiliina, kumihanskat kehitysvaiheeseen ja toiset vedostamiseen, suojalasit, pölymaskit).
Hahnemühle syväpainopaperi 300g, saatavilla Turussa Itäisenkadun kehystämön myymälässä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 24.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
PKUVAS20Kuvataiteen koulutus S20
-
MKUVAS21Kuvataiteen monimuotokoulutus S21
Tavoitteet
Oppilas syventää persoonallista taiteellista ilmaisuaan ja omaa identiteettiään kuvataiteilijana sekä itsenäisen ja tavoitteellisen työskentelyn taitojaan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään taidegrafiikan menetelmien ja työtapojen tuntemusta sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opintojaksolla tutustutaan Imageon Photopolymer- ja Carborundum -menetelmiin.
Oppimateriaalit
Syväpaino, metalligrafiikan uudet ja perinteiset menetelmät. Tuula Lehtinen. Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun julkaisu. 2010.
opettaja jakaa myös opetusmonisteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
opiskelijat työskentelevät ohjaavan opettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppilas tekee harjoitustyöt menetelmillä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn perusteet ja valmiudet itsenäiseen työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Photopolymeeri-menetelmän perusteet ja materiaalituntemus; sekä carborundum-menetelmän perusteet 1. - 24.3.2021
Aloitus tiistaina 1.3. klo 10
Opettaja läsnä pääsääntöisesti ti- to välillä, oppilaat työskentelevät perjantaihin asti.
Lopetus ja yhteinen keskustelu torstaina 24.3.
Kurssin aikana käydään läpi kaksi menetelmää ja tehdään niillä harjoitustyöt. Opiskelija voi valita toisen menetelmän pääasiallisen perehtymisen kohteeksi tai yhdistää työskentelyssään molempia.
Viestintäkanava ja lisätietoja
oppilas hankkii menetelmään soveltuvat syväpainopaperit, tulostuskalvot sekä henkilökohtaisesti tarvittavat suojaimet ja työvaatteet (esiliina, hanskat, suojalasit, pölymaskit).
Hahnemühle syväpainopaperi 300g, saatavilla Turussa Itäisenkadun kehystämön myymälässä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja