Taidegrafiikan ilmaisukeinot ILaajuus (5 op)
Tunnus: 2021153
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.
Sisältö
Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.
Ilmoittautumisaika
03.09.2024 - 07.10.2024
Ajoitus
19.11.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
-
MKUVAS24Kuvataiteen monimuotokoulutus S24
Tavoitteet
Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.
Sisältö
Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.
Oppimateriaalit
Opiskelija esittelee käyttämänsä oppimateriaalin.
Opetusmenetelmät
Opiskelija työskentelee tavoitteellisesti, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija työskentelee itsenäisesti ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn ja itselleen asettamansa tavoitteet. Tavoitteellinen työskentely sisältää materiaalien kunnioituksen ja kestävän kehityksen huomioimisen sekä luokan laitteistosta ja materiaaleista huolehtimisen. Taidegrafiikan pajassa työskenteleminen on taidegraafikon tärkein työväline.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tavoitteen asettaminen ja esittely, työskentely ja reflektoiva teksti.
tavoitteellinen työskentely neljän viikon ajan opettajan läsnäollessa, taide-esittely, lyhyt analyysi omasta tekemisestä, presentaatio työskentelystä ja sen tuotoksista.
Opiskelija valitsee kurssin tuotoksista teoksen tai sarjan tai teosparin, josta kirjoittaa reflektoivan tekstin. Tekstissä vastaat esim. seuraaviin kysymyksiin: mitä opit menetelmästä sihen syventyessäsi, minkälaisen prosessin tulos se on, onko aihe kenties sellainen, jota käsittelet muillakin mediumeilla, mitä lähdeaineistoa käytit.
Sisällön jaksotus
Opiskelija syventää osaamistaan valitsemassaan grafiikan menetelmässä, jonka kurssille on aiemmin osallistunut hyväksytysti.Opintojaksoa tulee siis edeltää joku grafiikan kurssi.
Jaksolla järjestetään mahdollisuuksien mukaan minityöpajoja kokeilevasti erilaisista taidegrafiikan sovelluksista.
Opiskelija tutkii valitsemansa grafiikan ilmaisukeinon tekijöitä ja ilmiöitä haluamallaan tavalla ja esittelee sen ryhmälle kurssin viikkotapaamisissa.
Viikkotapaamiset aina tiistaisin klo 10–12 koko ryhmän kanssa, orientaatio viikon työskentelyyn ja keskustelua taidegrafiikasta.
Opiskelija osallistuu loppukatselmukseen, joka järjestetään 12.12. erikseen sovittuun aikaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija varautuu hankkimaan pääasiallisesti käyttämänsä materiaalin, paperit ja painovärit itse. Näistä voi sopia ja tarkentaa etukäteen opettajan kanssa. Luokan laitteisto ja välineet ja apuaineet käytettävissä asianmukaiseen käyttötarkoitukseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo ohjaustilanteissa ja yhteisissä tapaamisissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
08.09.2023 - 23.10.2023
Ajoitus
21.11.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
-
MKUVAS23Kuvataiteen monimuotokoulutus S23
Tavoitteet
Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.
Sisältö
Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.
Opetusmenetelmät
oppilas työskentelee tavoitteellisesti, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppilas työskentelee itsenäisesti ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn ja itselleen asettamansa tavoitteet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
tavoitteellinen työskentely neljän viikon ajan, presentaatio työskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opiskelija syventää osaamistaan valitsemassaan grafiikan menetelmässä, jonka perusteet hallitsee.
Jaksolla järjestetään minityöpajoja kokeilevasti erilaisista taidegrafiikan sovelluksista.
Opiskelija tutkii valitsemansa grafiikan ilmaisukeinon tekijöitä ja ilmiöitä haluamallaan tavalla ja esittelee sen ryhmälle.
Viikkotapaamiset aina tiistaisin klo 10 koko ryhmän kanssa, orientaatio viikon työskentelyyn ja keskustelua taidegrafiikasta.
Opiskelija osallistuu loppukatselmukseen, joka järjestetään 19.12. klo 9.30-12.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
06.09.2022 - 01.11.2022
Ajoitus
22.11.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
MKUVAS22Kuvataiteen monimuotokoulutus S22
-
PKUVAS21Kuvataiteen koulutus S21
Tavoitteet
Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.
Sisältö
Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.
Opetusmenetelmät
oppilas työskentelee tavoitteellisesti, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppilas työskentelee itsenäisesti ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn ja itselleen asettamansa tavoitteet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
tavoitteellinen työskentely neljän viikon ajan, presentaatio työskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opiskelija syventää osaamistaan valitsemassaan grafiikan menetelmässä, jonka perusteet hallitsee.
Jaksolla järjestetään minityöpajoja kokeilevasti erilaisista taidegrafiikan sovelluksista.
Opiskelija tutkii valitsemansa grafiikan ilmaisukeinon tekijöitä ja ilmiöitä haluamallaan tavalla ja esittelee sen ryhmälle.
Viikkotapaamiset aina tiistaisin klo 10 koko ryhmän kanssa, orientaatio viikon työskentelyyn ja keskustelua taidegrafiikasta.
Opiskelija osallistuu loppukatselmukseen, joka järjestetään joulukuussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja