Siirry suoraan sisältöön

Taidegrafiikan ilmaisukeinot ILaajuus (5 op)

Tunnus: 2021153

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.

Sisältö

Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.

Ilmoittautumisaika

03.09.2024 - 07.10.2024

Ajoitus

19.11.2024 - 12.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

3 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Laura Miettinen
Ryhmät
  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22
  • MKUVAS24
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S24

Tavoitteet

Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.

Sisältö

Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.

Oppimateriaalit

Opiskelija esittelee käyttämänsä oppimateriaalin.

Opetusmenetelmät

Opiskelija työskentelee tavoitteellisesti, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee itsenäisesti ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn ja itselleen asettamansa tavoitteet. Tavoitteellinen työskentely sisältää materiaalien kunnioituksen ja kestävän kehityksen huomioimisen sekä luokan laitteistosta ja materiaaleista huolehtimisen. Taidegrafiikan pajassa työskenteleminen on taidegraafikon tärkein työväline.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tavoitteen asettaminen ja esittely, työskentely ja reflektoiva teksti.

tavoitteellinen työskentely neljän viikon ajan opettajan läsnäollessa, taide-esittely, lyhyt analyysi omasta tekemisestä, presentaatio työskentelystä ja sen tuotoksista.

Opiskelija valitsee kurssin tuotoksista teoksen tai sarjan tai teosparin, josta kirjoittaa reflektoivan tekstin. Tekstissä vastaat esim. seuraaviin kysymyksiin: mitä opit menetelmästä sihen syventyessäsi, minkälaisen prosessin tulos se on, onko aihe kenties sellainen, jota käsittelet muillakin mediumeilla, mitä lähdeaineistoa käytit.

Sisällön jaksotus

Opiskelija syventää osaamistaan valitsemassaan grafiikan menetelmässä, jonka kurssille on aiemmin osallistunut hyväksytysti.Opintojaksoa tulee siis edeltää joku grafiikan kurssi.

Jaksolla järjestetään mahdollisuuksien mukaan minityöpajoja kokeilevasti erilaisista taidegrafiikan sovelluksista.

Opiskelija tutkii valitsemansa grafiikan ilmaisukeinon tekijöitä ja ilmiöitä haluamallaan tavalla ja esittelee sen ryhmälle kurssin viikkotapaamisissa.

Viikkotapaamiset aina tiistaisin klo 10–12 koko ryhmän kanssa, orientaatio viikon työskentelyyn ja keskustelua taidegrafiikasta.

Opiskelija osallistuu loppukatselmukseen, joka järjestetään 12.12. erikseen sovittuun aikaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija varautuu hankkimaan pääasiallisesti käyttämänsä materiaalin, paperit ja painovärit itse. Näistä voi sopia ja tarkentaa etukäteen opettajan kanssa. Luokan laitteisto ja välineet ja apuaineet käytettävissä asianmukaiseen käyttötarkoitukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Arvioinnissa painottuu läsnäolo ohjaustilanteissa ja yhteisissä tapaamisissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

08.09.2023 - 23.10.2023

Ajoitus

21.11.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

3 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Laura Miettinen
Ryhmät
  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22
  • MKUVAS23
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S23

Tavoitteet

Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.

Sisältö

Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.

Opetusmenetelmät

oppilas työskentelee tavoitteellisesti, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

oppilas työskentelee itsenäisesti ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn ja itselleen asettamansa tavoitteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

tavoitteellinen työskentely neljän viikon ajan, presentaatio työskentelystä.

Sisällön jaksotus

Opiskelija syventää osaamistaan valitsemassaan grafiikan menetelmässä, jonka perusteet hallitsee.

Jaksolla järjestetään minityöpajoja kokeilevasti erilaisista taidegrafiikan sovelluksista.

Opiskelija tutkii valitsemansa grafiikan ilmaisukeinon tekijöitä ja ilmiöitä haluamallaan tavalla ja esittelee sen ryhmälle.

Viikkotapaamiset aina tiistaisin klo 10 koko ryhmän kanssa, orientaatio viikon työskentelyyn ja keskustelua taidegrafiikasta.

Opiskelija osallistuu loppukatselmukseen, joka järjestetään 19.12. klo 9.30-12.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

06.09.2022 - 01.11.2022

Ajoitus

22.11.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

3 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Laura Miettinen
Ryhmät
  • MKUVAS22
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S22
  • PKUVAS21
    Kuvataiteen koulutus S21

Tavoitteet

Oppilas kehittää tavoitteellisen ja ammattimaisen työskentelyn taitojaan. Oppilas syventää käsitystään taidegrafiikasta nykytaiteen menetelmänä ja ilmaisukeinona.

Sisältö

Opintojaksolla oppilas syventää osaamistaan valitsemallaan menetelmällä. Käydään läpi taidegrafiikan installointia nykytaiteena, ajankohtaisin menetelmin. Opintojakso toteutetaan integroituna Taidegrafiikan ilmaisukeinot II:een.

Opetusmenetelmät

oppilas työskentelee tavoitteellisesti, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

oppilas työskentelee itsenäisesti ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn ja itselleen asettamansa tavoitteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

tavoitteellinen työskentely neljän viikon ajan, presentaatio työskentelystä.

Sisällön jaksotus

Opiskelija syventää osaamistaan valitsemassaan grafiikan menetelmässä, jonka perusteet hallitsee.

Jaksolla järjestetään minityöpajoja kokeilevasti erilaisista taidegrafiikan sovelluksista.

Opiskelija tutkii valitsemansa grafiikan ilmaisukeinon tekijöitä ja ilmiöitä haluamallaan tavalla ja esittelee sen ryhmälle.

Viikkotapaamiset aina tiistaisin klo 10 koko ryhmän kanssa, orientaatio viikon työskentelyyn ja keskustelua taidegrafiikasta.

Opiskelija osallistuu loppukatselmukseen, joka järjestetään joulukuussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja