Degree Programme in Performing Arts: PTANSS18
Code: PTANSS18
- Degree title
- Tanssinopettaja (AMK), Bachelor of Culture and Arts
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2018
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Koulutuksen tavoite
Tanssinopettajakoulutuksen tavoitteena on valmistaa tanssialan eri tehtäviin aloite- ja yhteistyökykyisiä, laaja-alaisesti taiteita arvostavia ja persoonallisia opettajia ja taiteilijoita. Valmistuneilla on monipuoliset tanssialan tiedot ja taidot sekä kyky soveltaa osaamistaan. Valmistuneet kykenevät edistämään ja kehittämään tanssialaa.
Tanssinopettajakoulutus antaa opiskelijalle valmiuden oman taiteenalansa asiantuntijatehtäviin. Valmistuttuaan opiskelija pystyy työllistämään itseään monipuolisesti tanssialan ammateissa opettajana ja esiintyjänä sekä pystyy suunnittelemaan ja toteuttamaan esityksellisiä ja kasvatuksellisia kokonaisuuksia. Hän pystyy työllistymään myös yrittäjänä.
Rakenne
Opinnot jakautuvat ydinosaamiseen ja laajentavaan osaamiseen. Opinnot etenevät ryhmäopetuksena vuosikursseittain intensiivisen työohjelman mukaan. Opintojen alussa saavutetaan perustiedot ja -taidot, joita syventäen edetään kohti opintojen loppuvaiheen itsenäisempää työskentelyä.
1. YDINOSAAMISEN OPINNOT sisältävät mm. liikkeen tuottamisen opintoja, analyyttisiä ammattiopintoja, pedagogisia opintoja ja harjoittelua.
• Liikkeen tuottamisen opinnoissa opiskellaan balettia, jazztanssia, nykytanssia sekä improvisatorista ja koreografista työskentelyä, jotka johtavat esitysproduktioihin.
• Analyyttisissä ammattiopinnoissa opiskellaan tanssin historiaa, kinesiologiaa, liike- ja teosanalyysiä sekä musiikkia.
• Pedagogisissa opinnoissa perehdytään taidetanssin eri osa-alueiden opettamiseen sekä yleispedagogiikkaan.
• Harjoittelu koostuu ohjatusta taidetanssin opetusharjoittelusta, koreografisesta harjoittelusta ja tanssinopettajan työn harjoittelusta. Taidetanssin opetusharjoittelut ja tanssinopettajan työn harjoittelu kytkeytyvät taidetanssin osa-alueiden opettamisen ja yleispedagogiikan opintoihin. Harjoittelujaksot ja työelämää käsittelevät opintojaksot tutustuttavat opiskelijat tuleviin työtehtäviinsä ja kannustavat heitä työelämän kehittämiseen ja uudistamiseen. Koreografiseen harjoitteluun kuuluvat esitysproduktiot linkittyvät liikkeen tuottamisen opintoihin ja analyyttisiin ammattiopintoihin. Esitysten rakentaminen, esittäminen, vastaanottaminen ja analysointi antavat tanssinopettajaopiskelijalle valmiuden persoonallisen ilmaisun kehittämiseen alansa perinteen tuntijana ja uudistajana.
2. LAAJENTAVAN OSAAMISEN opintoihin kuuluvat kieliopinnot, työelämä- ja yrittäjyystietous, vapaasti valittavat opinnot ja opinnäytetyö.
• Kieliopinnoissa opiskellaan suomen, ruotsin ja englannin kieltä. Opinnot tukevat ydinosaamisen opintoja ja laajentavat viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
• Työelämä- ja yrittäjyystietouden opinnoissa opiskelija tutustuu mm. sopimusoikeuteen ja hankkii perustiedot yrittäjänä toimimisesta.
• Vapaasti valittavissa opinnoissa opiskelija voi valita haluamiaan sisältöjä tukemaan omaa ammatillista kehittymistään. Opiskelija voi esim. toimia tanssijana tai näyttämötekniikkaryhmän jäsenenä erilaisissa produktioissa. Opiskelija voi valita opintoja AMK:n vapaasti valittavista opinnoista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta.
• Opinnäytetyö on pääosin opintojen viimeiseen vuoteen sijoittuva projekti, jossa opiskelija syventää ja täydentää ammatillisia valmiuksiaan ennen työelämään sijoittumistaan.
Sisältö
Tanssinopettajakoulutuksen pääsisältö koostuu länsimaisen taidetanssin tietojen ja taitojen sekä pedagogiikan opiskelusta. Opinnot sisältävät länsimaisen taidetanssin tekniikoiden fyysistä harjoittelua, improvisatorista ja koreografista työskentelyä, tanssikinesiologian, liike- ja teosanalyysin, musiikin ja tanssihistorian opiskelua. Lisäksi tutkintoon kuuluu korkeakoulu- ja työelämätaitojen opintoja sekä kieli- ja yrittäjyysopintoja. Pedagogisissa opinnoissa ja niihin liittyvässä harjoittelussa perehdytään taidetanssin eri osa-alueiden opettamiseen ja ne kytkeytyvät yleispedagogisiin opintoihin. Koreografisissa harjoitteluissa opitaan esityksen tekoa. Koreografinen harjoittelu kytkeytyy improvisaation ja komposition opintoihin. Osa opinnoista toteutetaan projektimuotoisina esim. tutkimus- ja kehittämishankkeina sekä taiteellisina projekteina. Taideakatemian monitaiteinen ympäristö antaa opiskelijoille ainutlaatuiset mahdollisuudet osallistua erilaisiin yhteisproduktioihin. Opintojen edetessä opiskelijalla on enemmän mahdollisuuksia valita ja painottaa opintojensa sisältöä haluamallaan tavalla ja myös taiteidenvälisiin produktioihin osallistumisen mahdollisuudet lisääntyvät.
Osaamispolut
Opintojen ytimessä on opiskelijan tanssialan taitojen ja tietojen jatkuva kartuttaminen. Opiskelija voi valinnoillaan painottaa opintojaan erilaisille opintopoluille (mm. vapaasti valittavien opintojen sisällöt, projektien tehtäväsisällöt, työharjoittelujen tehtäväsisältöjen valinta, opinnäytetyön aiheen valinta). Koulutuksessa tuetaan opiskelijan ammatillisen kasvun kehittymistä, vahvistetaan opiskelijan ammatillisia vahvuuksia, tarjotaan mahdollisuuksia kokeilla oman osaamisen rajoja ja ohjataan kehittämään heikkoja ja puuttuvia ominaisuuksia. Tutoropettaja tukee ja auttaa henkilökohtaisen osaamispolun rakentamisessa.
Kaikille Turun ammattikorkeakoulussa opiskeleville tarjotaan yrittäjyyden perusopinnot sekä mahdollistetaan tiimiyrittäjyys projekteissa. Opiskelijan oma yritystoiminta hyväksiluetaan opintoihin ja sitä tuetaan monialaisella mentorointitoiminnalla (yrityskiihdyttämöt eli Business Club, BC). Taideakatemiassa toimii opiskelijoiden Kulttuuriosuuskunta Karisma, jossa toimimalla opiskelija oppii käytännössä kulttuurialan yrittäjyystaitoja. Yrittäjyystaitojen ja –asenteen kehittämistä tapahtuu opiskelijan itse valitsemissaan projektien sisällöissä ja työtehtävissä, vapaasti valittavissa opinnoissa ja harjoittelussa .
Erikoisalat ja pätevyydet
Tanssinopettaja (AMK) -tutkinto pätevöittää toimimaan taideopettajana tanssitaiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa, ammatillisella toisella asteella (tanssijan perustutkinto) ja yleissivistävässä aikuiskoulutuksessa. Tutkintoon sisältyvät 60 opintopisteen laajuiset pedagogiset opinnot antavat kelpoisuuden tanssioppilaitosten lehtoreiden virkoihin.
Palautejärjestelmä
Opiskelijan rooli toiminnan kehittämisessä määrittyy Turun AMK:n laatujärjestelmän Excellence-polun mukaisesti. Tanssin opiskelussa korostuu tiivis opettaja-opiskelija-suhde, jossa palautetta annetaan ja saadaan välittömästi. Opiskelijapalautetta kerätään mm. henkilökohtaisissa tapaamisissa, opintojaksopalautteilla sekä Turun AMK:n opiskelijakyselyllä. Opiskelijoiden valitsemat johtoryhmäedustajat osallistuvat Taideakatemian johtoryhmän toimintaan. Kaikki palautetieto kootaan yhteen joka lukuvuosi järjestettävillä koulutuksen palautepäivillä. Palautepäivillä käsitellyistä ja esiin nousseista kysymyksistä koostetaan kehittämissuunnitelma, joka annetaan tiedoksi opiskelijoille ja henkilökunnalle ja jonka edistymistä seurataan säännöllisesti mm. johtoryhmävastaavien kanssa.
Uramahdollisuudet ja jatko-opintomahdollisuudet
Turun AMK:n tanssinopettajakoulutuksesta valmistuneet tanssinopettajat ovat työllistyneet tanssinopettajan työn lisäksi tanssijoina, yrittäjinä, tanssitaiteen organisointitehtävissä sekä soveltavissa tehtävissä esim. sosiaali- ja terveysalalla.
Jatko-opintomahdollisuuksia ovat koti- ja ulkomaiset maisteriohjelmat sekä kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen YAMK-ohjelmat.
Objective
Eettinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu kun opiskelija:
• perustaa toimintansa oman ja globaalin elinympäristönsä kestävään kehittämiseen, yhteisöllisyyden lisäämiseen ja moniarvoisuuden edistämiseen.
• pyrkii jatkuvaan taiteellisten ja kasvatuksellisten arvojensa ja asenteidensa kyseenalaistamiseen, kehittämiseen ja arviointiin
• ymmärtää taideopettajan vastuun yhteisönsä kehittämisessä sekä roolin asenteiden ja arvostusten haastajana ja paljastajana
Sosiaalinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu kun opiskelija:
• Omaa kyvyn kehittää ja verkottaa toimintaansa tanssitaiteen edustajana moninaisissa toimintaympäristöissä
• Pystyy liikeilmaisun keinoin luomaan ja toteuttamaan taidekasvatuksellisia ja esityksellisiä kokonaisuuksia eri ikä- ja kohderyhmille
• Omaa sosiaalista ja empaattista kyvykkyyttä toimia vastuullisesti erilaisissa taidekasvatuksellisissa tilanteissa
Taiteellinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu kun opiskelija:
• Tuottaa, käyttää ja havainnoi liikettä taiteellisen kommunikaation välineenä
• Käyttää tuottamaansa liikettä kasvatuksellisessa ja yhteisöllisessä kontekstissa liikkeellisen dialogin välineenä
• Arvioi, arvostaa ja kehittää kokemukseensa perustuen itsensä ja muiden taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaa tanssin alueella
• Tuntee länsimaisen esittävän tanssin kehityskaaren ja ymmärtää tanssin kulttuurisena vaikuttajana yhteisön toiminnassa
Taidollinen, ammatillisesti suuntautunut pätevyys toteutuu kun opiskelija:
• Hallitsee ja soveltaa kehollisia ilmaisutekniikkoja ja liikkeen hahmottamisen lähestymistapoja omakohtaisesti
• Hallitsee tanssia tukevan musikaalisen osaamisen
• Analysoi, tulkitsee ja tuottaa liikettä eri viitekehyksistä
• Soveltaa teknologista osaamistaan tanssikompositioissa, liikkeen esittämisessä ja taltioinnissa sekä analyysissä
Esittävien taiteiden ja musiikin asiantuntijuus ja ammattitaito
Pedagogiset kompetenssit
• tuntee keskeiset oman taiteenalansa opetusmenetelmät sekä opetusmateriaalit
• osaa toimia joustavasti eritasoisten ja eri-ikäisten oppijoiden kanssa eri toimintaympäristöissä
• on perehtynyt opettamiseen ja opettajan työhön yhteiskunnallisessa, filosofisessa ja psykologisessa
• viitekehyksessä sekä opettajan ammattitaidon perusteisiin
• osaa kehittää omaa opettajuuttaan ja taidepedagogiikkaa luovan ja tutkimuksellisen työtavan avulla
• mieltää itsensä opettajaksi ja kasvattajaksi, joka työskentelee oppijoiden taidesuhteen rakentajana
Taiteidenvälisyyden kompetenssit
• tunnistaa muissa taiteissa ominaisuuksia ja laatuja, jotka mahdollistavat yhteistyön ja
• vuorovaikutuksen oman alan kanssa
• Osaa hahmottaa oman alansa osana laajempaa taidekenttää
• Tuntee perustiedot esittävien taiteiden toimintatavoista, historiasta ja kontekstista
Taiteilija-pedagogin työelämäkompetenssit
• Tuntee taiteilijan ja taiteilija-pedagogin eri ansaintamalleja ja työrooleja
• Osaa toimia taiteilijan ja taidepedagogin erilaisissa työrooleissa ja kehittää niitä
Esiintymisen ja esityskokonaisuuden rakentamisen kompetenssit
• Esiintyminen/ improvisaatio/ dramaturgia/ esityksen rytmi/ esitystekniikka
Yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit Yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit Verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit
• kykenee itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
• osaa toimia tavoitteellisesti ja sinnikkäästi
• kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
• osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
• osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä
• osaa toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
• osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen ja yhdistäen erialojen tietoja ja menetelmiä
• osaa toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia työelämän vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa • osaa luoda ja ylläpitää työelämäyhteyksiä
• osaa toimia verkostoissa
• kykenee moniammatilliseen ja -kulttuuriseen yhteistyöhön
• kykenee kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen
Development
Opintojen keskiössä on jatkuva tanssialan- ja pedagogisten tietojen ja taitojen kartuttaminen. Opinnot etenevät intensiivisen työohjelman mukaan ja vaativat täyspäiväistä läsnäoloa. Kaiken oppimisen lähtökohtana on opiskelijan oma aktiivinen, itseohjautuva ja dialoginen toiminta. Tanssinopettajakoulutuksessa oppiminen tapahtuu pääosin ryhmäprosesseissa, joissa vertaisoppiminen on luontevaa. Oppimisen sosiaalisuus ja vuorovaikutteisuus ovat koulutuksessa keskeisellä sijalla. Opiskelija syventää omaa osaamistaan ja laajentaa näköalojaan työskennellen yksin ja ryhmässä. Opiskelija reflektoi omaa työskentelyään ja oppimistaan. Hän antaa, vastaanottaa ja prosessoi saamaansa vertaispalautetta, ja kehittää toimintaansa. Tanssinopettajakoulutuksessa pyritään turvaamaan vertaisoppiminen myös yli aloitusryhmien. Siksi koreografisten harjoittelujen ja opetusharjoittelujen päätteeksi harjoittelun suorittaneet opiskelijat jakavat kokemuksiaan muille tanssinopettajakoulutuksen vuosikurssien opiskelijoille. Opintojen viimeiseen vuoteen painottuva opinnäytetyöprosessi huipentuu sadonkorjuupäiviin, jolloin valmistuvan vuosikurssin opiskelijat jakavat kokemuksiaan opinnäytetyöprosessistaan ja työharjoittelujaksostaan.
Tanssinopettajakoulutuksessa toteutuu tiiviiseen opettaja-opiskelija-suhteeseen perustuva vuorovaikutus. Opiskelija on läpi opintojen dialogisessa suhteessa tutoropettajaansa, koulutuksen muihin opettajiin sekä eri projektien ohjaaviin opettajiin. Opiskelija saa henkilökohtaista tutorointia oman ammatillisen osaamisen suuntaamisessa. Opiskelija laatii henkilökohtaisen oppimissuunnitelmansa (HOPS) yhdessä tutoropettajansa kanssa.
Osa oppimisesta tapahtuu esitysprojekteissa ja pedagogisissa projekteissa. Esitysprojekteissa opiskelijat ovat eri rooleissa ja harjaannuttavat taitojaan niin koreografin, tanssijan, tuottajan kuin esitystekniikkaryhmän jäsenen tehtävissä. Esitysprojekteja tutoroi ohjaava opettaja. Lisäksi opiskelijat saavat ohjausta näyttämötekniikkaan liittyvissä asioissa alan asiantuntijalta. Esitysprojekteja toteutetaan niin Turun AMK:n opetusteatterissa kuin muissakin esitykselle soveltuvissa tiloissa. Esitysprojekteja on mahdollista tehdä myös koulun ulkopuolisiin tiloihin opiskelijan oman kiinnostuksen ja aktiivisuuden mukaan.
Pedagogisissa projekteissa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat pedagogisia kokonaisuuksia eri kohderyhmille. Pedagogiset projektit ja opetusharjoittelut toteutetaan ohjaavan opettajan johdolla, ja niihin liittyy henkilökohtaista ohjausta. Lastentanssin opetusharjoittelut päiväkodeissa ja kouluissa toteutetaan yhteistyössä Turun alueen varhaiskasvatusyksiköiden ja perusopetusta antavien oppilaitosten kanssa. Baletin, jazztanssin ja nykytanssin opetusharjoittelut tarjotaan vapaasti valittavina opintoina muiden alojen korkeakouluopiskelijoille ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Opintojen viimeiseen vuoteen sijoittuvassa työharjoittelussa opiskelijan on mahdollista suuntautua tanssialan työelämään kiinnostuksensa mukaan. Turun AMK:n tanssinopettajakoulutuksen opiskelijat ovat tehneet työharjoittelujaksoja ympäri maailmaa. Suomessa toteutuneet työharjoittelut ovat sisältäneet opetustyön lisäksi tanssijan työtä, yleisötyötä, erilaisten projektien koordinointia ja hallinnollisia tehtäviä. Yhteistyökumppaneina työharjoittelussa ovat olleet mm. Läntinen tanssin aluekeskus, tanssitaiteen perusopetusta antavat oppilaitokset ja yksityiset tanssikoulut, tanssialan opintoihin valmistavat koulutukset, tanssin toisen asteen koulutukset, tanssiteatterit kuten esimerkiksi Aurinkobaletti, Eri, Hurjaruuth ja MD.
Kansainvälisyys toteutuu opettaja- ja opiskelijavaihtona sekä kansainvälisenä hankeyhteistyönä. Tanssinopettajakoulutuksen koordinoima Nordplus rahoitteinen ECA-verkosto on mahdollistanut useita kansainvälisiä projekteja ja opiskelija- ja opettajaliikkuvuutta. Opiskelija- ja opettajavaihtoa tehdään aktiivisesti myös ERASMUS vaihto-ohjelman kautta. Opiskelija voi suorittaa osan opinnoistaan ERASMUS-yhteistyökoulussa. Tanssinopettajakoulutuksella on laaja verkosto, johon kuuluu useita tanssialan koulutuksia ympäri Eurooppaa. Lisäksi opintoihin kuuluva työharjoittelu on mahdollista tehdä ulkomailla. Turun AMK:n tanssinopettajaopiskelijat ovat olleet työharjoittelussa mm. Kiinassa, Uudessa-Seelannissa, Australiassa, Islannissa ja Grönlannissa.
Kansainvälisyyttä tukee myös tutkintoon kuuluvat 30 op laajuiset opinnot vieraalla kielellä . + mahdollisuus kv-tutorina toimimiseen.
Opintojen järjestämisessä yhteistyötä tehdään alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Kansainvälinen yhteistyö toteutuu mm. ERASMUS opettajavaihtona ja erilaisten projektien puitteissa. Kansallisella ja alueellisella tasolla yhteistyötä on tehty mm. Haaga-Helia AMK:n, Turun alueen varhaiskasvatusyksiköiden ja perusopetusta antavien oppilaitosten, Koulutanssin Tuki ry:n, taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten, tanssiteatterien, Turun alueen vapaan tanssin näyttämöiden, tanssialan ammattilaisten ja Läntisen tanssin aluekeskuksen kanssa.
Taiteidenvälisyys on huomioitu opetuksessa mm. yleispedagogisten opintojen järjestämisessä. Yleispedagogiset opinnot toteutetaan yhdessä muiden esittävien taiteiden opiskelijoiden kanssa. Lisäksi kerran lukukaudessa toteutettavat projektipäivät tuovat kaikki esittävien taiteiden opiskelijat yhteen ja mahdollistavat omalta osaltaan taiteidenvälisten kontaktien syntymisen.
Opiskelija voi halutessaan opiskella myös kesällä. Kesä-aikaan opiskelu on mahdollista mm. korkeakoulujen yhteisen kesäopintoportaalin kautta. Lisäksi opiskelijan on mahdollista osallistua erilaisiin hankkeisiin ja projekteihin.
Further information
Arviointi perustuu tutkinnon, moduulien ja opintojaksojen osaamistavoitteisiin, joiden saavuttamista arvioidaan. Jatkuva, rakentava arviointi on keskeistä tanssinopettajakoulutuksessa. Esitystuotannoissa produktioiden tulokset asettuvat myös julkisen arvioinnin kohteeksi. Opiskelijaesityksissä käy paitsi oppilaitosyhteisön jäsenet, myös muu yleisö sekä median edustajat.
Opiskelijoita ohjataan ja rohkaistaan itsearviointiin sekä vertaisarvioijina toimimiseen. Opintojaksojen arvioinnin kriteerit selvitetään opiskelijoille toteutussuunnitelmassa sekä kunkin opintojakson alkaessa. Opiskelijat arvioivat oman oppimisensa lisäksi opintojaksojen toteutusta.
Tanssin ammattiopinnoissa/liikkeen tuottamisen opinnoissa arviointi on jatkuvaa ja välitöntä. Opiskelijat saavat henkilökohtaista palautetta suoraan opettajalta ja vertaisoppijoilta kontaktituntien aikana. Henkilökohtaiset palautekeskustelut opintojaksojen aikana tai niiden päätteeksi mm. tanssitekniikoissa ja opetusharjoitteluissa mahdollistavat syvemmän palautteen annon ja opiskelijan oppimisprosessin tukemisen.
Opintosuoritukset kirjataan opintorekisteriin opintopisteinä. Tavoitekertymä vuodessa on vähintään 55 op. Suoritetut opinnot arvioidaan oppimistehtävien ja muiden suoritusten perusteella. Hyväksytyt opinnot arvioidaan asteikolla 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä). Opetussuunnitelmassa asianomaisella maininnalla varustettujen opintojen osalta voidaan käyttää arvosanaa hyväksytty. Hyväksytty-hylätty -asteikkoa käytettäessä toteutussuunnitelmassa määritetään, mitä arvosanatasoa hyväksytty suoritus vastaa. Arviointikehikko selventää opiskelijalta vaadittavaa osaamista opintojen perusvaiheessa ja syventävässä vaiheessa.
Osaamisen arvioinnin tukena käytetään arviointikehikkoa:
OPINTOJEN PERUSVAIHE (1.-2.OPINTOVUOSI)
Arvosana 1. Opiskelija:
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
Arvosana 3. Opiskelija:
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
Arvosana 5. Opiskelija:
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
OPINTOJEN SYVENTÄVÄ VAIHE (3.-4.OPINTOVUOSI)
Arvosana 1. Opiskelija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä
Arvosana 3. Opiskelija:
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa
Arvosana 5.Opiskelija:
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
o analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
o analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2018-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | Autumn 2018 | Spring 2019 | Autumn 2019 | Spring 2020 | Autumn 2020 | Spring 2021 | Autumn 2021 | Spring 2022 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 5. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 5. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 5. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
180 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
OK201155 |
General Studies
(Choose all ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
1001006 | Finnish Language and Communication | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011519 | Tanssialan työelämätietous ja yrittäjyys | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
OK100114 |
Swedish Communication, B1
(Choose all ) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Swedish for Working Life, Oral Communication (replacing compulsory Swedish) | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
100115 | Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
OK100127 |
Higher Education Studies and Working Life Skills
(Choose all ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
1002354 | Higher Education Studies and Working Life Skills 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
1002355 | Higher Education Studies and Working Life Skills 2 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
1002356 | Higher Education Studies and Working Life Skills 3 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
1002357 | Higher Education Studies and Working Life Skills 4 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
1002358 | Higher Education Studies and Working Life Skills 5 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201156 |
Professional Analytical Studies
(Choose all ) |
32 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
OK201148 |
Dance, history and society
(Choose all ) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011507 | Dance, history and society 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011508 | Dance, history and society 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011509 | Dance, history and society 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011510 | Dance, history and society 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201132 |
Dance Kinesiology
(Choose all ) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011332 | Dance Kinesiology 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011333 | Dance Kinesiology 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011334 | Dance Kinesiology 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011383 | Dance Kinesiology 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201133 |
Dance and Music
(Choose all ) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011335 | Dance and Music 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011336 | Dance and Music 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011337 | Dance and Music 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011384 | Dance and Music 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201149 |
Dance movement and performance analysis
(Choose all ) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011511 | Dance movement and performance analysis 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011512 | Dance movement and performance analysis 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011513 | Dance movement and performance analysis 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011514 | Dance movement and performance analysis 4 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201157 |
Movement Studies
(Choose all ) |
75 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
OK201160 |
Ballet
(Choose all ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011341 | Ballet Ia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011489 | Ballet Ib | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011490 | Ballet IIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011344 | Ballet IIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011491 | Ballet IIIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011346 | Ballet IIIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011492 | Ballet IV | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
OK201161 |
Teaching Jazz Dance
(Choose all ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011348 | Jazz Dance Ia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011493 | Jazz Dance Ib | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011494 | Jazz Dance IIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011351 | Jazz Dance IIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011495 | Jazz Dance IIIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011353 | Jazz Dance IIIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011496 | Jazz Dance IV | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
OK201162 |
Teaching Practice in Contemporary Dance
(Choose all ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011355 | Contemporary Dance Ia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011497 | Contemporary Dance Ib | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011498 | Contemporary Dance IIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011358 | Contemporary Dance IIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011499 | Contemporary Dance IIIa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011360 | Contemporary Dance IIIb | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011500 | Contemporary Dance IV | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
OK201138 |
Improvisation and Composition
(Choose all ) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011362 | Improvisation and Composition 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011363 | Improvisation and Composition 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011364 | Improvisation and Composition 3 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011365 | Improvisation and Composition 4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011366 | Improvisation and Composition 5 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011386 | Improvisation and Composition 6 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201158 |
Pedagogical Studies
(Choose all ) |
24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2031081 | Basic teaching skills AOKK | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
OK201142 |
Teaching Dance
(Choose all ) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011370 | Teaching Dance for Children | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
2011371 | Teaching Ballet | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
2011372 | Teaching Contemporary Dance | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011373 | Teaching Jazz Dance | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201159 |
Practical Training
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011379 | Field Practice in Teaching | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||||||||||||||
OK201144 |
Teaching Practice
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011387 | Teaching Practice in Children's Dance | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011388 | Teaching Practice in Ballet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011389 | Teaching Practice in Contemporary Dance | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011390 | Teaching Practice in Jazz Dance | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
OK200271 |
Practice in Choreography
(Choose all ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011391 | Solo Choreography/Choreographing | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011392 | Solo Choreography/Performance | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011393 | Group Choreography/Choreographing | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011394 | Group Choreography/Performance | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
COMPLEMENTARY COMPETENCE
(Choose all ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Optional studies
(Choose ects: 30 ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2011376 | Optional Studies | 30 | 3 | 9 | 7 | 11 | 3 | 3 | 6 | 7 | 11 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | 2 | 2 | 2 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 3.7 | 3.7 | 3.7 | |||||||||
PTANSS18-1001 |
Bachelor's Thesis
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032220 | Researching and developing teacher (AOKK) | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011380 | Bachelor's Thesis Seminar | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011381 | Bachelor's Thesis | 20 | 20 | 5 | 15 | 2.5 | 2.5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
Total | 240 | 60 | 60 | 60 | 60 | 25 | 35 | 25 | 35 | 27 | 33 | 25 | 35 | 12.5 | 12.5 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 12.5 | 12.5 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 13.5 | 13.5 | 11 | 11 | 11 | 12.5 | 12.5 | 11.7 | 11.7 | 11.7 |
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.