Soolon esitysperiodiLaajuus (3 op)
Tunnus: 2011392
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Sisältö
Koreografinen työskentely.
Koreografisen harjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti soolotyöstä ryhmäkoreografiaan: soolon valmistusprosessi, soolon esitysperiodi, ryhmäkoreografian valmistusprosessi, ryhmäkoreografian esitysperiodi.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.03.2022
Ajoitus
04.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
- Katja Korpi
- Esa Pukero
- David Yoken
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Sisältö
Koreografinen työskentely.
Koreografisen harjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti soolotyöstä ryhmäkoreografiaan: soolon valmistusprosessi, soolon esitysperiodi, ryhmäkoreografian valmistusprosessi, ryhmäkoreografian esitysperiodi.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, tiimioppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektityö, yhteisopettajuus. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisenä opetuksena. Digioppiminen toteutuu näytöskokonaisuuksien taltiointina ja tallentamisena Tanssinopettajakoulutuksen digitaaliseen arkistoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valo-opin kontaktiopetus Esa Pukeron johdolla 30h. Esitystilan rakennus, valo- ja näyttämöharjoitukset, esitykset, esitystilan purku ja soolojen palautekeskustelu yht. 45h. Loput työajasta on varattu oman työn reflektointiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Arvosana muodostuu työprosessin hallinnasta sekä teoksen saattamisesta esitykseksi Jokisaliin esitystilan salliman tekniikanrajoissa. Teoksen esitysjakson loppuun sijoittuva teknisen kaluston ja esitystilan purku on saatettava kaikilta osiltaan päätökseen ennen opintojakson hyväksymistä. Myös esityskokonaisuuden digitaalinen arkistointi tulee olla tehtynä ennen opintojakson hyväksymistä. Arviointi sisältää yhteisen palautekeskustelun soolokoreografioista ja esitysperiodista. Opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista palautekeskusteluun.
Hylätty:
Edellisessä kohdassa esitetyt reunaehdot eivät täyty.
Sisällön jaksotus
Soolojen tuotantopalaveri 4.3. klo 15:15
Soolojen valo-opetus ja esitystilan rakennus 22.3.-1.4.
Näyttämöharjoitukset ja kenraaliharjoitus 4.4.-6.4.
Soolojen ensi-ilta 6.4. klo 19. Muut esitykset 7.4-9.4. Lauantaina 9.4. esitykset klo 15 ja klo 18.
Esitystilan purku 9.4. klo 18 esityksen jälkeen.
Koronarajoitukset voivat vaikuttaa esitysjärjestelyihin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija vastaa itse puvustuksen ja mahdollisen rekvisiitan ym. kustannuksista.
Soolojen purkukeskustelu ryhmän ja vastuuopettajien kesken periodin päätteeksi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Esityskokonaisuuden saattaminen hyväksytysti päätökseen kaikilta osa-alueiltaan.
Koreografisen harjoittelun osan hyväksyminen edellyttää teoksen esittämistä yleisölle tai perustelluissa tapauksissa raadille sekä työprosessin palautekeskusteluihin osallistumista. Teoksen esitysjakson loppuun sijoittuva teknisen kaluston ja esitystilan purku on saatettava kaikilta osiltaan päätökseen ennen koreografisen harjoittelun osan hyväksymistä. Opintojakson osat arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty sekä soveltuvin osin asteikolla 0-5.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi, vertaispalaute.