Baletti IVLaajuus (3 op)
Tunnus: 2011492
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Baletin fyysinen harjoittelu lähiopetuksessa, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit 32 x 90min annetun työohjelman mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija pystyy itsenäisesti analysoiden kehittämään omaa balettiosaamistaan ja jakamaan myös ryhmälle päättelyään ja oppimaansa. Opettajan rooli vaihtuu ohjaavaksi ja tunnit ovat keskustelevia.
Baletin tyylin ja tekniikan osaamista syvennetään edelleen monipuolisten tanssillisten liikekombinaatioiden avulla sekä harjoittelemalla klassisen baletin repertuaaria. Myös omat balettikompositiot vahvistavat opiskelijan oppimista ja itsevarmuutta kohdata lähestyvä työelämä.
Baletin opettaminen -kokonaisuudessa käydään demotuntien muodossa läpi eritasoisia balettitunteja alkeisbaletista aina edistyneimpiin luokkiin. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää baletin didaktisen kehityksen alkeista ammattiin ja osaa soveltaa baletin liikemateriaalia erilaisille ryhmille taiteen perusopetuksessa ja ammatillisella tasolla.
Ajoitus: syksy 2024.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1. Opiskelija
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3. Opiskelija
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5. Opiskelija
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
06.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS20Tanssinopettaja syksy 20
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Baletin fyysinen harjoittelu lähiopetuksessa, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit 35 x 90min annetun työohjelman mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on edellisvuosina opittujen liikkeiden lopullisten muotojen saavuttaminen sekä tanssillisuuden ja musikaalisuuden löytäminen omasta baletti-imaisusta.
Baletin tyylin ja tekniikan osaamista syvennetään monipuolisten tanssillisten liikekombinaatioiden avulla sekä harjoittelemalla klassisen baletin repertuaaria. Myös omat balettikompositiot vahvistavat opiskelijan oppimista ja itsevarmuutta kohdata lähestyvä työelämä.
Jakson aikana tutustutaan myös Vaganovan viimeisten luokkien liikemateriaaliin. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää baletin didaktisen kehityksen alkeista ammattiin ja osaa soveltaa baletin liikemateriaalia erilaisille ryhmille taiteen perusopetuksessa ja ammatillisella tasolla.
Ajoitus: syksy 2023.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1. Opiskelija
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3. Opiskelija
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5. Opiskelija
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
08.09.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS19Tanssinopettaja syksy 19
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Baletin fyysinen harjoittelu lähiopetuksessa, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit 34 x 90min annetun työohjelman mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on edellisvuosina opittujen liikkeiden lopullisten muotojen saavuttaminen sekä tanssillisuuden ja musikaalisuuden löytäminen omasta baletti-imaisusta.
Baletin tyyliä ja teknistä osaamista syvennetään monipuolisten tanssillisten liikekombinaatioiden avulla sekä harjoittelemalla klassisen baletin repertuaaria. Myös omat balettikompositiot vahvistavat opiskelijan oppimista ja itsevarmuutta kohdata lähestyvä työelämä.
Jakson aikana tutustutaan myös Vaganovan viimeisten luokkien liikemateriaaliin. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää baletin didaktisen kehityksen alkeista ammattiin ja osaa soveltaa baletin liikemateriaalia erilaisille ryhmille taiteen perusopetuksessa ja ammatillisella tasolla.
Ajoitus: syksy 2022.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1. Opiskelija
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3. Opiskelija
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5. Opiskelija
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon