Tanssin liike- ja teosanalyysi 4Laajuus (2 op)
Tunnus: 2011514
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita notaatiota. Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.
Sisältö
Opintojakso rakentuu Effort-Shape analyysin, tilaharmonian ja liikemerkinnän opinnoista sekä Bartenieff Fundamentals ™ harjoitteista ja tanssin teostuntemuksesta.
Opintojakso-osa sisältää oppimistehtäviä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
20.01.2023 - 11.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita notaatiota. Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.
Sisältö
Opintojakso rakentuu Effort-Shape analyysin, tilaharmonian ja liikemerkinnän opinnoista sekä Bartenieff Fundamentals ™ harjoitteista ja tanssin teostuntemuksesta.
Opintojakso-osa sisältää oppimistehtäviä.
Oppimateriaalit
Itslearningista löytyvät tekstit sekä kirjallisuus.
Adshead, Janet (toim.) 1988. Dance Analysis Theory and Practice. Lontoo. Dance Books Ltd.
Preston-Dunlop, Valerie. 1998. Looking at Dances: A Choreological Perspective on Choreography. London: Verve.
Lehikoinen, Kai. 2014. Tanssi sanoiksi. Tanssianalyysin perusteita. Helsinki. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Kinesis 4.
Muu kirjallisuus:
Adshead-Lansdale, Janet (ed.). 1999. Dancing Texts. Intertextuality in Interpretation. London. Dance Books.
Foster, Susan Leigh. 1986. Reading Dancing: Bodies and Subjects in Contemporary American Dance. Los Angeles. University of California Press, Ltd.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, tanssiesitykset.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tehtäväperustaisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukutehtävät (Itsissä), esitysnäytteiden katsominen ja tanssianalyysien kirjoittaminen. Tarkempi tehtävänanto annetaan lähiopetuksessa.
Opintojakson laajuus on 2 op, joka vastaa 58h opiskelijan työtä (lähiopetus + oppimistehtävät).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Sisältö: Tanssin teosanalyysi.
Jaksolla perehdytään tanssin teosanalyysiin eri näkökulmista keskustelevien luentojen ja tanssiteosten videonäytteiden avulla. Jakso etenee koreologisesta näkökulmasta pohtimaan tanssiteosta viestinä. Jaksolla tutustutaan mm. Janet Adsheadin tanssiteosanalyysiin ja kritiikin eri muotoihin. Opiskelija oppii havainnoimaan, kuvailemaan ja tulkitsemaan tanssia ja tanssiteoksia.
Jakson tavoitteena on, että opiskelija osaa soveltaa tanssin teosanalyyttistä tietoa omassa työssään tanssijana, koreografina ja taidetanssikasvattajana. Lisäksi jakson tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa eri näkökulmia tanssianalyysiin ja osaa kirjoittaa tanssianalyysin ja -kritiikin.
Ajoitus: kevät 2023
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Opettajan tekemä arviointi.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 7
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS20Tanssinopettaja syksy 20
Tavoitteet
Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita notaatiota. Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.
Sisältö
Opintojakso rakentuu Effort-Shape analyysin, tilaharmonian ja liikemerkinnän opinnoista sekä Bartenieff Fundamentals ™ harjoitteista ja tanssin teostuntemuksesta.
Opintojakso-osa sisältää oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Sisältö: Labanin liikeanalyysi
Ajoitus: kevät 2022
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.