Vedenpuhdistuksen kemiaLaajuus (5 op)
Tunnus: 5100BI63
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tekniikan koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Hanna Hänninen
Ryhmät
-
PEYTES23Energia- ja ympäristötekniikka S23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.
Oppimateriaalit
Vesikemian kirjallisuus.
Vesikemian nettisivustot.
Peruskemian kirjallisuus ja nettisivuilta esim. OpetusTV:n materiaali.
Itslearningissä oleva luentomateriaali sekä laboratoriotyöohjeet.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta (luennot, laskuharjoitukset)
Kirjalliset oppimistehtävät
Käytännön oppimistehtävät: työskentely laboratoriossa.
Tiimityöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Tehtävien ja raporttien palautukset on tehtävä määräaikaan mennessä. Kunkin palautuksen määräaika sovitaa ryhmän kanssa erikseen ja merkitään itslearningin kurssitilaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikan kulmakivet:
Linkitys moduulin muihin osioihin (jäteveden käsittely, vesihuolto ja verkostot): yhteisopettajuus
Tiimioppiminen
Teorian linkittyminen käytännön toteutukseen: työelämälähtöisyys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Käytännön laboratoriotyöt voi korvata erikseen määriteltävällä kirjallisella tehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät koostuvat laskuharjoituksista, ryhmätehtävistä ja laboratoriotöistä. Oppimistehtävien tuotoksena opiskelija palauttaa neljä raporttia joko yksin tai ryhmäraporttina.
Lähitunteja on suoritustavasta riippuen 26-36 h.
Itsenäisen opiskelun osuus on tällöin 97-107 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan keväällä 2024 ja viikoittain on 2-7 lähituntia.
Opintojakson sisältö:
Kemian merkitys juoma- ja jäteveden puhdistusprosesseissa
- Veden kemialliset ominaisuudet
- Reaktiot (happo-emäs, hapettumis-pelkistymis, saostus, kompl.)
- pH, puskurit
- Pinta- ja kolloidikemia (adsorptio, kolloidit)
- Eri vesien ominaisuuksia kuvaavat kriittiset parametrit ja niiden mittaus
- Kemikaalien annostelu
Viestintäkanava ja lisätietoja
Laboratoriotöihin osallistuminen edellyttää perehtymistä Messissä olevaan laboratoriotyöskentelyn ohjeistukseen. Kemiantekniikan laboratorioissa noudatetaan Lean 5S -periaatteita.
Opiskelijan on myös ennen laboratoriotöihin osallistumista suoritettava hyväksytysti laboratorion turvatesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan oppimistehtäviä sekä laboratoriotyön raportti.
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa veden kemialliset ominaisuudet ja tietää miten eri vesien laatukriteerit poikkeavat toisistaan.
Opiskelija osaa luetella vedenpuhdistuksessa käytettäviä menetelmiä ja kemikaaleja.
Opiskelija osaa selostaa miten vesianalyysejä tehdään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi:
Opiskelija osaa selittää miten kemialliset reaktiot liittyvät veden ominaisuuksiin ja vedenpuhdistukseen.
Opiskelija osaa laatia rektioyhtälöotä, joiden perusteella lasketaan kemikaalien annosteluja erilaisissa vesijärjestelmissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi:
Opiskelija osaa jäsentää eri vesityypit sekä osaa kertoa laatukriteerien ylläpitoon liittyviä toimenpiteitä kemiallisten ominaisuuksien ja reaktioiden avulla.
Opiskelija osaa tulkita analyysituloksia, laskea vedenpuhdistusprosessissa tarvittavien kemiallisten aineiden annostelua.
Opiskelija osaa analyysitulosten avulla tulkita erilaisten vesien käyttökelpoisuutta tai päästökelpoisuutta sekä antaa oikeita toimenpide-ehdotuksia vesisysteemin tilan parantamiseen tai ylläpitämiseen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tekniikan koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Hanna Hänninen
Ryhmät
-
PEYTES22Energia- ja ympäristötekniikka S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.
Oppimateriaalit
Vesikemian kirjallisuus.
Vesikemian nettisivustot.
Peruskemian kirjallisuus ja nettisivuilta esim. OpetusTV:n materiaali.
Itslearningissä oleva luentomateriaali sekä laboratoriotyöohjeet.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta (luennot, laskuharjoitukset)
Kirjalliset oppimistehtävät
Käytännön oppimistehtävät: työskentely laboratoriossa.
Tiimityöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikan kulmakivet:
Linkitys moduulin muihin osioihin (jäteveden käsittely, vesihuolto ja verkostot): yhteisopettajuus
Tiimioppiminen
Teorian linkittyminen käytännön toteutukseen: työelämälähtöisyys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Käytännön laboratoriotyöt voi korvata erikseen määriteltävällä kirjallisella tehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät koostuvat laskuharjoituksista, ryhmätehtävistä ja laboratoriotöistä. Oppimistehtävien tuotoksena opiskelija palauttaa neljä raporttia joko yksin tai ryhmäraporttina.
Lähitunteja on suoritustavasta riippuen 26-36 h.
Itsenäisen opiskelun osuus on tällöin 97-107 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan keväällä 2024 ja viikoittain on 2-7 lähituntia.
Opintojakson sisältö:
Kemian merkitys juoma- ja jäteveden puhdistusprosesseissa
- Veden kemialliset ominaisuudet
- Reaktiot (happo-emäs, hapettumis-pelkistymis, saostus, kompl.)
- pH, puskurit
- Pinta- ja kolloidikemia (adsorptio, kolloidit)
- Eri vesien ominaisuuksia kuvaavat kriittiset parametrit ja niiden mittaus
- Kemikaalien annostelu
Viestintäkanava ja lisätietoja
Laboratoriotöihin osallistuminen edellyttää perehtymistä Messissä olevaan laboratoriotyöskentelyn ohjeistukseen. Kemiantekniikan laboratorioissa noudatetaan Lean 5S -periaatteita.
Opiskelijan on myös ennen laboratoriotöihin osallistumista suoritettava hyväksytysti laboratorion turvatesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan oppimistehtäviä sekä laboratoriotyön raportti.
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 07.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Hanna Hänninen
Ryhmät
-
PEYTES21Energia- ja ympäristötekniikka S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 07.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tekniikan koulutus
Opettaja
- Hanna Hänninen
Ryhmät
-
PEYTES20Energia- ja ympäristötekniikka s20
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.
Oppimateriaalit
Vesikemian kirjallisuus.
Vesikemian nettisivustot.
Peruskemian kirjallisuus ja nettisivui8lta esim. OpetusTV:n materiaali.
Itslearningissä oleva luentomateriaali sekä laboratoriotyöohjeet.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta (luennot, laskuharjoitukset)
Kirjalliset oppimistehtävät
Käytännön oppimistehtävät: työskentely laboratoriossa.
Tiimityöskentely sekä itsenäinen opiskelu.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikan kulmakivet:
Linkitys moduulin muihin osioihin (jäteveden käsittely, vesihuolto ja verkostot): yhteisopettajuus
Tiimioppiminen
Teorian linkittyminen käytännön toteutukseen: työelämälähtöisyys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Käytännön laboratoriotyöt voi korvata erikseen määriteltävällä kirjallisella tehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät koostuvat laskuharjoituksista, ryhmätehtävistä ja laboratoriotöistä. Oppimistehtävien tuotoksena opiskelija palauttaa neljä raporttia joko yksin tai ryhmäraporttina.
Lähitunteja on suoritustavasta riippuen 26-36 h.
Itsenäisen opiskelun osuus on tällöin 97-107 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan keväällä 2022 ja viikoittain on 2-7 lähituntia.
Opintojakson sisältö:
Kemian merkitys juoma- ja jäteveden puhdistusprosesseissa
- Veden kemialliset ominaisuudet
- Reaktiot (happo-emäs, hapettumis-pelkistymis, saostus, kompl.)
- pH, puskurit
- Pinta- ja kolloidikemia (adsorptio, kolloidit)
- Eri vesien ominaisuuksia kuvaavat kriittiset parametrit ja niiden mittaus
- Kemikaalien annostelu
Viestintäkanava ja lisätietoja
Laboratoriotöihin osallistuminen edellyttää perehtymistä Messissä olevaan laboratoriotyöskentelyn ohjeistukseen. Kemiantekniikan laboratorioissa noudatetaan Lean 5S -periaatteita.
Opiskelijan on myös ennen laboratoriotöihin osallistumista suoritettava hyväksytysti laboratorion turvatesti.
Arviointiasteikko
H-5