Siirry suoraan sisältöön

Vedenpuhdistuksen kemiaLaajuus (5 op)

Tunnus: 5100BI63

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tekniikan koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Hanna Hänninen
Ryhmät
  • PEYTES23
    Energia- ja ympäristötekniikka S23

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.

Oppimateriaalit

Vesikemian kirjallisuus.
Vesikemian nettisivustot.
Peruskemian kirjallisuus ja nettisivuilta esim. OpetusTV:n materiaali.
Itslearningissä oleva luentomateriaali sekä laboratoriotyöohjeet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta (luennot, laskuharjoitukset)
Kirjalliset oppimistehtävät
Käytännön oppimistehtävät: työskentely laboratoriossa.
Tiimityöskentely sekä itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Tehtävien ja raporttien palautukset on tehtävä määräaikaan mennessä. Kunkin palautuksen määräaika sovitaa ryhmän kanssa erikseen ja merkitään itslearningin kurssitilaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikan kulmakivet:
Linkitys moduulin muihin osioihin (jäteveden käsittely, vesihuolto ja verkostot): yhteisopettajuus
Tiimioppiminen
Teorian linkittyminen käytännön toteutukseen: työelämälähtöisyys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön laboratoriotyöt voi korvata erikseen määriteltävällä kirjallisella tehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät koostuvat laskuharjoituksista, ryhmätehtävistä ja laboratoriotöistä. Oppimistehtävien tuotoksena opiskelija palauttaa neljä raporttia joko yksin tai ryhmäraporttina.

Lähitunteja on suoritustavasta riippuen 26-36 h.

Itsenäisen opiskelun osuus on tällöin 97-107 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan keväällä 2024 ja viikoittain on 2-7 lähituntia.
Opintojakson sisältö:
Kemian merkitys juoma- ja jäteveden puhdistusprosesseissa
- Veden kemialliset ominaisuudet
- Reaktiot (happo-emäs, hapettumis-pelkistymis, saostus, kompl.)
- pH, puskurit
- Pinta- ja kolloidikemia (adsorptio, kolloidit)
- Eri vesien ominaisuuksia kuvaavat kriittiset parametrit ja niiden mittaus
- Kemikaalien annostelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Laboratoriotöihin osallistuminen edellyttää perehtymistä Messissä olevaan laboratoriotyöskentelyn ohjeistukseen. Kemiantekniikan laboratorioissa noudatetaan Lean 5S -periaatteita.
Opiskelijan on myös ennen laboratoriotöihin osallistumista suoritettava hyväksytysti laboratorion turvatesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan oppimistehtäviä sekä laboratoriotyön raportti.

Hylätty (0)

Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kertoa veden kemialliset ominaisuudet ja tietää miten eri vesien laatukriteerit poikkeavat toisistaan.
Opiskelija osaa luetella vedenpuhdistuksessa käytettäviä menetelmiä ja kemikaaleja.
Opiskelija osaa selostaa miten vesianalyysejä tehdään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi:
Opiskelija osaa selittää miten kemialliset reaktiot liittyvät veden ominaisuuksiin ja vedenpuhdistukseen.
Opiskelija osaa laatia rektioyhtälöotä, joiden perusteella lasketaan kemikaalien annosteluja erilaisissa vesijärjestelmissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi:
Opiskelija osaa jäsentää eri vesityypit sekä osaa kertoa laatukriteerien ylläpitoon liittyviä toimenpiteitä kemiallisten ominaisuuksien ja reaktioiden avulla.
Opiskelija osaa tulkita analyysituloksia, laskea vedenpuhdistusprosessissa tarvittavien kemiallisten aineiden annostelua.
Opiskelija osaa analyysitulosten avulla tulkita erilaisten vesien käyttökelpoisuutta tai päästökelpoisuutta sekä antaa oikeita toimenpide-ehdotuksia vesisysteemin tilan parantamiseen tai ylläpitämiseen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tekniikan koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Hanna Hänninen
Ryhmät
  • PEYTES22
    Energia- ja ympäristötekniikka S22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.

Oppimateriaalit

Vesikemian kirjallisuus.
Vesikemian nettisivustot.
Peruskemian kirjallisuus ja nettisivuilta esim. OpetusTV:n materiaali.
Itslearningissä oleva luentomateriaali sekä laboratoriotyöohjeet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta (luennot, laskuharjoitukset)
Kirjalliset oppimistehtävät
Käytännön oppimistehtävät: työskentely laboratoriossa.
Tiimityöskentely sekä itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikan kulmakivet:
Linkitys moduulin muihin osioihin (jäteveden käsittely, vesihuolto ja verkostot): yhteisopettajuus
Tiimioppiminen
Teorian linkittyminen käytännön toteutukseen: työelämälähtöisyys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön laboratoriotyöt voi korvata erikseen määriteltävällä kirjallisella tehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät koostuvat laskuharjoituksista, ryhmätehtävistä ja laboratoriotöistä. Oppimistehtävien tuotoksena opiskelija palauttaa neljä raporttia joko yksin tai ryhmäraporttina.

Lähitunteja on suoritustavasta riippuen 26-36 h.

Itsenäisen opiskelun osuus on tällöin 97-107 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan keväällä 2024 ja viikoittain on 2-7 lähituntia.
Opintojakson sisältö:
Kemian merkitys juoma- ja jäteveden puhdistusprosesseissa
- Veden kemialliset ominaisuudet
- Reaktiot (happo-emäs, hapettumis-pelkistymis, saostus, kompl.)
- pH, puskurit
- Pinta- ja kolloidikemia (adsorptio, kolloidit)
- Eri vesien ominaisuuksia kuvaavat kriittiset parametrit ja niiden mittaus
- Kemikaalien annostelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Laboratoriotöihin osallistuminen edellyttää perehtymistä Messissä olevaan laboratoriotyöskentelyn ohjeistukseen. Kemiantekniikan laboratorioissa noudatetaan Lean 5S -periaatteita.
Opiskelijan on myös ennen laboratoriotöihin osallistumista suoritettava hyväksytysti laboratorion turvatesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan oppimistehtäviä sekä laboratoriotyön raportti.

Hylätty (0)

Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 07.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Hanna Hänninen
Ryhmät
  • PEYTES21
    Energia- ja ympäristötekniikka S21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tekniikan koulutus
Opettaja
  • Hanna Hänninen
Ryhmät
  • PEYTES20
    Energia- ja ympäristötekniikka s20

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee veden kemiallisia ominaisuuksia ja laatutekijötä
- ymmärtää vedenpuhdistusprosessien kemiallisen perustan
- tietää mitä kemikaaleja vedenpuhdistusprosesseissa käytetään ja osaa laskea kemikaalien kulutusta erilaisissa vesiprosesseissa.

Oppimateriaalit

Vesikemian kirjallisuus.
Vesikemian nettisivustot.
Peruskemian kirjallisuus ja nettisivui8lta esim. OpetusTV:n materiaali.
Itslearningissä oleva luentomateriaali sekä laboratoriotyöohjeet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta (luennot, laskuharjoitukset)
Kirjalliset oppimistehtävät
Käytännön oppimistehtävät: työskentely laboratoriossa.
Tiimityöskentely sekä itsenäinen opiskelu.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikan kulmakivet:
Linkitys moduulin muihin osioihin (jäteveden käsittely, vesihuolto ja verkostot): yhteisopettajuus
Tiimioppiminen
Teorian linkittyminen käytännön toteutukseen: työelämälähtöisyys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön laboratoriotyöt voi korvata erikseen määriteltävällä kirjallisella tehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät koostuvat laskuharjoituksista, ryhmätehtävistä ja laboratoriotöistä. Oppimistehtävien tuotoksena opiskelija palauttaa neljä raporttia joko yksin tai ryhmäraporttina.

Lähitunteja on suoritustavasta riippuen 26-36 h.

Itsenäisen opiskelun osuus on tällöin 97-107 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan keväällä 2022 ja viikoittain on 2-7 lähituntia.
Opintojakson sisältö:
Kemian merkitys juoma- ja jäteveden puhdistusprosesseissa
- Veden kemialliset ominaisuudet
- Reaktiot (happo-emäs, hapettumis-pelkistymis, saostus, kompl.)
- pH, puskurit
- Pinta- ja kolloidikemia (adsorptio, kolloidit)
- Eri vesien ominaisuuksia kuvaavat kriittiset parametrit ja niiden mittaus
- Kemikaalien annostelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Laboratoriotöihin osallistuminen edellyttää perehtymistä Messissä olevaan laboratoriotyöskentelyn ohjeistukseen. Kemiantekniikan laboratorioissa noudatetaan Lean 5S -periaatteita.
Opiskelijan on myös ennen laboratoriotöihin osallistumista suoritettava hyväksytysti laboratorion turvatesti.

Arviointiasteikko

H-5