Diesel- ja kaasumoottoritLaajuus (5 op)
Tunnus: 5031264
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta.
Sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Tehon, kulutusten ja päästöjen mittauslaitteet
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Moottoriprosessin simuloinnin perusteet.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Mika Laurén
Vastuuopettaja
Mika Laurén
Ryhmät
-
KMMMODEnergiantuotantoKMM Energiantuotanto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta.
Sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Tehon, kulutusten ja päästöjen mittauslaitteet
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Moottoriprosessin simuloinnin perusteet.
Aika ja paikka
Sepänkatu, vk 36 - 50, 2018
Oppimateriaalit
•Opintomonisteet
•Mollenhauer, K. 2010. Handbook of Diesel Engines, Springer Germany.
•Ferguson, C. 2001. Internal Combustion Engines. Applied Thermosciences
•Heywood, John B. 1988. Internal Combustion Engine Fundamentals. International Edition, New York. McGraw-Hill Book Company
•Rantala, J. Auto- ja kuljetusalan perusoppi 6: Moottori. 4.painos (2008)
•Bosch. 2010. Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät. Autoalan koulutuskeskus. Hki
•Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
•Päästömittauksen käsikirja
•http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus. Ryhmä- ja itsenäiset harjoitustehtävät. Harjoitustyö ja tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on 5.12.2024 klo 11.00 Uusintakokeet keväällä 2025 seuraavasti:
- 1. Uusinta ke 29.1. klo 16-18 (vko 5)
- 2. Uusinta ke 26.2. klo 16-18. (vko 9)
Ryhmätyön esitys 12.12.2024 klo 11.00 alkaen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on ymmärrys teknisten ratkaisujen vaikutuksesta ympäristöön ja talouteen .
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jonkin osasuorituksen puuttuessa opettaja määrittelee korvaavan yksilötehtävän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tulee suorittaa tentti ja harjoitustyö hyväksytysti. Henkilökohtaisista harjoitustehtävistä on mahdollista saada lisäpisteitä arviointiin.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta sekä laboratoriomittauksesta.
Opintojakson sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Ajoneuvojen tehontarve ja moottorin mitoitus
- Moottoriprosessin- ja ajoneuvosimuloinnin perusteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelijalla tulee olla valmius asentaa ja käyttää Matlab / Simulink ohjelmaa omalla koneellaan opintojakson aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti- ja harjoitustyö arvioidaan. Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustehtävät parantavat arviointia.
Hylätty (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30 % pisteistä) tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet. Lisäksi hän osaa työskennellä ohjatusti simulointiohjelmistolla. Opiskelija kykenee esiintymään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset polttomoottorin palamistapahtumaan liittyvät ilmiöt sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti polttomoottorin palamistapahtumaa ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Toomas Karhu
Vastuuopettaja
Toomas Karhu
Ryhmät
-
KMMMODEnergiantuotantoKMM Energiantuotanto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta.
Sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Tehon, kulutusten ja päästöjen mittauslaitteet
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Moottoriprosessin simuloinnin perusteet.
Aika ja paikka
Sepänkatu, vk 36 - 50, 2018
Oppimateriaalit
•Opintomonisteet
•Mollenhauer, K. 2010. Handbook of Diesel Engines, Springer Germany.
•Ferguson, C. 2001. Internal Combustion Engines. Applied Thermosciences
•Heywood, John B. 1988. Internal Combustion Engine Fundamentals. International Edition, New York. McGraw-Hill Book Company
•Rantala, J. Auto- ja kuljetusalan perusoppi 6: Moottori. 4.painos (2008)
•Bosch. 2010. Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät. Autoalan koulutuskeskus. Hki
•Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
•Päästömittauksen käsikirja
•http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin
Opetusmenetelmät
Kontakti- ja etäopetus. Ryhmä- ja itsenäiset harjoitustehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja muut suoritukset opintojakson aikana Itsissä ilmoitettavana ajankohtina.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty tentti kahdesti ja korottaa suoritusta kerran vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta.
- 1. uusinta ke 31.1. klo 16-18
- 2. uusinta ke 28.2. klo 16-18
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jonkin osasuorituksen puuttuessa opettaja määrittelee korvaavan yksilötehtävän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tulee suorittaa tentti hyväksytysti sekä simulointiin tai laboratoriomittauksiin liittyvä harjoitustyö.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta sekä laboratoriomittauksesta.
Opintojakson sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Ajoneuvojen tehontarve ja moottorin mitoitus
- Moottoriprosessin- ja ajoneuvosimuloinnin perusteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle on etuoikeus niillä Konetekniikan opiskelijoilla, joiden tutkintovaatimuksiin tämä opintojakso kuuluu.
Opintojakso Polttomoottoritekniikan perusteet suositellaan suoritettavaksi ennen tätä opintojaksoa.
Opiskelijalla tulee olla valmius asentaa ja käyttää Matlab / Simulink ohjelmaa omalla koneellaan opintojakson aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti- ja harjoitustyö arvioidaan. Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustehtävät parantavat arviointia.
Hylätty (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30...40 % pisteistä) tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet. Lisäksi hän osaa työskennellä ohjatusti simulointiohjelmistolla. Opiskelija kykenee esiintymään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset polttomoottorin palamistapahtumaan liittyvät ilmiöt sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti polttomoottorin palamistapahtumaa ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Mika Laurén
Vastuuopettaja
Mika Laurén
Ryhmät
-
KMMMODEnergiantuotantoKMM Energiantuotanto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta.
Sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Tehon, kulutusten ja päästöjen mittauslaitteet
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Moottoriprosessin simuloinnin perusteet.
Aika ja paikka
Sepänkatu, vk 36 - 50, 2018
Oppimateriaalit
•Opintomonisteet
•Mollenhauer, K. 2010. Handbook of Diesel Engines, Springer Germany.
•Ferguson, C. 2001. Internal Combustion Engines. Applied Thermosciences
•Heywood, John B. 1988. Internal Combustion Engine Fundamentals. International Edition, New York. McGraw-Hill Book Company
•Rantala, J. Auto- ja kuljetusalan perusoppi 6: Moottori. 4.painos (2008)
•Bosch. 2010. Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät. Autoalan koulutuskeskus. Hki
•Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
•Päästömittauksen käsikirja
•http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin
Opetusmenetelmät
Kontakti- ja etäopetus. Ryhmä- ja itsenäiset harjoitustehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja muut suoritukset opintojakson aikana Itsissä ilmoitettavana ajankohtina. 1. uusintakoe ke 11.1.2023 klo 16 ja 2. uusinta ke 1.2.2023 klo 16.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jonkin osasuorituksen puuttuessa opettaja määrittelee korvaavan yksilötehtävän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tulee suorittaa tentti hyväksytysti sekä simulointiin tai laboratoriomittauksiin liittyvä harjoitustyö.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta sekä laboratoriomittauksesta.
Opintojakson sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Ajoneuvojen tehontarve ja moottorin mitoitus
- Moottoriprosessin- ja ajoneuvosimuloinnin perusteet.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelijalla tulee olla valmius asentaa ja käyttää Matlab / Simulink ohjelmaa omalla koneellaan opintojakson aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti- ja harjoitustyö arvioidaan. Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustehtävät parantavat arviointia.
Hylätty (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30...40 % pisteistä) tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet. Lisäksi hän osaa työskennellä ohjatusti simulointiohjelmistolla. Opiskelija kykenee esiintymään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset polttomoottorin palamistapahtumaan liittyvät ilmiöt sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti polttomoottorin palamistapahtumaa ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.