Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikationLaajuus (2 op)

Tunnus: YO00BF12

Laajuus

2 op

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

30 - 45

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Jaana Kaartovuori
Ryhmät
  • PTUTAS24A
    PTUTAS24A

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)

Opetusmenetelmät

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullisia näyttöjä erikseen sovitusti pienryhmissä kurssin loppupuolella.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h viikossa vuoroviikoin lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä.

Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintää B1.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.

Suoritusvaatimukset ja arviointi

Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.

Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

30 - 45

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Jaana Kaartovuori
Ryhmät
  • PTUTAS24B
    PTUTAS24B

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)

Opetusmenetelmät

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullisia näyttöjä erikseen sovitusti pienryhmissä kurssin loppupuolella.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h viikossa vuoroviikoin lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä.

Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintää B1.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.

Suoritusvaatimukset ja arviointi

Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.

Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

25 - 40

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Jaana Kaartovuori
Ryhmät
  • PTUTAS23A
    PTUTAS23A
  • PTUTAS23
    Tuotantotalous

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)

Opetusmenetelmät

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullisia näyttöjä vkolla 46 ja 48 erikseen sovitusti pienryhmissä.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella ma 18.11.2024.
Uusintatentti ti 10.12.2024.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan lähitunteina alkaen viikolta 37 ja päättyen viikolla 48.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h/vko.

Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintää B1.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.

Suoritusvaatimukset ja arviointi

Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.

Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Jaana Kaartovuori
Ryhmät
  • PTUTAS23B
    PTUTAS23B
  • PTUTAS23
    Tuotantotalous

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)

Opetusmenetelmät

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullisia näyttöjä vkolla 46 ja 48 erikseen sovitusti pienryhmissä.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella ma 18.11.2024.
Uusintatentti ti 10.12.2024.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan lähitunteina alkaen viikolta 37 ja päättyen viikolla 48.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h/vko.

Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintää B1.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.

Suoritusvaatimukset ja arviointi

Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 % lähitunneista, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.

Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Ilmoittautumisaika

05.01.2024 - 26.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • PTUTAS22LOG
    Tuta hankinta ja logistiikka

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- kaupan asiakirjat
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

05.01.2024 - 26.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • PTUTAS22PROD
    Tuta tuotehallinta ja tuotantojohtaminen

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- kaupan asiakirjat
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

05.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

04.01.2024 - 16.02.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • MTUTAMK23
    Tuotantotalous, Myynti K23

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana tunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus ja Zoom
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta, -tehtävistä ja -ympäristöstä kertominen
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Heli Söderlund-Laihinen
Ryhmät
  • PTUTAMS22
    Tuotantotalous, Myynti S22

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

03.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • PTUTAS21B
    PTUTAS21B
  • PTUTAS21A
    PTUTAS21A

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

03.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • PTUTAMS21
    Tuotantotalous, Myynti

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 14.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • roo.sv
Opettaja
  • Pia Lindgren
Ryhmät
  • PMMWES21
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21

Sisällön jaksotus

kursen beskrivas i detalj i den muntliga delen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 15.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • PTUTAS20A
    PTUTAS20A

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
- video

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla, kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin) , arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 15.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • PTUTAS20B
    PTUTAS20B

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
- video

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
  • PTUTAMS20
    Tuotantotalous, Myynti

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
- video

Sisällön jaksotus

Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 10.06.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • roo.sv
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Heli Söderlund-Laihinen
Ryhmät
  • MLIITAS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020

Oppimateriaalit

Hanska Sari - Keränen Marit - Lehtoviita Kirsi - Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Digikirja (6 kk), 2022

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Arviointiasteikko

H-5