Siirry suoraan sisältöön

Väkivaltaisen käyttäymisen ennaltaehkäisy ja väkivaltaisen henkilön kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössäLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00BV95

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa

Sisältö

Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio

Ilmoittautumisaika

01.09.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Jani Paulin
Ryhmät
  • PENHOS23
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S23

Tavoitteet

Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa

Sisältö

Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio

Oppimateriaalit

Tunneilla jaettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h

Info + luento 2h 
Työpaja 4h  
Simulaatio 8h
Virtuaalinen case-harjoittelu 8h 
Työpaja / V-S pelastuslaitos 4h
Itsenäinen työskentely 28h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen


Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Jani Paulin
Ryhmät
  • PENHOK22
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22

Tavoitteet

Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa

Sisältö

Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio

Opetusmenetelmät

Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen


Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Jani Paulin
Ryhmät
  • PENHOS22
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S22

Tavoitteet

Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa

Sisältö

Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio

Opetusmenetelmät

Toteutustavat:
- itsenäinen työskentely
- luento-opetus
- käytännön harjoitukset ja simulaatiot

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Case-pohjainen oppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Itsenäinen opiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 2op = 54h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- ennakoiva toimintamalli
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen


Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Pekka Toikka
Ryhmät
  • PENHOK21
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K21

Tavoitteet

Tavoitteet
• ymmärtää aggressiiviseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen johtavia syitä ja osaa ottaa ne huomioon uhkaavissa tilanteissa
• saa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä
• tietää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet uhkaavissa tilanteissa

Sisältö

Sisältö
• aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
• aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio

Opetusmenetelmät

Toteutustavat:
- luento-opetus 11h
- käytännön harjoitukset 4h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luento-opetus 11h
- käytännön harjoitukset 4h
- itsenäinen työskentely 39h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- aggressiivisuuden ja väkivallan provosoitumista ennaltaehkäisevä ei-verbaalinen ja verbaalinen viestintä
- aggressiivisen ja väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
- potilaan hoitoon ohjaus ja pakon käytön vähentäminen
- motivoiva haastattelu ja mini-interventio

Lisätiedot:
- Koulutuksessa tarkastellaan:
1. aggression ja väkivallan esiintyvyyttä, syitä ja seurauksia niiden ennakoinnin ja ehkäisemisen vuoksi 2. aggressiivisen, väkivaltariskissä olevan tai väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista 3. aiheeseen liittyviä keskeisiä lakeja ja niiden määrittelemää toimintaa, velvollisuuksia ja oikeuksia 4. keinoja auttaa päihderiippuvuudesta kärsivää 5. mielenterveyslain mukaisten pakkokeinojen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta etenkin pakon vähentämisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritustavat:
- osallistuminen luento-opetukseen ja käytännön harjoituksiin