Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapiaLaajuus (4 op)
Tunnus: TH00BE00
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 21.02.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juho Korpi
Ryhmät
-
MFYSIK24Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).
Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa kirjallista yksilötenttiä.
- Hengitysosion tentti viikolla 15
- Sydänosion tentti viikolla 21
Mahdollisten uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sydänkuntoutuksen osion voi lukea hyväksi suorittamalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintojakson Liikunnallinen sydänkuntoutus (2 op). Opintojakso on tarjolla maksuttomasti ja sen voi suorittaa verkko-opintoina.
Opintojakson tiedot: https://www.jyu.fi/fi/avoin-yliopisto/opintojaksot/liikunnallinen-sydankuntoutus
HUOM! Opiskelijan tulee itsenäisesti selvittää opintojakson käytännöt ja noudattaa Jyväskylän avoimen yliopiston ohjeita, näihin ei ole saatavilla tukea tämän opintojakson opettajalta. Opiskelijan tulee esittää suorituksesta luotettava selvitys, esimerkiksi opintorekisteriote.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan hyväksytty - täydennettävä. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet, ks. Itslearning.
Itsenäisen opiskelun tehtävien kooste löytyy Itslearningista.
Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä
30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma.
VK 9
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Orientaatio
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Hengityselimistön anatomian ja fysiologian kertaus
- Videoluennot: Hengityksen mekaniikka ja säätely, hengityksen patofysiologiaa
- Videoluennot: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
- Lukutehtävä 1 (kv-suosituksiin tutustuminen)
VK 11
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Hengityksen tutkiminen
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät (hengitys)
- Tehtävä: hengitysäänten kuuntelu
VK 12
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Hengityksen tutkiminen
- Hengitysfysioterapian suunnittelu
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 2 (hengityslaitteet)
- Case-tehtävien jatkaminen
VK 13
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Hengityksen kuntoutus
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 3 (hengitysterveyden edistäminen)
- Case-tehtävien palautus, tutustuminen ja opponointi
VK 14
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 4 (hengitysfysioterapian kertaus)
VK 15
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Tentti hengitysosio
Itsenäinen opiskelu
- Videoluento: Johdatus sydänkuntoutukseen
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia
VK 16
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)
VK 17
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Fysioterapia sydänsairauksissa
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät jatkuu
- Sepe-suositukseen tutustuminen jatkuu
- Testi: sepe-suositus
VK 18
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Fysioterapia valtimosairauksissa
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 6: amputaatiot
- Case-tehtävät jatkuu
VK 19
Läsnäopetus 1 x 4 h
- case-tehtävien purku
Itsenäinen opiskelu
- Tarkentuu
VK 20
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Kertaus
Itsenäinen opiskelu
- Opiskelu tenttiin
VK 21
Läsnäopetus 1 x 3h + 1 x 1 h
- Tentti
- Palaute
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.
Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tentteihin, jotka arvioidaan asteikolla 0-5. Kummankin tentin painotus 50 % opintojakson arvosanasta. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>60%; 3>70%; 4>80%; 5>90%.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista. Ks. tarkemmat kriteerit alta.
Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelija ei läpäise tenttiä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ja/tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.
- Ks. tarkemmat kriteerit alta.
Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 80 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.
Hylätty (0)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juho Korpi
- FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
-
PFYSIS23Fysioterapeutti (AMK), S23
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.
Opetusmenetelmät
Teoriaa ja käytäntöä.
Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti.
Verkko-opiskelu on suoritettava kyseisen viikon aikana, ellei toisin mainita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti, joka toteutuu läsnäopetuksena 8.11.
Tentin uusinnat sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen ja kokemuksellinen oppiminen (keskustelevat luennot, käytännön harjoittelu, pienryhmätyöskentely), itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan hyväksytty - täydennettävä. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet, ks. Itslearning.
Opintojaksolla on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti.
Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä
30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma.
VK 36
Ma 2.9. 2h A+B yhdessä (ETÄ / TEAMS)
- Orientaatio 2 h
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Hengityselimistön anatomian ja fysiologian kertaus
- Videoluento: Hengityksen mekaniikka ja säätely
- Videoluento: Hengityksen patofysiologiaa
- Videoluentoja: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
VK 37
Ke 11.9. 2h A+B yhdessä
- Hengityksen tutkiminen (teoria, 2 h)
Pe 13.9. 4 h
A-ryhmä ap
B-ryhmä ip
- Hengityksen tutkiminen (käytäntö, 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät
- Lukutehtävä 1 (kv-suosituksiin tutustuminen)
- Tehtävä: hengitysäänten kuuntelu
VK 38
To 19.9. 4 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapian suunnittelu (teoria, 4 h)
To 19.9. 4 h A-ryhmä
Pe 20.9. 4 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus (käytäntö, 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 2 (hengityslaitteet)
- Case-tehtävien jatkaminen
VK 39
Ke 25.9. 2 h A-ryhmä
Pe 27.9. 2 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus jatkuu (käytäntö, 2 h)
To 26.9. 2 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 3 (hengitysterveyden edistäminen)
- Lukutehtävä 4 (hengitysfysioterapian kertaus)
- Case-tehtävien palautus, tutustuminen ja opponointi
VK 40
To 3.10. varattu aikaa itsenäiselle opiskelulle 4 h (A+B)
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia
- Videoluennot: sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)
VK 41
To 10.10. 2h A+B yhdessä
- Verenkierto-ongelmien fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria, 2 h)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien opponointi ja tutustuminen (hengitys)
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Sepe-suositukseen tutustuminen jatkuu
- Testi: sepe-suositus
VK 43
Ti 22.10. 2h A ja B yhdessä
- Sydänkuntoutuksen toteutus (käytäntö)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät jatkuu
- Lukutehtävä: amputaatiot
VK 44
Ma 28.10. 2h A+B yhdessä
- Fysioterapia sydänsairauksissa
Ma 28.10. 2h A-ryhmä
- case-tehtävien purku
Ke 30.10. 2 h A-ryhmä
- case-tehtävien purku jatkuu
Pe 1.11. 4 h B-ryhmä
- case-tehtävien purku
Itsenäinen opiskelu
- Opiskelu tenttiin
VK 45 8.11. 2h A+B yhdessä
- tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.
Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.
Opintojaksoa ei voi hyväksytysti suorittaa, jos poissaoloja on enemmän kuin 20 prosenttia opintojakson tunneista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tenttiin, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Tentin arviointikriteerit löytyvät itslearningista.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista. Ks. tarkemmat kriteerit alta.
Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelija ei läpäise tenttiä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ja/tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.
- Ks. tarkemmat kriteerit alta.
Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 80 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.
Arvosana kurssille muodostuu tentin perusteella. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>60%; 3>70%; 4>80%; 5>90%
Hylätty (0)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Mirka Katajisto
- Satu Takala
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Its Learning -alustalla.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108h opiskelijan työtä josta;
47h lähi- /etäopetusta luennoilla
30h pienryhmätyöskentelyä omalla tai kalenteriin merkityllä ajalla.
16h itsenäistä tiedonhakua
5h tiedon käsittelyä ja raportointia
2h itse- ja vertaisarviointia
6h tenttiin valmistautumista
2h tentin tekoa
Sisällön jaksotus
Sisältö ja materiaalit ItsLearning -alustalla.
Luennot á 2h.
- Orientaatio kurssille (2h)
HENGITYS-OSIO:
- Luento 1: hengityksen merkitys ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä yhteys asiakkaan toimintakykyyn (2h)
- Luento 2: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 1/4 (4h)
- Luento 3: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit (2h)
- Luento 4: Hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapia (2h)
- Harjoitustunnit 2/4 (4h)
- Luento 5: Teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa (2h) Sis. ryhmäjaot ja tehtävänannon ateroskleroosityöhön.
- Esitykset pienryhmissä: Case Hengitys (4h)
SYDÄN/VERENKIERTO-OSIO:
- Luento 6: Sydänpotilaan tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- A & B erikseen työstävät tässä ryhmän yhteisen posterin aiheesta: Arteroskleroosin riskitekijät ja fyysinen aktiivisuus (2h)
- Luento 7: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 3/4 (4h)
- Luento 8: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen osa 2
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit Case Verenkierto (2h)
- Luento 9: Sydänpotilaan fysioterapia osa 1 (2h)
- Harjoitustunnit 4/4 (4h) sis. posterikävelyn ja opponoinnin
- Luento 10: Sydänpotilaan fysioterapia osa 2 ja perifeerisen verenkierron haasteet (2h)
- Esitykset Pienryhmissä: Case verenkierto (4h)
Tentti vkolla 10, tehdään luokkahuoneessa omilla koneilla ItsLearning -alustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Mirka Katajisto
- Satu Takala
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Its Learning -alustalla.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108h opiskelijan työtä josta;
47h lähi- /etäopetusta luennoilla
30h pienryhmätyöskentelyä omalla tai kalenteriin merkityllä ajalla.
16h itsenäistä tiedonhakua
5h tiedon käsittelyä ja raportointia
2h itse- ja vertaisarviointia
6h tenttiin valmistautumista
2h tentin tekoa
Sisällön jaksotus
Sisältö ja materiaalit ItsLearning -alustalla.
Luennot á 2h.
Teoriatunnit yhdessä PFYSIS22 -ryhmän kanssa alkaen viikolta 2.
- Orientaatio kurssille (2h)
HENGITYS-OSIO:
- Luento 1: hengityksen merkitys ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä yhteys asiakkaan toimintakykyyn (2h)
- Luento 2: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 1/4 (4h)
- Luento 3: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit (2h)
- Luento 4: Hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapia (2h)
- Harjoitustunnit 2/4 (4h)
- Luento 5: Teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa (2h) Sis. ryhmäjaot ja tehtävänannon ateroskleroosityöhön.
- Esitykset pienryhmissä: Case Hengitys (4h)
SYDÄN/VERENKIERTO-OSIO:
- Luento 6: Sydänpotilaan tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- ryhmän yhteisen posterin työstö aiheesta: Arteroskleroosin riskitekijät ja fyysinen aktiivisuus (2h)
- Luento 7: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 3/4 (4h)
- Luento 8: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen osa 2
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit Case Verenkierto (2h)
- Luento 9: Sydänpotilaan fysioterapia osa 1 (2h)
- Harjoitustunnit 4/4 (4h) sis. posterikävelyn ja opponoinnin
- Luento 10: Sydänpotilaan fysioterapia osa 2 ja perifeerisen verenkierron haasteet (2h)
- Esitykset Pienryhmissä: Case verenkierto (4h)
Tentti viikolla 13, tehdään luokkahuoneessa omilla koneilla ItsLearning -alustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 75
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- PFYSIS21A (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- MFYSIK22 (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- PFYSIS21B (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
-
PFYSIS21BPFYSIS21B
-
PFYSIS21APFYSIS21A
-
PFYSIS21Fysioterapeutti (AMK), S21
Pienryhmät
- PFYSIS21A
- MFYSIK22
- PFYSIS21B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Bott ym. 2009. Guidelines for the physiotherapy management of the adult, medical, spontaneously breathing patient. Soveltuvin osin.
O’Callaghan ym. 2014. GUIDELINES FOR THE PHYSIOTHERAPY MANAGEMENT OF MOTOR NEURON DISEASE (MND). s. 51-63.
Mans ym. 2015. Postoperative outcomes following preoperative inspiratory muscle training in patients undergoing cardiothoracic or upper abdominal surgery: a systematic review and meta analysis.
Haas ym. 2007. Airway Clearance Applications in the Elderly and in Patients With Neurologic or Neuromuscular Compromise.
Bruuls ym. 2012. The effectiveness of physiotherapy in patients with asthma: A systematic review of the literature.
VSSHP. Hengitysopas.
Gosselink ym. 2008. Clinical Practice Guideline for Physical therapy in patients with COPD – Practice Guidelines.
Liikunta. Käypä Hoito -suositus 2016.
Respiratory Management Following Spinal Cord Injury: What You Should Know. 2009. SPINAL CORD MEDICINE.
Baddeley 2015. Physiotherapy for enhanced recovery in thoracic surgery.
+Muu materiaali Itsissä
Sydän - ja verenkiertoelimistön toimintaa tukeva fysioterapia: koemateriaalin tiedot löytyvät Itsistä.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
(loppu)tentti
PFYSIS21 viikolla 10 6.3. klo 8-10 lähitenttinä.
MFYSIK22 viikolla 22 29.5. klo 8-10 lähitenttinä.
Uusintojen aikataulut sovitaan yhteisesti.
Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Uusintatentit sovitaan erikseen
___________________________________________
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
PBL
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108h opiskelijan työtä josta;
47h lähi- /etäopetusta luennoilla
30h pienryhmätyöskentelyä omalla tai kalenteriin merkityllä ajalla.
16h itsenäistä tiedonhakua
5h tiedon käsittelyä ja raportointia
2h itse- ja vertaisarviointia
6h tenttiin valmistautumista
2h tentin tekoa
Sisällön jaksotus
Tarkemmin ItsLearning -alustalla.
HUOM!
Kurssi sisältää kaksi saman sisältöistä toteutusta
PFYSIS21 A ja B sekä loppukeväästä MFYSIK22
Aikatauluihin saattaa tulla vielä pieniä viilauksia ja sisällön ajoitus tarkentuu alkuvuodesta.
___________________________________________________________________________
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia
THOOBE00-3009
PFYSIS21
Vko 2
Ma 9.1. 9-12 Orientaatio + luento 1
Ti 10.1. 8-10 Luento 2 (etä) tehtävänanto: hefycase
Vko 3
Ti 17.1. 8-12 Luento 3 + 2x45min harjoitustunnit B2040
12-14 Luento 4 (Beta)
Pe 20.1. 8-12 Harjoitustunnit A
12-16 Harjoitustunnit B
Vko 4
Ti 24.1. 8-10 Luento 5 (Myy) Tehtävänanto: arterioskleroosi
10-14 Harjoitustunnit (B2040) esitykset: hefycase
To 26.1. 14-16 Itsenäisen työn tunnit B
Pe 27.1. 14-16 Itsenäisen työn tunnit A
Vko 5
Ti 31.1. 8-10 Luento 6 (Myy)
10-14 Esitykset & 6MWT Esitykset (C2034): arterioskleroosi
Vko 6
Ma 6.2. 14-16 Luento 7 (Delta) Tehtävänanto: sydäncase
Ti 7.2. 14-16 Luento 8 (Delta)
To 9.2. 8-10 Harjoitustunnit A-ryhmä (B2038 & toiminnallinen)
10-12 Harjoitustunnit B-ryhmä (Fysik & toiminnallinen)
Vko 7
To 16.2. 16-18 Itsenäisen työn tunnit A
Pe 17.2. 16-18 Itsenäisen työn tunnit B
Vko 8 hiihtoloma
Vko 9
Ma 27.2. 8-12 Esitykset (Beta) Esitykset: sydäncase
12-16 Luennot 9-10
Ti 28.2. 12-14 Kertaus?/Käytäntö?
To 2.3. 11-15 Käytäntö?
Vko 10
Ma 6.3. 8-10 Tentti
MFYSIK22 täydentyy lähempänä sisällön osalta
Ma 27.3. 12-14 Orientaatio
Ti 28.3. 12-16 Luennot 1-2
Ti 11.4. 13-16 Luento 3
Ma 24.4. 12-16 Käytäntö B2040
Ti 25.4. 12-16 Luennot 4-5
Ma 8.5. 8-16 Luennot 6-7 ja käytäntö (luova+teoriatila)
Ti 9.5. 12-14 Luento 8
Ti 16.5. 12-16 Luennot 9-10
Ma 22.5. 12-16 Käytäntö (luova+toim.)
Ti 23.5. 12-16 Kertaus B2040
Ma 29.5. 8-10 Tentti (läsnä)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 0-5.
Tehtävät hyv-täydennettävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 27
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
Ryhmät
-
PFYSIS20APFYSIS20A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali
•Bott ym. 2009. Guidelines for the physiotherapy management of the adult, medical, spontaneously breathing patient. Soveltuvin osin.
•O’Callaghan ym. 2014. GUIDELINES FOR THE PHYSIOTHERAPY MANAGEMENT OF MOTOR NEURON DISEASE (MND). s. 51-63.
•Mans ym. 2015. Postoperative outcomes following preoperative inspiratory muscle training in patients undergoing cardiothoracic or upper abdominal surgery: a systematic review and meta analysis.
•Haas ym. 2007. Airway Clearance Applications in the Elderly and in Patients With Neurologic or Neuromuscular Compromise.
•Bruuls ym. 2012. The effectiveness of physiotherapy in patients with asthma: A systematic review of the literature.
•VSSHP. Hengitysopas.
•Gosselink ym. 2008. Clinical Practice Guideline for Physical therapy in patients with COPD –Practice Guidelines.
•Liikunta. Käypä Hoito -suositus 2016.
•Respiratory Management Following Spinal Cord Injury: What You Should Know. 2009. SPINAL CORD MEDICINE.
•Baddeley 2015. Physiotherapy for enhanced recovery in thoracic surgery.
+Muu materiaali ItsissäSydän -ja verenkiertoelimistön toimintaa tukeva fysioterapia: koemateriaalin tiedot löytyvät Itsistä
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
(loppu)tentti Ville-järjestelmässä viikolla 12 (22.3). Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Uusintatentit sovitaan yhteisesti tai ovat vk 14 & 16
___________________________________________
Rekisteröitymislinkki uusille opiskelijoille:
https://ville.utu.fi?c=nxxsmwJabucv
Muutoin HAKA -tunnuksin kirjautuminen ja
Rekisteröintikoodi -tulossa Itsiin...
Kurssiavain -tulossa Itsiin...
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Case-tehtävät pienryhmissä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108h opiskelijan työtä josta;
•38h lähi-/etäopetusta luennoilla/simulaatiotunneilla
•30h pienryhmätyöskentelyä( 2 pienryhmätyötä + tuntitehtävät)
•22h itsenäistä tiedonhakua
•10h tiedon käsittelyä ja raportointia
•6h tenttiin valmistautumista
•2h tentin tekoa
Sisällön jaksotus
Huomaathan ennakkotehtävät osa 1/2 ja 2/2.
Osa 1/2: tutustu kolmen kertausdiasarjan kautta tunneilla olennaisiin aiheisiin ja kuittaa KYLLÄ, kun olet näin tehnyt.
Osa 2/2: tutustu annettujen linkkien kautta tunneilla olennaisiin aihepiireihin etenkin annettujen (näiltä osin...) osioiden kautta. Kuittaa KYLLÄ, kun olet näin tehnyt.
Karkea viikkotuntisuunnitelma, täydentyy Itsiin:
Vko 3-6: Asiakkaan hengitys - ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia
- orientaatio,
- Hengitysongelmaisen fysioterapeuttinen tutkiminen
- Hengitysongelmaisen fysioterapeuttinen tutkiminen (6min kävelytesti) Case-tehtävien alustukset
- Pienryhmiin jako; casetehtävien alustus; ateroskleroosin riskitekijät
- Fysioterapian keinoja hengityksen ongelmissa
- Tutkimistulosten tulkinnan ja terapian suunnittelun harjoittelua, hengitysfysioterapian suositukset
- Case-tehtävien purku
Vko 7-10: Sydänpotilaan tutkiminen, löydösten tulkinta ja fysioterapia
- Arterioskleroosin riskitekijät ja fyysinen aktiivisuus; orientaatio sydänongelmaisen asiakkaan
tutkimiseen
- Sydänongelmat: case-työskentelyä ja tutkimistulosten tulkintaa
- Sydänongelmat: casetyöskentelynä terapian suunnittelua, perifeerisen verenkierron haasteet: tutkiminen ja terapian perusteet
- Case-tehtävien purku
- Vko 12 ViLLE-tentti
Uusinnat viikoilla 14 ja 16
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.