Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapiaLaajuus (4 op)

Tunnus: TH00BE00

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 21.02.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Juho Korpi
Ryhmät
  • MFYSIK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa kirjallista yksilötenttiä.
- Hengitysosion tentti viikolla 15
- Sydänosion tentti viikolla 21

Mahdollisten uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sydänkuntoutuksen osion voi lukea hyväksi suorittamalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintojakson Liikunnallinen sydänkuntoutus (2 op). Opintojakso on tarjolla maksuttomasti ja sen voi suorittaa verkko-opintoina.

Opintojakson tiedot: https://www.jyu.fi/fi/avoin-yliopisto/opintojaksot/liikunnallinen-sydankuntoutus

HUOM! Opiskelijan tulee itsenäisesti selvittää opintojakson käytännöt ja noudattaa Jyväskylän avoimen yliopiston ohjeita, näihin ei ole saatavilla tukea tämän opintojakson opettajalta. Opiskelijan tulee esittää suorituksesta luotettava selvitys, esimerkiksi opintorekisteriote.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan hyväksytty - täydennettävä. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet, ks. Itslearning.

Itsenäisen opiskelun tehtävien kooste löytyy Itslearningista.

Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä

30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä

Sisällön jaksotus

Toteutussuunnitelma.

VK 9
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Orientaatio

Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Hengityselimistön anatomian ja fysiologian kertaus
- Videoluennot: Hengityksen mekaniikka ja säätely, hengityksen patofysiologiaa
- Videoluennot: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
- Lukutehtävä 1 (kv-suosituksiin tutustuminen)

VK 11
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät (hengitys)
- Tehtävä: hengitysäänten kuuntelu

VK 12
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Hengityksen tutkiminen
- Hengitysfysioterapian suunnittelu

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 2 (hengityslaitteet)
- Case-tehtävien jatkaminen

VK 13
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 3 (hengitysterveyden edistäminen)
- Case-tehtävien palautus, tutustuminen ja opponointi

VK 14
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 4 (hengitysfysioterapian kertaus)

VK 15
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Tentti hengitysosio

Itsenäinen opiskelu
- Videoluento: Johdatus sydänkuntoutukseen
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia

VK 16
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)

VK 17
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Fysioterapia sydänsairauksissa

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät jatkuu
- Sepe-suositukseen tutustuminen jatkuu
- Testi: sepe-suositus

VK 18
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Fysioterapia valtimosairauksissa

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 6: amputaatiot
- Case-tehtävät jatkuu

VK 19
Läsnäopetus 1 x 4 h
- case-tehtävien purku

Itsenäinen opiskelu
- Tarkentuu

VK 20
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Opiskelu tenttiin

VK 21
Läsnäopetus 1 x 3h + 1 x 1 h
- Tentti
- Palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tentteihin, jotka arvioidaan asteikolla 0-5. Kummankin tentin painotus 50 % opintojakson arvosanasta. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>60%; 3>70%; 4>80%; 5>90%.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista. Ks. tarkemmat kriteerit alta.

Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelija ei läpäise tenttiä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ja/tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.
- Ks. tarkemmat kriteerit alta.

Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 80 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 08.11.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Juho Korpi
  • FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.

Opetusmenetelmät

Teoriaa ja käytäntöä.

Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti.

Verkko-opiskelu on suoritettava kyseisen viikon aikana, ellei toisin mainita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti, joka toteutuu läsnäopetuksena 8.11.

Tentin uusinnat sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen ja kokemuksellinen oppiminen (keskustelevat luennot, käytännön harjoittelu, pienryhmätyöskentely), itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan hyväksytty - täydennettävä. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet, ks. Itslearning.

Opintojaksolla on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti.

Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä

30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä

Sisällön jaksotus

Toteutussuunnitelma.

VK 36

Ma 2.9. 2h A+B yhdessä (ETÄ / TEAMS)
- Orientaatio 2 h

Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Hengityselimistön anatomian ja fysiologian kertaus
- Videoluento: Hengityksen mekaniikka ja säätely
- Videoluento: Hengityksen patofysiologiaa
- Videoluentoja: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia

VK 37

Ke 11.9. 2h A+B yhdessä
- Hengityksen tutkiminen (teoria, 2 h)

Pe 13.9. 4 h
A-ryhmä ap
B-ryhmä ip
- Hengityksen tutkiminen (käytäntö, 4 h)

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät
- Lukutehtävä 1 (kv-suosituksiin tutustuminen)
- Tehtävä: hengitysäänten kuuntelu

VK 38

To 19.9. 4 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapian suunnittelu (teoria, 4 h)

To 19.9. 4 h A-ryhmä
Pe 20.9. 4 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus (käytäntö, 4 h)

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 2 (hengityslaitteet)
- Case-tehtävien jatkaminen

VK 39

Ke 25.9. 2 h A-ryhmä
Pe 27.9. 2 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus jatkuu (käytäntö, 2 h)

To 26.9. 2 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 3 (hengitysterveyden edistäminen)
- Lukutehtävä 4 (hengitysfysioterapian kertaus)
- Case-tehtävien palautus, tutustuminen ja opponointi

VK 40

To 3.10. varattu aikaa itsenäiselle opiskelulle 4 h (A+B)

Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia
- Videoluennot: sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)

VK 41

To 10.10. 2h A+B yhdessä
- Verenkierto-ongelmien fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria, 2 h)

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien opponointi ja tutustuminen (hengitys)
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Sepe-suositukseen tutustuminen jatkuu
- Testi: sepe-suositus

VK 43

Ti 22.10. 2h A ja B yhdessä
- Sydänkuntoutuksen toteutus (käytäntö)

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät jatkuu
- Lukutehtävä: amputaatiot

VK 44

Ma 28.10. 2h A+B yhdessä
- Fysioterapia sydänsairauksissa

Ma 28.10. 2h A-ryhmä
- case-tehtävien purku

Ke 30.10. 2 h A-ryhmä
- case-tehtävien purku jatkuu

Pe 1.11. 4 h B-ryhmä
- case-tehtävien purku

Itsenäinen opiskelu
- Opiskelu tenttiin

VK 45 8.11. 2h A+B yhdessä
- tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Opintojaksoa ei voi hyväksytysti suorittaa, jos poissaoloja on enemmän kuin 20 prosenttia opintojakson tunneista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tenttiin, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Tentin arviointikriteerit löytyvät itslearningista.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista. Ks. tarkemmat kriteerit alta.

Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelija ei läpäise tenttiä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ja/tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.
- Ks. tarkemmat kriteerit alta.

Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 80 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.

Arvosana kurssille muodostuu tentin perusteella. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>60%; 3>70%; 4>80%; 5>90%

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 14.04.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Mirka Katajisto
  • Satu Takala
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Its Learning -alustalla.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op = 108h opiskelijan työtä josta;
47h lähi- /etäopetusta luennoilla
30h pienryhmätyöskentelyä omalla tai kalenteriin merkityllä ajalla.
16h itsenäistä tiedonhakua
5h tiedon käsittelyä ja raportointia
2h itse- ja vertaisarviointia
6h tenttiin valmistautumista
2h tentin tekoa

Sisällön jaksotus

Sisältö ja materiaalit ItsLearning -alustalla.
Luennot á 2h.

- Orientaatio kurssille (2h)
HENGITYS-OSIO:
- Luento 1: hengityksen merkitys ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä yhteys asiakkaan toimintakykyyn (2h)
- Luento 2: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 1/4 (4h)
- Luento 3: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit (2h)
- Luento 4: Hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapia (2h)
- Harjoitustunnit 2/4 (4h)
- Luento 5: Teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa (2h) Sis. ryhmäjaot ja tehtävänannon ateroskleroosityöhön.
- Esitykset pienryhmissä: Case Hengitys (4h)

SYDÄN/VERENKIERTO-OSIO:
- Luento 6: Sydänpotilaan tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- A & B erikseen työstävät tässä ryhmän yhteisen posterin aiheesta: Arteroskleroosin riskitekijät ja fyysinen aktiivisuus (2h)
- Luento 7: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 3/4 (4h)
- Luento 8: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen osa 2
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit Case Verenkierto (2h)
- Luento 9: Sydänpotilaan fysioterapia osa 1 (2h)
- Harjoitustunnit 4/4 (4h) sis. posterikävelyn ja opponoinnin
- Luento 10: Sydänpotilaan fysioterapia osa 2 ja perifeerisen verenkierron haasteet (2h)
- Esitykset Pienryhmissä: Case verenkierto (4h)

Tentti vkolla 10, tehdään luokkahuoneessa omilla koneilla ItsLearning -alustalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 14.04.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Mirka Katajisto
  • Satu Takala
  • FT1 Virtuaalihenkilö7
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Its Learning -alustalla.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op = 108h opiskelijan työtä josta;
47h lähi- /etäopetusta luennoilla
30h pienryhmätyöskentelyä omalla tai kalenteriin merkityllä ajalla.
16h itsenäistä tiedonhakua
5h tiedon käsittelyä ja raportointia
2h itse- ja vertaisarviointia
6h tenttiin valmistautumista
2h tentin tekoa

Sisällön jaksotus

Sisältö ja materiaalit ItsLearning -alustalla.
Luennot á 2h.
Teoriatunnit yhdessä PFYSIS22 -ryhmän kanssa alkaen viikolta 2.


- Orientaatio kurssille (2h)
HENGITYS-OSIO:
- Luento 1: hengityksen merkitys ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä yhteys asiakkaan toimintakykyyn (2h)
- Luento 2: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 1/4 (4h)
- Luento 3: hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit (2h)
- Luento 4: Hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapia (2h)
- Harjoitustunnit 2/4 (4h)
- Luento 5: Teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa (2h) Sis. ryhmäjaot ja tehtävänannon ateroskleroosityöhön.
- Esitykset pienryhmissä: Case Hengitys (4h)

SYDÄN/VERENKIERTO-OSIO:
- Luento 6: Sydänpotilaan tutkiminen ja löydösten tulkinta (2h)
- ryhmän yhteisen posterin työstö aiheesta: Arteroskleroosin riskitekijät ja fyysinen aktiivisuus (2h)
- Luento 7: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen (2h)
- Harjoitustunnit 3/4 (4h)
- Luento 8: Sydänpotilaan fysioterapeuttinen tutkiminen osa 2
- Itsenäisen työn pienryhmätunnit Case Verenkierto (2h)
- Luento 9: Sydänpotilaan fysioterapia osa 1 (2h)
- Harjoitustunnit 4/4 (4h) sis. posterikävelyn ja opponoinnin
- Luento 10: Sydänpotilaan fysioterapia osa 2 ja perifeerisen verenkierron haasteet (2h)
- Esitykset Pienryhmissä: Case verenkierto (4h)

Tentti viikolla 13, tehdään luokkahuoneessa omilla koneilla ItsLearning -alustalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 75

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Satu Takala
Ajoitusryhmät
  • PFYSIS21A (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
  • MFYSIK22 (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS21B (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21
Pienryhmät
  • PFYSIS21A
  • MFYSIK22
  • PFYSIS21B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Bott ym. 2009. Guidelines for the physiotherapy management of the adult, medical, spontaneously breathing patient. Soveltuvin osin.

O’Callaghan ym. 2014. GUIDELINES FOR THE PHYSIOTHERAPY MANAGEMENT OF MOTOR NEURON DISEASE (MND). s. 51-63.

Mans ym. 2015. Postoperative outcomes following preoperative inspiratory muscle training in patients undergoing cardiothoracic or upper abdominal surgery: a systematic review and meta analysis.

Haas ym. 2007. Airway Clearance Applications in the Elderly and in Patients With Neurologic or Neuromuscular Compromise.

Bruuls ym. 2012. The effectiveness of physiotherapy in patients with asthma: A systematic review of the literature.

VSSHP. Hengitysopas.

Gosselink ym. 2008. Clinical Practice Guideline for Physical therapy in patients with COPD – Practice Guidelines.

Liikunta. Käypä Hoito -suositus 2016.

Respiratory Management Following Spinal Cord Injury: What You Should Know. 2009. SPINAL CORD MEDICINE.

Baddeley 2015. Physiotherapy for enhanced recovery in thoracic surgery.

+Muu materiaali Itsissä
Sydän - ja verenkiertoelimistön toimintaa tukeva fysioterapia: koemateriaalin tiedot löytyvät Itsistä.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

(loppu)tentti
PFYSIS21 viikolla 10 6.3. klo 8-10 lähitenttinä.
MFYSIK22 viikolla 22 29.5. klo 8-10 lähitenttinä.
Uusintojen aikataulut sovitaan yhteisesti.

Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%

Uusintatentit sovitaan erikseen
___________________________________________

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

PBL

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op = 108h opiskelijan työtä josta;
47h lähi- /etäopetusta luennoilla
30h pienryhmätyöskentelyä omalla tai kalenteriin merkityllä ajalla.
16h itsenäistä tiedonhakua
5h tiedon käsittelyä ja raportointia
2h itse- ja vertaisarviointia
6h tenttiin valmistautumista
2h tentin tekoa

Sisällön jaksotus

Tarkemmin ItsLearning -alustalla.
HUOM!
Kurssi sisältää kaksi saman sisältöistä toteutusta
PFYSIS21 A ja B sekä loppukeväästä MFYSIK22
Aikatauluihin saattaa tulla vielä pieniä viilauksia ja sisällön ajoitus tarkentuu alkuvuodesta.
___________________________________________________________________________
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia

THOOBE00-3009

PFYSIS21

Vko 2

Ma 9.1. 9-12 Orientaatio + luento 1

Ti 10.1. 8-10 Luento 2 (etä) tehtävänanto: hefycase

Vko 3

Ti 17.1. 8-12 Luento 3 + 2x45min harjoitustunnit B2040

12-14 Luento 4 (Beta)

Pe 20.1. 8-12 Harjoitustunnit A

12-16 Harjoitustunnit B

Vko 4

Ti 24.1. 8-10 Luento 5 (Myy) Tehtävänanto: arterioskleroosi

10-14 Harjoitustunnit (B2040) esitykset: hefycase

To 26.1. 14-16 Itsenäisen työn tunnit B

Pe 27.1. 14-16 Itsenäisen työn tunnit A

Vko 5

Ti 31.1. 8-10 Luento 6 (Myy)

10-14 Esitykset & 6MWT Esitykset (C2034): arterioskleroosi

Vko 6

Ma 6.2. 14-16 Luento 7 (Delta) Tehtävänanto: sydäncase

Ti 7.2. 14-16 Luento 8 (Delta)

To 9.2. 8-10 Harjoitustunnit A-ryhmä (B2038 & toiminnallinen)

10-12 Harjoitustunnit B-ryhmä (Fysik & toiminnallinen)

Vko 7

To 16.2. 16-18 Itsenäisen työn tunnit A

Pe 17.2. 16-18 Itsenäisen työn tunnit B

Vko 8 hiihtoloma

Vko 9

Ma 27.2. 8-12 Esitykset (Beta) Esitykset: sydäncase

12-16 Luennot 9-10

Ti 28.2. 12-14 Kertaus?/Käytäntö?

To 2.3. 11-15 Käytäntö?

Vko 10

Ma 6.3. 8-10 Tentti









MFYSIK22 täydentyy lähempänä sisällön osalta

Ma 27.3. 12-14 Orientaatio

Ti 28.3. 12-16 Luennot 1-2

Ti 11.4. 13-16 Luento 3

Ma 24.4. 12-16 Käytäntö B2040

Ti 25.4. 12-16 Luennot 4-5

Ma 8.5. 8-16 Luennot 6-7 ja käytäntö (luova+teoriatila)

Ti 9.5. 12-14 Luento 8

Ti 16.5. 12-16 Luennot 9-10

Ma 22.5. 12-16 Käytäntö (luova+toim.)

Ti 23.5. 12-16 Kertaus B2040

Ma 29.5. 8-10 Tentti (läsnä)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 0-5.
Tehtävät hyv-täydennettävä

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 27

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Satu Takala
Ryhmät
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali
•Bott ym. 2009. Guidelines for the physiotherapy management of the adult, medical, spontaneously breathing patient. Soveltuvin osin.
•O’Callaghan ym. 2014. GUIDELINES FOR THE PHYSIOTHERAPY MANAGEMENT OF MOTOR NEURON DISEASE (MND). s. 51-63.
•Mans ym. 2015. Postoperative outcomes following preoperative inspiratory muscle training in patients undergoing cardiothoracic or upper abdominal surgery: a systematic review and meta analysis.
•Haas ym. 2007. Airway Clearance Applications in the Elderly and in Patients With Neurologic or Neuromuscular Compromise.
•Bruuls ym. 2012. The effectiveness of physiotherapy in patients with asthma: A systematic review of the literature.
•VSSHP. Hengitysopas.
•Gosselink ym. 2008. Clinical Practice Guideline for Physical therapy in patients with COPD –Practice Guidelines.
•Liikunta. Käypä Hoito -suositus 2016.
•Respiratory Management Following Spinal Cord Injury: What You Should Know. 2009. SPINAL CORD MEDICINE.
•Baddeley 2015. Physiotherapy for enhanced recovery in thoracic surgery.

+Muu materiaali ItsissäSydän -ja verenkiertoelimistön toimintaa tukeva fysioterapia: koemateriaalin tiedot löytyvät Itsistä

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset luennot.
Pienryhmätyöskentely.
Tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

(loppu)tentti Ville-järjestelmässä viikolla 12 (22.3). Arviointi 0-5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%

Uusintatentit sovitaan yhteisesti tai ovat vk 14 & 16
___________________________________________
Rekisteröitymislinkki uusille opiskelijoille:
https://ville.utu.fi?c=nxxsmwJabucv
Muutoin HAKA -tunnuksin kirjautuminen ja
Rekisteröintikoodi -tulossa Itsiin...
Kurssiavain -tulossa Itsiin...

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Case-tehtävät pienryhmissä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op = 108h opiskelijan työtä josta;
•38h lähi-/etäopetusta luennoilla/simulaatiotunneilla
•30h pienryhmätyöskentelyä( 2 pienryhmätyötä + tuntitehtävät)
•22h itsenäistä tiedonhakua
•10h tiedon käsittelyä ja raportointia
•6h tenttiin valmistautumista
•2h tentin tekoa

Sisällön jaksotus

Huomaathan ennakkotehtävät osa 1/2 ja 2/2.
Osa 1/2: tutustu kolmen kertausdiasarjan kautta tunneilla olennaisiin aiheisiin ja kuittaa KYLLÄ, kun olet näin tehnyt.
Osa 2/2: tutustu annettujen linkkien kautta tunneilla olennaisiin aihepiireihin etenkin annettujen (näiltä osin...) osioiden kautta. Kuittaa KYLLÄ, kun olet näin tehnyt.



Karkea viikkotuntisuunnitelma, täydentyy Itsiin:
Vko 3-6: Asiakkaan hengitys - ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia 

- orientaatio,
- Hengitysongelmaisen fysioterapeuttinen tutkiminen
- Hengitysongelmaisen fysioterapeuttinen tutkiminen (6min kävelytesti) Case-tehtävien alustukset
- Pienryhmiin jako; casetehtävien alustus; ateroskleroosin riskitekijät
- Fysioterapian keinoja hengityksen ongelmissa
- Tutkimistulosten tulkinnan ja terapian suunnittelun harjoittelua, hengitysfysioterapian suositukset
- Case-tehtävien purku

Vko 7-10: Sydänpotilaan tutkiminen, löydösten tulkinta ja fysioterapia

- Arterioskleroosin riskitekijät ja fyysinen aktiivisuus; orientaatio sydänongelmaisen asiakkaan
tutkimiseen
- Sydänongelmat: case-työskentelyä ja tutkimistulosten tulkintaa
- Sydänongelmat: casetyöskentelynä terapian suunnittelua, perifeerisen verenkierron haasteet: tutkiminen ja terapian perusteet
- Case-tehtävien purku


- Vko 12 ViLLE-tentti
Uusinnat viikoilla 14 ja 16

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.