Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyöLaajuus (5 op)
Tunnus: 7081238
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet
Sisältö
Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki
Ilmoittautumisaika
11.12.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 13.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Liisa Pirinen
- Sirppa Kinos
Vastuuopettaja
Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet
Sisältö
Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
- Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi
Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, luvut 1-3
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Its tentti jakson lainsäädännöstä 8.2.2022 klo 16.30 (20 min). Uusintatentti sosiaali- ja kasvatusalan uusintatenttipäivänä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä ohjeistetaan opintojakson alkaessa ja Itslearningissa.
Oppimistehtävän palautuspäivät: 13.2.22. Toinen palautuspäivä 13.4.22.
Oppimistehtävä (sisältää myös jakson kirjallisuuteen tutustumisen) 3 op.
Its tentti jakson lainsäädännöstä1 op.
Lähiopetus ja simulaatio1 op.
Sisällön jaksotus
Verkko-opetus vkot 2-6
ti 11.1.22 klo 16.00-18.00 Opintojakson aloitus. Ammatillinen vuorovaikutus (LP) linkki https://turkuamk.zoom.us/j/62079379920
to 13.1.22 klo 16.00-18.00 Ammattietiikka (LP)
ti 18.1.22 klo 16.00-18.00 Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia ja erilaisia näkökulmia vuorovaikutukselliseen tukemiseen (SK)
ti 1.2.22 klo 16.00-18.00 Simulaatiot (SK, LP)
ti 8.2.22 klo 16.00-18.00 Its-tentti lainsäädännöstä (kesto 20min). Opintojakson palaute. (SK)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 3 op (T1-K5/hylätty).
Its tentti jakson lainsäädännöstä1 op (hyväksytty/hylätty).
Lähiopetus ja simulaatio1 op. Jakson hyväksytty suorittaminen edellyttää simulaatioon osallistumista.
Hylätty (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa simulaatiossa.
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatiossa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti simulaatiossa, muita osallistujia huomioiden,
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.