Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081241

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 12.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 25.09.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Noora Kumpulainen
  • Sirppa Kinos
  • Marjo Vähäkangas
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Päihdelinkki.fi -materiaalia (tarkempi kuvaus Itslearningissa).

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 20.9. 16.00-18.00 Itslearningissa.
Uusintatentit
31.10.2022 16.00-18.00 Itslearningissa.
13.3.2023. 16.00-18.00 Itslearningissa. Ilmoittaudu 27.2.2023 mennessä tenttiin sähköpostilla marjo.vahakangas@turkuamk.fi

.
Tenttimateriaaliin sisältyy oppimateriaali (ks. yllä) ja lähiopiskelumateriaali. Tenttimateriaali saa olla tentissä mukana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 30.9.2022.
Toinen ja kolmas palautuspäivä 31.10.2022 ja 9.12.2022.

Sisällön jaksotus

ti-to 16.00-18.00 vko 35-38

30.8 16.00-18.00 Opintojakson aloitus. Seniorityö. Sirppa Kinos
https://turkuamk.zoom.us/j/61677874948?from=addon

1.9. 16.00-18.00 Mielenterveys- ja kriisityö. Noora Kumpulainen
13.9. 16.00-18.00 Simulaatiot. Sirppa Kinos, Meeri Rusi ja Marjo Vähäkangas
15.9. 16.00-18.00 Päihdetyö Marjo Vähäkangas, Rikosseuraamustyö Meeri Rusi
20.9. 16.00-18.00 Tentti ja palaute Sirppa Kinos, Marjo Vähäkangas

Viestintäkanava ja lisätietoja

Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus verkossa ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty.
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Suomeksi
Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).
Englanniksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 17.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Noora Kumpulainen
  • Sirppa Kinos
  • Tiina Laakso
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (löytyy e-kirjana 2020) sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 15.2.22.
Uusintatentit uusintatenttipäivinä kampuksella. Ilmoittaudu Sirppa Kinokselle viim. 2 viikkoa ennen.
Ke 30.3.2022 klo 16.00-19.00, valvojat Hanna Kirjavainen & Noora Kumpulainen, paikka ICT_B1047_Alpha
Ke 11.5.2022 klo 16.00-19.00, valvojta Juha Knuuttila & Marika Kouki, paikka ICT_B1047_Alpha
VIIMEINEN UUSINTATENTTIMAHDOLLISUUS maanantaina 17.10.22 klo 14-15.30 (paikka ICT_C2046). Ilmoitatutuminen Sirppa Kinokselle sähköpostitse viimeistään 2 viikkoa ennen.

Tenttimateriaaliin sisältyy oppimateriaali (ks. yllä) ja lähiopiskelumateriaali.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 18.2.2022.
Toinen ja kolmas palautuspäivä 18.3.2022 ja 30.5.2022.

Sisällön jaksotus

HUOM! 5.1.22 KORONAOHJEIDEN MUKAISESTI OPETUSTA SIIRRETÄÄN VERKKOON.

11.1.22
10.00-11.30 Opintojakson aloitus. Oppimistehtävä. Sirppa Kinos.
https://turkuamk.zoom.us/j/67812985964?from=addon
12.30-15.45 Aikuisen asiakkaan ohjaaminen. Meeri Rusi.
18.1.
8.15-11.30 Elämänkaari. Noora Kumpulainen.
12.30-15.45 Kriisityö ja mielenterveystyö. Noora Kumpulainen.
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/61566818421
25.1.
8.15-11.30 Nuorten aikuisten elämän haasteet - elämänhallinta, työllisyys, asuminen. Meeri Rusi.
12.30-15.45 Sosiokulttuurinen vanhustyö. Sirppa Kinos.
8.2.
8.15-11.30 Päihdetyö. Tiina Laakso.
12.30-15.45 Simulaatioharjoitukset (ryhmissä) Tiina Laakso, Sirppa Kinos, Meeri Rusi, Noora Kumpulainen.
15.2.
8.15-11.30 Rikosseuraamustyö. Meeri Rusi.
12.30-14.00 Tentti luentosalissa (ei verkossa!). Sirppa Kinos. Opintojakson palaute, täytä verkossa palautekysely (Itslearning).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennot ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Englanniksi
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 17.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 28

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Noora Kumpulainen
  • Tiina Laakso
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • PSOSK21V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 14.2.22.
Uusintatentit uusintatenttipäivinä:
Ke 30.3.2022 klo 16.00-18.00 Itslearningissa.
Ke 11.5.2022 klo 16.00-19.00, Itslearningissa.
.
Tenttimateriaaliin sisältyy oppimateriaali (ks. yllä) ja lähiopiskelumateriaali.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 14.2.2022.
Toinen ja kolmas palautuspäivä 14.3.2022 ja 30.5.2022.

Sisällön jaksotus

10.1. 8.00-10.00 Opintojakson aloitus ja oppimistehtävät SK. https://turkuamk.zoom.us/j/69272651071?from=addon
17.1. 8.00-10.00 Elämänkaari ja kriisit NK.
https://turkuamk.zoom.us/j/61566818421
24.1. 8.00-10.00 Nuoret aikuiset ja haasteet SK. Seniorityö SK.
31.1. 8.00-10.00 Rikosseuraamustyö MR. Päihdetyö TL. .
7.2. 8.00-10.00 Simulaatiot (TL, SK, MR).
14.2. 8.00-10.00 Tentti ja palaute SK. Tentti aukeaa Itslearningissa klo 10. Tentin jälkeen käy täyttämässä palautekysely Itsleaningissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkoluennot ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Noora Kumpulainen
  • Tiina Laakso
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavissa e-kirjana) sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 17.2.22.
Uusintatentit uusintatenttipäivinä. Ilmoittaudu jakson opettajille, sähköpostilla 2 viikkoa ennen uusintaa.
Ke 30.3.2022 klo 16.00-19.00, paikka ICT_B1047_Alpha
Ke 11.5.2022 klo 16.00-19.00, paikka ICT_B1047_Alpha

VIIMEINEN UUSINTATENTTIMAHDOLLISUUS maanantaina 17.10.22 klo 14-15.30 (paikka ICT_C2046). Ilmoittautuminen Sirppa Kinokselle sähköpostitse viimeistään 2 viikkoa ennen.

Tenttimateriaaliin sisältyy oppimateriaali (ks. yllä) ja lähiopiskelumateriaali.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 18.2.2022.
Toinen ja kolmas palautuspäivä 18.3.2022 ja 30.5.2022.

Sisällön jaksotus

HUOM! 5.1.22 KORONAOHJEIDEN MUKAISESTI OPETUSTA SIIRRETÄÄN VERKKOON
13.1.
10.00-11.30 Opintojakson aloitus. Oppimistehtävä. Sirppa Kinos https://turkuamk.zoom.us/j/63143453744?from=addon
12.30-15.00 Aikuisen asiakkaan ohjaaminen. Meeri Rusi , Teams- linkki tullut kalenterikutsuna
14.1. Itsenäinen työskentely
20.1.
8.15-11.30 Nuorten aikuisten elämän haasteet - elämänhallinta, työllisyys, asuminen... Meeri Rusi
12.30-15.45 Nuoret hoivaajat. Meeri Rusi (FinFam)
28.1. Itsenäinen työskentely
27.1.
8.15-11.30 Elämänkaari. Noora Kumpulainen
12.30-15.45 Kriisityö, mielenterveystyö. Noora Kumpulainen
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/61566818421
21.1 Itsenäinen työskentely
3.2.
8.15-11.30 Simulaatioharjoitukset. Tiina Laakso, Sirppa Kinos, Meeri Rusi Noora Kumpulainen
12.30-15.45 Päihdetyö. Tiina Laakso
4.2. Itsenäinen työskentely
10.2.
8.15-11.30 Rikosseuraamustyö. Meeri Rusi
12.30-15.45 Sosiokultturinen vanhustyö. Sirppa Kinos
11.2. Itsenäinen työskentely
17.2
8.15-10.00 (SK) luentosalissa (ei verkossa!). Opintojakson palaute, täytä palautekysely verkossa (ks. Itsleaning Palaute).
18.2. Itsenäinen työskentely, oppimistehtävän viimeistely.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennot ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 03.10.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 01.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Noora Kumpulainen
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ensimmäinen tentti Salossa kampuksella
Uusintatentti 3.11.21 klo 16-18. HUOM! Paikka on ICT -talo Turku
Uusintatentti joulukuu 8.12.16-18 ICT -talo Turku

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 27.9.21
Toinen ja kolmas palautuspäivä: 30.10.21 ja 30.11.21.

Sisällön jaksotus

Maanantait vko 36-39
6.9.2021 8.15-11.30 Opintojakson aloitus. Aikuisten ohjaaminen, menetelmällisyys (MR).
12.30-15.45 Seniorityö (SK). Ennakkotehtävä: Selvitä itsellesi mitä on sosiokulttuurinen vanhustyö (ks. esim. Sointu Riekkinen-Tuovinen 2018: Sosiokulttuurista vanhustyötä paikantamassa. Tutkimus erilaisissa vanhusten asuinympäristöissä.
LInkki väitöskirjaan: https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/18866/urn_isbn_978-952-61-2703-3.pdf).
13.9.2021 8.15-11.30 Elämänkaari (NK), luennolla mukana PSOSTS20.
12.30-15.45 Simulaatiot verkossa, pienryhmät A, B ja C (SK, NK, MR)
20.9.2021 8.15-11.30 Nuoren aikuisen elämänhallinnan tukeminen (Essi Vahala)
12.30-15.45 Päihdetyö (Essi Vahala)
27.9.2021 8.15.-11.30 Rikosseuraamustyö (MR). Victoria -tila Salon kampuksella
12.30-14.00 Tentti Salossa Victoria -tila ja palaute.(MR)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ennakkotehtävä simulaatioharjoitusta varten:
Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla (erityisesti Vuorovaikutuksellinen tukeminen sivut 11-23, 76-91 ja 192-198 sekä Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla sivut 25-42).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus verkossa ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 01.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Noora Kumpulainen
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • PSOSS20V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S20

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Päihdelinkki.fi -materiaalia (tarkempi kuvaus Itslearningissa 1.9.21).

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: 30.9.21 klo 16.30-18.30
Uusintatentti marraskuu 3.11.21 klo 16-18.
Uusintatentti joulukuu 8.12.21 16-18

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teemoihin liittyvät ennakkotehtävät verkkomateriaaleineen ovat luettavissa Itslearningissa 1.9.21.
Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista 1.9.21.
Tehtävän palautuspäivä: 30.9.21
Toinen ja kolmas palautuspäivä: 30.10.21 ja 30.11.21

Sisällön jaksotus

Tunnit torstaisin klo16.30-18.30.
9.9.2021 klo 16.30-17.30 Opintojakson aloitus (SK)
17.30-18.30 Seniorityö (SK)
16.9.2021 klo 16.30-18.30 Simulaatiot pienryhmissä (SK, NK, MR)
23.9.2021 klo 16.30-17.30 Elämänkaari (NK)
17.30-18.30 Rikosseuraamustyö (MR)
30.9.2021 16.30-18.30 Tentti ja palaute (MR)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla (erityisesti Vuorovaikutuksellinen tukeminen sivut 11-23, 76-91 ja 192-198 sekä Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla sivut 25-42).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus verkossa ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty (EV)
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 01.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Noora Kumpulainen
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi
Ryhmät
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: 28.9.2021 kello 12.30 - 14.00 ICT-talolla Turussa
Uusintatentti 3.11.21 klo 16-18. Paikka on ICT -talo Turku
Uusintatentti joulukuu 8.12.16-18 ICT -talo Turku

Tenttimateriaalina kirjat ja lähiopiskelumateriaali.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä:
Toinen ja kolmas palautuspäivä:

Sisällön jaksotus

Opintojakson toteutusviikot 36-39. Toteutetaan muuten verkossa (myös simulaatiot),paitsi tentti ICT-talolla paikan päällä.
7.9.21 8.15-14.00
8.15-9.00 Opintojakson aloitus https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjVlZWZiMDAtOGE0ZC00OTkxLTg1ZjctYmFiOTJlMjcxOTM4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%22c5dc1a6d-6d3d-492e-be18-555a0104033f%22%7d
9.00-9.45 Simulaatioiden valmistelut ja pienryhmäjako.
10.00-11.30, 12.30-14 Simulaatiot pienryhmissä (MR, NK, SK)
13.9.21 8.15-11.30 Elämänkaari (NK)
12.30-15.45 Itsenäinen työskentely
14.9.21 8.15-14.00 Seniorityö (SK)
20.9.21 8.15-14.00 Aikuisen asiakkaan ohjaaminen (MR)
21.9.21 8.15-11.30 Mielenterveys (NK)
12.30-14.00 Kriisityö (NK)
27.9.21
8.15-11.30 Rikosseuraamustyö (MR). Totetuu yhdessä Msosss20 ryhmän kanssa
12.30-14.00 Nuoret hoivaajat (MR) Mukana 13-14 Sara Taskinen Varsinais-Suomen FinFamista
28.9.21
8.15-11.30 Päihdetyö (SK). HUOM! JÄRJESTETÄÄN LÄHIOPETUKSENA Joukahainen muunto LEM_B147. Vierailijat Varsinais-Suomen Sininauha ry:stä, kokemuskouluttaja ja toiminnanjohtaja.
12.30-14.00 Tentti paikan päällä ICT-talolla,,Luentosali Gamma

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ennakkotehtävä simulaatioharjoitusta varten:
Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla (erityisesti Vuorovaikutuksellinen tukeminen sivut 11-23, 76-91 ja 192-198 sekä Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla sivut 25-42). Jotta voit osallistua simulaatioon, suorita hyväksytysti ennakkotesti Itslearningissa 7.9.21 mennessä. Testi aukeaa 2.9.21 klo 12.00.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus verkossa ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.