Siirry suoraan sisältöön

Projektin valmistelu ja suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00BP43

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Kuvata projektin elinkaaren vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen projektin onnistumiselle
-Valmistella ja suunnitella projektin kansainvälisten projektiviitekehysten ja standardien mukaisesti
-Määritellä projektille ja se lopputuotoksille asetetut tavoitteet tarvekartoitukseen ja sidosryhmäanalyysiin perustuen
-Laatia valmistelu- ja suunnitteluvaiheen projektinhallintadokumentit
-Arvioida kriittisesti projektien valmistelu- ja suunnitteluvaiheiden onnistumista
-Organisoida projektia ja toimia projektipäällikön roolissa valmistelu- ja suunnitteluvaiheissa

Sisältö

-Projektijohtamisen perusteet ja projektien toimintaympäristöt
-Projektien organisoituminen
-Projektien toteutettavuuden arviointi
-Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
-Sidosryhmäanalyysi ja vaatimusmäärittely
-Projektien auditoinnit ja katselmoinnit
-Projektin kokonaissuunnittelu
-Projektin ositus, aikataulutus, resurssit ja kustannukset
-Projektin riskien ja laadun hallinta
-Ostojen ja hankintojen suunnittelu
-Viestinnän suunnittelu
-Projektin ohjauksen, valvonnan ja raportoinnin suunnittelu

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
  • Tapani Kilpeläinen
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • YPROIK25
    Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • YPROTK25
    Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Kuvata projektin elinkaaren vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen projektin onnistumiselle
-Valmistella ja suunnitella projektin kansainvälisten projektiviitekehysten ja standardien mukaisesti
-Määritellä projektille ja se lopputuotoksille asetetut tavoitteet tarvekartoitukseen ja sidosryhmäanalyysiin perustuen
-Laatia valmistelu- ja suunnitteluvaiheen projektinhallintadokumentit
-Arvioida kriittisesti projektien valmistelu- ja suunnitteluvaiheiden onnistumista
-Organisoida projektia ja toimia projektipäällikön roolissa valmistelu- ja suunnitteluvaiheissa

Sisältö

-Projektijohtamisen perusteet ja projektien toimintaympäristöt
-Projektien organisoituminen
-Projektien toteutettavuuden arviointi
-Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
-Sidosryhmäanalyysi ja vaatimusmäärittely
-Projektien auditoinnit ja katselmoinnit
-Projektin kokonaissuunnittelu
-Projektin ositus, aikataulutus, resurssit ja kustannukset
-Projektin riskien ja laadun hallinta
-Ostojen ja hankintojen suunnittelu
-Viestinnän suunnittelu
-Projektin ohjauksen, valvonnan ja raportoinnin suunnittelu

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.

Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.

Lisäksi kirjallisena oppimateriaalina voidaan käyttää muuta Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Tarkemmat lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.

Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat ITSLearning -oppimisympäristössä annettuun projektijohtamisen kompetensseihin liittyvään tausta-aineistoon ja pohtivat projektien ideointiin liittyviä asiakokonaisuuksia. Opintojakson ennakkotehtävät ovat saatavissa opintojaksolle hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisympäristössä noin kuukautta ennen opintojen ryhmäkohtaista aloituspäivää. Huom! Tämän opintojakson ennakkotehtävät tulee palauttaa oppimisalustalle ennen opintojen aloituspäivää 7.1.2025.

Opintojaksolla valmistellaan ja suunnitellaan ryhmätyönä todellinen, opiskelijoiden omista ideoista lähtöisin oleva esimerkkiprojekti. Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojakso (5 op) käsittää projektinhallintaan liittyvät kokonaisuudet, jotka tapahtuvat ennen projektin toteutusvaihetta. Ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson aikana. Opintojakso muodostaa puolet "Projektin elinkaaren hallinta" -opintokokonaisuudesta (10 op).

Opintojakson yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.

Opintojakson lähipäivät:
pe 31.1.2025 klo 9.00-16.00 ja
to 13.2.2025 klo 9.00-16.00.

Ensimmäisessä lähipäivässä kerrataan koulutuksen aloituspäivänä läpikäytyä projektin valmisteluvaihetta ja esitellään ryhmien projektit sekä keskustellaan niistä. Lisäksi perehdytään projektien valmisteluvaiheen vaatimuksenhallintaan, dokumentointiin, katselmointiin, projektisuunnittelun perusteisiin sekä projektin ositukseen.

Toisessa lähipäivässä ryhmät esittävät ryhmätyöprojektiensa WBS-ositukset. Lisäksi perehdytään tarkemmin projektin suunnittelun osa-alueisiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50% ja yksilötehtävän 50%. Ennakkotehtävää ei arvioida numerolla.

Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla ja antavat lisäksi vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.

Yksilötehtävän arvioivat opettajat (H-5). Arviossa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 23.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
  • Tapani Kilpeläinen
  • Markku Lindell
Ryhmät
  • YPROIK24
    Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • YPROTK24
    Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Kuvata projektin elinkaaren vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen projektin onnistumiselle
-Valmistella ja suunnitella projektin kansainvälisten projektiviitekehysten ja standardien mukaisesti
-Määritellä projektille ja se lopputuotoksille asetetut tavoitteet tarvekartoitukseen ja sidosryhmäanalyysiin perustuen
-Laatia valmistelu- ja suunnitteluvaiheen projektinhallintadokumentit
-Arvioida kriittisesti projektien valmistelu- ja suunnitteluvaiheiden onnistumista
-Organisoida projektia ja toimia projektipäällikön roolissa valmistelu- ja suunnitteluvaiheissa

Sisältö

-Projektijohtamisen perusteet ja projektien toimintaympäristöt
-Projektien organisoituminen
-Projektien toteutettavuuden arviointi
-Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
-Sidosryhmäanalyysi ja vaatimusmäärittely
-Projektien auditoinnit ja katselmoinnit
-Projektin kokonaissuunnittelu
-Projektin ositus, aikataulutus, resurssit ja kustannukset
-Projektin riskien ja laadun hallinta
-Ostojen ja hankintojen suunnittelu
-Viestinnän suunnittelu
-Projektin ohjauksen, valvonnan ja raportoinnin suunnittelu

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.

Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.

Lisäksi kirjallisena oppimateriaalina voidaan käyttää muuta Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Tarkemmat lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.

Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat ITSLearning -oppimisympäristössä annettuun projektijohtamisen kompetensseihin liittyvään tausta-aineistoon ja pohtivat projektien ideointiin liittyviä asiakokonaisuuksia. Opintojakson ennakkotehtävät ovat saatavissa opintojaksolle hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisympäristössä noin kuukautta ennen opintojen ryhmäkohtaista aloituspäivää. Huom! Tämän opintojakson ennakkotehtävät tulee palauttaa oppimisalustalle ennen opintojen aloituspäivää 7.1.2025.

Opintojaksolla valmistellaan ja suunnitellaan ryhmätyönä todellinen, opiskelijoiden omista ideoista lähtöisin oleva esimerkkiprojekti. Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojakso (5 op) käsittää projektinhallintaan liittyvät kokonaisuudet, jotka tapahtuvat ennen projektin toteutusvaihetta. Ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson aikana. Opintojakso muodostaa puolet "Projektin elinkaaren hallinta" -opintokokonaisuudesta (10 op).

Opintojakson yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.

Opintojakson lähipäivät:
pe 31.1.2025 klo 9.00-16.00 ja
to 13.2.2025 klo 9.00-16.00.

Ensimmäisessä lähipäivässä kerrataan koulutuksen aloituspäivänä läpikäytyä projektin valmisteluvaihetta ja esitellään ryhmien projektit sekä keskustellaan niistä. Lisäksi perehdytään projektien valmisteluvaiheen vaatimuksenhallintaan, dokumentointiin, katselmointiin, projektisuunnittelun perusteisiin sekä projektin ositukseen.

Toisessa lähipäivässä ryhmät esittävät ryhmätyöprojektiensa WBS-ositukset. Lisäksi perehdytään tarkemmin projektin suunnittelun osa-alueisiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50% ja yksilötehtävän 50%. Ennakkotehtävää ei arvioida numerolla.

Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla ja antavat lisäksi vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.

Yksilötehtävän arvioivat opettajat (H-5). Arviossa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 22.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
  • Tapani Kilpeläinen
  • Markku Lindell
Ryhmät
  • YPROTK23
    Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • YPROIK23
    Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Kuvata projektin elinkaaren vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen projektin onnistumiselle
-Valmistella ja suunnitella projektin kansainvälisten projektiviitekehysten ja standardien mukaisesti
-Määritellä projektille ja se lopputuotoksille asetetut tavoitteet tarvekartoitukseen ja sidosryhmäanalyysiin perustuen
-Laatia valmistelu- ja suunnitteluvaiheen projektinhallintadokumentit
-Arvioida kriittisesti projektien valmistelu- ja suunnitteluvaiheiden onnistumista
-Organisoida projektia ja toimia projektipäällikön roolissa valmistelu- ja suunnitteluvaiheissa

Sisältö

-Projektijohtamisen perusteet ja projektien toimintaympäristöt
-Projektien organisoituminen
-Projektien toteutettavuuden arviointi
-Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
-Sidosryhmäanalyysi ja vaatimusmäärittely
-Projektien auditoinnit ja katselmoinnit
-Projektin kokonaissuunnittelu
-Projektin ositus, aikataulutus, resurssit ja kustannukset
-Projektin riskien ja laadun hallinta
-Ostojen ja hankintojen suunnittelu
-Viestinnän suunnittelu
-Projektin ohjauksen, valvonnan ja raportoinnin suunnittelu

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.

Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.

Lisäksi kirjallisena oppimateriaalina voidaan käyttää muuta Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Tarkemmat lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.

Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat ITSLearning -oppimisympäristössä annettuun projektijohtamisen kompetensseihin liittyvään tausta-aineistoon ja pohtivat projektien ideointiin liittyviä asiakokonaisuuksia. Opintojakson ennakkotehtävät ovat saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisympäristössä noin kuukautta ennen opintojen ryhmäkohtaista aloituspäivää. Huom! Tämän opintojakson ennakkotehtävät tulee palauttaa oppimisalustalle ennen opintojen aloituspäivää 5.1.2023.

Opintojaksolla valmistellaan ja suunnitellaan ryhmätyönä todellinen, opiskelijoiden omista ideoista lähtöisin oleva esimerkkiprojekti. Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojakso (5 op) käsittää projektinhallintaan liittyvät kokonaisuudet, jotka tapahtuvat ennen projektin toteutusvaihetta. Ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson aikana. Opintojakso muodostaa puolet "Projektin elinkaaren hallinta" -opintokokonaisuudesta (10 op).

Opintojakson yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.

Opintojakson lähipäivät: 27.1.2023 klo 9.00-16.00 ja 16.2.2023 klo 9.00-16.00.

Ensimmäisessä lähipäivässä kerrataan koulutuksen aloituspäivänä läpikäytyä projektin valmisteluvaihetta ja esitellään ryhmien projektit sekä keskustellaan niistä. Lisäksi perehdytään projektien valmisteluvaiheen vaatimuksenhallintaan, dokumentointiin, katselmointiin, projektisuunnittelun perusteisiin sekä projektin ositukseen.

Toisessa lähipäivässä ryhmät esittävät ryhmätyöprojektiensa WBS-ositukset. Lisäksi perehdytään tarkemmin projektin suunnittelun osa-alueisiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50% ja yksilötehtävän 50%. Ennakkotehtävää ei arvioida numerolla.

Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla ja antavat lisäksi vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.

Yksilötehtävän arvioivat opettajat (H-5). Arviossa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 45

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
  • Tapani Kilpeläinen
  • Krista Ojala
  • Markku Lindell
Ryhmät
  • YPROIK22
    Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • YPROTK22
    Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Kuvata projektin elinkaaren vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen projektin onnistumiselle
-Valmistella ja suunnitella projektin kansainvälisten projektiviitekehysten ja standardien mukaisesti
-Määritellä projektille ja se lopputuotoksille asetetut tavoitteet tarvekartoitukseen ja sidosryhmäanalyysiin perustuen
-Laatia valmistelu- ja suunnitteluvaiheen projektinhallintadokumentit
-Arvioida kriittisesti projektien valmistelu- ja suunnitteluvaiheiden onnistumista
-Organisoida projektia ja toimia projektipäällikön roolissa valmistelu- ja suunnitteluvaiheissa

Sisältö

-Projektijohtamisen perusteet ja projektien toimintaympäristöt
-Projektien organisoituminen
-Projektien toteutettavuuden arviointi
-Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
-Sidosryhmäanalyysi ja vaatimusmäärittely
-Projektien auditoinnit ja katselmoinnit
-Projektin kokonaissuunnittelu
-Projektin ositus, aikataulutus, resurssit ja kustannukset
-Projektin riskien ja laadun hallinta
-Ostojen ja hankintojen suunnittelu
-Viestinnän suunnittelu
-Projektin ohjauksen, valvonnan ja raportoinnin suunnittelu

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.

Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.

Lisäksi kirjallisena oppimateriaalina voidaan käyttää muuta Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Tarkemmat lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.

Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat ITSLearning -oppimisympäristössä annettuun projektijohtamisen kompetensseihin liittyvään tausta-aineistoon ja pohtivat projektien ideointiin liittyviä asiakokonaisuuksia. Opintojakson ennakkotehtävät ovat saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisympäristössä noin kuukautta ennen opintojen ryhmäkohtaista aloituspäivää. Huom! Tämän opintojakson ennakkotehtävät tulee palauttaa oppimisalustalle ennen opintojen aloituspäivää 10.1.2022.

Opintojaksolla valmistellaan ja suunnitellaan ryhmätyönä todellinen, opiskelijoiden omista ideoista lähtöisin oleva esimerkkiprojekti. Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojakso (5 op) käsittää projektinhallintaan liittyvät kokonaisuudet, jotka tapahtuvat ennen projektin toteutusvaihetta. Ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson päättyessä. Opintojakso muodostaa puolet "Projektin elinkaaren hallinta" -opintokokonaisuudesta (10 op).

Opintojakson yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.

Opintojakson lähipäivät: 28.1.2022 klo 9.00-16.00 ja 17.2.2022 klo 9.00-16.00. Mikäli lähipäiviä ei voida toteuttaa f2f, pidetään opetus online/Teams -opetuksena.

Ensimmäisessä lähipäivässä kerrataan koulutuksen aloituspäivänä läpikäytyä projektin valmisteluvaihetta ja esitellään ryhmien projektit sekä keskustellaan niistä. Lisäksi perehdytään projektien valmisteluvaiheen vaatimuksenhallintaan, dokumentointiin, katselmointiin, projektisuunnittelun perusteisiin sekä projektin ositukseen.

Toisessa lähipäivässä ryhmät esittävät ryhmätyöprojektiensa WBS-ositukset. Lisäksi perehdytään tarkemmin projektin suunnittelun osa-alueisiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50% ja yksilötehtävän 50%. Ennakkotehtävää ei arvioida numerolla.

Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla ja antavat lisäksi vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.

Yksilötehtävän arvioivat opettajat (H-5). Arviossa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla