Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen: YSPLIS21
Tunnus: YSPLIS21
Koulutuksen kuvaus
Tavoite:
Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa opiskelija kehittyy esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa opiskelija kehittää osaamistaan vaativalle asiantuntijatasolle.
SOTE-palveluiden ja –liiketoiminnan johtamisen koulutuksessa opit sosiaali- ja terveydenhuollon tiedolla johtamista, talousjohtamista ja tuotantotaloutta ja itsesi johtamista. SOTE-palveluiden ja –liiketoiminnan johtamisen koulutuksen jälkeen osaat jalostaa tietoa SOTE–palveluiden ja liiketoiminnan tarpeisiin sekä arvioida SOTE-palveluiden kustannuksia, tuottoja ja kannattavuutta.
Koulutuksen suoritettuasi voit toimia esimerkiksi yksityisen tai julkisen puolen ja järjestöjen kehittämis- ja johtamistehtävissä, asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä.
Koulutuksen aikainen työskentely ja oppimistehtävien sekä opinnäytetyön yhdistäminen omiin työtehtäviisi mahdollistaa oman työnantajaorganisaatiosi toimintojen kehittämisen opintojesi ohessa. Voit tehdä opinnäytetyön voi myös muuhun kuin omaan työnantajaorganisaatioosi ja tätä kautta laajentaa osaamistasi ja verkostojasi.
Koulutus antaa sinulle valmiudet analysoida ja kehittää itseäsi johtajana. Osaat luoda tuloksellista johtajuutta, jonka tavoitteena on tehokas ja hyvinvoiva työyhteisö. SOTE-johtajana kehität ja johdat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita sosiaali- ja terveysalan palveluja. Opit soveltamaan tietojohtamista ja muutosjohtamista sosiaali- ja terveyspalveluiden ja liiketoiminnan uudistamiseen. Osaat hallita ja johtaa tiedolla ja tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän sekä palvelujen tuottamistavat.
Lisätietoa opetuskielistä:
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä. Opintoja toteutetaan myös englannin kielellä ja englanninkielistä oppimateriaalia käyttäen.Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin (TKI), joissa työskentelykieli on englanti.
Koulutuksen sisältö:
Tutkinto koostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä SOTE-palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen opinnoista.
Kaikille yhteisissä opinnoissa saat työkaluja tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointiin ja tulevaisuuden tutkimukseen. Lisäksi kehität omaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamistasi kuten tiedonkeruumenetelmien hallintaa, tutkimusetiikkaa sekä toiminnan mallintamista, analysointia ja kuvaamista.
Syventävissä SOTE-palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen opinnoissa perehdytään uudistuvaan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään, tiedolla johtamiseen, laskentatoimeen, sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotalouteen, SOTE-muutosten johtamiseen sekä johtajuuden muutokseen.
Laajentava osaaminen hankitaan suorittamalla vapaavalintaisia opintoja. Vapaasti valittavat opinnot antavat mahdollisuuden laajentaa tai syventää osaamista ja niitä voit valita Turun AMK:n tai muiden korkeakoulujen Master-ohjelmista.
Laadit opiskelun alkuvaiheessa yhdessä tutoropettajan kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman, jolla voit suunnata opintojasi omien tarpeidesi ja kiinnostuksesi mukaan. Myös oman opinnäytetyö aiheen valinnalla voit syventää omaa osaamistasi juuri haluamaltasi alalta. Opinnäytetyössä kehitetään työelämän käytäntöjä ja sen sisältö määräytyy opiskelijan omista lähtökohdista.
Koulutus toteutetaan pääosin suomen kielellä, mutta opinnoissa käytetään runsaasti myös kansainvälisiä aineistoja. Opiskelija voi osallistua myös Turun ammattikorkeakoulussa tai partneriyliopistoissa järjestettäviin intensiivi- ja vaihto-opiskeluohjelmiin.
Opintojen rakenne:
Koulutuksen laajuus on 90 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
Ydinosaaminen 40 op
Laajentava osaaminen 20 op
Opinnäytetyö 30 op
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna, itsenäisenä työskentelynä ja lähiopetuksena. Lähiopetusta järjestetään keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina arkipäivisin. Henkilökohtaisten opintojaksovalintojen myötä lähipäiviä voi olla enemmänkin. Lähiopetus muodostuu ohjauksesta, ryhmätyöskentelystä, asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä.
Opinnot koostuvat 5 opintopisteen opintojaksoista, joihin liittyy tyypillisesti kaksi lähiopetuspäivää. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelija laajentaa osaamistaan sisällyttämällä opintoja omasta tai muista koulutuksista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta. Vapaasti valittavia opintoja on tarjolla myös täysin virtuaalisena toteutuksena.
Opinnäytetyö:
Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti kehittämisprojektina, jossa opiskelija toimii organisaation kehittäjänä. Opinnäytetyössä on selkeä tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkentä käytäntöön. Opinnäytetyö suoritetaan useimmiten opiskelijan omassa organisaatiossa tehtävänä kehittämis- tai tutkimustyönä tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa.
Uramahdollisuudet:
Tutkinnon suoritettuasi voit toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä yksityisellä tai julkisella sektorilla tai järjestöissä. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä, mikäli suoritat pedagogiset opinnot.
Koulutuksen suoritettuasi voit toimia esimerkiksi erityisasiantuntijana, toiminnanjohtajana, tutkijana, kehittämispäällikkönä tai suunnittelijana.
Pätevyys:
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa toimimisen myös kansainvälisissä tehtävissä. Koulutus noudattaa European Qualification Frameworkin (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Tehtävänimikkeitä:
Ylihoitaja, päällikkö, johtaja, kehittäjä
Kansainvälistyminen:
Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista ja kiinnostuksesta. Sinulla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen Turun AMK:n kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin. Suuri osa opintojaksojen ja oppimistehtävien lähdemateriaalista on kansainvälisistä ammatti- ja tiedeaineistoa. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:
SOTE-palveluiden kehittämisen ja johtamisen koulutus suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Työelämäyhteys muodostuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan, verkostojen ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.
Tutkinnon keskeisin elementti on työelämää palveleva kehittämisprojekti, jonka pohjalta laaditaan opinnäytetyö. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Myös tutkimus- ja kehitystoiminnassa on mukana paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä toimijoita.
Opiskelija voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinea: http://campusonline.fi/
Tutkimukselliset painopisteet:
SOTE-palveluiden kehittämisen ja johtamisen koulutuksessa tutkimus ja kehittämistoiminta toteutetaan opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä harjoitus- ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Sinulla on mahdollisuus suorittaa opintoja myös ammattikorkeakoulun omissa tutkimusryhmissä erilaisissa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa.
Sosiaali- ja terveysalan Master Schoolin monitieteinen tutkimusryhmä edistää SOTE -palvelujärjestelmän toiminnan johtamista, arviointia ja kehittämistä. Tutkimukselliset painopisteet ovat tietoperusteinen johtaminen, asiakaslähtöiset toimintamallit ja uudet ratkaisut yhdyspinnoilla, laadukas hoito ja palvelu, osaaminen uudistuvassa ja monikulttuuristuvassa toimintaympäristössä sekä korkeakoulutus, työllistyminen ja urapolut.
Jatko-opintomahdollisuudet:
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuasi sinulla on samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritetun ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen. Yliopistot voivat asettaa ehtoja jatkotutkinto-oikeuden myöntämiselle esimerkiksi täydentävien siltaopintojen muodossa. Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
· kehittää omaa johtamisprofiiliaan motivoivana ja toimeenpanokyvykkäänä johtajana
· johtaa tuloshakuisesti ja eettisesti sekä ihmisiä että muutosta tavoitteena hyvinvoiva ja toimeenpanokyvykäs työyhteisö
· luoda ja viestiä uutta sote-asiantuntijakuvaa alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
· luoda systematisoituja, asiakaslähtöisiä (palveluohjattu) ja tehokkaita (liiketoiminnallistettu, tuotantotaloudellistettu) johtamis- ja palvelujärjestelmiä sekä palvelukonsepteja
· soveltaa tietojohdettuja muutostarveinterventioita sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen
ajankohtaisiin ja merkittäviin muutoksiin ja toimenpiteisiin
Pedagogiset toimintatavat
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen oppiminen on keskiössä kaikissa johtamiskoulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa. Opiskelija laatii opiskelun alkuvaiheessa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), jossa hän valitsee koulutusten tarjonnasta opintoja, jotka liittyvät mm. opinnäytetyön toteuttamiseen. SOTE-palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämistyönä toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Frameworkiin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Opintojaksot ja opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajien palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa.
Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten kehityskeskustelujen avulla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |||||||||||||||||
YSPLIS21-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
MS00BP42 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YSPLIS21-1002 |
Sote-palvelujärjestelmä ja tiedolla johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
MS00BR51 | Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
MS00BR52 | Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YSPLIS21-1003 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousjohtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | |||||||
MS00BR53 | Laskentatoimi sote-alan johtamisen tukena | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
MS00BR54 | Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotaloudellisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YSPLIS21-1004 |
Johtaminen ja johtajuus sote-palveluiden muutoksissa
(Valitaan kaikki) |
10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | |||||||
MS00BR55 | Johtaminen sote-muutoksissa | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
MS00BR56 | Johtajuuden muutos | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||
YSPLIS21-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||
5171003 | Opinnäytetyö | 30 | 5 | 25 | 5 | 10 | 15 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Yhteensä | 90 | 35 | 35 | 20 | 15 | 20 | 15 | 10 | 10 | 5.07 | 5.07 | 5.07 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YSPLIS21-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
MS00BP42 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
YSPLIS21-1002 |
Sote-palvelujärjestelmä ja tiedolla johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BR51 | Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä | 5 |
MS00BR52 | Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 |
YSPLIS21-1003 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousjohtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BR53 | Laskentatoimi sote-alan johtamisen tukena | 5 |
MS00BR54 | Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotaloudellisuus | 5 |
YSPLIS21-1004 |
Johtaminen ja johtajuus sote-palveluiden muutoksissa
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BR55 | Johtaminen sote-muutoksissa | 5 |
MS00BR56 | Johtajuuden muutos | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |
YSPLIS21-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
5171003 | Opinnäytetyö | 30 |