Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Inka Mäkiö
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- hahmottaa kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia
- tuntee eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja
- osaa soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan
- on syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia, sekä eri alojen näkymiä ja kehitystarpeita. Opintojaksolla pureudutaan vuorovaikutustaitojen merkitykseen kiertotaloudessa. Niitä tarvitaan erilaisten ekosysteemien ja arvoketjujen rakentamisessa sekä systeemisen muutoksen aikaansaamisessa. Opintojaksolla opiskelija pääsee myös soveltamaan ja syventämään ymmärrystään kestävästä kiertotaloudesta.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
projektityö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu tehtävien kautta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Jos myöhästyt deadlinesta, saat kyseisestä tehtävästä yhden numeron alemman arvosanan kuin olisit saanut muuten.
Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson toteutuksen päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos haluat kysyä tätä, ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan (Piia Nurmi) ennen kuin kurssi päättyy. Tällöin kurssin kokonaisarvosana laskee yhden arvosanayksikön verran.
Hyvin harvinaisissa tapauksissa voit uusia yksittäisen hylätyn oppimistehtävä. Tässäkin tapauksessa ota yhteys kurssin vastuuopettajaan. Tässäkin tapauksessa kokonaisarvosanasi kurssilta laskee yhden arvosanayksikön.
Hyväksyttyä kurssisuoritusta ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin työtavat pohjaavan Turku AMK:ssa käytössä olevaan innopeda-työtapaan. Mukana on erilaisia työskentelyn tapoja. Opimme tekemällä ja osallistumalla sekä keskustelemalla.
Kurssilla opiskellaan kiertotaloutta. Se on keskeinen tapa saada aikaan kestävän kehityksen mukainen yhteiskunta ja yritystoiminta. Se on siis työkalu muutokseen. Opit siitä lisää tällä kurssilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op, eli vastaa 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 3.9. lyhyellä tapaamisella kampuksella.
Lähitapaamisten lisäksi kurssilla on omaehtoisesti suoritettavia osuuksia sekä projektityö)
Lähiopetuskerrat:
3.9.2024 klo 11-12 kampuksella Turussa. (dialogisuus-harjoitus)
01.10.2024 13-16 kampuksella Turussa.
22.10.2024 9-12 zoomissa.
09.12.2024 9-16 kampuksella Turussa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning alustalla on lisätietoja.
Kommunikointi lähitapaamisissa tai sähköpostitse piia.nurmi@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on neljä pakollista tehtävää. Niiden kautta varmistetaan kurssin osaamistavoitteiden saavuttaminen. Kaksi tehtävistä on pakollisia, mutta eivät vaikuta arvosanaan. Arvosanaan vaikuttavat tehtävät 1 ja 4.
Tehtävä 1: Kiertotalous omalla alalla tehtävä: itsearviointi 10% raportti 50%, esittäminen 9.12. kampuksella (20%) arviointi 1-5, raportin DL 8.12.2024.
Tehtävä 2: Polarisaatio ja argumentin rakentaminen, hyv/hyl, pakollinen. DL 1.12.
Tehtävä 3: Oppimispäiväkirja dialogisuudesta, hyv/hyl, pakollinen. DL 14.12.
Tehtävä 4: Blogi tehtävän pohjalta (20%), arviointi 1-5. DL 14.12.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät ITSistä kunkin tehtävän kohdalta.
Hylätty (0)
Ei tehnyt kurssin tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa huonosti kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia.
Opiskelij tuntee huonosti eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita.
Opiskelij ymmärtää huonosti vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja.
Opiskelij osaa jotenkuten soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan.
Opiskelij eli ole syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hahmottaa hyvin kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia.
Opiskelij tuntee hyvin eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita.
Opiskelij ymmärtää hyvin vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja.
Opiskelij osaa hyvin soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan.
Opiskelij on syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hahmottaa erinomaisesti kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia.
Opiskelij tuntee erinomaisesti eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita.
Opiskelij ymmärtää erinomaisesti vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja.
Opiskelij osaa erinomaisesti soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan.
Opiskelij on erinomaisesti syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Annika Holmbom
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Tunnistaa kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
- Ymmärtää millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä
- Ymmärtää tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
- tuntee ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään
- tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan
Sisältö
Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet -kurssilla opiskelijat oppivat, että kiertotalous on uusi talouden malli, jossa materiaalit kierrätetään ja tuotteille luodaan lisäarvoa palveluiden ja innovaatioiden kautta. Kiertotalous vastaa suurimpiin globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastomuutokseen, luonnonvarojen ehtymiseen ja monimuotoisuuden menetykseen. Kiertotalouden tavoitteiden saavuttaminen vaatii kuitenkin uudenlaista ajattelua ja toimintamalleja, monipuolista asiantuntemusta ja liiketoiminnan uudelleen suuntautumista. Erityisesti tarvitaan erityyppisiä ammattilaisia, jotka pystyvät ratkaisemaan kiertotalouden toteuttamiseen liittyvät vaikeat ongelmat.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
ryhmätyö,
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu tehtävien kautta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Jos myöhästyt deadlinesta, saat kyseisestä tehtävästä yhden numeron alemman arvosanan kuin olisit saanut muuten.
Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson toteutuksen päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos haluat kysyä tätä, ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan (Piia Nurmi) ennen kuin kurssi päättyy. Tällöin kurssin kokonaisarvosana laskee yhden arvosanayksikön verran.
Hyvin harvinaisissa tapauksissa voit uusia yksittäisen hylätyn oppimistehtävä. Tässäkin tapauksessa ota yhteys kurssin vastuuopettajaan. Tässäkin tapauksessa kokonaisarvosanasi kurssilta laskee yhden arvosanayksikön.
Hyväksyttyä kurssisuoritusta ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin työtavat pohjaavan Turku AMK:ssa käytössä olevaan innopeda-työtapaan. Mukana on erilaisia työskentelyn tapoja. Opimme tekemällä ja osallistumalla sekä keskustelemalla.
Kurssilla opiskellaan kiertotaloutta. Se on keskeinen tapa saada aikaan kestävän kehityksen mukainen yhteiskunta ja yritystoiminta. Se on siis työkalu muutokseen. Opit siitä lisää tällä kurssilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op, eli vastaa 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 03.09.2024 ja se päättyy 15.12.2024
Lähitapaamisten lisäksi kurssilla on omaehtoisesti suoritettavia osuuksia sekä ryhmätyö.
Kurssin lähitapaamiset:
03.09.2024 13-16 kampuksella Turussa
01.10.2024 9-12 kampuksella Turussa
21.10.2024 9-12 zoomissa
11.11.2024 9-12 zoomissa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kommunikointi mieluiten lähitapaamisissa tai sähköpostitse piia.nurmi@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Perusteet kurssilla on viisi tehtävää:
Tehtävä 1 käsitteistä, dl 29.9. (20% arvosanasta)
Tehtävä 2 ohjauskeinoista, dl 22.10. (hyv/hyl & lyhyt sanallinen palaute)
Tehtävä 3 arvoketjuista, dl 15.12. (hyv/hyl & lyhyt sanallinen palaute)
Tehtävä 4 ryhmätyö, dl 10.11. (60% arvosanasta)
Tehtävä 5: vertaisarviointi ryhmätyöstä, dl 17.11. (20% arvosanasta)
Tehtävien kohdalla ITS-alustalla on tarkemmat tehtäväkohtaiset arviointikriteerit.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa huonosti kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää huonosti millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja ei juuri osaa kehittää niitä
Opiskelija ei ymmärrä tarvetta laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija ei juuri tunne ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija ei juuri tunne tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa hyvin kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää hyvin millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä.
Opiskelija ymmärtää tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija tuntee hyvin ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä.
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija tuntee erinomaisesti ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija erinomaisesti tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
04.02.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Annika Holmbom
Ryhmät
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Pystyy osoittamaan toimineensa kestävän kiertotalouden kehittämisprojektissa
- On soveltanut aiemmin oppimaansa tietoa kiertotalouden kehittämisprojektissa
- On toteuttanut kehittämistyön
- Ymmärtää millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa
- Ymmärtää tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
- Ymmärtää, miksi jätteen määrää tulee minimoida
- Ymmärtää, miksi rajallisia resursseja tulee hallita tehokkaammin
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija kehittää työelämässä tarvittavia taitoja, syventää osaamistaan kiertotaloudesta ja toteuttaa kestävän kiertotalouden kehittämisprojektin.
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto
Opetusmenetelmät
Innovaatiopedagogiikka eli työelämälähtöinen projektityö kiertotalouden parissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu projektin kautta.
Hyväksyttyä suoritusta ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli työelämälähtöinen projektityö kiertotalouden parissa.
Aiheet liittyvät kestävään kehitykseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia muita suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektityö tuutorin ja mahdollisen toimeksiantajan kanssa sovitussa muotodda.
Sisällön jaksotus
Lähiopetus kampuksella:
Ti 4.2. 13.00-16: aiheet jaossa ja kukin valitsee itseään kiinnostavan projektin. NIitä tehdään pääosin ryhmissä.
Ti 8.4. 13.00-16 Välitsekkaus & projektien tuki.
Ma 5.5. 13.00-16 Pääosin projektit valmiit: tapaaminen, jossa katsotaan tilanteet.
Lisäksi omalla ajalla ja työparin tai ryhmän kanssa vapaasti valittavana aikana työskentelyä.
Projektien toteutusaika vaihtelee aiheittain, mutta luultavasti projektit saadaan päätökseen toukokuussa. Jos tarvetta, aikataulu voi elää.
Opintojaksolla opiskelija kehittää työelämässä tarvittavia taitoja, syventää osaamistaan kiertotaloudesta ja toteuttaa kestävän kiertotalouden kehittämisprojektin.
Aihepiiri voi tulla Kiertotalouden liiketoimintamallit tutkimusryhmän hankkeista, hankevalmisteluista, kumppaneiden aiheista, opiskelijan omasta organisaatiosta tai opiskelijalta itseltään. Aiheita voi pohtia tuutor-opettajan Piian kanssa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lisätietoja Piia Nurmi. Viestintä mieluiten sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikohteet: työotteen itsenäisyys, lopputuotos, yhteistyötaidot (tiimi, verkosto, toimeksiantaja eli joka suuntaan), aihepiirin osaaminen, aikataulun pitäminen.
Hylätty (0)
Ei tehnyt projektia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
työotteen itsenäisyys heikko, lopputuotos heikko, yhteistyötaidot heikot (tiimi, verkosto, toimeksiantaja eli joka suuntaan), aihepiirin osaaminen heikko, aikataulun pitäminen heikko
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
työotteen itsenäisyys hyvä, lopputuotos hyvä, yhteistyötaidot hyvät (tiimi, verkosto, toimeksiantaja eli joka suuntaan), aihepiirin osaaminen hyvä, aikataulun pitäminen hyvä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
itsenäinen työote, erinomainen lopputuotos, erinomaiset yhteistyötaidot, erinomainen kiertotalousosaaminen, erittäin hyvä aikataulun pitäminen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
18.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Erika Raitala
- Piia Nurmi
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tavoitteet
The overarching learning goal is being able to mitigate and solve sustainability problems. Learning takes place in a variety of ways: by self-study but also by learning from peers.
The course comprises of five key competencies to be developed and assessed during the course. These key competencies are also part of the CDIO framework that is guiding the studies at Turku University of Applied Sciences. Additionally, the students will learn more about sustainable development.
Key competencies developed on the course:
1.Creativity competence: Having completed the course, the student is able to combine knowledge from different fields to come up with novel solutions to sustainability problems. The student is familiar with different creative problem-solving tools.
2. Initiative competence: This project course is a flexible model for learning that does not offer straightforward answers but motivates the students to work towards goals and take responsibility for their work and learning.
3. Systems thinking competence: Having completed the course, the student is able to understand the structure and dynamics of complex systems related to solving sustainability challenges in a real-life project. Students can describe given sustainability challenges from multiple perspectives. Students have improved their critical thinking.
4. Strategic competence: Having completed the course, the student is able to create transition and intervention strategies to enact change. The student understands the basic principles of project management and can plan and lead a project from beginning to end. The student feels comfortable using different project management tools and understands the basics of working with companies and other stakeholders. The student is able to reflect on, and deal with, possible risks. The student is able to manage expectations and anticipated results of projects.
5. Interpersonal competence: After the course, the student has developed his/her communicative and collaborative skills. The student is able to organize and manage to work in a multi-disciplinary team of individuals. The student understands the basics of projects’ internal and external communications. The student can apply collaborative working methods in his/her work.
Sisältö
Climate change, depleting natural resources, pollution and urbanization pose some of the greatest challenges in the history of humankind. Good solutions are needed now! These so-called wicked problems are so complex that they need actors from all levels of our society working together. Wicked problems are turned into wicked solutions only by strong collaboration between companies, universities, cities, and non-governmental organizations (NGOs). This means that future problem-solvers need to know how to work in the middle ground between the business, research, and decision-making sectors. On Solutions.now course it is time to put the knowledge learned from books into practice by solving real-life challenges related to sustainability issues. The challenges on the course are given by real companies, who want to make a positive impact on their business.
Much of today’s work consists of working in and leading multidisciplinary projects. However, practical project management courses and company collaborations are non-existent in many university studies. Solutions.now course combines problem- and project-based learning methods with sustainability issues, to let students learn the most critical project management skills while gaining valuable working-life experience. At the same time students learn valuable future skills such as tolerating uncertainties and conflicts and balancing with the knowledge learned from the literature and the frame given by the company.
This course is ideally taken after other sustainability courses so that the students already have some basic knowledge of the complexity of sustainability issues. This course offers a practical way to use that knowledge in real life as well as learn new skills in planning and executing sustainability projects. Students work in multi-disciplinary teams, each team dedicated to one sustainability project. They get to experience how it feels like to use their knowledge to make a positive impact on the world.
Oppimateriaalit
Available at Digicampus platform
Opetusmenetelmät
Students work in multi-disciplinary teams, each team dedicated to one sustainability project. They get to experience how it feels like to use their knowledge to make a positive impact on the world. Additionally, there are articles to read, videos to watch etc. online. There will be online meetings with the teachers during the study weeks as well as online meetings with the team.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
No exam.
As this is an online course based on tasks:
- You don't have the possibility to raise your final grade or a grade for an individual task.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
nnovation pedagogy. This means that the learning takes place in a variety of ways: by self-study but also by learning from peers. This is a flexible model for learning that does not offer straightforward answers but motivates the students to work towards goals and take responsibility of their work and learning.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
No alternative ways to do the course.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tasks informed on the Digicampus platform
The course is of 5 ECTS so the workload is 135 hours all together.
Sisällön jaksotus
Kurssin on kokonaan online ja se toteutetaan englanniksi.
Lähiopetus verkossa:
Ti 18.3. online 17.00-20
Ti 1.4. online 17.00-20
Ti 15.4. online 17.00-20
Ti 6.5. Online 17.00-20
Ti 13.5. Online 17.00-20
Viestintäkanava ja lisätietoja
Communication preferred by email: Piia.nurmi@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Self and peer assessment 30%
Teacher assessment 40%
Client assessment 30%
Hylätty (0)
Not taking part or not taking part actively enough
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1.Creativity competence:
Not really able to combine knowledge from different fields to come up with novel solutions to sustainability problems.
Poorly familiar with different creative problem-solving tools.
2. Initiative competence:
Not really able to work towards goals and to take responsibility of own work and learning.
3. Systems thinking competence:
Not really able to understand structure and dynamics of complex systems related to solving sustainability challenges in a real-life project.
Not really able to describe given sustainability challenges from multiple perspectives.
No so good in critical thinking.
4. Strategic competence:
Not able to create transition and intervention strategies to enact change.
Does not really understands the basic principles of project management and cannot plan and lead a project from beginning to end.
Student feels uncomfortable using different project management tools and does not understand the basics of working with companies and other stakeholders.
Student is not able to reflect on, and deal with, possible risks.
Student is not able to manage expectations and anticipated results of projects.
5. Interpersonal competence:
Poor communicative and collaborative skills.
Student is not so able to organize and manage working in a multi-disciplinary team of individuals.
Student does not really understand the basics of projects’ internal and external communications.
Student cannot really apply collaborative working methods in his/her work.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1.Creativity competence:
Able to combine knowledge from different fields to come up with novel solutions to sustainability problems.
Familiar with different creative problem-solving tools.
2. Initiative competence:
Able to work towards goals and to take responsibility of own work and learning.
3. Systems thinking competence:
Able to understand structure and dynamics of complex systems related to solving sustainability challenges in a real-life project.
Able to describe given sustainability challenges from multiple perspectives.
Good in critical thinking.
4. Strategic competence:
Able to create transition and intervention strategies to enact change.
Does understands the basic principles of project management and can plan and lead a project from beginning to end.
Student feels comfortable using different project management tools and does understand the basics of working with companies and other stakeholders.
Student is able to reflect on, and deal with, possible risks.
Student is able to manage expectations and anticipated results of projects.
5. Interpersonal competence:
Good communicative and collaborative skills.
Student is able to organize and manage working in a multi-disciplinary team of individuals.
Student does understand the basics of projects’ internal and external communications.
Student can apply collaborative working methods in his/her work.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1.Creativity competence:
Able to combine really well knowledge from different fields to come up with novel solutions to sustainability problems.
Very familiar with different creative problem-solving tools and is able to use them well.
2. Initiative competence:
Excellent in working towards goals and taking responsibility of own work and learning.
3. Systems thinking competence:
Able to understand very well the structure and dynamics of complex systems related to solving sustainability challenges in a real-life project.
Able to solve given sustainability challenges from multiple perspectives.
Excellent in critical thinking.
4. Strategic competence:
Very good in creating transition and intervention strategies to enact change.
Does understands the principles of project management very well and can plan and lead a project from beginning to end.
Student feels very comfortable using different project management tools and does understand the basics of working with companies and other stakeholders.
Student is very capable to reflect on, and deal with, possible risks.
Student is very capable to manage expectations and anticipated results of projects.
5. Interpersonal competence:
Very good communicative and collaborative skills.
Student is very capable to organize and manage working in a multi-disciplinary team of individuals.
Student is very good in projects’ internal and external communications.
Student can very well apply collaborative working methods in his/her work.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 30.09.2026
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2026
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Vastuuopettaja
Piia Nurmi
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Pystyy osoittamaan toimineensa vaativassa kestävän kiertotalouden kehittämisprojektissa
- On soveltanut aiemmin oppimaansa tietoa kiertotalouden kehittämisprojektissa
- On toteuttanut syventävää osaamista vaativan kehittämistyön
- Hahmottaa roolinsa kestävyysmuutoksen tekijänä
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija kehittää työelämässä tarvittavia taitoja, syventää osaamistaan kiertotaloudesta ja toteuttaa vaativan kestävän kiertotalouden kehittämisprojektin.
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto
Opetusmenetelmät
Innovaatiopedagogiikka eli työelämälähtöinen projektityö kiertotalouden parissa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu projektin kautta.
Hyväksyttyä suoritusta ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Suomeksi
Innovaatiopedagogiikka eli työelämälähtöinen projektityö kiertotalouden parissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia muita suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektityö tuutorin ja mahdollisen toimeksiantajan kanssa sovitussa muotodda.
Sisällön jaksotus
Lähiopetus kampuksella:
Ti 4.2. 13.00-16: aiheet jaossa ja kukin valitsee itseään kiinnostavan projektin. NIitä tehdään pääosin ryhmissä.
Ti 8.4. 13.00-16 Välitsekkaus & projektien tuki.
Ma 5.5. 13.00-16 Pääosin projektit valmiit: tapaaminen, jossa katsotaan tilanteet.
Lisäksi omalla ajalla ja työparin tai ryhmän kanssa vapaasti valittavana aikana työskentelyä.
Projektien toteutusaika vaihtelee aiheittain, mutta luultavasti projektit saadaan päätökseen toukokuussa. Jos tarvetta, aikataulu voi elää.
Opintojaksolla opiskelija kehittää työelämässä tarvittavia taitoja, syventää osaamistaan kiertotaloudesta ja toteuttaa kestävän kiertotalouden kehittämisprojektin.
Aihepiiri voi tulla Kiertotalouden liiketoimintamallit tutkimusryhmän hankkeista, hankevalmisteluista, kumppaneiden aiheista, opiskelijan omasta organisaatiosta tai opiskelijalta itseltään. Aiheita voi pohtia tuutor-opettajan Piian kanssa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lisätietoja Piia Nurmi. Viestintä mieluiten sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikohteet: työotteen itsenäisyys, lopputuotos, yhteistyötaidot (tiimi, verkosto, toimeksiantaja eli joka suuntaan), aihepiirin osaaminen, aikataulun pitäminen.
Hylätty (0)
Ei tehnyt projektia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
työotteen itsenäisyys heikko, lopputuotos heikko, yhteistyötaidot heikot (tiimi, verkosto, toimeksiantaja eli joka suuntaan), aihepiirin osaaminen heikko, aikataulun pitäminen heikko
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
työotteen itsenäisyys hyvä, lopputuotos hyvä, yhteistyötaidot hyvät (tiimi, verkosto, toimeksiantaja eli joka suuntaan), aihepiirin osaaminen hyvä, aikataulun pitäminen hyvä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
itsenäinen työote, erinomainen lopputuotos, erinomaiset yhteistyötaidot, erinomainen kiertotalousosaaminen, erittäin hyvä aikataulun pitäminen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Annika Holmbom
- Eerika Heinonen
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- ymmärtää ympäristö- ja sosiaalisten vaikutusten mittaamisen tärkeyden kestävässä kiertotaloudessa
- tuntee mittaamisen ja arvioinnin työkaluja
- osaa arvioida vaikutuksia ja tehdä niiden pohjalta päätöksiä
- hahmottaa aihepiiriin liittyviä rajoitteita ja haasteita
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään ympäristö- ja sosiaalisten vaikutusten mittaamiseen kestävässä kiertotaloudessa. Opintojaksolla esitellään erilaisia arvioinnin ja mittaamisen työkaluja, pohditaan niiden haasteita ja tulosten luotettavuutta. Lisäksi opintojaksolla syvennytään siihen, miten työkalujen kautta saadun tiedon avulla voidaan hahmottaa vaikutuksia ja miten tiedon pohjalta voidaan tehdä päätöksiä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
projektityö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu tehtävien kautta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Jos myöhästyt deadlinesta, saat kyseisestä tehtävästä yhden numeron alemman arvosanan kuin olisit saanut muuten.
Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson toteutuksen päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos haluat kysyä tätä, ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan (Piia Nurmi) ennen kuin kurssi päättyy. Tällöin kurssin kokonaisarvosana laskee yhden arvosanayksikön verran. Jos et ota yhteyttä ennen opintojakson päättymistä, et pääse kurssista läpi.
Hyvin harvinaisissa tapauksissa voit uusia yksittäisen hylätyn oppimistehtävän. Tässäkin tapauksessa ota yhteys kurssin vastuuopettajaan. Tässäkin tapauksessa kokonaisarvosanasi kurssilta laskee yhden arvosanayksikön.
Hyväksyttyä kurssisuoritusta ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikkaan pohjautuvat monipuoliset pedagogiset työtavat.
Kestävä kehitys pääteema kurssin sisällöissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op, eli vastaa 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5op kokonaisuus.
Luentokerrat:
Ma 3.2. 13-16
Ti 4.2. 9.00-12
Ma 10.3. 9.00-13 Online
Ti 11.3. 9.00-12 Online
Ma 7.4. 9.00-12
Ti 8.4. 9.00-12
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning alustalla on lisätietoja.
Kommunikointi lähitapaamisissa tai sähköpostitse piia.nurmi@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävistä tieto tänne lähempänä kurssin alkua.