Terveysteknologian tuotekehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00BR15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 07.10.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Heidi Salokangas
Ryhmät
-
YTERIS24Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTS24Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
-
YTERTES24Terveysteknologia
-
OSTESOS24Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama materiaali. Saatavilla Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.
Orientoivat tehtävät on tarkoitettu aihepiiriin perehtymiseen ja siihen, että opisklelija pystyy osallistumaan lähipäivän ohjelmaan, vaikkei hänelle olisi aiempaa tietämystä aiheesta. Orientoivat tehtävät sisältävät aina myös lisämateriaalia, jota voi halutessaan opiskella. Oreintoivat tehtävät tehdään yksilötehtävinä ja niiden suorittaminen ei ole pakollista kurssin suorittamiseksi.
Lähipäivillä syvennytään orientoivan tehtävän kautta tutuksi tulleeseen teemaan luentoje ja harjoitusten kautta ja jaetaan tietämystä erilaisissa keskustelevissa tehtävissä.
Oppimistehtävät tehdään ryhmätyönä ja niissä on tarkoituksena soveltaa opittua omaan tuoteidean konseptointiin ja tuotekehityksen suunnitteluun. Oppimistehtävä arvostellaan asteikolla hyl-5.
Lisäksi opintojaksolla tehdään henkilökohtainen oppimispäiväkirja, joka arvioidaan hyv/hyl.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson toteutuksessa noudatetaan konstruktivistista oppimisnäkemystä, jonka mukaan oppinen tapahtuu oppijan aktiivisen ja sosiaalisen toiminan kautta ja jossa oppija tulkitsee oppimaansa aiempien havaintojensa kautta.
Orientoivissa tehtävissä hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatteita.
Lähipäivissä ja oppimistehtäviessä toteutetaan yhteistoiminnallista oppimista ja dialogisuutta.
Arvioitavan lopputehtävän tarkoitus on koota opittu ja reflektoida sitä konstruktiivisen oppimisnäkökulman periaatteiden mukaisesti.
The Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) tilannekatsaus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on:
- Osallistuttava lähipäivien opetukseen ja oppimiseen
- Tehtävä oman tasonsa mukaan orientoivat tehtävät niin, että pystyy osallistumaan lähipäivien opetukseen.
- Laadittava ja palautettava ohjeistuksen mukainen arvosteltava lopputehtävä ryhmätyönä.
- Laadittava henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Lähiopetus: 16 h
Orientoivat tehtävä : 24 h
Oppimispäiväkirja 20h
Arvosteltava lopputehtävä:75 h
Yhteensä: 135 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2024.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa kampuksella Turussa:
ma 7.10. 9-16
pe 29.11. 9-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä opettajiin sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (hyl-5) ryhmätyönä tehtävä loppuraportti.
Oppimispäiväkirja tulee olla tehtynä hyv/hyl
Raportoinnin arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.
Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 28.09.2023
Ajoitus
28.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTERTES23Terveysteknologia
-
YTERIS23Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.
Orientoivat tehtävät on tarkoitettu aihepiiriin perehtymiseen ja siihen, että opisklelija pystyy osallistumaan lähipäivän ohjelmaan, vaikkei hänelle olisi aiempaa tietämystä aiheesta. Orientoivat tehtävät sisältävät aina myös lisämateriaalia, jota voi halutessaan opiskella. Oreintoivat tehtävät tehdään yksilötehtävinä ja niiden suorittaminen ei ole pakollista kurssin suorittamiseksi.
Lähipäivillä syvennytään orientoivan tehtävän kautta tutuksi tulleeseen teemaan luentoje ja harjoitusten kautta ja jaetaan tietämystä erilaisissa keskustelevissa tehtävissä.
Oppimistehtävät tehdään ryhmätyönä ja niissä on tarkoituksena soveltaa opittua omaan tuoteidean konseptointiin ja tuotekehityksen suunnitteluun. Oppimistehtäviä ei arvostella, mutta ne tulee olla tehtynä ennen seuraavaa lähipäivää.
Arvosteltava lopputehtävä palautetaan yksilötehtävänä ja se perustuu oppimistehtäviin. Arvosteltava lopputehtävä arvostellaan asteikolla hyl-5.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson toteutuksessa noudatetaan konstruktivistista oppimisnäkemystä, jonka mukaan oppinen tapahtuu oppijan aktiivisen ja sosiaalisen toiminan kautta ja jossa oppija tulkitsee oppimaansa aiempien havaintojensa kautta.
Orientoivissa tehtävissä hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatteita.
Lähipäivissä ja oppimistehtäviessä toteutetaan yhteistoiminnallista oppimista ja dialogisuutta.
Arvioitavan lopputehtävän tarkoitus on koota opittu ja reflektoida sitä konstruktiivisen oppimisnäkökulman periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on:
- Osallistuttava lähipäivien opetukseen ja oppimiseen
- Tehtävä oman tasonsa mukaan orientoivat tehtävät niin, että pystyy osallistumaan lähipäivien opetukseen.
- Osallistuttava ryhmässä kahden oppimistehtävän työstöön 1) konseptin suunnittelu ja asiakas tuotekehityksessä, 2) vaatimustenmukaisuus ja regulaatio.
- Laadittava ja palautettava ohjeistuksen mukainen arvosteltava lopputehtävä.
Lähiopetus: 16 h
Orientoivat tehtävä : 24 h
Oppimistehtävä 1: 20 h
Oppimistehtävä 2: 20 h
Arvosteltava lopputehtävä:55 h
Yhteensä: 135 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2023.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa kampuksella Turussa:
to 28.9.2023 12-16
to 2.11.2023 8-16
pe 8.12.2023 12-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen amk:n kiintiö 3 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (hyl-5) yksilötehtävänä tehtävä loppuraportti.
Ryhmätyöskentelyyn tulee osallistua hyv/hyl
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 23.09.2022
Ajoitus
30.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTERIS22Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTES22Terveysteknologia
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: 16 h
Orientoiva tehtävä (regulaatio): 16h
Tuotekehitysrposessi: 16h
Oppimispäiväkirja: 16h
Ryhmätyö: 71h
Yhteensä: 135 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· palvelumuotoilu
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2022.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa:
pe 30.9.2022 kello 8.15-16.00 (8h)
to 27.10.2022 kello 8.15-16.00 (8h)
Opintojakson suorittamiseksi sinun tulee palauttaa kolme yksilötehtävää
- Johdanto regulaatioon
- Tuotekehitysprosessin vaiheet
-Oppimispäiväkirja
Lisäksi sinun tulee olla mukana ryhmätyössä ja palauttaa ryhmän kanssa tehtävänannon mukaisesti arvosteltava lopputehtävä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen amk:n kiintiö 3 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (1-5) ryhmätyönä tehtävä raportti.
Yksilötehtävät tulee olla palautettu hyväksytysti. (hyv/hyl)