Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet (ylempi AMK), S22
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet
Opettaja
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YKLAOS22Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), omahoito ja kansansairaudet, S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· hahmottaa potilas- ja asiakastietojärjestelmien käytettävyyden perusteet ja toiminnallisuuden edellytykset
· hahmottaa tietojärjestelmien käyttäjälähtöisen kehittämisen edellytyksiä
· hyödyntää laajasti ja monipuolisesti teknologiaa ja digitaalisia palveluja potilaan/asiakkaan hoidossa
· määritellä tiedonhallinnan, sen sisällöt ja periaatteet sekä tiedolla johtamisen
· hyödyntää tietovarantojen mahdollisuuksia vaikuttavan hoidon tukena sekä toiminnan kehittämisessä
· kehittää asiakkaiden/potilaiden ohjausta digitaaliseen viestintään ja erilaisten hoidossa käytettävien sovellusten hallintaan
Sisältö
· Digitaaliset terveyspalvelut ja kansallinen tilanne
· Hyvinvointi-/terveysteknologia
· Teknologia ja digitaaliset palvelut kansansairauksien hoidossa ja omahoidossa
· Digitalisaation vaikutus hoitotyöhön ja sen johtamiseen
· Tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen
· Rakenteinen tiedontuottaminen
Oppimateriaalit
Annetaan aloituksessa.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutuu kolmen ammattikorkeakoulun (Turku, Tampere, Savonia) verkostossa verkko-opintoina, menetelminä etäluennot, seminaarityöskentely, verkkotyöskentely, itsenäinen työskentely.
Oppimisalustana TUNI Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Annetaan aloituksessa.
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
• hahmottaa potilas- ja asiakastietojärjestelmien käytettävyyden perusteet ja toiminnallisuuden edellytykset
• hahmottaa tietojärjestelmien käyttäjälähtöisen kehittämisen edellytyksiä
• hyödyntää laajasti ja monipuolisesti teknologiaa ja digitaalisia palveluja potilaan/asiakkaan hoidossa
• määritellä tiedonhallinnan, sen sisällöt ja periaatteet sekä tiedolla johtamisen
• hyödyntää tietovarantojen mahdollisuuksia vaikuttavan hoidon tukena sekä toiminnan kehittämisessä
• kehittää asiakkaiden/potilaiden ohjausta digitaaliseen viestintään ja erilaisten hoidossa käytettävien sovellusten hallintaan
Sisältö:
• Digitaaliset terveyspalvelut ja kansallinen tilanne
• Hyvinvointi-/terveysteknologia
• Teknologia ja digitaaliset palvelut kansansairauksien hoidossa ja omahoidossa
• Digitalisaation vaikutus hoitotyöhön ja sen johtamiseen
• Tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen
• Rakenteinen tiedontuottaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutetaan verkostossa.
Seminaaritehtävä erilaisista kansansairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja seurannassa käytettävistä sovelluksista (1-5/hyl)
- Keskustelutehtävät verkko-oppimisympäristössä (hyv-hyl)
- Tehtävä digitaaliseen ohjaukseen liittyen (hyv-hyl tai numeerinen)
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet
Opettaja
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YKLAOS22Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), omahoito ja kansansairaudet, S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kouluttaa muita työyhteisön toimijoita hyödyntäen pitkälle erikoistunutta osaamistaan
· koordinoida potilaan hoidosta vastaavien tiimien työskentelyä
· soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· arvioida strategialähtöisesti henkilöstön osaamista
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida henkilöstön osaamisen kehittämistä
· tukea henkilöstöä sitoutumaan jatkuvaan kansansairauksien hoidon ja hoitotyön kehittämiseen
· johtaa työyhteisön muutoksen läpivientiprosessin ja vakiinnuttaa muutoksen
Sisältö
· Oppiva yksilö ja oppiva organisaatio
· Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
· Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta
· Tiimin johtaminen
· Henkilöstön ohjaaminen ja tukeminen
· Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen ja vaikuttavuus
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson aloituksessa.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutuu kolmen ammattikorkeakoulun (Turku, Tampere, Savonia) verkostossa verkko-opintoina, menetelminä etäluennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, verkkoseminaari.
Oppimisalustana TUNI Moodle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-toteutus. Reflektointi pienryhmissä korostuu.
Opintojakson tarkempi toteutus selvitetään opintojakson aloitusinfossa 2.9.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä: Annetaan opintojakson aloituksessa.
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
• kouluttaa muita työyhteisön toimijoita hyödyntäen pitkälle erikoistunutta osaamistaan
• koordinoida potilaan hoidosta vastaavien tiimien työskentelyä
• soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
• arvioida strategialähtöisesti henkilöstön osaamista
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida henkilöstön osaamisen kehittämistä
• tukea henkilöstöä sitoutumaan jatkuvaan kansansairauksien hoidon ja hoitotyön kehittämiseen
• johtaa työyhteisön muutoksen läpivientiprosessin ja vakiinnuttaa muutoksen
Sisältö:
• Oppiva yksilö ja oppiva organisaatio
• Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
• Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta
• Tiimin johtaminen
• Henkilöstön ohjaaminen ja tukeminen
• Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen ja vaikuttavuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen (HKS/HYL). Poissaolot etäopetuskerroilta korvataan yksilötehtävillä.
Oppimistehtävä: kirjallinen raportti ja esitys (1-5) . Arviointikriteerit oppimistehtävän yhteydessä.
Itsearviointi ja vertaisarviointi (HKS/HYL)
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 17.09.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 04.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet
Opettaja
- Salla Grommi
Ryhmät
-
YKLAOS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), omahoito ja kansansairaudet, S24
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
· soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
· tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
· hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa
Sisältö
· Asiantuntijana kehittyminen
· Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
· Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
· PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
· Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
- Verkko-opetus, verkkokeskustelu, verkkotyöskentely ryhmissä, itsenäinen opiskelu ja itsenäinen tutustuminen oppimateriaaleihin: 40 t (1,5 op)
- Oppimistehtävien tekeminen: 95 t (3,5 op)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 1: Kliinisen asiantuntijan rooli sosiaali- ja terveydenhuollossa ja sen edellyttämä osaaminen
Oppimistehtävä 2: Peppa-prosessi ja sen soveltaminen
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
- soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
- tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
- hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa
Sisältö:
- Asiantuntijana kehittyminen
- Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
- Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
- PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
- Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso toteutetaan verkostototeutuksena Tampereen ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Kontaktipäivät: 10.9. (6 t), 11.10. (6 t), 4.12. (4 t)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Osallistuminen opetukseen ja verkkokeskustelun hyväksytty suorittaminen (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 1 (T1 - K5)
• Oppimistehtävä 2 (HKS/HYL)
Erilliset arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.