Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Gerontologinen asiantuntijuus (ylempi AMK), K25 (verkko)
Gerontologinen asiantuntijuus (ylempi AMK), K24 (verkko)
Gerontologinen asiantuntijuus (ylempi AMK), K23 (verkko)
Gerontologinen asiantuntijuus (ylempi AMK), K22 (verkko)
Gerontologinen asiantuntijuus (ylempi AMK), K21
Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 27.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Anu Vaihekoski
  • Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK25V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)
  • OSJOKEK25
    Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
  • YTEKEK25V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· parantaa asiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Oppimateriaalit

Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.

Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Opinnäytetöitä:

Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186

Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590

Artikkeleita

Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P

Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423

Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks

Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design

Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users

Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

www.innovationtool.fi

Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely, oppimistehtävät ja projektityö.
itsLearning toimii oppimisalustana.
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata saadun palautteen perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, jossa tekemällä oppiminen ja vertaisoppiminen ovat keskeisessä roolissa.
Työelämälähtöinen projektityö
Muut oppimista aktivoivat menetelmät
Kestävä kehitys ilmenee mm. etäopiskelumahdollisuutena, jolloin päästöjä matkustamisesta ei synny.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 135 h on opiskelijan työtä ml. lähiopetus, tiimityö ja itsenäinen opiskelu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Projekti- ja yksilötöiden tekeminen hyväksytysti, aktiivinen osallistuminen opetukseen, vastuunotto projektista ja aikataulussa pysyminen.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu:
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus). (Tarkentuu jouluussa)
28.1. 11-15 verkko-opetus
11.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
4.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
1.4. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
15.4. 9-12 opiskelijaryhmien esitykset

Linkki verkko-opetukseen löytyy Peppi-lukujärjestyksestä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Pääasiallisesti itsLearningin kautta, mutta myös sähköposti (Turun AMK:n sposti) ja puhelin ovat mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus,ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 27.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Anu Vaihekoski
  • Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK24V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Oppimateriaalit

Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.

Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Opinnäytetöitä:

Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186

Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590

Artikkeleita

Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P

Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423

Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks

Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design

Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users

Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

www.innovationtool.fi

Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tiimityö.
itsLearning-oppimisalusta
Tekemällä oppiminen
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata saadun palautteen perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Työelämälähtöinen projektityö tiimityönä
Oppimista aktivoivat menetelmät

Kestävä kehitys ilmenee mm. etäopiskeluna, jolloin matkustamisesta ja päästöiltä vältytään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133 h opiskelijan työtä ml. lähiopetuksen ja itsenäisesti tehtävän työn

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Projektityön tekeminen hyväksytysti, aktiivinen osallistuminen opetukseen, vastuunotto projektista ja aikataulussa pysyminen.

Sisällön jaksotus

linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041

Opintojakson suoritettaan opiskelija:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu (tarkentuu joulukuussa):
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus)
to 25.1. 11-15 verkko-opetus (Aloitus)
to 8.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (ymmärrys vaihe)
to 29.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (konseptointi vaihe)
to 21.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (prototypointi vaihe)
to 11.4 9-12 opiskelijaryhmien loppuesitykset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Pääasiallisesti itsLearningin kautta, mutta myös sähköposti (Turun AMK:n sposti) ja puhelin ovat mahdollisia.
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus, ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).

Hylätty (0)

Projektityötä ei ole hyväksytysti suoritettu. Opiskelija on ollut pois usein lähiopetuksista ja tiimityöstä. Projektin tekemisestä ei ole otettu vastuuta. Myös aikataulussa pysymisessä on ollut ongelmia. Yksilötehtävissä on puutteita, eikä itse- ja/tai vertaisarviointeja ole tehty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

HYVÄKSYTTY:
Projektityö on suoritettu hyväksytysti ja aikataulussa. Opiskelija on ollut paikalla lähiopetuksessa ja osallistunut tiimityöhön. Projektin onnistumisesta on otettu vastuuta. Yksilötehtävät on tehty hyväksytysti ja aikataulussa. Myös itse- ja vertaisarvioinnit on annettu aikataulussa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 07.04.2025

Ajoitus

07.04.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Nina Korsström
Ryhmät
  • YGEROK24V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
  • OSJOKEK25
    Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Sisältö

· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Oppimateriaalit

Airaksinen, T. 2020. Hyvinvointivaltion hylkäämät. Ikääntyneiden hoidon etiikka. Bazar-kustannus Oy.

Jumisko, E., Hyry-Honka, O. & Saranki-Rantakokko, S. 2017. Vanhustyön esimiehen arvoympäristö ja eettinen stressi. Teoksessa: Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus. 174-188.

Koskenniemi, J. 2021. Respect in nursing care as perceived by older patients. Väitöskirja. Turun yliopisto Lääketieteellinen tiedekunta Hoitotieteen laitos. https://www.utupub.fi/handle/10024/152723

Leino-Kilpi, H. Panttila, P. & Välimäki, M. 2015 (tai uudempi). Hoitotyön etiikka. Sanoma pro.

Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Hki: PS-kustannus.

Pihlajasaari, P. 2015. Eettinen organisaatiokulttuuri. Jyväskylä: Jyväskylä yliopisto.

Thompson IE, Melia KM, Boyd KM & Horsburgh D. 2006 (reprint 2007). Nursing Ethics. Fifth edition. Churchill Livingstone, Elsevier, UK.

Vaarama, M. & Jylhä, M. 2020. Syrjintä pois ja palvelut kuntoon – kohti tietoon perustuvaa ikääntymispolitiikka.

Vanhuus ja hoidon etiikka. 2008.Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan (ETENE) raportti. ETENE-julkaisuja 20. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf

Lisämateriaali ilmoitetaan opetuksen yhteydessä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, alustusluennot, oppimistehtävä (ryhmätyö noin 6 opiskelijan ryhmissä) ja seminaari.
Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätyön tapauskuvaus on hyväksytettävä opintojakson opettajlla ennen 18.4 2025
Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle 14.5 ennen klo 16.00
Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään klo 12.00 pe 30.5 2025

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.

Itsenäisessä opiskelussa ja mahdollisissa yksilötehtävissä sekä ryhmätöissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu sisältyvät opintojakson opetukseen ja tehtäviin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus:
Alustuksia 10h, Itsenäinen opiskelu: 17h (yhteensä 1 op)
Ryhmätyö: 81h (3 op)
Seminaari ja ryhmätyön viimeistely: 27h (1 op)
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Opintojakson sisältö
· tutkimustietoa eettisistä ongelmista vanhustyössä
- keskeiset eettiset periaatteet ja eettiset teoriat
- eettisen ongelman määritelmä
- eettinen päätöksentekomalli

Opintojakson aikataulu (kaikki etänä):
7.4.2025 klo 9-12 Opintojakson info, uudet ammattieettiset ohjeet, tutkimustietoa
8.4 2025 klo 9-12 Eettiset periatteet ja teoriat sekä eettisen päätöksenteon malli, ryhmätyön aloitus
(18.4 mennessä ryhmätöiden tapauskuvaukset oltava hyväksytty opettajilla)
29.4 klo 8.30-10 Ohjausta ryhmätöihin
(14.5 Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle)
20.5 klo 9-16 Seminaari: ryhmätöiden esittely
(Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään 30.5 2025)

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opiskelijoille

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö, sen esitys ja viimeistelty versio: 1-5

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätyöhön, ei ole palauttanut tehtävää ajoissa. Palautettu ryhmätyö on ylimalkainen (eettisiä käsitteitä käytetään väärin tai ei lainkaan, valittu eettinen ongelma ei ole eettinen ongelma vaan esimerkiksi juridinen tai työnjohdollinen ongelma), ja/tai ei vastaa pääosaan tehtävänantoa (eettisen päätöksenteon mallia käytetään väärin tai ei lainkaan).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On osallistunut sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja on palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa oppimistehtävässä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin eli käyttää käsitteitä oikein ja on valinnut eettisen ongelman, jonka pystyy analysoimaan ja/tai ratkaisemaan eettisen päätöksenteon mallin avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa oppimistehtävässä ja sen esityksessä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin (käyttää käsitteitä oikein, on valinnut relevantin eettisen ongelman ja analysoinut sekä ratkaissut sen eettisen päätöksentekomallin avulla) sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa eri vaihtoehtoja ja näkökulmia harkitsemalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa ryhmätyössä ja sen esityksessä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa (käyttää käsitteitä oikein, on valinnut relevantin eettisen ongelman ja analysoinut sekä ratkaissut sen eettisen päätöksentekomallin avulla) ja kykenee soveltamaan oppimaansa eri vaihtoehtoja ja näkökulmia harkitsemalla ja perustelemalla.

Ilmoittautumisaika

12.06.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 04.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YGEROK24V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· hahmottaa historian ja kulttuurin vaikutuksia ihmisten elämänkulkuun ja vanhuuteen
· Hahmottaa ja hyödyntää kolmannen sektorin toimintakentän mahdollisuuksia asiantuntijatyössään

Sisältö

· Koti nyt ja tulevaisuudessa (2030-visio)
· Asuinalueet ja paikallisuus (alueellisen erityispiirteet, historia, kulttuuri)
· Monipuolistuvat, ikäyställiset asuin- ja toimintaympäristöt (asumisen tuki ja turva)
· Muistiystävällinen yhteiskunta
· Järjestöjen monipuoliset mahdollisuudet (mm ennakoiva ja etsivä työ)

Oppimateriaalit

Asuinympäristön turvallisuuskävelyn muistilista, www.spek.fi

Björkqvist, T. & Rappe, E. 2021. Ympäristö muistin tukena. https://www. ikainstituutti.fi

Karvonen, K, Korpelainen, O. & Mansala, H. 2021. Muistiystävällinen taloyhtiö
- tietoa taloyhtiötoimijoille muistisairautta sairastavan asukkaan kanssa toimimiseen ja asumisturvallisuuden edistämiseen. https://www.muistiturku.fi/media/filer_public/6b/64/6b646fdf-2e96-424e-bdaf-cc4a3a1f8ed4/muistiystavallinen_taloyhtio_valmis_1.pdf

Mustonen, O. & Murto, J. 2021. Vinkkejä taloyhtiön Kotikulmilla-toimintaan. https://www. ikainstituutti.fi

Myller, T., & Mynttinen, M. 2023. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen – integratiivinen kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 37(4), 314–333. https://doi.org/10.23989/gerontologia.128180

Osallisuutta, elämänhallintaa ja hyvää arkea iäkkäänä – Elämänote-ohjelma, https://www. ikainstituutti.fi

Pulkkinen, M. 2019. Iäkkäiden osallisuus: Terveys, asuminen ja yhteisöllisyys – kirjallisuuskatsaus. https://www. ikainstituutti.fi

Rajaniemi, J. & Rappe, E. 2022. Ikäturvallinen asuinalue. https://www. ikainstituutti.fi

Rappe, E., Kotilainen, H., Rajaniemi,J. & Topo, P. 2018. Muisti- ja ikäystävällisyyttä
asuinympäristöihin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-4806-4

Siltanen, H., Parisod, H., Suhonen, R. & Holopainen, A. 2023. Muistisairaan hyvän elämän mahdollistava ympärivuorokautisen hoivan asuinympäristö. Hoitotiede 35(4).

Laatusuositus aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027. 2024. STM julkaisuja 2024:4. Kappale 6.

Wahlroos, N., Narsakka, N., Stolt, M. & Suhonen, R. 2023. Physical Environment Maintaining Independence and Self-management of Older People in Long-Term Care
Settings—An Integrative Literature Review. JOURNAL OF AGING AND ENVIRONMENT
37(3), 295–313. https://doi.org/10.1080/26892618.2022.2092927

Yhteisöllisyyttä asuinalueille ja asumiseen https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/06/Asuva_kansalaisopas_8s_www.pdf

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen sekä itsenäinen tiedonhaku tietokannoista, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja niiden aikana järjestettäviin keskusteluihin, sekä pienryhmänä tehtävä oppimistehtävä, joka sisältää kirjallisuuskatsauksen sekä kehittämisehdotusten laadinnan sekä mahdollisesti haastattelu- ja havainnointiosioita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmäjako tehdään 22.8 opetuskerralla, ja kirjallinen oppimistehtävä jätetään ITS-alustalle viimeistään ke 23.10 kl 12.00 päivällä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.

Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Oppimistehtävässä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen oman osaamisen jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen Kiinteistöliitolta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valhtoehtoista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 16h
Itsenäinen opiskelu: 20h
Oppimistehtävä: 99h
Yhteensä: 135h

Oppimistehtävä pienryhmässä, 5-6 opiskelijaa/ryhmä:
Laatikaa ensin tietokantahakujen ja tutkimustiedon sekä vapaaehtoisjärjestöjen (esim. perhehoitoliitto, muistiyhdistys, näkövammaliitto jne.) materiaalin pohjalta kirjallisuuskatsaus, jossa määrittelette mitä konkreettisesti tarkoittaa ikä- ja muistiystävällisyys (kodin ja asuinympäristön turvallisuus, esteettömyys ja yhteisöllisyys), ja mitä ikä- ja muistiystävällisyyden toteutumisesta Suomessa tiedetään,
Edetkää sitten laatimaan kehittämissuunnitelma/opas taloyhtiölle tms.: kts alla ryhmät 1-6, joista valitsette yhden.
Kokonaisuutena on tavoitteena kirjallinen työ max 20s tekstiä (fontti 12, riviväli 1,5), sekä kansilehti ja lähdeluettelo Messin ohjeiden mukaan.

Teemat:
Ryhmä 1 ja 2, Monipuolistuvat, ikäystävälliset asuin- ja toimintaympäristöt (asumisen tuki ja turva) Asumisen turvallisuus (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, tiedollinen ja taloudellinen).
Miten taloyhtiön turvallisuudessa tulee huomioida toimintakyvyltään heikentyneet asukkaat, haasteet ja ratkaisut? Asiantuntija haastattelut mm. pelastuslaitos, Spek.
Mitä turvalaitteita on ja voisiko taloyhtiöllä olla siirrettäviä asuntokohtaisia laitteita niitä tarvitseville. Haastattelu turvalaitteiden toimittajataho, kotihoito tms, jolla kokemusta turvalaitteiden käytöstä.
(Turvallisuuskävely + palotarkastus pelastuslaitoksen ohjeiden mukaan toteutus taloyhtiön kanssa, tulokset ja mallinnus)

Ryhmä 3, Muistiystävällinen yhteiskunta muistiystävällisyys
Miten kohdata muistisairas naapuri ja voiko taloyhtiö tukea kotona asumista?
Miten eri tahot voisivat tehdä yhteistyötä taloyhtiössä asuvien muistisairaiden asukkaiden suhteen (taloyhtiö, sote palvelut, järjestötoimijat)
Mitä ongelmia muistisairaat ovat aiheuttaneet ja miten niihin voisi varautua. ohje taloyhtiölle
Miten Muistiystävällinen taloyhtiö -opasta voitaisiin hyödyntää taloyhtiössä, saavuttaa taloyhtiöt, koulutus? tiedotus?

Ryhmä 4 ja 5. Asuinalueet ja paikallisuus (alueellisen erityispiirteet, historia, kulttuuri), esteettömyys
Esteettömyys nyt ja ennen (asiantuntijahaastattelut esim. esteettömyyskoordinaattori, korjausneuvoja)?
Esteettömyyskorjaukset asunnossa ja taloyhtiössä, alueelliset erot?
(Esteettömyyskartoitus taloyhtiölle, sen tuloksista raportointi ja muutosehdotukset, ESKEH)

Ryhmä 6, Järjestöjen monipuoliset mahdollisuudet (mm ennakoiva ja etsivä työ) yhteisöllisyys
Millaista yhteisöllistä toimintaa, johon kaikkien asukkaiden olisi mahdollista osallistua taloyhtiössä voisi järjestää? (Asiantuntijahaastattelut)
Miten yhteistyötä 3. sektorin kanssa voisi hyödyntää? Verkostojen kartoitus
(Pilottikokeilu yhteisöllisen toiminnan järjestäminen taloyhtiöön ja toiminnan jatkamiseen motivointi taloyhtiössä oma-toimisesti)

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· hahmottaa historian ja kulttuurin vaikutuksia ihmisten elämänkulkuun ja vanhuuteen
· hahmottaa ja hyödyntää kolmannen sektorin toimintakentän mahdollisuuksia asiantuntijatyössään

Sisältö
· Koti ja kodin merkitys nyt ja tulevaisuudessa
· Monipuolistuvat asuin- ja toimintaympäristöt
· Ikä- ja muistiystävällinen elin-ja asuinympäristö

22.8 2024 klo 13.00-15.30 Kurssi-info, kurssitehtävän ohjeistus ja ryhmäjako, sekä alustus
9.9 20204 klo 9-13.30 Alustus ja vierasluento
28.10 2024 klo 9.00-14.00 E-seminaari eli oppimistehtävien tulosten esittely toimeksiantajalle

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetustapaamisiin sekä ryhmässä toteutettavaan oppimistehtävään ja sen esittämiseen toimeksiantajalle, sekä toisten ryhmien esitysten kuunteleminen ja niistä käytäviin keskusteluihin osallistuminen koko webinaarin ajan

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään.
Palautettu oppimistehtävä on jäsentymätön, sisällöltään ylimalkainen ja/tai ei vastaa toimeksiantoon.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1:
Oppimistehtävän sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten kuvailuun.
Oppimistehtävässä määritellään ikä- ja muistiystävällisyys muttei niiden ulottuvuuksia ja/tai menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa heikosti tai ei ollenkaan toimeksiantoon, ja esitetty ratkaisu on luonteeltaan suppea, tavanomainen tai epäsopiva.

2:
Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään satunnaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteitä ja niiden ulottuvuuksia.
Oppimistehtävän sisältö vastaa osin toimeksiantoon. Esitetty ratkaisu on luonteeltaan hyvin tavanomainen ja kertaluonteinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3:
Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään satunnaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteiden ulottuvuuksia tai menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi. Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko tavanomainen tai kertaluonteinen

4:
Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään asianmukaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteiden ulottuvuuksia sekä menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko innovatiivinen ja siinä on huomioitu pitkän aikavälin tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävän sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Oppimistehtävässä käytetään asianmukaisesti ikä- ja muistiystävällisyyden käsitteiden ulottuvuuksia sekä menetelmiä.
Oppimistehtävän sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti. Esitetty ratkaisu on luonteeltaan innovatiivinen ja kattaa myös pitkän aikavälin toiminnan.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 03.02.2025

Ajoitus

28.01.2025 - 05.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Sanna-Maria Nurmi
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK25V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)
  • OSJOKEK25
    Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään

Sisältö

· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali on saatavilla Itslearningin kurssialustalla.

Opetusmenetelmät

Zoom-linkit Its-kurssikortissa

Itseopiskelu, luennot, yksilö- ja paritehtävät sekä seminaari

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning eli opiskelija tutustuu kurssikirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin omaehtoisesti, yksilöllisten tiedollisten tarpeittensa pohjalta, jotta hän voi luennoilla ja yksilö- sekä paritehtävissä sekä seminaarissa osallistua keskusteluun ja uuden, yhteisen ammatillisen tiedon rakentamiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14t) sekä itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (121h). Yhteensä 135 h (5 op).

Opetukseen osallistuminen ja itsenäinen materiaaliin perehtyminen. (noin 35 t)
Tehtävä 1 (yksilötyö):noin 50 tuntia opiskelijan työaikaa
Tehtävä 2 (ryhmätyö): noin 50 tuntia opiskelijan työaikaa

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään

Opintojakson sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus

4.2. klo 12.30–15.00: Orientaatio opintojaksolle. Toteutetaan etäopetuksena Zoomin välityksellä.

3.3. klo 10.00–15.00: Luento, ryhmätyöskentelyä ja Journal Club. Toteutetaan etäopetuksena Zoomin välityksellä.

5.5. klo 9.00–15.00: Luento, ryhmätyöskentelyä ja seminaari. Toteutetaan etäopetuksena Zoomin välityksellä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Yamk opintoja, ei sovi perusopiskelijoille, avoin amk 5 paikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä: painotus 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.
Ryhmätehtävä: painotus 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.

Hylätty (0)

Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin. Erilliset oppimistehtäväkohtaiset arviointikrireerit n saatavilla Itslearningin kurssialustalla.

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon. Tehtävissä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.

Arvosana 2 on parempi kuin 1, mutta ei yllä arvosanaan 3.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arvosana 4 on parempi kuin 3, mutta ei yllä arvosanaan 5.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 27.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Henri Aho
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Sini Eloranta
  • Marjo Vähäkangas
Ryhmät
  • YGEROK25V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· kuvata opinnäytetyön lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa opinnäytetyö tehdään
· toteuttaa systemaattisia tiedonhakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa opinnäytetyönsä tietoperustan
· nimetä opinnäytetyön tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmät ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja opinnäytetyön tekijänä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida opinnäytetyöhön liittyviä riskejä

Sisältö

· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Ideatyöpaja
· Suunnitelmatyöpaja
· Vertaispalaute
· Opinnäytetyön suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut. TKI-menetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

- Opiskelu verkko-oppimisympäristössä (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)
- Tiedonhankinta ja reflektointi
- Perehtyminen YAMK-opinnäytetyön ohjeisiin
- Työpajatyöskentely
- Opinnäytetyön ideointi ja teoriaperusteisen suunnitelman laatiminen
- Tarvittavien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti oppimisympäristön materiaaleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Osallistuminen ideatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön idea

Toinen lukukausi:
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
- Allekirjoitettu opinnäytetyösopimus (+ muut mahdollisesti tarvittavat luvat, kuten toimeksiantajaorganisaation tutkimus- tai opinnäytetyölupa)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Idea ja suunnitelma on laadittu annettujen ohjeiden mukaan.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Opinnäytetyön ideointi

Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyöhön liittyvien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Verkko-oppimisympäristö (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, perehtyneisyys opinnäytetyön ohjeisiin ja valittuun aihealueeseen, tavoitteiden/tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Hylätty (0)

Ideaa ja suunnitelmaa ei ole laadittu annettujen ohjeiden mukaan.