Gerontologinen asiantuntijuus (ylempi AMK), K21: YGEROK21
Tunnus: YGEROK21
Koulutuksen kuvaus
Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa asiantuntijatehtäviin, kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa kehitytään esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa kehitetään osaamista vaativalle asiantuntijatasolle. Gerontologinen asiantuntijuus –koulutus on yksi Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin Professional –polun koulutuksista. Professional –polun koulutukset tarjoavat mahdollisuuden kehittyä asiantuntijana omalla alalla. Opintojen aikana pureudutaan oman alan kehittämisen haasteisiin sekä tulevaisuuden toimintaympäristöihin. Valmistuttuaan opiskelija on kehittänyt ja uudistanut työelämää, luonut uusia verkostoja sekä hankkinut valmiuksia toimia vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimimiseen.
Gerontologinen asiantuntijuus -koulutuksen suorittanut osaa toimia vaativissa johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä arvioiden ikäihmisten palvelutarpeet ja huomioiden heidän läheistensä näkökulman. Hän osaa soveltaa gerontologian monitieteistä tietoperustaa työssään. Koulutuksen suorittanut osaa vaikuttaa ikä- ja muistiystävällisten asuin- ja elinympäristöjen sekä vanhuspalveluiden uudistamiseen, tuntee keskeiset ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelut sekä niiden toimintaa säätelevät lait.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä. Opintoja toteutetaan kuitenkin osin myös englannin kielellä ja englanninkielistä oppimateriaalia käyttäen. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin (TKI).
Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä Gerontologisen asiantuntijuuden opinnoista. Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavat opinnot. Syventävät opinnot tukevat vaativan asiantuntijaosaamisen kehittymistä sekä opinnäytetyön tekemistä. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti projektina ja on työelämän käytäntöjä kehittävä. Koulutuksen keskeisiä sisältöjä ovat gerontologinen tietoperusta, vanheneminen, terveys ja hyvinvointi, palvelujärjestelmä, vanhustyön kehittäminen ja eettisyys vanhustyössä.
Koulutuksen kokonaisuus on 90 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna, itsenäisenä työskentelynä ja lähiopetuksena. Lähiopetusta järjestetään keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina. Henkilökohtaisen opintojaksovalintojen myötä lähipäiviä voi olla enemmänkin. Lähiopetus muodostuu ohjauksesta, opintojaksoihin orientoivista asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä.
Opinnäytetyö on työelämän ja hankkeiden kanssa yhteistyössä tehtävä kehittämisprojekti, jossa opiskelija toimii projektipäällikkönä. Opinnäytetyö voidaan toteuttaa Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) tai työelämän toimintaympäristössä. Kehittämisprojektina toteutettavaan opinnäytetyöhön voidaan kytkeä muita opintoja soveltuvin osin. Opinnäytetyö toteutetaan kolmikantamallin mukaisesti. Tämä tarkoittaa yhteistyötä opiskelijan, opettajatuutorin ja työelämämentorin välillä koko koulutuksen ajan. Yhteistyössä toimii tarpeen mukaan myös rahoittaja. Kehittämisprojektille muodostetaan monipuolista asiantuntijuutta edustava ohjaus- ja projektiryhmä, jotka tukevat kehittämisprojektin toteutusta.
Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamis- sekä opetustehtävissä.
Tehtävänimikkeitä: vanhustyön asiantuntija, vastaava hoitaja, apulaisosastonhoitaja, osastonhoitaja, hoitotyön johtaja
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto (Asetus 426/2005). Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden. Koulutus noudattaa European Qualification Frameworkin (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. EQF mahdollistaa elinikäisen oppimisen ja tutkintojen joustavuuden Euroopan korkeakoulualueella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoistasi ulkomailla sellaisissa korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Muita kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin. Kerran vuodessa järjestettävä kansainvälinen Master Schoolin viikko, on osa opintoja. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.
Yhteistyö eri työelämäorganisaatioiden kanssa sekä verkostoituminen ovat osa opintoja. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa yhteistyö voi ulottua myös kansainvälisiin korkeakouluihin ja kansainvälisiin työelämäkumppaneihin. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea oikeutta suorittaa tutkintoon sisällytettäviä JOO-opintoja (JOO = joustava opinto-oikeus) Turun yliopiston, Åbo Akademin, Diakonia-ammattikorkeakoulun, Yrkeshögskolan Novian ja Humanistisen ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta.
Sosiaali- ja terveysalan Master Schoolin monitieteinen tutkimusryhmä edistää SOTE -palvelujärjestelmän toiminnan johtamista, arviointia ja kehittämistä. Tutkimukselliset painopisteet ovat tietoperusteinen johtaminen, asiakaslähtöiset toimintamallit ja uudet ratkaisut yhdyspinnoilla, laadukas hoito ja palvelu vanhuspalveluissa, osaaminen uudistuvassa ja monikulttuuristuvassa toimintaympäristössä sekä korkeakoulutus, työllistyminen ja urapolut.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. ”Tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut… soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon” (Yliopistolaki 24.7.2009/558, §37). Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
· toimia itsenäisesti vaativissa johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä vanhustyön eri toimintaympäristöissä
· arvioida gerontologian laaja-alaista monitieteistä tietoperustaa
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä, terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja sekä soveltaa tietoa asiantuntijatyössään
· tunnistaa keskeiset ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelut sekä niiden toimintaa sääteleviä lakeja
· tunnistaa ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· uudistaa ja kehittää vanhuspalveluita ihmislähtöisesti ja näyttöön perustuen eri vanhustyön toiminta-alueilla.
Pedagogiset toimintatavat
Pedagogisten opetusjärjestelyjen lähtökohtana on sosiaalikulttuurinen oppimiskäsitys, innovaatiopedagogiikka sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opiskelijaa ohjataan aktiiviseen, kriittiseen ajatteluun, oman alan tietojen ja taitojen syventämiseen sekä kehittämisosaamisen tietoperustan tavoitteelliseen rakentamiseen. Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi arkipäivää kuukaudessa. Opetus toteutetaan hyödyntäen innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä. Opiskelu on monimuoto-opiskelua ja sisältää sekä lähi- että etäopiskelua. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Opinnot sisältävät itsenäistä ja monialaisissa tiimeissä työskentelyä. Oppimisessa hyödynnetään työelämälähtöisiä kehittämistehtäviä.
Arviointi
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen arviointi on ohjaavaa, kehittävää ja jatkuvaa. Se kohdistuu sekä opiskelijan oppimisprosessin eri vaiheisiin että oppimistuloksiin. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen ylemmän korkeakoulututkinnon tasoon EQF 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Arvioinnin kohteena on myös opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen. Opettajan arvioinnin lisäksi arviointimenetelminä käytetään vertais- ja itsearviointia sekä saadaan palautetta toimeksiantajilta. Opintojakson hyväksymisen edellytyksenä on siihen kuuluvien osioiden suorittaminen opetussuunnitelman mukaisesti. Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1) tai toteutussuunnitelmassa asianomaisella maininnalla varustettujen opintojaksojen osalta arvosanalla hyväksytty tai suoritettu.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 5. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | 15 | 25 | 15 | 15 | 10 | 5 | 5 | 5 | 7.5 | 7.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||
YGEROK21-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
40 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | ||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00BP30 | Tutkimusmenetelmät | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
YGEROK21-1002 |
Gerontologinen tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
TH00BQ06 | Gerontologisen asiantuntijuuden lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00BQ07 | Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
YGEROK21-1003 |
Gerontologisen asiantuntijuuden ammatillinen ympäristö
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||
TH00BQ08 | Ikäihmisten palveluiden tulevaisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
TH00BQ09 | Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
YGEROK21-1004 |
Gerontologisen työn kehittäminen ja eettisyys
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | ||||||||||||
TH00BQ10 | Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00BQ11 | Eettisyys vanhustyössä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 5 | 15 | 5 | 15 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 7.5 | 7.5 | |||||||||
YGEROK21-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 5 | 15 | 5 | 15 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 7.5 | 7.5 | ||||||||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | 5 | 15 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 5 | 5 | |
TH00BP37 | Kehittämismenetelmäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00BP80 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||
TH00BP81 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00BP82 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||
Yhteensä | 90 | 20 | 40 | 10 | 20 | 25 | 15 | 10 | 6.8 | 6.8 | 6.8 | 12.5 | 12.5 | 5.1 | 5.1 | 5.1 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Kehittämismenetelmäosaaminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön loppuraportti |
Syventävät ammattiopinnot |
Tulevaisuuden toimintaympäristöt |
Tutkimusmenetelmät |
Gerontologisen asiantuntijuuden lähtökohdat |
Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen |
Ikäihmisten palveluiden tulevaisuus |
Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö |
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen |
Eettisyys vanhustyössä |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YGEROK21-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
40 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
TH00BP30 | Tutkimusmenetelmät | 5 |
YGEROK21-1002 |
Gerontologinen tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00BQ06 | Gerontologisen asiantuntijuuden lähtökohdat | 5 |
TH00BQ07 | Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen | 5 |
YGEROK21-1003 |
Gerontologisen asiantuntijuuden ammatillinen ympäristö
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00BQ08 | Ikäihmisten palveluiden tulevaisuus | 5 |
TH00BQ09 | Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö | 5 |
YGEROK21-1004 |
Gerontologisen työn kehittäminen ja eettisyys
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00BQ10 | Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen | 5 |
TH00BQ11 | Eettisyys vanhustyössä | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |
YGEROK21-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
TH00BP37 | Kehittämismenetelmäosaaminen | 5 |
TH00BP80 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 |
TH00BP81 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
TH00BP82 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 |