Siirry suoraan sisältöön

Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnäLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ04

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä

Sisältö

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka

Ilmoittautumisaika

10.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 10.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS23
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä

Sisältö

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka

Oppimateriaalit

Heikkilä, M. & Marjamäki, P. 2024. Sosiaalihuollon palvelurakenteen porrasteisteisuus. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2024:5
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5432-8

Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.
Itslearning alustalla oleva oheismateriaali.
Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, ryhmätyö

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-tutkiva ammattikäytäntö ryhmätyönä
-opetuskeskustelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta sekä esitys ryhmälle / palautus itsiin, 2 op, (hyv./hyl.)

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus

5.9.2024 Klo 9-15.45 Opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn opintoryhmien muodostaminen
- erityissosiaaliohjausosaaminen, kompetenssit

6.9.2024 klo 9:00 - 15:45
- erityissosiaaliohjausosaaminen, tarve ja paikka sosiaali- ja terveysalan sekä sivistystoimen ja muiden lähialojen palveluissa

10.10. klo 9.00- 15.45
- erityissosiaaliohjauksen tietoperusta ja ammatillinen toiminta, ohjausprosessi elämänhallintaan ja ratkaisujen etsimisessä muutokseen

11.10. 9.00-11.30
- erityissosiaaliohjauksen ammatillinen sisältö, erityissosiaaliohjaus työnä
- ryhmien esitykset ja yhteenveto

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK opetusta, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-T2
Opiskelija:

- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4

Opiskelija:

-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

Opiskelija:

-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta

Ilmoittautumisaika

06.06.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Anne Puuronen
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • YERISOS22
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä

Sisältö

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka

Oppimateriaalit

Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.

Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-tutkiva ammattikäytäntö ryhmätyönä
-opetuskeskustelu
-tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Lähiopiskelu 1 op, (hyv./hyl.)
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta sekä esitys 11.10. palautus Its learningiin, 2 op, (hyv./hyl.)
-Tentti 2 op, hyl./ T1-K5

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus
Käytäntötutkimus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka



6.9.2023 klo 10:00 - 15:45
-opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn ryhmien muodostaminen, ajatuksia käytäntötutkimuksesta
7.9.2023 klo 8.15 - 11:30
-ammatillisen työkäytännön rakentuminen / AL
-ryhmien itsenäistä työskentelyä
11.10.2023 klo 9.00 - 11.45
-ryhmien työskentely ja esityksen valmistelu
klo 12.30 - 15.45 Tutkiva ammatillinen työkäytäntö, ryhmien esitykset ja yhteenveto

12.10.2023 klo 9.00 - 11.30 Tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-T2
Opiskelija:

- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4

Opiskelija:

-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

Opiskelija:

-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Camilla Granholm
  • Anssi Lähde
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS21
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä

Sisältö

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka

Oppimateriaalit

Payne, M. 2020. How to Use Social Work Theory in Practice.
Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali

Opetusmenetelmät

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-käänteinen oppiminen
-opetuskeskustelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Lähiopiskelu ja verkkotyöskentely 1 op, (hyv./hyl.)
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta, esitys/tallennus 22.9. ja palautus It´s learningiin 22.9., 2 op, (hyv./hyl.)
-Verkkotentti 2 op, hyl./ T1-K5

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus
Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Käytäntötutkimus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka



25.8.2022 9.00-15.45
-opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn ryhmien muodostaminen, ajatuksia käytäntötutkimuksesta
21.09.2022 9.00-15.45
-ammatillisen työkäytännön rakentuminen, eettisesti kestävä erityissosiaaliohjaus / CG
-iltapäivällä itsenäistä ryhmien työskentelyä
22.09.2022 klo 9.00-14.30
-ryhmien työskentely verkossa
klo 14.45-15.45
-työskentelyn reflektio Zoomissa / CG
10.10. - 14.10. 2022 Verkkotentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-T2
Opiskelija:

- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4

Opiskelija:

-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

Opiskelija:

-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta