Nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7081264
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen projektin nuorten kanssa tehtävässä työssä.
Sisältö
- erilaisiin nuorten toimintaympäristöihin tutustuminen
- toiminnallinen projekti nuorten ryhmälle yksilö-, pari- tai ryhmätyönä
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 06.11.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen projektin nuorten kanssa tehtävässä työssä.
Sisältö
- erilaisiin nuorten toimintaympäristöihin tutustuminen
- toiminnallinen projekti nuorten ryhmälle yksilö-, pari- tai ryhmätyönä
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimateriaalit
Kukin ryhmä etsii omat materiaalit ja lähdekirjat laatiessaan toimintasuunnitelmaa ja toteutuksen jälkeen projektiraportin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähi- ja verkko-opetus
Harjoitukset
Projektityöskentely
Nuorten ohjaaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektityöskentely 3 op
- suunnitelman laatiminen
- ohjaustoiminta
- raportointi (sisältäen teoreettisen tietoperustan)
Lähiopetukseen osallistuminen 1 op
kaunokirjallisuustehtävä 1 op
Sisällön jaksotus
Lähiopetus maanantaisin klo 9-15.
***********************************************************************************************
6.11. klo 9.00-15.00 (HR) (ZOOMISSA)
Toiminnalliset menetelmät
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
Jakson aloitus;
9-11.30 Justyna Siemionow, Associate Professor
12.30-15 projektin valmistelu, mukana kuraattori Jonna Haapasaari ja Ruskon koulun rehtori (zoomin kautta)
8.11 kaikille yhteinen, opintojaksoon sisältyvä nepsy-päivä.
PÄIVÄN OHJELMA
Yhteinen teemapäivä toiminnallisten ja vakan opiskelijoiden kanssa Lasten psykososiaaliset ja tunne-elämän haasteet - tunnistaminen ja tukeminen arjessa.
Tee ennakkotehtävä ennen päivän alkua.
Päivän alustava ohjelma:
8.30-10.00 Opetusta
10.00-10.15 Tauko
10.15-11.15 Vierailija: Anna Isotalo-Peltonen, aluepäällikkö / Profiam sosiaalipalvelut
11.15-11.45 Ryhmätyö ennakkotehtävän pohjalta
11.45-12.30 Lounas
12.30-13.15 Ryhmätöiden purku
13.15-13.30 Tauko
13.30-15.00 Opetusta /Noora Kumpulainen
***********************************************************************************************
13.11. klo 10.00-12.30 Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet - Vahvuusperustainen työote sekä lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
13.30-15.30 Narratiivisuus nuorten kanssa (KP)
***********************************************************************************************
20.11. klo 9-11.30
9-11.30 Ruskoprojektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely
12.30-14 Jonna Haapasaari ohjaa 4.12 projektia/HR
***********************************************************************************************
27.11. klo 9.00-15.00 (HR)
Tunnetaitotunnit yläkoulun Ruskon koulun 15 luokalle. Suunnittelupäivä oman parin/ryhmän kanssa. Suunnittelu omassa tilassa, opettajalta ajat varattavissa ohjaukseen
***************************************************************************************
4.12 klo 9.00-15.00 (KP)
9-15 Ruskon tunnetaitotuntien toteutus, 2x 45min/ luokka. Tarvittaessa opettajalta ajat varattavissa ohjaukseen.
*********************************************************************************************
11.12. klo 10-15 (KP)
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä, mikäli niitä ei ole vielä pidetty aikaisemmin.
*********************************************************************************************
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arviointi perustuu pienryhmän laatimaan kirjalliseen projektiraporttiin. Tämä arvioidaan 11.12 numeerisesti T1-K5.
Lisäksi nuoruuteen liittyvä kaunokirjallinen oppimistehtävä, sen arviointi täydennettävä / hyväksytty.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 14.10.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen projektin nuorten kanssa tehtävässä työssä.
Sisältö
- erilaisiin nuorten toimintaympäristöihin tutustuminen
- toiminnallinen projekti nuorten ryhmälle yksilö-, pari- tai ryhmätyönä
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimateriaalit
Kukin ryhmä etsii omat materiaalit ja lähdekirjat laatiessaan toimintasuunnitelmaa ja toteutuksen jälkeen projektiraportin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähi- ja verkko-opetus
Harjoitukset
Projektityöskentely
Nuorten ohjaaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektityöskentely 3 op
- suunnitelman laatiminen
- ohjaustoiminta
- raportointi (sisältäen teoreettisen tietoperustan)
Lähiopetukseen osallistuminen 1 op
Englanninkielinen kaunokirjallisuustehtävä 1 op
Sisällön jaksotus
Lähiopetus perjantaisin klo 9-15.
***********************************************************************************************
pe 11.11. klo 9.00-15.00 (HR) > OL
Jakson aloitus; 9-10 projektin valmistelu, mukana kuraattorit Jonna Haapasaari ja Terhi Mansikka-Lauas;
12.30-15 Justyna Siemionow, Associate Professor?
Institute of Education, Faculty of Social Sciences, University of Gdansk, Poland; The innovation pedagogy based on cognitive-behavioural theory how to empower young people and their families - the new tasks after Covid - 19 era
Toiminnalliset kokeilut by Sanna ja Saara
***********************************************************************************************
pe 18.11. klo 9.00-15.00 (OL) > HR
9-10.30 Design thinking, muotoiluajattelumenetelmä ja kuinka sitä voisi käyttää nuorten ryhmässä. Vesa Hautala. Brahea -keskus. Turun yliopisto.
Ohjaussuunnitelmien valmistelu ja esittely: toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi
***********************************************************************************************
pe 25.11. klo 9-11.30; ZOOM (HR) Linkki:
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
9-11.30 Ruskoprojektin suunnitelmien käsittely
lounastauko
12.30-14 Multicultural subjects and youngsters/HR
***********************************************************************************************
pe 2.12. klo 9.00-15.00 (HR)
9-14 (aika tarkentuu myöhemmin) Moninaisuus koulussa - projektin toteutus Ruskolla
***************************************************************************************
9.12 klo 9.00-15.00 (OL)
9-15 (aika tarkentuu myöhemmin) Moninaisuus koulussa - projektin toteutus Ruskolla
*********************************************************************************************
16.12. klo 9-13 (OL)
Klo 9-10.00 Palaute digialustan testauksesta.
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä, mikäli niitä ei ole vielä pidetty aikaisemmin.
*********************************************************************************************
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arviointi perustuu pienryhmän laatimaan kirjalliseen projektiraporttiin. Tämä arvioidaan 16.12 itsearviointina numeerisesti T1-K5.
Lisäksi nuoruuteen liittyvä kaunokirjallinen oppimistehtävä, sen arviointi täydennettävä / hyväksytty.