Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitaja (AMK), Salo, K16: MTERSK16

Opetussuunitelman tunnus: MTERSK16

Tutkintonimike
Terveydenhoitaja (AMK)
Laajuus
240 op
Kesto
3.5 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi
Kevät 2017
Opetuskieli
suomi

Koulutuksen kuvaus

KOULUTUKSEN TAVOITE
Hoitotyö perustuu ihmisen kokonaisvaltaiseen näkemiseen ja ihmisen kunnioittamisen lähtökohtaan. Hoitotyön tehtävänä on vastata terveystarpeisiin, jotka liittyvät ihmisten inhimilliseen olemassaoloon ja hyvinvointiin. Hoitotyön tehtävänä yhteiskunnassa on väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja ylläpitäminen, sairauksien ehkäisy ja hoito sekä niiden aiheuttamien haittojen vähentäminen tukemalla itsehoitoa, voimavaraistumista, itsenäistä selviytymistä ja kuntoutumista sekä lievittämällä kärsimyksiä. Hoitotyö on luonteeltaan yhteisöllistä ja julkista.

Hoitotyössä autetaan kaikenikäisiä ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa ja erilaisissa ympäristöissä. Hoitotyö vastaa omalta osaltaan yhteiskunnan terveyspoliittisten tavoitteiden toteutumisesta ja muotoutumisesta sekä kestävän kehityksen edistämisestä. Tähän yhteiskunnalliseen tehtävään perustuen hoitotyön koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa hoitotyön asiantuntijoita, joilla on valmiudet ammattinsa laaja-alaiseen ja syvälliseen hallintaan.

Hoitotyön asiantuntijuuteen sisältyy kyky kehittää ja uudistaa toimintaa tutkittuun tietoon perustuen sekä valmiudet näyttöön perustuvaan hoitotyöhön, yrittäjyyteen, kansainvälisiin tehtäviin, yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja elinikäiseen oppimiseen tietoyhteiskunnan jäsenenä. Hoitotyön asiantuntijan toiminnan perustana on aina eettinen vastuukykyisyys ja hyvän elämän edistäminen. Hoitotyön ammatissa toimiminen edellyttää vahvaa eettistä, kriittistä ja ammatillista ajattelun ja päätöksenteon taitoa. Tutkinnon suorittanut osaa aktiivisesti hankkia ja arvioida tietoa ja sen käyttöä toimintansa perusteena. Hän kehittää itseään hoitotyön asiantuntijana ammatissa toimiessaan.

Terveydenhoitaja (AMK) on terveyden edistäjä, kehityksen ja muutoksen ennakoija sekä uudistaja. Terveydenhoitajan työn lähtökohtana on kyky tuntea ja tunnistaa suuntauksia ja ennusteita yhteiskunnan ja väestön kehityksessä sekä tietää, miten erilaiset päätökset vaikuttavat terveyteen. Terveydenhoitaja toimii ihmisten, perheiden ja yhteisöjen elämän edellytysten vahvistajana sekä osallistuu terveellisen ympäristön kehittämistyöhön. Hän työskentelee terveyskeskuksissa, kodeissa, kouluissa ja työpaikoilla sekä järjestöissä, yhteisöissä ja erilaisissa terveydenhuollon organisaatioissa. Tutkinnot suorittanut laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana ja terveydenhoitajana.

Terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelma pohjautuu:
- Suomen terveyspolitiikan terveyden edistämistä ja väestön terveysongelmiin vastaamista korostaviin tavoitteisiin ja tulevaisuudennäkymiin
- ammatinharjoittamista koskevaan lainsäädäntöön ja ammattikorkeakouluja koskevaan lainsäädäntöön
- kansainvälisiin sopimuksiin ja suosituksiin, erityisesti EU-direktiivin 2013/55/EY
- OPM:n asettaman Terveysalan ammattikorkeakoulutus 2005 -työryhmän tuottamiin osaamiskuvauksiin (www.minedu.fi/julkaisut/)
- Eurooppalaiseen tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen (European Qualifications Framework = EQF) taso 6
- Kansalliseen tutkintojen viitekehykseen (National Qualifications Framework = NQF) (www.minedu.fi/OPM) taso 6
- Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuun (STM (2012) Koulutuksella osaamista asiakaskeskeisiin ja moniammatillisiin palveluihin)
- Turun ammattikorkeakoulun määrittelemiin yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamisen innovaatiokompetensseihin
- Turun ammattikorkeakoulun strategian mukaisesti innovaatiopedagogiikkaan, elinikäiseen oppimiseen ja aluevaikuttavuuteen.

PÄTEVYYDET
Terveydenhoitajan ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu ammattihenkilö. Koulutusta määrittelee EU-direktiivi 2013/55/EY. Sairaanhoitajan ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu ammattihenkilö. Tutkinnon suoritettuaan opiskelija voi hakea ammattioikeuksia Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta. Tyypillinen ammattinimike on terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja.

Tutkinnon suoritettuaan terveydenhoitaja voi työskennellä terveyskeskuksissa, sairaaloissa ja muissa hoitolaitoksissa, lääkäriasemilla, terveysalan järjestöissä sekä itsenäisenä yrittäjänä.
Tyypillisiä ammattinimikkeitä ovat: Terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja
Ammatillisen kasvun prosessi etenee opetussuunnitelman vuositeemojen mukaisesti. Opiskelun edetessä opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin. Ammatillista kasvua tuetaan koko opintojen ajan.

Yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan pätevyysvaatimukset EU-direktiivi 2013/55 on huomioitu seuraavissa osaamisalueissa:
a) pätevyys määrittää itsenäisesti tarpeelliset hoitotoimenpiteet ajantasaista teoreettista ja kliinistä tietoa käyttäen sekä suunnitella, organisoida ja toteuttaa hoitotoimenpiteitä potilashoidon yhteydessä
b) pätevyys työskennellä tehokkaasti yhdessä muiden terveysalan toimijoiden kanssa, mukaan lukien osallistuminen hoitohenkilökunnan käytännön koulutukseen
c) pätevyys rohkaista henkilöitä, perheitä ja ryhmiä terveellisiin elintapoihin ja itsensä hoitamiseen
d) pätevyys aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet sekä toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa
e) pätevyys antaa itsenäisesti neuvoja, tietoja ja tukea hoitoa tarvitseville henkilöille ja heidän läheisilleen
f) pätevyys varmistaa itsenäisesti sairaanhoidon laatu ja arviointi
g) pätevyys toteuttaa kattavaa ammatillista viestintää ja tehdä yhteistyötä muissa terveysalan ammateissa toimivien kanssa
h) pätevyys analysoida hoidon laatua parantaakseen omaa työsuoritustaan yleissairaanhoidosta vastaavana sairaanhoitajana
Lisäksi terveydenhoitajakoulutukseen kuuluvat osaamisalueet
Terveyden edistämisen osaaminen
Yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveydenhoitotyön osaaminen
Ympäristöterveyden edistäminen
Yhteiskunnallisen terveydenhoitotyön osaaminen

Vuositeemat
1 Hoitamisen perusteiden osaaja
Opiskelija oppii hoitotyön opiskelussa ja hoitamisessa tarvittavat keskeiset sairaanhoitajalta (AMK) edellytettävät perustiedot ja taidot. Hänelle muodostuu pohja sairaanhoitajan ammatti-identiteetille.
2 Hoitamisen eri osa-alueiden perusteiden osaaja
Opiskelija oppii hoitotyön eri alueiden perusteet ja harjaantuu hoitamisen taidoissa. Hänen ammatillinen kasvunsa jatkuu. Hänen ammatti-identiteettinsä selkiytyy.
3 Hoitamisen erityiskysymyksiin perehtynyt osaaja
Opiskelija oppii ja harjaantuu hoitotyön erityiskysymyksissä ja perehtyy hoitotyön kehittämisen perusteisiin. Hänen ammatti-identiteettinsä vahvistuu ja sitoutuminen ammattiin kasvaa.
4 Hoitotyön osaaja / Terveydenhoitotyön osaaja
Opiskelija syventää hoitotyön ja terveydenhoitotyön ja sen kehittämisen osaamistaan.
Hänelle on muodostunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetti ja hän pystyy kehittämään ammattiaan.
Terveydenhoitaja-opiskelijalle muodostuu myös terveydenhoitajan ammatti-identiteetti.

KOULUTUKSEN RAKENNE JA SISÄLTÖ
Opinnot muodostuvat seuraavasti:
• perusopinnot 30 op
• ammattiopinnot 95 op
• harjoittelu 85 op
• opinnäytetyö 15 op
• vapaasti valittavat opinnot 15 op

Perusopintojen tavoitteena on, että opiskelija kehittyy viestintä- ja kansainvälisyysosaamisessaan, omaksuu näyttöön perustuvan tutkivan työotteen toimintatavakseen opiskelijana ja hoitotyön asiantuntijana sekä hankkii asetuksen (A 1129/2014) tarkoittaman kielitaidon.
Ammattiopintojen tavoitteena on, että opiskelija sisäistää eettisesti korkeatasoisen toimintatavan sekä terveyden edistämisen periaatteet. Hän kehittyy eri-ikäisten ihmisten terveysongelmiin vastaajana ja perehtyy asianomaisen ammatillisen tehtäväalueen keskeisiin ongelmakokonaisuuksiin ja sovellutuksiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin siten, että kykenee itsenäisesti työskentelemään tehtäväalueen asiantuntijatehtävissä, kehitystyössä ja yrittäjänä. Ammattiopintojen tietoperustana on hoitotieteeseen pohjautuva hoitotieto, johon opiskelija kytkee ammatin kannalta keskeisten muiden tieteenalojen tietoperustaa.

Harjoittelu (hoitotyö 85 op) on kiinteä osa hoitotyön koulutuksen opintoja. Opiskelija suorittaa osan harjoittelustaan ammattikorkeakoulun opetustiloissa luokka- ja simulaatioharjoituksissa, jolloin hän harjaannuttaa ja kehittää perustaitojaan voidakseen jatkaa opiskeluaan erilaisissa hoito- ja toimintaympäristöissä. Harjoittelun opintojaksojen aikana opiskelija kehittää systemaattisesti hoitokäsitystään ja -taitoaan syventäen opiskelunsa tavoitteita opintojaksolta toiselle siirryttäessä. Harjoittelu on ammattitaitoisen henkilökunnan ja ammattikorkeakoulun opettajan ohjaamaa ja se toteutuu ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan valvonnassa ja sellaisissa yksiköissä, joissa on asianmukainen määrä ammattihenkilöstöä ja asianmukaiset potilashoidon apuvälineet. Sairaanhoitajakoulutusta antava oppilaitos on vastuussa teoreettisen ja kliinisen opetuksen yhteensovittamisesta koko koulutuksen ajan.
Monimuotokoulutuksessa opiskelija voi anomuksestaan saada hyväksiluetuksi opetussuunnitelmassa määritellyn harjoittelun opintojakson siihen sopivalla työsuhteessa tehdyllä työllä, jonka tulee vastata tutkinnon osaamistavoitteita.

Opinnäytetyössään (15 op) opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa. Opinnäytetyöt tehdään työelämälähtöisissä projekteissa. Kypsyysnäyte on opinnäytetyön alalta kirjoitettu näyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai muun koulusivistyskielen taitoa.

Vapaasti valittavien opintojen avulla opiskelija syventää ja laajentaa hoitotyön ammatillista osaamistaan. Vapaasti valittavat opinnot sijoittuvat perusopintojen, ammatillisten perusopintojen ja suuntaavien opintojen alueelle.

Monimuotokoulutus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että työssä olevilla on mahdollisuus suorittaa opinnot mahdollisimman esteettömästi. Opiskelu toteutuu Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan lähtökohtien mukaan. Innovaatiopedagogiikassa yhdistyy oppiminen, uuden tiedon tuottaminen ja opitun soveltaminen. Monimuotokoulutuksessa se näkyy muun muassa innovatiivisina opetusmenetelminä, erilaisina sosiaalisina oppimisympäristöinä, opintojen vaihtoehtoisina suoritustapoina, joustavina opetussuunnitelmina, kansainvälisyytenä ja yrittäjämäisenä toimintana. Käytännössä innovaatiopedagogiikalla tarkoitetaan työelämälähtöistä, tutkimus- ja kehittämisosaamista painottavaa lähestymistapaa oppimiseen ja opetukseen.

Monimuotokoulutuksen opintojen suunnittelussa ja toteutuksessa sovelletaan aikuispedagogiikan periaatteita. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana, joka pystyy tekemään opintojaan koskevia valintoja. Häntä tuetaan kehittyvien ja organisoituneiden tietorakenteiden muodostamisessa. Pääsääntöisesti työn ohella opiskelevien tarpeet huomioidaan toteuttamalla koulutus monimuotoisin menetelmin. Opinnot sisältävät luento-, verkko- ja simulaatio-opetusta, itsenäistä opiskelua sekä harjoittelua.

Lähiopetusta on keskimäärin 4-6 päivänä kuukaudessa. Itsenäisen työskentelyn ja verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksellisen opiskelun sekä ohjauksen osuus opintojen aikana on merkittävä. Tärkeä informaatio- ja vuorovaikutuskanava on Optima-verkko-oppimisympäristö, joka otetaan käyttöön heti opintojen alussa. Opintojensa osana opiskelija osallistuu erilaisiin ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteisiin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin, joiden yhteydessä hän kehittää osaamistaan moniammatillisessa tiimi- ja projektityöskentelyssä ja rohkaistuu ottamaan vastaan yhä haasteellisempia tehtäviä. T&K&I–toiminta todentuu eri opintojaksoissa esimerkiksi työelämälähtöisinä opinnäytetöinä sekä projektiopintoina. Opiskelija suorittaa opintojensa osana myös yrittäjyysopintoja. Opiskelijat perehtyvät yrittäjyyteen sekä teoriaopintojen aikana että yksilöllisessä yrittäjyysharjoittelussa (5 op). Opiskelijan aiempaa yrittäjyysosaamista hyväksiluetaan osaamisen näyttöjen perusteella.
Opiskelu sairaanhoitajakoulutuksessa tapahtuu osittain korkeakoulussa ja osittain erilaisissa terveydenhuollon ja työelämän yksiköissä. Harjoittelu integroituu muuhun opiskeluun suunnitelmallisesti ja siinä arvioidaan osaamista aidoissa potilas-, asiakas- ja hoitokonteksteissa.

OPINNÄYTETYÖN KUVAUS
Opinnäytetyössä (15 op) osoitetaan valmius työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa. Opinnäytetyöt tehdään työelämälähtöisissä projekteissa.

KANSAINVÄLISTYMINEN
Kansainvälisyyden tavoitteena on, että maailmankuva avartuu, opitaan ymmärtämään eri kulttuureja sekä pystytään työskentelemään monikulttuurisissa toimintaympäristöissä. Kansainvälisyystoiminnan muotoja ovat opiskelu englannin kielellä, opiskelu ulkomailla, vaihto-opiskelijoiden tuutorointi sekä erilaiset seminaarit ja projektit. Opiskelu ulkomailla on erikseen sovittavalla tavalla osa Suomessa suoritettavaa tutkintoa eikä se pidennä opiskeluaikaa. Koulutuksessa on yhteensä 30 op englanninkielisiä opintoja. Näistä 15 op toteutuu pakollisina englanninkielisinä moduuleina ja 15 op toteutuu joustavasti toteutussuunnitelmissa.

JATKO-OPINTOMAHDOLLISUUDET
Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintomahdollisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai yliopiston ylempään korkeakoulututkintoon.
Turun ammattikorkeakoulussa voi syventää opintoja mm. seuraavissa koulutuksissa:
• Terveysalan ylempi AMK-tutkinto, Kliininen asiantuntijuus
• Terveysalan ylempi AMK-tutkinto, Kuntoutus (mikäli työskentelet kuntoutusalalla)
• Terveysalan ylempi AMK-tutkinto, Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
• Terveysalan ylempi AMK-tutkinto, Terveyden edistäminen

Arviointi

Opinnot on jäsennetty moduuleiksi tai opintojaksoiksi. Moduulin/opintojakson suorittaminen edellyttää hyväksymisehtojen mukaista osaamista. Koulutuksessa saavutetaan EU direktiivin 2013/55 mukainen sairaanhoitajan pätevyys. Oppimisen arvioinnin kohteena ovat asiantuntijuuden kehittyminen ja sen edellytykset. Arviointi on oppimista ohjaavaa ja kehittävää ja se kohdistuu sekä oppimisprosessiin että oppimistulokseen. Jatkuva arviointi tukee opiskelijaa omien tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa sekä oman osaamisen vahvuuksien ja kehittämisalueiden nimeämisessä itse- ja vertaisarvioinnin avulla. Arviointi toteutuu ydinosaamisen hallinnan monipuolisena arviontina, jossa opiskelijalla on mahdollisuus sopimuksen mukaan valita yksilöllisesti tapa näyttää osaamistaan. Osaamisen arviointi toteutuu mahdollisimman lähellä sitä todellista tilannetta, jossa osaamista tarvitaan. Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää opetussuunnitelman opintopisteiden laajuista osallistumista, tavoitteiden mukaista etenemistä ja tavoitteiden saavuttamista. Opintojensa alusta lähtien opiskelija rakentaa osaamissuorituksistaan yksilöllistä portfoliota. Sen avulla hän voi osoittaa henkilökohtaisen asiantuntijuutensa alueet sekä opiskelun aikana että tutkinnon suoritettuaan.

Opiskelija voi määrätyin perustein hyväksilukea tutkintoa suorittaessaan hyväkseen muissa kotimaisissa tai ulkomaisissa korkeakouluissa tai muissa oppilaitoksissa suorittamiaan koulutuksen osaamistavoitteita vastaavia suorituksia. Lisäksi hän voi hakea hyväksilukua muulla tavalla hankitun vastaavan tasoisen osaamisen perusteella (esim. työkokemus). Opiskelijan osaaminen arvioidaan todistusten tai muun näytön perusteella. Opintojen ja osaamisen osoittamisvelvollisuus on opiskelijalla.

Hoitotyön/terveydenhoitotyön asiantuntijuuden oppiminen on prosessi, jonka edistämiseen opiskelija saa tukea eri tavoin toteutettavasta tuutoroinnista. Opiskelijaa ohjataan opiskelun alusta alkaen, ja jokaiselle opiskelijaryhmälle nimetään kaksi opettajatuutoria. Tuutorointi voi olla henkilökohtaista tai ryhmäkohtaista ja se voi liittyä teoriaopintoihin ja/tai harjoitteluun. Ohjausta saa myös moduulien opettajilta ja opinto-ohjaajalta.

Opintojen ohjauksen ja oppimisen tukemisen yleistavoitteena on, että opiskelija etenee opinnoissaan ryhmän opetussuunnitelman mukaan. Opiskelija laatii ohjattuna henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (e-HOPS), joka ohjaa opintojen ajallista, sisällöllistä ja menetelmällistä etenemistä. Yksilöllisessä suunnitelmassa huomioidaan opiskelijan aikaisempi koulutus, työelämäkokemus, henkilökohtainen elämäntilanne sekä valmius itseohjautuvaan oppimiseen. Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman toteutumista seurataan ja suunnitelmaa päivitetään opintojen edetessä opettajatuutorin kanssa käytävissä kehityskeskusteluissa. Opiskelijan vastuulla on opintojen eteneminen ja tarvittaessa ohjauksen hakeminen. Opiskelija arvioi ja todentaa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa toteutumista ja ammatillista kasvuaan muun muassa portfoliotyöskentelyn avulla.

Opiskelijat osallistuvat opetuksen ja sen toteutuksen suunnitteluun erilaisissa työryhmissä. Opiskelija arvioi oppimistaan ja antaa palautetta opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta moduuleittain tai opintojaksoittain, laajemmin lukukausittain ja koulutuksen loppuvaiheessa koko koulutuksesta. Opiskelijoiden antama palaute huomioidaan koulutusta kehitettäessä.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2016-2017 2017-2018 2018-2019 2019-2020 Kevät 2017 Syksy 2017 Kevät 2018 Syksy 2018 Kevät 2019 Syksy 2019 Kevät 2020 3. / 2017 4. / 2017 1. / 2017 2. / 2017 3. / 2018 4. / 2018 1. / 2018 2. / 2018 3. / 2019 4. / 2019 5. / 2019 1. / 2019 2. / 2019 3. / 2020 4. / 2020 5. / 2020
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

30
7031216
Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu

(Valitaan kaikki )

5
7031216A Orientoituminen ammattikorkeakouluopintoihin 1 0.7 0.3 0.7 0.3 0.3 0.3 0.3
7031216B Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu 1 0.7 0.3 0.7 0.3 0.3 0.3 0.3
7031216C Ammatillinen kasvu 1 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
7031216D Ammatillinen kasvu 2 2 1.7 0.3 0.5 1.2 0.3 0.5 0.5 0.3 0.3 0.3
1001006 Suomen kieli ja viestintä 3 2 1 2 1 1 1 1
1001004 English Professional Skills, B2 3 3 1.5 1.5 1.5 1.5
7031325 Hoitotyön perusteet ja kuntouttava hoitotyö 6 4 2 4 2 2 2 2
7031324 Potilas terveyspalvelujärjestelmässä 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
7031323 Hoitotyön kehittämis- ja tutkimusosaaminen 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
OK100114
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1

(Valitaan kaikki )

3
100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5
100115 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 2 1 1 1 1 1 1
AMMATTIOPINNOT
95
7031371 Health Promotive and Ethical Nursing 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
OK703110
Sisätautipotilaan hoitotyö ja lääkehoito

(Valitaan kaikki )

15
7031326 Sisätautipotilaan hoitotyö 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
7031327 Lääkehoito 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
7031328 Sisätautien tutkimus- ja hoitomenetelmät 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
OK703111
Kirurgisen, perioperatiivisen ja vaativa sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö

(Valitaan kaikki )

15
7031329 Kirurgisen potilaan hoitotyö 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031330 Perioperatiivisen potilaan hoitotyö 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031374 Sisätauti-kirurgisen potilaan vaativa hoitotyö 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
OK703112
Mielenterveys-, syöpä- ja ikääntyvän potilaan hoitotyö

(Valitaan kaikki )

15
7031332 Mielenterveyspotilaan hoitotyö 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031333 Mielenterveyshoitotyön erityiskysymyksiä ja kehitysvammaisen hoitotyö 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031334 Cancer and Elderly Patients Nursing 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
OK703135
Perheen ja lasten hoitotyö sekä hoitotyön asiantuntijatoiminta

(Valitaan kaikki )

20
7031375 Seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä naisen hoitotyö 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031376 Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031377 Asiakaskeskeinen ja innovatiivinen hoitotyö 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
7031372 Development, Leadership, Management and Entrepreunership in Health Care 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
OK703125
Terveydenhoitotyön ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

25
7031469 Perheen terveyden edistäminen I 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
7031470 Perheen terveyden edistäminen II 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031439 Yhteisön terveydenhoitotyö 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
7031440 Terveydenhoitotyön erityiskysymykset 5 3.3 3.3 1.7 1.7
7031441 Terveydenhoitotyön kehittäminen 5 3.3 3.3 1.7 1.7
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 15 )

15 7.5 5.8 1.7 2.5 5 2.5 3.3 1.7 2.5 2.5 2.5 2.5 1.7 1.7 1.7
HARJOITTELU
85
OK703107
Hoitotyön harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa

(Valitaan kaikki )

20
7031240
Hoitotyön perusteiden harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa

(Valitaan kaikki )

10
7031240A Hoitotyön perusteet 6 4 2 4 2 2 2 2
7031240B Lääkehoidon perusteet 3 2 1 2 1 1 1 1
7031240C Sisätautipotilaan hoitotyö 1 0.7 0.3 0.7 0.3 0.3 0.3 0.3
7031241
Hoitotyön erityisalueiden harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa

(Valitaan kaikki )

5
7031241A Kirurgisen potilaan hoitotyö 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
7031241B Perioperatiivisen potilaan hoitotyö 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
7031241C Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5
7031241D Seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä naisen hoitotyön harjoittelu 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5
7031241E Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyön harjoittelu 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
7031442 Terveydenhoitotyön harjoittelu simulaatiotilanteissa 5 3.3 3.3 1.7 1.7
OK703126
Hoitotyön ja terveydenhoitotyön työelämäharjoittelu

(Valitaan kaikki )

65
7031243 Hoitotyön perusteet 5 3.3 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7
7031244 Sisätautipotilaan hoitotyö 7 7 3.5 3.5 3.5 3.5
7031245 Kirurgisen potilaan hoitotyö 8 4 4 4 4 4 4
7031246 Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö 7 7 3.5 3.5 3.5 3.5
7031471 Hoitotyön yrittäjyys TKI ympäristöissä 8 5.3 2.7 5.3 2.7 2.7 2.7 2.7
7031443 Terveydenhoitotyön erityisosaaminen 1 8 8 4 4 4 4
7031444 Terveydenhoitotyön erityisosaaminen 2 7 7 3.5 3.5 3.5 3.5
7031472 Terveydenhoitotyön kehittäminen 5 3.3 3.3 1.7 1.7
7031446 Terveydenhoitotyön syventävä erityisosaaminen 10 6.7 6.7 3.3 3.3
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
7031380 Opinnäytetyön suunnitelma 7 7 3.5 3.5 3.5 3.5
7031381 Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte 8 5.3 2.7 5.3 2.7 2.7 2.7 2.7
Yhteensä 240 30.6 59.9 68.7 55.7 30.6 29.4 30.5 32 36.7 23.3 32.4 15.4 15.4 15.4 14 14 16.5 16.5 15.5 15.5 10.77 10.77 10.77 12.5 12.5 10.1 10.1

Asetuksen mukainen jäsentely AMK

Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Ammattiopinnot
Health Promotive and Ethical Nursing
Sisätautipotilaan hoitotyö
Lääkehoito
Sisätautien tutkimus- ja hoitomenetelmät
Kirurgisen potilaan hoitotyö
Perioperatiivisen potilaan hoitotyö
Sisätauti-kirurgisen potilaan vaativa hoitotyö
Mielenterveyspotilaan hoitotyö
Mielenterveyshoitotyön erityiskysymyksiä ja kehitysvammaisen hoitotyö
Cancer and Elderly Patients Nursing
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä naisen hoitotyö
Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö
Asiakaskeskeinen ja innovatiivinen hoitotyö
Development, Leadership, Management and Entrepreunership in Health Care
Perheen terveyden edistäminen I
Perheen terveyden edistäminen II
Yhteisön terveydenhoitotyö
Terveydenhoitotyön erityiskysymykset
Terveydenhoitotyön kehittäminen
Harjoittelu
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet
Sisätautipotilaan hoitotyö
Kirurgisen potilaan hoitotyö
Perioperatiivisen potilaan hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä naisen hoitotyön harjoittelu
Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyön harjoittelu
Terveydenhoitotyön harjoittelu simulaatiotilanteissa
Hoitotyön perusteet
Sisätautipotilaan hoitotyö
Kirurgisen potilaan hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö
Hoitotyön yrittäjyys TKI ympäristöissä
Terveydenhoitotyön erityisosaaminen 1
Terveydenhoitotyön erityisosaaminen 2
Terveydenhoitotyön kehittäminen
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitelma
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Perusopinnot
Orientoituminen ammattikorkeakouluopintoihin
Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu
Ammatillinen kasvu 1
Ammatillinen kasvu 2
Suomen kieli ja viestintä
English Professional Skills, B2
Hoitotyön perusteet ja kuntouttava hoitotyö
Potilas terveyspalvelujärjestelmässä
Hoitotyön kehittämis- ja tutkimusosaaminen
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation
Vapaasti valittavat

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Terveydenhoitotyön syventävä erityisosaaminen

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

30
7031216
Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu

(Valitaan kaikki )

5
7031216A Orientoituminen ammattikorkeakouluopintoihin 1
7031216B Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu 1
7031216C Ammatillinen kasvu 1 1
7031216D Ammatillinen kasvu 2 2
1001006 Suomen kieli ja viestintä 3
1001004 English Professional Skills, B2 3
7031325 Hoitotyön perusteet ja kuntouttava hoitotyö 6
7031324 Potilas terveyspalvelujärjestelmässä 5
7031323 Hoitotyön kehittämis- ja tutkimusosaaminen 5
OK100114
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1

(Valitaan kaikki )

3
100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1
100115 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 2
AMMATTIOPINNOT
95
7031371 Health Promotive and Ethical Nursing 5
OK703110
Sisätautipotilaan hoitotyö ja lääkehoito

(Valitaan kaikki )

15
7031326 Sisätautipotilaan hoitotyö 5
7031327 Lääkehoito 5
7031328 Sisätautien tutkimus- ja hoitomenetelmät 5
OK703111
Kirurgisen, perioperatiivisen ja vaativa sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö

(Valitaan kaikki )

15
7031329 Kirurgisen potilaan hoitotyö 5
7031330 Perioperatiivisen potilaan hoitotyö 5
7031374 Sisätauti-kirurgisen potilaan vaativa hoitotyö 5
OK703112
Mielenterveys-, syöpä- ja ikääntyvän potilaan hoitotyö

(Valitaan kaikki )

15
7031332 Mielenterveyspotilaan hoitotyö 5
7031333 Mielenterveyshoitotyön erityiskysymyksiä ja kehitysvammaisen hoitotyö 5
7031334 Cancer and Elderly Patients Nursing 5
OK703135
Perheen ja lasten hoitotyö sekä hoitotyön asiantuntijatoiminta

(Valitaan kaikki )

20
7031375 Seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä naisen hoitotyö 5
7031376 Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö 5
7031377 Asiakaskeskeinen ja innovatiivinen hoitotyö 5
7031372 Development, Leadership, Management and Entrepreunership in Health Care 5
OK703125
Terveydenhoitotyön ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

25
7031469 Perheen terveyden edistäminen I 5
7031470 Perheen terveyden edistäminen II 5
7031439 Yhteisön terveydenhoitotyö 5
7031440 Terveydenhoitotyön erityiskysymykset 5
7031441 Terveydenhoitotyön kehittäminen 5
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 15 )

15
HARJOITTELU
85
OK703107
Hoitotyön harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa

(Valitaan kaikki )

20
7031240
Hoitotyön perusteiden harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa

(Valitaan kaikki )

10
7031240A Hoitotyön perusteet 6
7031240B Lääkehoidon perusteet 3
7031240C Sisätautipotilaan hoitotyö 1
7031241
Hoitotyön erityisalueiden harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa

(Valitaan kaikki )

5
7031241A Kirurgisen potilaan hoitotyö 1
7031241B Perioperatiivisen potilaan hoitotyö 1
7031241C Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö 1
7031241D Seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä naisen hoitotyön harjoittelu 1
7031241E Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyön harjoittelu 1
7031442 Terveydenhoitotyön harjoittelu simulaatiotilanteissa 5
OK703126
Hoitotyön ja terveydenhoitotyön työelämäharjoittelu

(Valitaan kaikki )

65
7031243 Hoitotyön perusteet 5
7031244 Sisätautipotilaan hoitotyö 7
7031245 Kirurgisen potilaan hoitotyö 8
7031246 Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö 7
7031471 Hoitotyön yrittäjyys TKI ympäristöissä 8
7031443 Terveydenhoitotyön erityisosaaminen 1 8
7031444 Terveydenhoitotyön erityisosaaminen 2 7
7031472 Terveydenhoitotyön kehittäminen 5
7031446 Terveydenhoitotyön syventävä erityisosaaminen 10
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
7031380 Opinnäytetyön suunnitelma 7
7031381 Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte 8

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun