Toimintaterapeutti (AMK), K21: MTOIMK21
Tunnus: MTOIMK21
Koulutuksen kuvaus
Valmistuttuasi toimintaterapeutiksi sinulla on valmiudet toimia asiantuntijana terveys-, sosiaali-, liikunta- ja kuntoutusjärjestelmissä. Voit toimia esim. terveyskeskuksessa, sairaalassa, kuntoutuslaitoksessa toimintaterapeuttina tai perustaa yrityksen ja toimia yrittäjänä. Toimintaterapeuttina voit työskennellä yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden kanssa esimerkiksi sivistystoimen, ympäristösuunnittelun, hyvinvointiteknologian asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi hankit valmiudet alan kehittämistyössä tarvittavaan kansainvälistymis-, kehittämis- ja teknologiaosaamisen kehittämiseen niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.
Toimintaterapeuttikoulutuksessa opinnot rakentuvat työelämän odotuksille ja osaamistarpeille. Toimintaterapeutin opintojen kokonaislaajuus on 210 opintopistettä (op), minkä suorittaminen edellyttää noin 3,5 vuoden päätoimista opiskelua. Opinnot on jaettu kahteen laajempaan kokonaisuuteen: ydinosaaminen (130op) ja laajentava osaaminen (80op).
Ydinosaamisen tiedot ja taidot opiskelet kahden ensimmäisen lukuvuoden aikana. Perehdyt toimintaterapian tietoperustaan ja toimintaterapiaprosessin eri vaiheisiin niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Ydinosaamisen opinnot koostuvat perusopinnoista, ammattiopinnoista ja ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, joiden sisältöjä yhdistetään opetuksessa toisiinsa. Ensimmäisenä vuotena painottuvat toimintaterapian perusteet ja toisena vuotena niiden soveltaminen lasten, aikuisten ja vanhusten toimintaterapiaan. Lisäksi opinnot sisältävät tutkintoon vaadittavat asetuksen 352/2003 8§ mukaiset kieliopinnot.
Laajentavan osaamisen opinnot sijoittuvat opintojen viimeiselle 1,5 vuodelle. Näissä opinnoissa laajennat ja syvennät aikaisemmin omaksumaasi toimintaterapian osaamista toiminnan tieteen ja toimintaterapian kehittämisen (5op), kehittämis- ja tutkimustyönmenetelmien (5op), opinnäytetyön (15op), vapaasti valittavien opintojen (15 op) sekä valinnaisten harjoittelujen ja projektien (40op)kautta. Valinnaisissa harjoitteluissa ja projekteissa perehdyt itseäsi erityisesti kiinnostavaan toimintaterapian osaamisalueeseen. Näin rakennat omaa osaamispolkuasi.
Toimintaterapian koulutuksessa toimintaa kehitetään keräämällä opiskelijapalautetta lukuvuoden lopussa palautepäivässä ja opintojen lopussa. Opintojaksojen toteutusta muokataan ja kehitetään yhteistyössä opiskelijoiden kanssa sen aikana. Turun ammattikorkeakoulussa toteutetaan vuosittain opiskelijatyytyväisyyskysely (opiskelijabarometri). Opintojen päättyessä opiskelija vastaa OKM:n laatimaan AVOP- kyselyyn ja antaa palautetta koko opintojen ajalta.
Valmistumisen yhteydessä opiskelija hakee Valviralta oikeutta toimia laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä. Toimintaterapeutti on korkeakoulutettu kuntoutuksen erityistyöntekijä. Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintomahdollisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai yliopiston korkeakoulututkintoon.
Osaamistavoitteet
Toimintaterapeuttikoulutuksessa opit kohtaamaan asiakkaan (yksilö tai ryhmä) sekä luomaan terapeuttisen ja ammatillisen terapiasuhteen. Toimintaterapeutin erityisosaamisessa keskeistä on toiminnan merkitys asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä sekä toiminnan terapeuttinen käyttö ja asiakaslähtöinen yhteistyö. Osaamisalueita ovat: toiminnan analysointi- ja soveltamisosaaminen, terapeuttisen vuorovaikutuksen osaaminen, asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessiosaaminen, toiminnallisten ympäristöjen arviointi- ja adaptaatio-osaaminen sekä toimintaterapeuttinen neuvonta, ohjaus ja konsultointi. Toimintaterapia pohjautuu asiakkaan toimintakyvyn ja ympäristön kokonaisvaltaiseen arviointiin. Opit arvioimaan asiakkaan yksilölliset tarpeet ja mahdollistamaan osallistumisen hänelle tärkeisiin päivittäisiin toimintoihin, työhön, leikkiin ja vapaa-aikaan sairaudesta ja vammastaan huolimatta. Lisäksi omaksut taitoja hyödyntää teknologiaa ja muokata ympäristöä asiakkaan toimintaa tukevaksi.
Toimintaterapeutti perustaa arviointi- ja terapiamenetelmät luotettavaan tieteelliseen näyttöön. Tiedon määrän kasvu ja nopea muutos edellyttää hyviä tiedonhankintataitoja sekä taitoja arvioida tiedon luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta. Tiedonhankinta- ja tutkimustaitojen opinnot antavat opiskelijalle laaja-alaiset tiedolliset ja taidolliset valmiudet toimia ammatillisissa asiantuntijatehtävissä sekä edellytykset seurata alan kehitystä ja pysyä ajan tasalla. Turun ammattikorkeakoulun määrittelemät yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit ovat keskeinen osa opiskelua ja niitä tarkastellaan läpileikkaavana kaikissa opintojaksoissa.
Opiskelija osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti opintojaksokohtaisesti soveltuvin osin huomioiden ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden, sekä niiden tuottaman pääoman. Jätämme tällä pääomalla tuleville sukupolville yhtä paljon mahdollisuuksia kuin meillä on ollut, ellei jopa enemmän.
Toimintaterapeutin (AMK) opinnot pohjautuvat ammattikorkeakouluja ja ammatinharjoittamista koskevaan lainsäädäntöön, Eurooppalaiseen tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen (European Qualifications Framework = EQF, Kansalliseen tutkintojen viitekehykseen (National Qualifications Framework = NQF, www.minedu.fi/OPM) ja Turun ammattikorkeakoulun tutkintosääntöön ja strategiaan, jonka pedagoginen lähestymistapa on innovaatiopedagogiikka. Niiden laatimisessa on hyödynnetty mm. kansallisia (Arene, OKM) ja kansainvälisiä (ENOTHE, WFOT) osaamiskuvauksia.
Pedagogiset toimintatavat
Turun ammattikorkeakoulun pedagogisena linjauksena on innovaatiopedagogiikka. Innovaatiopedagogiikassa oppiminen rakentuu sosiokonstruktiiviselle ajattelulle, missä oppija rakentaa uutta tietoa aikaisempaa osaamistaan ja toisten kanssa työskentelyä hyödyntäen. Toimintaterapeuttikoulutuksessa innovaatiopedagogiikka toteutuu monella eri tavalla. Tavoitteena on tukea sinua kehittämään omaa tapaansa oppia ja ajatella, jotta omaksut työelämää kehittävät ja uudistavat toimintatavat. Yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaaminen liittyvät keskeisesti innovaatiopedagogiikkaan.
Opiskelussa opiskelijat ovat aktiivisessa roolissa. He opiskelevat ja oppivat lukemalla, näkemällä, keskustelemalla luokkatovereiden, opettajan ja harjoittelun ohjaajien kanssa sekä tekemällä eri asioita. Oppimismenetelminä toimivat erilaiset osallistavat menetelmät kuten aktivoivat luennot, case-työskentely, pelit, videot, toisten opettaminen, kilpailut, paneelikeskustelu, posterikävely, learning cafe, akvaariokeskustelu, porinapadat yms. Eri opinnoissa opiskelija perehtyy asiakastyöhön erilaisten ihmisten kanssa työskennellessä. Aidot asiakastilanteet ovat välttämättömyys asiantuntijuuteen kasvulle.
Opettaja on osallistuvassa ja tukea antavassa roolissa, jolloin oppiminen on kahdensuuntaista. Toimintaterapeutti-koulutuksessa painottuu yhteisöllisyys ja yhteisopettajuus. Eri vaiheessa opintojaan olevien opiskelijoiden yhteisenä toteutettu harjoittelu opetuksen liiketoiminnassa sekä opettajien yhteinen suunnittelu ja valmentaminen ovat tutkinnon hyviä käytäntöjä.
Keskeistä opiskelussa on työelämäyhteistyö eri vaiheissa kuhunkin opintojen vaiheeseen soveltuvalla tavalla. Jokaiseen lukukauteen sisältyy työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä, mikä tukee opiskelijan tiedon soveltamista ja verkostoitumista sekä yrittäjämäistä työotetta. Alkuvaiheessa se toteutuu pienimuotoisten projektien ja vuorovaikutteisen mentoroinnin kautta. Loppuvaiheessa opiskelijat tekevät harjoittelua ja toimivat työelämässä kehittäjäkumppaneina uusia työtapoja ja – menetelmiä kehittäen ja juurruttaen. Työelämäkumppaneiden mukaan opiskelijoiden hyvä teoriaosaaminen ja vahva menetelmien hallinta valmistaa heitä työelämään. Vuorovaikutuksen tukeminen on tärkeää ammatillisen identiteetin kehittymisessä ja asiakkaan kohtaamisessa. Opiskelijoiden korkea motivaatio ja aito kiinnostus alaan sekä omasta kehittymisestään vastuunottaminen ovat tärkeitä kulmakiviä.
Laajentavaan osaamiseen (3. ja 4. lukukausi) liittyy moniammatillista ja –alaista sekä kansainvälistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa, joissa korostuu projektioppiminen. Projekteissa toimiminen valmentaa sinue myös yrittäjyyteen, jolloin tiimissä kannat omalta osaltasi vastuuta projektin tavoitteiden eteenpäin viemisestä. Projektin vetäjänä saat kokemusta johtamisesta. Opiskelu moniammatillisesti tukee sinua hahmottamaan omaa osaamista ja toimintaterapeutin roolia asiantuntijana. Omien valintojesi kautta voit myös osallistua opetuksen liiketoimintaan, jossa yrittäjämäinen ote on toiminnan edellytys.
Arviointi
Toimintaterapeuttikoulutuksessa arvioinnin tärkeimpänä tavoitteena on oppimisen ohjaaminen ja tukeminen sekä ammatillisen kasvun edistäminen. Arvioinnin pohjalta opiskelija saa palautetta osaamisesta ja edistymisestä suhteessa osaamisen tavoitteisiin. Arviointi on osaamista ohjaavaa ja kehittävää ja se kohdistuu sekä oppimisprosessiin ja osaamiseen. Opettajan arvioinnin lisäksi opiskelijan reflektio, itsearviointi ja opiskelijakaverin vertaisarviointi ovat tärkeä osa arviointia. Arviointi on tutkintosäännön mukaisesti pääsääntöisesti numeerinen 1-5. Opintojakson arvioinnista vastaa opintojakson opettaja. Opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet konkretisoivat oman osaamisen vahvuuksien ja kehittämisalueiden tunnistamista.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 5. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
130 | ||||||||||||||||||||||||||||||
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BT83 | Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BT86 | Kuntoutus – kohti asiakaslähtöistä toimintakyvyn edistämistä ja ylläpitoa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
1002354 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
1002355 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||
1002356 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 3 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||
1002357 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 4 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||
1002358 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 5 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
MTOIMK21-1001 |
Anatomia ja fysiologia
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF42 | Anatomia ja fysiologia 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF43 | Anatomia ja fysiologia 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
MTOIMK21-1002 |
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF44 | Toiminta ihmisen elämässä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF45 | Toiminnallisuus toimintaterapiassa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF46 | Toiminnallisuuden arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF47 | Toiminnallisuuden arviointi käytännössä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
MTOIMK21-1003 |
Toiminnan terapeuttinen käyttö
(Valitaan kaikki) |
25 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF48 | Terapian toteutuksen perusteet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF49 | Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF50 | Oppiminen ja ohjaus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF51 | Merkityksellinen toiminta terapiassa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF52 | Ohjaaminen käytännössä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
MTOIMK21-1004 |
Lääketieteelliset aineet
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF53 | Lasten neurologia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF54 | Neurologia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF55 | Geriatria | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF56 | Psykiatria | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF57 | Käsikirurgia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
MTOIMK21-1005 |
Toimintaterapian erilaiset asiakkaat
(Valitaan kaikki) |
36 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF58 | Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF59 | Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF60 | Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF61 | Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF62 | Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF63 | Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF65 | Toiminnallisuuden edistäminen I | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF66 | Toiminnallisuuden edistäminen II | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
80 | 32.3 | 34.7 | 32.3 | 13.7 | 21 | 12.8 | 12.8 | 6.8 | 6.8 | 6.8 | 10.5 | 10.5 | ||||||||||||||||||
TH00BF72 | Näyttöön perustuva kehittäminen käytännössä | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF73 | Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 1 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF74 | Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF75 | Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 3 / projektityö | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | 11.7 | 5 | 6.7 | 2.5 | 2.5 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||
MTOIMK21-1006 |
Opinnäytetyö ja toimintaterapian kehittäminen
(Valitaan kaikki) |
25 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00BF67 | Toiminnan tiede ja toimintaterapian kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BO20 | Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
TH00BF69 | Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF70 | Opinnäytetyön toteuttaminen ja dokumentointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00BF71 | Opinnäytetyön julkistaminen ja kypsyysnäyte | 5 | 3.3 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 33.5 | 60 | 55 | 44.8 | 33.5 | 26.5 | 33.5 | 26.5 | 28.5 | 20.5 | 24.3 | 15.6 | 15.6 | 2.6 | 13.3 | 13.3 | 12.7 | 12.7 | 7.7 | 13.3 | 13.3 | 12 | 12 | 4.5 | 10.3 | 10.3 | 12.17 | 12.17 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.