Ensihoitaja, avoin amk,Turku, S24: AVOMENHOS24
Tunnus: AVOMENHOS24
Koulutuksen kuvaus
Ensihoitaja -erikoispolkuopinnoissa aloitat opintosi avoimessa AMK:ssa, jonka jälkeen voit hakea jatkamaan opintoja tutkinto-opiskelijana. Erikoispolkuopintojen ensimmäisellä lukukaudella, syksyllä 2024, opiskelet avoimen AMK:n opintoina teoriaopinnot ja niihin liittyvät koulussa toteutuvat työpajat ja simulaatiot (yht. 20 op). Tämän jälkeen voit hakea tutkinto-opiskelijaksi. Tutkinto-opiskelijana opinnot jatkat opintojasi opetussuunnitelman mukaisesti syksyyn 2025. Opintojen kokonaislaajuus on 90 op ja suunniteltu kesto 1,5 vuotta (ensihoitajatutkinnon kokonaislaajuus on 240op, josta aikaisemmalla tutkinnolla hyväksiluetaan osa).
Maksullisuus
Opiskelusta peritään lukukausimaksu. Lukukausimaksu maksetaan e-lomakkeella, johon saat linkin opiskelijasähköpostiisi opintojen alettua. Sähköposti lähetetään osoitteesta avoinamk@turkuamk.fi.
Edeltävät opinnot
Hakukelpoisuusvaatimuksena sairaanhoitajan (AMK), kätilön (AMK) tai terveydenhoitajan (AMK) tutkinto.
Osaamistavoitteet
Ensihoitaja- / sairaanhoitajakoulutuksen osaamistavoitteet perustuvat Euroopan unionin yhteisesti määriteltyyn direktiiviin, kansallisiin lakeihin ja kansallisesti sovittuihin osaamisalueisiin. Ensihoitajakoulutus sisältää pätevyyden toimia yleissairaanhoidosta vastaavana sairaanhoitajana.
Ensihoitajan (AMK) osaamisalueiksi valtakunnallisesti määritelty:
Hoidon tarpeen arviointi ja päätöksenteko, Potilasturvallinen hoitotason ensihoitotyö, Ensihoito-lääketiede ja farmakologia, Ensihoidon teknologian käyttö sekä Ensihoidon palvelujärjestelmä.
Turun ammattikorkeakoulun määrittelemät innovaatiokompetenssit integroituvat ensihoitajakoulutuksen osaamiseen ja pätevyyteen. Innovaatiokompetenssit muodostuvat yksilö-, yhteisö- ja verkostotason osaamisista ja ne kattavat seuraavat viisi osaamisen ulottuvuutta: kriittinen ajattelu, aloitekyky, luovuus, tiimityö ja verkostoituminen.
Ammatillisen kasvun prosessi etenee oppimissuunnitelman mukaisesti. Ammatillista kasvua tuetaan koko opintojen ajan. Opiskelun edetessä opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Pedagogiset toimintatavat
Oppimismenetelminä käytetään monipuolisesti verkko- ja lähioppimisympäristöjä, luentoja, oppimistehtäviä, työpajoja ja simulaatioita. Opintoihin kuuluu myös itsenäistä opiskelua ja opiskelijana sinun on varauduttava siihen, että puolessatoista vuodessa suoritettavat ensihoitotyön opinnot edellyttävät tiivistä sitoutumista opiskeluun ja harjoittelujaksojen aikana täysipäiväistä opiskelua, mikäli työsuhteinen harjoittelu ei järjesty.
Arviointi
Oppimisen arvioinnin kohteena ovat asiantuntijuuden kehittyminen ja sen edellytykset. Arviointi on oppimista ohjaavaa ja kehittävää ja se kohdistuu sekä oppimisprosessiin että oppimistulokseen. Tutkinnon suorittaminen edellyttää yleisten työelämätaitojen ja ensihoitajakoulutuksen spesifisten osaamistavoitteiden, ja niistä johdettujen arviointikriteereiden mukaista osaamista. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu yleisellä tasolla oppimissuunnitelmassa ja tarkemmin opintojakson toteutussuunnitelmassa. Arvioinnissa hyödynnetään erilaisia menetelmiä. Opintojaksojen arvosana ilmoitetaan arvosanalla 0-5 tai sanallisena arviona hyväksytty/hylätty. Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää tavoitteiden saavuttamisen lisäksi oppimissuunnitelman opintopisteiden laajuista osallistumista. Tämän lisäksi opiskelija saa suullista tai kirjallista palautetta, jonka avulla hän oppii tuntemaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Osaamisen arvioinnissa käytetään sekä valtakunnallisesti kehitettyjä yleissairaanhoidon ja hoitotason ensihoidon osaamisen arviointeja että ammattikorkeakoulukohtaisia arviointimenetelmiä.
Jatkuva arviointi tukee opiskelijaa tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa. Opettajan ja itsearvioinnin ohella arvioijana voivat olla muut opiskelijat vertaisarvioitsijoina sekä työelämässä toimivat ohjaajat ja muut yhteistyökumppanit. Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS) toteutumista seurataan ja sitä päivitetään opintojen edetessä opettajatuutorin kanssa käytävissä kehityskeskusteluissa ja innovaatiokompetenssien itsearvioinnin pohjalta. Opiskelijan vastuulla on opintojen eteneminen ja tarvittaessa ohjauksen hakeminen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | Syksy 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
TH00BV78 | Ensihoitotyön perusteet | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 |
TH00BV86 | Akuutisti sairastuneen potilaan ensihoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 |
TH00BW00 | Tehohoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 |
TH00CX70 | Potilaan tutkiminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 |
TH00CX71 | Perustason ensihoidon harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Yhteensä | 32 | 32 | 32 | 16 | 16 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Ammattiopinnot |
Ensihoitotyön perusteet |
Akuutisti sairastuneen potilaan ensihoito |
Tehohoitotyö |
Potilaan tutkiminen |
Perustason ensihoidon harjoittelu |
Harjoittelu |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Perusopinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
TH00BV78 | Ensihoitotyön perusteet | 10 |
TH00BV86 | Akuutisti sairastuneen potilaan ensihoito | 5 |
TH00BW00 | Tehohoitotyö | 5 |
TH00CX70 | Potilaan tutkiminen | 4 |
TH00CX71 | Perustason ensihoidon harjoittelu | 8 |