Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa (5op)
Opintojakson tunnus: TH00BR48
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tavoitteet:
Opiskelija syventää itseohjautuvuuttaan ja itsensä johtamista.
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnassa tapahtuvan kehityksen vaikutukset myös johtamisen kehittymiseen.
Opiskelija tutustuu johtamiseen ammattina yleisellä tasolla sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa seuraavien teemojen avulla:
- eettisyys johtamisen perustana
- hyväksi johtajaksi kasvaminen teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön kokemuksen kautta 
- johdon vastuu laadusta, tuloksellisuudesta ja tuottavuudesta  
- sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot  
- johtamisen perusprosessit 
- osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin johtaminen 
1.	Itsensä johtaminen 
Tavoite: Opiskelija 
-	tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
-	peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
-	tunnistaa oman muutosvalmiutena  
-	lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
2.	Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
-	ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
-	ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Menetelmät: Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
3.	Johtamisen tarkastelua 
Tavoitteet: Opiskelija
-	tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
-	ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
-	ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
-	ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
-	ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät:
Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.
Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
4.	Sosiaali- ja terveystyön johtaminen 
Tavoitteet: Opiskelija
-	hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
-	tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot 
-	tuntee johtamisen perusprosessit
-	tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
-	ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät: 
Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista  tukevia videoita ja diaesityksiä.
Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
5.	Laadunhallinta 
Tavoitteet: Opiskelija
-	muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
-	tutustuu laatusanastoon
-	tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
-	opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
-	opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
-	
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
6.	Tiimityö 
Tavoitteet: Opiskelija
a)	syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
b)	tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
c)	kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
 Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
-	oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
-	kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
-	kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella.
                    
Sisältö
Opiskelija syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen. Opiskelija 
-	tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
-	kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan tiimin johtamiseen.