Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Inka Mäkiö
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- hahmottaa kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia
- tuntee eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja
- osaa soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan
- on syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia, sekä eri alojen näkymiä ja kehitystarpeita. Opintojaksolla pureudutaan vuorovaikutustaitojen merkitykseen kiertotaloudessa. Niitä tarvitaan erilaisten ekosysteemien ja arvoketjujen rakentamisessa sekä systeemisen muutoksen aikaansaamisessa. Opintojaksolla opiskelija pääsee myös soveltamaan ja syventämään ymmärrystään kestävästä kiertotaloudesta.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
projektityö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu tehtävien kautta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Jos myöhästyt deadlinesta, saat kyseisestä tehtävästä yhden numeron alemman arvosanan kuin olisit saanut muuten.
Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson toteutuksen päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos haluat kysyä tätä, ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan (Piia Nurmi) ennen kuin kurssi päättyy. Tällöin kurssin kokonaisarvosana laskee yhden arvosanayksikön verran.
Hyvin harvinaisissa tapauksissa voit uusia yksittäisen hylätyn oppimistehtävä. Tässäkin tapauksessa ota yhteys kurssin vastuuopettajaan. Tässäkin tapauksessa kokonaisarvosanasi kurssilta laskee yhden arvosanayksikön.
Hyväksyttyä kurssisuoritusta ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin työtavat pohjaavan Turku AMK:ssa käytössä olevaan innopeda-työtapaan. Mukana on erilaisia työskentelyn tapoja. Opimme tekemällä ja osallistumalla sekä keskustelemalla.
Kurssilla opiskellaan kiertotaloutta. Se on keskeinen tapa saada aikaan kestävän kehityksen mukainen yhteiskunta ja yritystoiminta. Se on siis työkalu muutokseen. Opit siitä lisää tällä kurssilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op, eli vastaa 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 3.9. lyhyellä tapaamisella kampuksella.
Lähitapaamisten lisäksi kurssilla on omaehtoisesti suoritettavia osuuksia sekä projektityö)
Lähiopetuskerrat:
3.9.2024 klo 11-12 kampuksella Turussa. (dialogisuus-harjoitus)
01.10.2024 13-16 kampuksella Turussa.
22.10.2024 9-12 zoomissa.
09.12.2024 9-16 kampuksella Turussa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning alustalla on lisätietoja.
Kommunikointi lähitapaamisissa tai sähköpostitse piia.nurmi@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on neljä pakollista tehtävää. Niiden kautta varmistetaan kurssin osaamistavoitteiden saavuttaminen. Kaksi tehtävistä on pakollisia, mutta eivät vaikuta arvosanaan. Arvosanaan vaikuttavat tehtävät 1 ja 4.
Tehtävä 1: Kiertotalous omalla alalla tehtävä: itsearviointi 10% raportti 50%, esittäminen 9.12. kampuksella (20%) arviointi 1-5, raportin DL 8.12.2024.
Tehtävä 2: Polarisaatio ja argumentin rakentaminen, hyv/hyl, pakollinen. DL 1.12.
Tehtävä 3: Oppimispäiväkirja dialogisuudesta, hyv/hyl, pakollinen. DL 14.12.
Tehtävä 4: Blogi tehtävän pohjalta (20%), arviointi 1-5. DL 14.12.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät ITSistä kunkin tehtävän kohdalta.
Hylätty (0)
Ei tehnyt kurssin tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa huonosti kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia.
Opiskelij tuntee huonosti eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita.
Opiskelij ymmärtää huonosti vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja.
Opiskelij osaa jotenkuten soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan.
Opiskelij eli ole syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hahmottaa hyvin kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia.
Opiskelij tuntee hyvin eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita.
Opiskelij ymmärtää hyvin vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja.
Opiskelij osaa hyvin soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan.
Opiskelij on syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hahmottaa erinomaisesti kestävän kiertotalouden nykytilaa ja kehityssuuntia.
Opiskelij tuntee erinomaisesti eri alojen kiertotalousnäkymiä ja kehitystarpeita.
Opiskelij ymmärtää erinomaisesti vuorovaikutustaitojen merkityksen kiertotaloudessa ja tuntee dialogisuuteen pohjautuvia työtapoja.
Opiskelij osaa erinomaisesti soveltaa kiertotalouden kehittämistoimintaa omalla alallaan.
Opiskelij on erinomaisesti syventänyt osaamistaan kestävässä kiertotaloudessa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettaja
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Annika Holmbom
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Tunnistaa kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
- Ymmärtää millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä
- Ymmärtää tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
- tuntee ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään
- tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan
Sisältö
Kiertotalouden liiketoiminnan perusteet -kurssilla opiskelijat oppivat, että kiertotalous on uusi talouden malli, jossa materiaalit kierrätetään ja tuotteille luodaan lisäarvoa palveluiden ja innovaatioiden kautta. Kiertotalous vastaa suurimpiin globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastomuutokseen, luonnonvarojen ehtymiseen ja monimuotoisuuden menetykseen. Kiertotalouden tavoitteiden saavuttaminen vaatii kuitenkin uudenlaista ajattelua ja toimintamalleja, monipuolista asiantuntemusta ja liiketoiminnan uudelleen suuntautumista. Erityisesti tarvitaan erityyppisiä ammattilaisia, jotka pystyvät ratkaisemaan kiertotalouden toteuttamiseen liittyvät vaikeat ongelmat.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
ryhmätyö,
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä vaan arvosana muodostuu tehtävien kautta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa palautuspäivään mennessä. Jos myöhästyt deadlinesta, saat kyseisestä tehtävästä yhden numeron alemman arvosanan kuin olisit saanut muuten.
Kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson toteutuksen päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos haluat kysyä tätä, ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan (Piia Nurmi) ennen kuin kurssi päättyy. Tällöin kurssin kokonaisarvosana laskee yhden arvosanayksikön verran.
Hyvin harvinaisissa tapauksissa voit uusia yksittäisen hylätyn oppimistehtävä. Tässäkin tapauksessa ota yhteys kurssin vastuuopettajaan. Tässäkin tapauksessa kokonaisarvosanasi kurssilta laskee yhden arvosanayksikön.
Hyväksyttyä kurssisuoritusta ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin työtavat pohjaavan Turku AMK:ssa käytössä olevaan innopeda-työtapaan. Mukana on erilaisia työskentelyn tapoja. Opimme tekemällä ja osallistumalla sekä keskustelemalla.
Kurssilla opiskellaan kiertotaloutta. Se on keskeinen tapa saada aikaan kestävän kehityksen mukainen yhteiskunta ja yritystoiminta. Se on siis työkalu muutokseen. Opit siitä lisää tällä kurssilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op, eli vastaa 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 03.09.2024 ja se päättyy 15.12.2024
Lähitapaamisten lisäksi kurssilla on omaehtoisesti suoritettavia osuuksia sekä ryhmätyö.
Kurssin lähitapaamiset:
03.09.2024 13-16 kampuksella Turussa
01.10.2024 9-12 kampuksella Turussa
21.10.2024 9-12 zoomissa
11.11.2024 9-12 zoomissa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kommunikointi mieluiten lähitapaamisissa tai sähköpostitse piia.nurmi@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Perusteet kurssilla on viisi tehtävää:
Tehtävä 1 käsitteistä, dl 29.9. (20% arvosanasta)
Tehtävä 2 ohjauskeinoista, dl 22.10. (hyv/hyl & lyhyt sanallinen palaute)
Tehtävä 3 arvoketjuista, dl 15.12. (hyv/hyl & lyhyt sanallinen palaute)
Tehtävä 4 ryhmätyö, dl 10.11. (60% arvosanasta)
Tehtävä 5: vertaisarviointi ryhmätyöstä, dl 17.11. (20% arvosanasta)
Tehtävien kohdalla ITS-alustalla on tarkemmat tehtäväkohtaiset arviointikriteerit.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa huonosti kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää huonosti millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja ei juuri osaa kehittää niitä
Opiskelija ei ymmärrä tarvetta laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija ei juuri tunne ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija ei juuri tunne tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa hyvin kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää hyvin millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä.
Opiskelija ymmärtää tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija tuntee hyvin ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti kiertotalouden keskeiset periaatteet ja toiminnat sekä sen hyödyt ympäristö-, sosiaalis-taloudellisista näkökulmista
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti millaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa ja osaa kehittää niitä.
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti tarpeen laajemman yhteiskunnallisen muutoksen syntymiselle
Opiskelija tuntee erinomaisesti ohjauskeinoja, joilla kiertotaloutta edistetään.
Opiskelija erinomaisesti tuntee tapoja, joilla kiertotalouden arvoketjuja rakennetaan.