Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Hille Halonen
Tuuli Lahti
Tuuli Lahti: tuuli.lahti@turkuamk.fi &
Hille Halonen: hille.halonen@turkuamk.fi
Etäopetus
Oppimateriaalit löytyvät opintojakson oppimisympäristöstä.
Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0-5 seuraavia arviointikriteerejä noudattaen:
1. Tietopohja
2. Työn rakenne, sisältö ja jäsentely
3. Näkökulmien perustelu ja synteesien tekemisen taito
4. Työn tekemiseksi annettujen ohjeiden noudattaminen
Opintojakson muut tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Englanti
01.01.2023 - 30.05.2023
01.12.2021 - 01.02.2023
0 - 30
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Paikasta riippumaton
1 op
5 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilö- ja ryhmätehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Osallistuminen lähipäivien työskentelyyn 1op
Ryhmätyö 2op
Yksilötehtävät 1op
Perehtyminen oppimateriaaleihin ja työskentely oppimisympärisössä 1op
Sosiaali- ja terveyspolitiikka
Terveyden edistämistyön johtaminen
Terveyden edistämisen ajankohtaiset ja kansainväliset ulottuvuudet
Lähipäivien opetus järjestetään etäyhteyksin. Etäyhteyslinkki löytyy kurssin oppimisympäristöstä. Kevään opetuspäivät keväällä 2023 ovat:
25.01 kello 12:30-15:30
26.01 kello 08:30-15:00
01.03 kello 08:30-11:30
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista.
Anu Vaihekoski
Tiina Murto
Camilla Granholm
Tiina Murto
Anu Vaihekoski
Etäopetus
Itslearningissa ovat linkit kirjallisuuteen, www-sivuille ja opetusvideoihin.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely. 4 oppimistehtävää, joista kaksi yksilötehtävää ja kaksi ryhmätehtävää.
Ryhmätehtävät tehdään monialaisissa, ennalta jaetuissa ryhmissä (4-5 hlö / ryhmä).
Kehittämistoiminnan johtaminen (yksilötyö): T1 - K5 (arviointikriteerit Itslearningissa)
Muut tehtävät: hyväksytty / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista sovitussa aikataulussa.
Suomi
21.09.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 21.09.2022
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja eikä sovellu perustutkintoon.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
5 op
H-5
Ei ole.
Tenttiä ei ole.
Verkko-toteutus: tarkemmat tiedot tehtävistä löydät Itslearningista.
Opintojakson aloitusinfo 21.9.2022.
Oppimistehtävät Itslearningissa ohjaavat pedagogisia ratkaisuja osatehtävittäin.
Oppimistehtävät:
1. Kehittämisprojektin prosessi (yksilötehtävä)
2. Kehittämisen menetelmät (ryhmätehtävä): posteri valitusta menetelmästä ja vertaispalaute muiden ryhmien postereista
3. Kehittämistoiminnan johtaminen: essee (yksilötehtävä)
4. Arviointi- ja juurruttamismenetelmät: essee (ryhmätehtävä)
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö:
- Osalliistavan työelämän kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
- Osallistavia työelämän kehittämismenetelmiä
- Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten juurruttaminen / implementointi
Tiina Murto
Maarit Janhunen
Tiina Murto
Maarit Janhunen
Etäopetus
Itslearningissa ovat linkit kirjallisuuteen, www-sivuille ja opetusvideoihin.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Ryhmätehtävät tehdään monialaisissa, ennalta jaetuissa ryhmissä (4-5 hlö / ryhmä).
Kehittämistoiminnan johtaminen sekä Arviointi- ja juurruttamismenetelmät: T1 - K5 (arviointikriteerit Itslearningissa)
Kehittämisen menetelmät posteri: hyväksytty / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista sovitussa aikataulussa.
Suomi
23.01.2023 - 28.05.2023
30.11.2022 - 30.01.2023
20 - 150
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja eikä sovellu perustutkintoon.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
5 op
H-5
Ei ole.
Tenttiä ei ole.
Verkko-toteutus: tarkemmat tiedot tehtävistä löydät Itslearningista.
Oppimistehtävät Itslearningissa ohjaavat pedagogisia ratkaisuja osatehtävittäin.
Oppimistehtävät:
1. Orientoiva itsenäinen tehtävä (ei arviointia)
2.. Kehittämisen menetelmät (ryhmätehtävä): posteri valitusta menetelmästä ja vertaispalaute muiden ryhmien postereista
3. Kehittämistoiminnan johtaminen: essee (ryhmätehtävä)
4. Arviointi- ja juurruttamismenetelmät: essee (ryhmätehtävä)
Opintojakson ajoitus: 6.2.-28.5.2023.
Opintojakso aukeaa Itslearningissa vkolla 5 ja siellä ilmoitetaan tarkempi aikataulu.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö:
- Osalliistavan työelämän kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
- Osallistavia työelämän kehittämismenetelmiä
- Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten juurruttaminen / implementointi
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Katja Heikkinen
Sanna-Maria Nurmi
Ritva Laaaksonen-Heikkilä,
Hille Halonen,
Sanna-Maria Nurmi
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5
Suomi
15.08.2022 - 31.07.2023
25.04.2022 - 02.05.2023
20 - 30
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
10 op
9 op
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö:
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri opinnäytetyöstä (suomi)
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Sanna-Maria Nurmi
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5
Suomi
03.01.2023 - 31.05.2024
01.12.2022 - 31.12.2023
20 - 30
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
10 op
9 op
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö:
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri opinnäytetyöstä (suomi)
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Henri Aho
Sanna-Maria Nurmi
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Sanna-Maria Nurmi
Henri Aho
Etäopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Itsenäinen työskentely, seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys,
Suomi
29.08.2022 - 31.07.2024
01.08.2022 - 31.12.2022
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen projektisuunnitelman lisäksi hyväksyttyä projekti-ideaa sekä siihen liittyvää hyväksyttyä tietoperustaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
10 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Opponointi
4) Vertaisarviointi
Kehittämisprojektin suunnitelman laadintaa edeltää hyväksytty, kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus sekä hyväksytty kirjallisuuskatsaus aihealueesta, yhteensä 223 t. Seminaariesitykset ja vertaisarvioinnit yhteensä 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
- toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
- kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
- nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
- määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
- kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
- kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
- laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
- arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisällöt:
- Ideaseminaari
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
- Tietoperusta
- Kehittämisprojektin suunnitelma, tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä
- Suunnitelmaseminaari
- Opponointi
- Vertaispalaute
- Opinnäytetyösopimus
Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Hille Halonen
Kirsi Mononen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Lähi/etäopetus
Pienryhmä/yksilöohjaus
Kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2024
01.12.2021 - 31.03.2023
20 - 35
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen projektisuunnitelman lisäksi hyväksyttyä projekti-ideaa sekä siihen liittyvää hyväksyttyä kirjallisuuskatsausta.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
10 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaisarviointi
Kehittämisprojektin suunnitelman laadintaa edeltää hyväksytty, kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus sekä hyväksytty kirjallisuuskatsaus aihealueesta, yhteensä 223 t. Seminaariesitykset ja vertaisarvioinnit yhteensä 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t.
- Ideaseminaari
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
- Kirjallisuuskatsaus
- Kehittämisprojektin suunnitelma, tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä
- Suunnitelmaseminaari
- Opinnäytetyösopimus
- Vertaispalaute
Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Sanna-Maria Nurmi
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Sanna-Maria Nurmi
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen.
Suomi
22.08.2022 - 31.05.2024
01.08.2022 - 28.07.2023
20 - 30
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
5 op
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Väliraportointi työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Työn mitoitus:
- Väliraportointi (esitys) toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Muut opintojakson tunnit käytetään kehittämisprojektin käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö:
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Hyväksytty:
Opiskelija on toteuttanut väliraportoinnin osoittaen, että kykenee kuvaamaan kehittämisprojektinsa siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Sanna-Maria Nurmi
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen.
Suomi
02.01.2023 - 31.07.2024
02.01.2023 - 30.07.2023
20 - 30
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
5 op
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Väliraportointi työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Kirjallinen väliraportti tuutoropettajalle.
Työn mitoitus:
- Väliraportointi (esitys) toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Kirjallinen väliraportti tarkoittaa valmiiden, jo aikaisemmin tehtyjen dokumenttien yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi, ja siihen liittyen arviointia kehittämisprojektin etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään kehittämisprojektin käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Opiskelija ei ole tehnyt molempia tehtäviä tai ei ole kyennyt kuvaamaan ymmärrettävästi kehittämisprojektinsa siihenastista kokonaisuutta tai ei ole arvioinut sitä mitenkään.
Hyväksytty:
Opiskelija on tehnyt molemmat tehtävät osoittaen, että kykenee kuvaamaan kehittämisprojektinsa siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.
Hille Halonen
Camilla Granholm
Lähiopetus
Paritehtävä HYV / Täydennettävä / HYL
Yksilötehtävä numeerinen arvio:1-5
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.06.2022 - 31.08.2022
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max.5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
H-5
Opintojaksoon ei liity tenttiä
Paritehtävä:
Tutustukaa pareittain yhteen kolmannen sektorin toimijaan, jonka toimintakenttänä ja/tai perustehtävänä on terveyden ja/tai hyvinvoinnin edistämisen.
Kun olette valinneet tutustuttavan kolmannen sektorin toimijan, laittakaa sen nimi ja nettilinkki Itslearning keskustelualueelle viimeistään 17.10.22 opettaja käy hyväksymässä valinnan (ts. arvioi ko. kolmannen sektorin toimijan soveltuvuuden tehtävään).
Käyttäkää apuna nettisivuja, tiedotteita mainoksia sekä käykää tutustumassa toimijaan tai haastatelkaa. Selvitä kolmannen sektorin toimijan perustehtävä ja tarjottavat palvelut. Pohtikaa/arvioikaa miten terveyden edistäminen on yrityksessä ymmärretty.
Laatikaa ko. kolmannen sektorin toimijasta ja selvitystyöstänne diaesitys ja palauttakaa esitysdiat Itselearning palautuslaatikkoon 10.11.22 mennessä.
Esitys arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävä:
Visioi tutkimus- ja muun näyttöön perustuvan kirjallisuuden perusteella suomalaisten terveys ja terveyshaasteet vuonna 2050. Voit kohdentaa työsi tietyn väestöryhmän terveyteen. Laadi tästä kirjallinen työ (max 8-10 sisältösivua), johon sisältyy johdanto, itse otsikoidut sisältösivut sekä pohdinta ja lähdeluettelo .Yksilötyön palautus 21.11.22.
Opintojakson työmäärä 5op (=135t)
Lähiopetus
Paritehtävä
Yksilötehtävä
Itsenäinen työskentely
HUOM ITS alusta päivittyy täydentyy Syyskuun 2022 aikana
Terveisin Hille ja Camilla
· Huomioi Tämä päivittyy vielä.
terveyden edistämisen asiantuntijuus · terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, SOTE-uudistus)
· sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen · terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
· kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
· innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet
Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa
Toteutus:
Orientaatio aiheeseen ja opintojakson esittely tehtävineen.
opetus; Terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja ongelmanratkaisu. Kansainvälinen näkökulma terveyden edistämiseen.
opetus; Kolmas sektori ja toimintaympäristöt.
Yksilötehtävän seminaari, jossa esitellään tulevaisuustehtävien keskeiset seikat.
Tulevaisuustehtävän (numeerisesti arvioitava yksilötyö) viimeistely ja palautus mennessä.
Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti tehtyinä ja palautettuina, jotta saat arvosanan rekisteriin.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Hille Halonen
Maarit Janhunen
Lähiopetus
Paritehtävä HYV / Täydennettävä / HYL
Yksilötehtävä numeerinen arvio:1-5
Suomi
01.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 01.02.2023
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max.5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opintojaksoon liittyy yksilö ja paritehtävä.
Paritehtävä:
Tutustukaa pareittain yhteen kolmannen sektorin toimijaan, jonka toimintakenttänä ja/tai perustehtävänä on terveyden ja/tai hyvinvoinnin edistämisen.
Kun olette valinneet tutustuttavan kolmannen sektorin toimijan, laittakaa sen nimi ja nettilinkki Itslearning keskustelualueelle viimeistään 20.1.23 opettaja käy hyväksymässä valinnan (ts. arvioi ko. kolmannen sektorin toimijan soveltuvuuden tehtävään).
Käyttäkää apuna nettisivuja, tiedotteita mainoksia sekä käykää tutustumassa toimijaan tai haastatelkaa. Selvitä kolmannen sektorin toimijan perustehtävä ja tarjottavat palvelut. Pohtikaa/arvioikaa miten terveyden edistäminen on yrityksessä ymmärretty.
Laatikaa ko. kolmannen sektorin toimijasta ja selvitystyöstänne diaesitys ja palauttakaa esitysdiat Itselearning palautuslaatikkoon 14.2.23 mennessä.
Esitys arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävä:
Visioi tutkimus- ja muun näyttöön perustuvan kirjallisuuden perusteella suomalaisten terveys ja terveyshaasteet vuonna 2050. Voit kohdentaa työsi tietyn väestöryhmän terveyteen. Laadi tästä kirjallinen työ (max 10 sisältösivua), johon sisältyy johdanto, itse otsikoidut sisältösivut sekä pohdinta ja lähdeluettelo .Yksilötyön palautus 28.2.23
Opintojakson työmäärä 5op (=135t)
Paritehtävä
Yksilötehtävä
Itsenäinen työskentely
HUOM ITS alusta päivittyy täydentyy Tammikuun 2023 aikana
Terveisin Hille ja Maarit
Sisältö
-terveyden edistämisen asiantuntijuus ·
- terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, Hyvinvointialue SOTE
- sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen ·
- terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen,
modernit oppimisympäristöt,
- innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
- kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
- innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
-Sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet
- Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa
Toteutus:
Kurssi alkaa 18.1.2023 klo 12.30-15.30 Zoom linkki itsissä
Orientaatio aiheeseen
-Terveyden edistämisen asiantuntijuus
- Terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja ongelmanratkaisu.
-Kansainvälinen näkökulma terveyden edistämiseen.
19.1.2023 klo 8.30-11.30 Zoom Päivän sisältö tulee Itsiin .
15.2 2023 klo 8.30-15.30 Zoom Seminaaripäivä Diasarja/ Kolmannen sektorin esitykset
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Maarit Janhunen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Maarit Janhunen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Kirjatentti:
Teos: ANNA-MAIJA PIETILÄ & ANJA TERKAMO-MOISIO (TOIM.)
NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN JA SEN EDISTÄMISEEN, 2019
Linkki teokseen sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetuksessa käytettävä muu materiaali nähtävillä sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetus toteutuu lähi- ja verkkoopetuksena eri oppimismenetelmin.
Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
Pari/Ryhmätehtävä: 1-5
Verkkokeskustelu: hyväksytty / hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit
sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit
Suomi
01.01.2023 - 01.06.2023
01.01.2023 - 06.02.2023
30 - 40
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
2 op
3 op
H-5
Kirjatentti ajankohta päivitetään tänne.
Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. kaksi (2) kertaa) sovitaan ryhmän kanssa
Oppimistehtävät:
Verkkokeskustelu ajalla
Kirjatentti
Ryhmätehtävä, jossa yksilöllinen pohdintaosuus ja näiden palautus
Ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.
Opintojakson työmäärä: 135 tuntia
Kirjatentti 2 tuntia
Pari/ryhmätehtävä 20 tuntia
Verkkokeskustelu 5 tuntia
Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
Lähiopetus 8 tuntia
5op = 135tuntia
Terveyden edistämisen tietoperusta -opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana. Hän tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat.
·Opiskelija tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset sekä osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan. Lisäksi hän osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen.
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, keskusteluun ja seminaareihin.
Opetus toteutuu seuraavasti:
10.1.2023 klo 12.00 - 14.00 Orientaatio ja tehtäväksiannot
26.1.2023 klo 08.30 - 11.30 Opetus, Kyselytunti
8.2.2023 klo 10.00 - 15.30 Opetus + Kirjatentti nettitenttinä (13.2.23)
8.3.2023 klo 08.30 - 11.30 Kirjallisen tehtävän esittelyt ja yhteenvedot
lisäksi tapaamisia verkossa, joista sovitaan erikseen opintojakson alussa.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
Ulkoasu epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat suurimmaksi osaksi.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne hajanainen tai puutteellinen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote työstä puuttuu.
Muotoseikat
Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti ohjeistuksen mukaisesti.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Minna Salakari
Ritva Laaksonen-Heikkilä ja Minna Salakari
Etäopetus
Kirjatentti:
Teos: ANNA-MAIJA PIETILÄ & ANJA TERKAMO-MOISIO (TOIM.)
NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN JA SEN EDISTÄMISEEN, 2019
Linkki teokseen sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetuksessa käytettävä muu materiaali nähtävillä sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetus toteutuu verkossa eri oppimismenetelmin.
Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
Pari/Ryhmätehtävä: 1-5
Verkkokeskustelu: hyväksytty / hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit
sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
14.06.2022 - 30.09.2022
15 - 30
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
1 op
5 op
H-5
Kirjatentti ajankohta päivitetään tänne.
Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. kaksi (2) kertaa) sovitaan ryhmän kanssa
Oppimistehtävät:
Verkkokeskustelu ajalla
Kirjatentti
Ryhmätehtävä, jossa yksilöllinen pohdintaosuus ja näiden palautus
Ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.
Opintojakson työmäärä: 135 tuntia
Kirjatentti 2 tuntia
Pari/ryhmätehtävä 20 tuntia
Verkkokeskustelu 5 tuntia
Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
Lähiopetus 8 tuntia
5op = 135tuntia
Terveyden edistämisen tietoperusta -opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana. Hän tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat.
·Opiskelija tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset sekä osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan. Lisäksi hän osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen.
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, keskusteluun ja seminaareihin.
Opetus toteutuu seuraavasti:
30.8.2022 klo 11.00-12.30 Orientaatio ja tehtäväksiannot
27.9.2022, klo 12.30-15.30 Opetus, Kyselytunti
28.9.2022 klo 8.30-14.00 Kirjatentti ja opetus
17.11..2022 klo 8.30-14.00, Kirjallisen tehtävän esittelyt ja yhteenvedot
lisäksi tapaamisia verkossa, joista sovitaan erikseen opintojakson alussa.
Minna Salakari
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
8 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
2 op
1 op
H-5
Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä, pienryhmäkeskusteluja sekä asiantuntijajohtoista opetusta.
Opintojakso toteutuu lähiopetuksessa Kupittaan kampuksella.
25.08.2022 10.00 - 11.30 ICT_C2046 (40 henkilöä)
14.09.2022 14.15 - 15.45 ICT_C2046 (40 henkilöä)
15.09.2022 08.15 - 14.00 EDU_3029 (40 henkilöä)
14.12.2022 08.15 - 14.00 EDU_3029 (40 henkilöä)
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Minna Pohjola
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä
Suomeksi
Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Kirjallinen työ T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen
Suomi
01.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 01.02.2023
20 - 30
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
4 op
H-5
Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 17 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 78 h
Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Etäopetuskerta
15.3.2023 klo 12.30-15.30
16.3.2023 klo 10.00-15.30
10.5.2023 klo 8.30-14.00
Tehtäväpalautukset
Orientoiva tehtävä - testi
Yksilö/paritehtävä 1 palautuspäivä
Kirjallinen yksilötehtävä
Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Etäopetus
- TtL asiantuntijavideot,
-
Luennot, keskustelut, videot ja tehtävät
Arviointi kohdistuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.
Tehtävät tulee olla kaikki suoritettuina, jotta saa opintojakson suoritusmerkinnän:
Läsnäolo etäopetuksessa (arviointi HKS-HYL)
Pienryhmätehtävät (arviointi HKS-HYL)
Yksilöllinen tehtävä (arviointi 1-5) - opintojakson loppuarvosana muodostuu näiden kokonaisuudesta.
Yksilöllinen kirjallinen työ arvioidaan asteikolla 0-5 seuraavia arviointikriteerejä noudattaen:
1. Työn teoreettinen viitekehys ja lähdekirjallisuuden käyttö
2. Työn rakenne, sisältö ja jäsentely
3. Näkökulmien perustelu ja aktiivinen osallistuminen työstä käytävään keskusteluun
4. Työn tekemiseksi annettujen ohjeiden noudattaminen
Opintojakson muut tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.06.2022 - 31.08.2022
15 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
1 op
5 op
H-5
Asiantuntijaluentoja teemoittain, pienryhmätyöskentelyä, yksilöllisiä tehtäviä
Opintojaksolla on kolme arvioitavaa tehtävää :
Tehtävä 1 Työterveyshuollon laatuverkostoon tutustuminen ja sen analyyttinen arviointi pienryhmässä
Tehtävä 2 Englanninkieliseen artikkeliin perehtyminen ja sen kriittivinen analyysi asiantuntijan näkökulmasta
Tehtävä 3 Yksilöllinen kirjallinen tehtävä; aiheena: Terveys, työkyky ja johtaminen työterveyshuollon ja työyhteisön yhteistyönä.
Opiskelijan työn mitoitus:
Luennot ja keskustelut sekä niihin valmistautuminen 20t
Materiaaliin perehtyminen 10t
Tehtävien teko 35t
Itsenäinen työskentely 70t
yhteensä 135t = 5op
Ajoitus:
24.8. klo 12.30-15.30 (4t) video ja tehtävä pienryhmissä Työterveyshuollon toteutus ja laatu
Opintokokonaisuuden esittely ja tehtävät
19.9. klo 8.30-15.30 (8t) (lyhyet teema-alustukset)
- kuntakokeilu Salon kaupunki (klo 14.30-15.00),
asiakassuhteen merkitys (Yksityinen sektori ) ja
Työterveys ja HVA ?),
20.9. klo 12.30-15.30 (4t) (maahanmuuttajat 30min)
24.10 klo 10.15-11.45 (2t)
Sisältötietoja päivitetään vielä syyskuussa.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Minna Salakari
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua, yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä asiantuntijajohtoista opetusta.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
8 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
2 op
1 op
H-5
Opintojaksoo toteutuu pääasiassa lähiopetuksessa Kupittaan kampuksella.
25.08.2022 12.30 - 15.45 ICT_C2046 (40 henkilöä)
14.09.2022 08.15 - 14.00 ICT_C2046 (40 henkilöä)
11.10.2022 14.15 - 15.45 Ulkopuolinen tila : Etäopetus
Anu Vaihekoski
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Minna Salakari
Anu Vaihekoski
Lähiopetus
Täydentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti lähi- ja verkko-opetuksen menetelmin.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu kirjallisten tehtävien arvioista.
Suomi
01.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 31.03.2023
20 - 30
Avoimen AMK:n opiskelijamäärä 5.
Soveltuu YAMK-tason opiskelijoille, ei sovellu AMK-opiskelijoille.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
H-5
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti lähi- ja verkko-opetuksen menetelmin. Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille lähiopetustunneille.
Täydentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.
Sisällöstä:
· terveysmedia ja terveyden lukutaito
· sosiaalinen media terveyden edistämisessä
· kulttuurihyvinvointi osana terveyden edistämistä
· digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
· innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä
Kontaktitunnit etänä:
19.1.2023 klo 12.30-15.30 (4t)
16.2.2023 klo 8.30-15.30 (8t)
15.3.2023 klo 8.30-11.30 (4t)
yht. 16 tuntia
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Marion Karppi
Krista Salo-Tuominen
Camilla Granholm
Anne Rouhelo
Niina Katajapuu
Eeva Timonen-Kallio
Anssi Lähde
Sanna-Maria Nurmi
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Johanna Berg
Minna Salakari
Jan Holmberg
Marjo Harju
Opettajatuutorit
YERISOS22 Eeva Timonen-Kallio, Anssi Lähde
YKLAOS22 Sanna-Maria Nurmi
YKLAMS22 Sanna-Maria Nurmi, Johanna Berg
YKLABS22 Krista Salo-Tuominen
YKUNLIS22 Niina Katajapuu, Marjo Harju
YTEKES22V Anssi Lähde, Anne Rouhelo
YTEDS22V Sanna-Maria Nurmi, Ritva Laaksonen-Heikkilä
YTERTES22 Minna Salakari, Hille Halonen
Etäopetus
Itslearningin kurssialustalla.
Videoidut, etäyhteyksin tai lähitapaamisissa toteutetut luentoalustukset vierailijoilta tai Turun AMK:n asiantuntijoilta, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä, lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Tuutoropettaja kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Suomi
29.08.2022 - 11.12.2022
23.05.2022 - 18.09.2022
10 - 170
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
1 op
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Ryhmätyöskentelyä:
• Aloituspäivä 29.8.2022: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalla (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
• Hackathon 28.11.2022 (sekä hackathonin ennakkotapaaminen 16.11.2022): työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Reflektiivinen raportti: Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää (29.8.2022, 16.11.2022 ja 28.11.2022).
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 35-37)
• Yhteinen aloituspäivä 29.8.: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 18.9.)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 38-41)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 16.10.)
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (viikot 42-45)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalle (viimeistään 13.11)
• Tutoropettaja vastaa lukupiiriryhmien organisoinnista sekä mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta tai opiskelijoiden ohjeistamisesta soveltuvan lukupiirikirjallisuuden etsimiseen.
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 46-49)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä 28.11. ja ennakkotapaaminen 16.11.: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 4.12.).
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 11.12.)
Hille Halonen
Anu Vaihekoski
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Kari Salonen
Maarit Janhunen
Anne Rouhelo
Camilla Granholm
Sanna-Maria Nurmi
YGEROK23V Kari Salonen
YTEKEK23 Sanna-Maria Nurmi
YTEEDK23 Ritva Laaksonen-Heikkilä ja Hille Halonen
Lähiopetus
Itslearningin kurssialustalla.
Toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä, lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja mahdolliset luentoalustukset.
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettajatuutori kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Suomi
01.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 15.01.2023
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Ryhmätyöskentelyä:
• Aloituspäivä 9.1.2023: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalla (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
• Hackathon 24.4.2023 (sekä hackathonin ennakkotapaaminen 12.4.2023): työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Reflektiivinen raportti: Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää (9.1., 12.4. ja 24.4.).
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään opettajatuutorin johdolla.
Opintojakso alkaa maanantaina 9.1.2022 klo 12:30 - 15:30 opintojakson esittelyllä ja megatrendityöskentelyllä Zoom-tapaamisessa. Zoom-tapaamisen linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/63854050706
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 2-4)
• Yhteinen aloituspäivä 9.1.2023: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 29.1.)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 5-8)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 26.2.)
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (viikot 9-13)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalle (viimeistään 2.4.)
• Tutoropettaja vastaa lukupiiriryhmien organisoinnista sekä mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta tai opiskelijoiden ohjeistamisesta soveltuvan lukupiirikirjallisuuden etsimiseen.
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 14-17)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä 24.4.2023 ja ennakkotapaaminen 12.4.2023: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 30.4.).
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 7.5.)
Anu Vaihekoski
Camilla Granholm
Sanna-Maria Nurmi
Sanna-Maria Nurmi (sanna-maria.nurmi@turkuamk.fi)
Anu Vaihekoski (anu.vaihekoski@turkuamk.fi)
Etäopetus
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävä ryhmätyönä
Tentti
Oppimistehtävä: H-K5 (arviointikriteerit itslearningissa)
Tentti: H- K5 (pisterajat Itslearningissa)
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän ja tentin arvosanasta.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
13.06.2022 - 30.09.2022
10 - 170
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
5 op
H-5
Tentti on mahdollista tehdä kolme kertaa 1.10 -11.12.2022 välisenä aikana oppimisympäristössä.
Itsenäinen opiskelu, tenttiin valmistautuminen ja perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen: 75h
Ryhmätehtävä: 60h
Yhteensä: 135h
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· selittää tutkimuksen tieteenfilosofisia lähtökohtia
· kuvata tutkimusprosessin
· kuvata keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· lukea ja tulkita määrällistä ja laadullista tutkimusta
· syventää osaamistaan tutkimusaineiston analyysissä
· syventää osaamistaan tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa
· arvioida tietoa kriittisesti
· hallitsee tutkimuksen eettisiä periaatteita
Opintojakson sisältö:
· Tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat
· Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi
· Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· Tutkimusaineiston analysointi
· Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
· Tiedon kriittinen arviointi
Opintojakson aloitusinfo 21.9. 2022 klo 14.00-16.00.
Anu Vaihekoski
Sanna-Maria Nurmi
Opettajat:
Sanna-Maria Nurmi (sanna-maria.nurmi@turkuamk.fi)
Maarit Janhunen (maarit.janhunen@turkuamk.fi)
Etäopetus
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävä ryhmätyönä
Tentti
Oppimistehtävä: H-K5 (arviointikriteerit itslearningissa)
Tentti: H- K5 (pisterajat Itslearningissa)
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän ja tentin arvosanasta.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
19.12.2022 - 24.01.2023
5 - 150
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
5 op
H-5
Tentti on mahdollista tehdä kolme kertaa erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Itsenäinen opiskelu, tenttiin valmistautuminen ja perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen: 75h
Ryhmätehtävä: 60h
Yhteensä: 135h
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opintojakso alkaa 16.1.2023. Tarkemmat ohjeet opintojakson toteuttamiseen liittyen löytyvät Itslearningista.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· selittää tutkimuksen tieteenfilosofisia lähtökohtia
· kuvata tutkimusprosessin
· kuvata keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· lukea ja tulkita määrällistä ja laadullista tutkimusta
· syventää osaamistaan tutkimusaineiston analyysissä
· syventää osaamistaan tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa
· arvioida tietoa kriittisesti
· hallitsee tutkimuksen eettisiä periaatteita
Opintojakson sisältö:
· Tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat
· Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi
· Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· Tutkimusaineiston analysointi
· Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
· Tiedon kriittinen arviointi
Hille Halonen
Tuuli Lahti
Yliopettaja Tuuli Lahti
Lehtori Hille Halonen
Etäopetus
Materiaali löytyy kurssin oppimisympäristöstä.
Yksilötehtävä
Lähiopetus
Ryhmätyö
Yksilötyö ja ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0-5 seuraavia arviointikriteerejä noudattaen:
1. Työn teoreettinen viitekehys ja lähteiden käyttö
2. Työn rakenne, sisältö ja jäsentely
3. Näkökulmien perustelu ja synteesien tekemisen taito
4. Työn tekemiseksi annettujen ohjeiden noudattaminen
Suomi
01.01.2023 - 30.05.2023
01.12.2022 - 09.01.2023
0 - 30
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan, jotka ovat suorittaneet Health Promotion Management - opintojakson. Health Promotion Management opintojakso tulee olla ensin suoritettuna.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
2 op
5 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Tehtävät 3 op
Kontaktiopetus 2 op
Opetuspäivät:
1.3 klo 12.30-15.00
22.3 klo 10-15.30
19.4 klo 10-15.00
Opetus järjestetään etäyhteyksin Zoomin välityksellä ja Its Learning-oppimisympäristössä. Zoom linkit löytyvät Its kurssikortilta.
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista.
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Hille Halonen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Etäopetus
Luennot, keskustelut, videot ja tehtävät
Arviointi kohdistuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.
Tehtävät tulee olla kaikki suoritettuina, jotta saa opintojakson suoritusmerkinnän:
Tehtävä 1 numeerinen arviointi 0-5
Tehtävä 2 numeerinen arviointi 0-5
Lopullinen arvosana näiden keskiarvona.
Opiskelijan työn mitoitus:
Luennot ja keskustelut sekä niihin valmistautuminen 20t
Materiaaliin perehtyminen 10t
Tehtävien teko 25t
Itsenäinen työskentely 80t
yhteensä 135t = 5op
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 25.10.2022
15 - 30
Opintojakso: Terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen työpaikan ja työterveyshuollon yhteistyönä tulee suorittaa samalla lukukaudella ensin.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
1 op
5 op
H-5
Asiantuntijaluentoja teemoittain, pienryhmätyöskentelyä, yksilöllisiä tehtäviä
Tehtävä 1; Ennakkoarvioinnista sovellus
Tehtävä 2; CASE-esimerkki - hankalasta asiakastilanteesta, johon esihenkilön tulee ottaa kantaa tuen, ohjauksen ja koulutuksen näkökulmasta. Voit valita johtamisen mallin tehtäväsi taustaksi. Tarkoituksena esihenkilön toiminnan tarkastelu ja perustelu kirjallisuuteen perustuen.
Opiskelijan työn mitoitus:
Luennot ja keskustelut sekä niihin valmistautuminen 20t
Materiaaliin perehtyminen 10t
Tehtävien teko 25t
Itsenäinen työskentely 80t
yhteensä 135t = 5op
24.10.2022 4t (lyhyt teema-alustus) klo 12.30-15.30
Opintojakson info ja kokonaisuuden esittely, tehtävät
Yhteistyö eri näkökulmista; työntekijän, työpaikan, ja työterveyshuollon
29.11.2022 8t (lyhyitä teema-alustuksia) klo 8.30-15.30
Aiheina mm.
Yhteistyö työterveyshuollon ja johtamisen näkökulmasta; Marjo Sinokki, hankejohtaja, Länsirannikon Työterveys Oy, Turku
Yhteistyön edellytykset ja yhteistoiminta lähihenkilön näkökulmasta; Sanna Ylikorpi, palvelupäällikkö , terveydenhoitaja YAMK, Länsirannikon Työterveys Oy, Turku
Tiedolla johtaminen työterveyshuollossa (HIlle Halonen)
Ennakkoarviointi Työterveyshuollon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon päätöksenteon perustaksi (Ritva Laaksonen-Heikkilä)
15.12.2022 4t klo 8.15- 12.00
Tehtävän 2 esimerkkien käsittelyä
Itsensä kehittäminen, sparraus (testit)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.