Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Tuuli Lahti
Tuuli Lahti, tuuli.lahti@turkuamk.fi
24.1.2024 klo. 12:30-15:45
28.2.2024 klo. 09:00-15:45
20.3.2023 klo. 08:30-09:45
Lähiopetus
Kurssin oppimismateriaalit löytyvät kootusti kurssin oppimisympäristöstä.
Yksilötehtävät (kontaktiopetukseen orientoivat tehtävät ja moduulien lopputestit)
Ryhmätyöskentely (kontaktitapaamisten aikana)
Parityöskentely (policy briefin laatiminen)
Kurssin parityö ja moduulien lopputestit arvioidaan asteikolla 0-5 (kuten kuvattu oppimisympäristössä).
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
02.12.2023 - 31.12.2023
0 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. YAMK maks. 3 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
1 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, pienryhmä- ja parityöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua.
Kurssin tehtävät ja työskentelty verkko-oppimisympäristössä 4 op
Kontaktiopetus 1 op
Kontaktitapaamiset
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä tai osallistunut kontaktiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia tai eivät vastaa tehtävänantoihin.
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut kontaktiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut kontaktiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista.
Hille Halonen
Tuuli Lahti
tuuli.lahti@turkuamk.fi
Etäopetus
Kurssin oppimismateriaalit löytyvät kootusti kurssin oppimisympäristöstä.
Yksilötehtävät (kontaktiopetukseen orientoivat tehtävät ja moduulien lopputestit)
Ryhmätyöskentely (breakout-huoneissa kontaktitapaamisten aikana)
Parityöskentely (lyhyen policy briefin laatiminen)
Kurssin parityö arvioidaan asteikolla 0-5 (kuten kuvattu oppimisympäristössä), muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.
Englanti
14.08.2023 - 31.12.2023
24.04.2023 - 25.08.2023
10 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. YAMK maks. 3 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
1 op
5 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Kurssin tehtävät ja työskentelty verkko-oppimisympäristössä 3 op
Kontaktiopetus 2 op
Kontaktitapaamiset järjestetään etäyhteyksin. Etäyhteyslinkki on ilmoitettu kurssin verkko-oppimisympäristössä.
25.08.2023 12.30 - 15.30
11.10.2023 08.30 - 14.00
12.10.2023 08.30 - 11.30
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä tai osallistunut kontaktiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia tai eivät vastaa tehtävänantoihin.
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut kontaktiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut kontaktiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista.
Tiina Murto
Maarit Janhunen
Maarit Janhunen
Tiina Murto
Etäopetus
Itslearningissa ovat linkit kirjallisuuteen, www-sivuille ja opetusvideoihin.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely. 4 oppimistehtävää, joista kolme ryhmätehtävää ja yksi itsenäinen (ei arvioitava) orientaatiotehtävä
Ryhmätehtävät tehdään monialaisissa ryhmissä (5-6 hlö / ryhmä), samat ryhmät kaikissa tehtävissä. Ryhmät valitaan itse Itslearningissa erillisen ohjeen mukaan.
Kehittämistoiminnan johtaminen ja Kehittämistoiminnan arviointi ja juurruttaminen: T1 - K5 (arviointikriteerit Itslearningissa).
Muut tehtävät: hyväksytty / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista Itslearningissa ilmoitetussa aikataulussa.
Suomi
24.01.2024 - 02.06.2024
02.12.2023 - 25.01.2024
15 - 150
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja eikä sovellu perustutkintoon.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
5 op
H-5
Ei ole.
Tenttiä ei ole.
Verkko-toteutus: tarkemmat tiedot tehtävistä löydät Itslearningista.
Opintojakson aloitusinfo verkossa ti 23.1.24 klo: 15-15.45
https://turkuamk.zoom.us/j/66722388736
Kurssi alkaa opintojakson aloitusinfon jälkeen.
Oppimistehtävät Itslearningissa ohjaavat pedagogisia ratkaisuja osatehtävittäin.
Oppimistehtävät:
1. Kehittämisprojektin prosessi (orientaatiotehtävä/yksilö)
2. Kehittämisen menetelmät (ryhmätehtävä): posteri valitusta menetelmästä ja vertaispalaute muiden ryhmien postereista
3. Kehittämistoiminnan johtaminen: essee (ryhmätehtävä)
4. Arviointi- ja juurruttamismenetelmät: essee (ryhmätehtävä)
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö:
- Osalliistavan työelämän kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
- Osallistavia työelämän kehittämismenetelmiä
- Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten juurruttaminen / implementointi
Tiina Murto
Maarit Janhunen
Maarit Janhunen
Tiina Murto
Etäopetus
Itslearningissa ovat linkit kirjallisuuteen, www-sivuille ja opetusvideoihin.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely. 4 oppimistehtävää, joista kolme ryhmätehtävää ja yksi itsenäinen (ei arvioitava) orientaatiotehtävä
Ryhmätehtävät tehdään monialaisissa ryhmissä (5-6 hlö / ryhmä), samat ryhmät kaikissa tehtävissä. Ryhmät valitaan itse Itslearningissa erillisen ohjeen mukaan.
Kehittämistoiminnan johtaminen ja Kehittämistoiminnan arviointi ja juurruttaminen: T1 - K5 (arviointikriteerit Itslearningissa)
Muut tehtävät: hyväksytty / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista sovitussa aikataulussa.
Suomi
13.09.2023 - 15.12.2023
06.04.2023 - 13.09.2023
50 - 150
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja eikä sovellu perustutkintoon.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
2 op
5 op
H-5
Ei ole.
Tenttiä ei ole.
Verkko-toteutus: tarkemmat tiedot tehtävistä löydät Itslearningista.
Opintojakson aloitusinfo verkossa 13.9.2023 klo: 15-15.45.
Kurssi alkaa virallisesti 18.9.2023.
Oppimistehtävät Itslearningissa ohjaavat pedagogisia ratkaisuja osatehtävittäin.
Oppimistehtävät:
1. Kehittämisprojektin prosessi (orientaatiotehtävä/yksilö)
2. Kehittämisen menetelmät (ryhmätehtävä): posteri valitusta menetelmästä ja vertaispalaute muiden ryhmien postereista
3. Kehittämistoiminnan johtaminen: essee (ryhmätehtävä)
4. Arviointi- ja juurruttamismenetelmät: essee (ryhmätehtävä)
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö:
- Osalliistavan työelämän kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
- Osallistavia työelämän kehittämismenetelmiä
- Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten juurruttaminen / implementointi
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Sanna-Maria Nurmi
Lähiopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5
(Katso arviointikriteerit ja arviointilausunto)
Suomi
28.08.2023 - 30.05.2025
25.08.2023 - 31.08.2024
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen ja sen plagiointitarkastus Ouriginalissa
Itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö:
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri opinnäytetyöstä (suomi)
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Kirsi Mononen
Tuuli Lahti
Etäopetus
Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opinnäytetyön yhteisinfot
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähiopetus
Pienryhmä/yksilöohjaus
Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.
Suomi
28.08.2023 - 31.07.2025
28.08.2023 - 31.12.2023
20 - 35
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
3 op
10 op
Hyväksytty/Hylätty
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Ideatyöpajoihin osallistuminen ja idean kuvaus (15t)
Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
Opinnäytetyö tietoiskuihin osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelmaseminaariesitys, opponointi ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
- Opinnäytetyöklinikoille osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
- Opinnäytetyön suunnitelma
- Suunnitelmaseminaari kevätlukukaudella 2024
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Opinnäytetyösopimus
14.9.2023 klo 12.30 - 15.45 Opinnäytetyöprosessin aloitus
16.11.2023 klo 12,30 - 15.45 Ideatyöpaja
Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Hille Halonen
Maarit Janhunen
Maarit Janhunen
Minna Pohjola
Lähiopetus
Itsenäinen - ja parityöskentely.
Paritehtävä: HYV / Täydennettävä / HYL
Yksilötehtävä: HYL, 1-5
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max.5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opintojaksoon liittyy yksilö ja paritehtävä.
Oppimistehtävät:
1. Paritehtävä (kolmannen sektorin toimija)
2. Yksilötehtävä (suomalaisten terveys ja terveyshaasteet vuonna 2050)
Opintojakson työmäärä 5 op (= 135 tuntia)
Opintojakson ajoitus: 7.9.-22.11.2023
Opintojakso aukeaa Itslearningissa viikolla 36 ja siellä ilmoitetaan tarkempi aikataulu.
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveyden edistämisen tulevaisuuden haasteita ja etsiä ratkaisuja niihin
· kehittää terveyden edistämisen rakenteita ja tunnistaa kehittämishaasteet osaksi modernin yhteiskunnan kehitystä
· syventää tietämystään terveyden edistämisen yritystoiminnasta ja tunnistaa yritystoiminnan mahdollisuuksia omalla toimialallaan
· tunnistaa ja kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
· kehittyy terveyden edistämisen kansainvälisenä toimijana
Sisältö:
- terveyden edistämisen asiantuntijuus
- terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, Hyvinvointialue SOTE)
- sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen
- terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
- kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
- innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Maarit Janhunen
Maarit Janhunen
Lähiopetus
Itsenäinen - ja parityöskentely.
Paritehtävä: HYV / Täydennettävä
Yksilötehtävä: HYL, 1-5
Suomi
17.01.2024 - 10.04.2024
02.12.2023 - 17.01.2024
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max.5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opintojaksoon liittyy yksilö- ja paritehtävä.
Oppimistehtävät:
1. Paritehtävä (kolmannen sektorin toimija)
2. Yksilötehtävä (suomalaisten terveys ja terveyshaasteet vuonna 2050)
Opintojakson työmäärä 5 op (= 135 tuntia)
Opintojakson ajoitus: 17.1.-10.4.2024
Opintojakso aukeaa Itslearningissa viikolla 3 ja siellä ilmoitetaan tarkempi aikataulu.
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveyden edistämisen tulevaisuuden haasteita ja etsiä ratkaisuja niihin
· kehittää terveyden edistämisen rakenteita ja tunnistaa kehittämishaasteet osaksi modernin yhteiskunnan kehitystä
· syventää tietämystään terveyden edistämisen yritystoiminnasta ja tunnistaa yritystoiminnan mahdollisuuksia omalla toimialallaan
· tunnistaa ja kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
· kehittyy terveyden edistämisen kansainvälisenä toimijana
Sisältö:
- terveyden edistämisen asiantuntijuus
- terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, Hyvinvointialue SOTE)
- sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen
- terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
- kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
- innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Maarit Janhunen
Maarit Janhunen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Kirjatentti:
Teos: ANNA-MAIJA PIETILÄ & ANJA TERKAMO-MOISIO (TOIM.)
NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN JA SEN EDISTÄMISEEN, 2019
Linkki teokseen sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetuksessa käytettävä muu materiaali nähtävillä sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetus toteutuu verkko-opetuksena eri oppimismenetelmin.
Orientoiva tehtävä: hyväksytty / hylätty
Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
Ryhmätehtävä ja oma pohdintaosuus
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtäväarvioinnista
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna ryhmätehtävän arviointikriteerit
sekä kirjatentin hyväksytty-hylätty -kriteerit
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
02.12.2023 - 31.01.2024
25 - 40
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
1 op
2 op
H-5
Kirjatentti ajankohta 11.10.2023 (klo 17.00-19.00)
Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. kaksi (2) kertaa) sovitaan ryhmän kanssa
Oppimistehtävät:
Verkkokeskustelu ajalla
Kirjatentti
Ryhmätehtävä, jossa yksilöllinen pohdintaosuus ja näiden palautus
Ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.
Opintojakson työmäärä: 135 tuntia
Kirjatentti 2 tuntia
Pari/ryhmätehtävä 20 tuntia
Verkkokeskustelu 5 tuntia
Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
Lähiopetus 8 tuntia
5op = 135tuntia
Terveyden edistämisen tietoperusta -opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana. Hän tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat.
·Opiskelija tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset sekä osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan. Lisäksi hän osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen.
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, keskusteluun ja seminaareihin.
PÄIVITTYY VIELÄ!
Opetus toteutuu seuraavasti:
Orientaatio ja tehtäväksiannot
Opetus, Orientoivan tehtävän läpikäynti
Kirjallisen tehtävän esittelyt ja yhteenvedot
lisäksi tapaamisia verkossa, joista sovitaan erikseen opintojakson alussa.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
Ulkoasu epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat suurimmaksi osaksi.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne hajanainen tai puutteellinen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote työstä puuttuu.
Muotoseikat
Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti ohjeistuksen mukaisesti.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Maarit Janhunen
Maarit Janhunen
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Etäopetus
Kirjatentti:
Teos: ANNA-MAIJA PIETILÄ & ANJA TERKAMO-MOISIO (TOIM.)
NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN JA SEN EDISTÄMISEEN, 2019
Linkki teokseen sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetuksessa käytettävä muu materiaali nähtävillä sähköisessä oppimisympäristössä.
Opetus toteutuu verkko-opetuksena eri oppimismenetelmin.
Orientoiva tehtävä: hyväksytty / hylätty
Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
Ryhmätehtävä ja oma pohdintaosuus
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtäväarvioinnista
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna ryhmätehtävän arviointikriteerit
sekä kirjatentin hyväksytty-hylätty -kriteerit
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
20 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
5 op
H-5
Kirjatentti ajankohta 11.10.2023 (klo 17.00-19.00)
Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. kaksi (2) kertaa) sovitaan ryhmän kanssa
Oppimistehtävät:
Verkkokeskustelu ajalla
Kirjatentti
Ryhmätehtävä, jossa yksilöllinen pohdintaosuus ja näiden palautus
Ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.
Opintojakson työmäärä: 135 tuntia
Kirjatentti 2 tuntia
Pari/ryhmätehtävä 20 tuntia
Verkkokeskustelu 5 tuntia
Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
Lähiopetus 8 tuntia
5op = 135tuntia
Terveyden edistämisen tietoperusta -opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana. Hän tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat.
·Opiskelija tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset sekä osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan. Lisäksi hän osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen.
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, keskusteluun ja seminaareihin.
Opetus toteutuu seuraavasti:
13.9.2023 klo 10.00-11.30 Orientaatio ja tehtäväksiannot
27.9.2023 klo 08.30 - 14.00 Opetus, Orientoivan tehtävän läpikäynti
11.10.2023 klo 17.00 - 19.00 Kirjatentti nettitenttinä
25.10.2023 klo 08.30 - 14.00 Kirjallisen tehtävän esittelyt ja yhteenvedot
lisäksi tapaamisia verkossa, joista sovitaan erikseen opintojakson alussa.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
Ulkoasu epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat suurimmaksi osaksi.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne hajanainen tai puutteellinen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote työstä puuttuu.
Muotoseikat
Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti ohjeistuksen mukaisesti.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Opettaja X
Etäopetus
Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä
Suomeksi
Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Paritehtävä T1 - K5
•Kirjallinen yksilötyö T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen
Numeerinen arvosana muodostuu Paritehtävän ja Kirjallisen yksilötyön keskiarvosta.
Suomi
01.01.2024 - 31.05.2024
02.12.2023 - 31.12.2023
30 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
3 op
5 op
H-5
Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 17 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 78 h
Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Päivitetään vielä tämä kohta:
Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Lähiopetuskerta
klo 8.30-10.00
klo 8.30-15.30
klo 8.30-15.30
Tehtäväpalautukset
Orientoiva tehtävä - testi
Yksilö/paritehtävä
Kirjallinen yksilötehtävä
Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Minna Pohjola
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä
Suomeksi
Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Paritehtävä T1 - K5
•Kirjallinen yksilötyö T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen
Numeerinen arvosana muodostuu Paritehtävän ja Kirjallisen yksilötyön keskiarvosta.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 05.10.2023
25 - 40
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
1 op
2 op
H-5
Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 17 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 78 h
Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Lähiopetuskerta
4.10.2023 klo 8.30-10.00
5.10.2023 klo 8.30-15.30
2.11 .2023 klo 8.30-15.30
Tehtäväpalautukset
Orientoiva tehtävä - testi
Yksilö/paritehtävä
Kirjallinen yksilötehtävä
Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Anu Vaihekoski
Minna Salakari
Lähiopetus
Täydentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti lähi- ja verkko-opetuksen menetelmin.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu kirjallisten tehtävien arvioista.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 23.08.2023
Avoimen AMK:n opiskelijamäärä 5.
Soveltuu YAMK-tason opiskelijoille, ei sovellu AMK-opiskelijoille.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
H-5
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti lähi- ja verkko-opetuksen menetelmin. Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille lähiopetustunneille.
Täydentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.
Sisällöstä:
· terveysmedia ja terveyden lukutaito
· sosiaalinen media terveyden edistämisessä
· kulttuurihyvinvointi osana terveyden edistämistä
· digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
· innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä
Kontaktiopetus:
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Anu Vaihekoski
Minna Salakari
Lähiopetus
Täydentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksen menetelmin.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu kirjallisten tehtävien arvioista.
Suomi
01.01.2024 - 31.05.2024
02.12.2023 - 18.01.2024
10 - 30
Avoimen AMK:n opiskelijamäärä 5.
Soveltuu YAMK-tason opiskelijoille, ei sovellu AMK-opiskelijoille.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Paikasta riippumaton
H-5
Jos opiskelija on suorittanut vastaavan opintojakson aiemmin, hän voi hyväksilukea opintojakson.
Jos opiskelijalla on osaamista terveysteknologiasta, sote-alan digitalisaatiosta ja median mahdollisuuksista terveyden edistämisessä, hän voi hyväksilukea osaamisen näytöllä opintojakson. Opettajat määrittelevät tehtävän/tehtävät, jotka opiskelijan tulee tehdä hyväksilukuun.
Täsmentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti verkko-opetuksen menetelmin. Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille opetustunneille.
Täydentyy lukukauden alkuun mennessä.
Opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.
Sisällöstä:
· terveysmedia ja terveyden lukutaito
· sosiaalinen media terveyden edistämisessä
· kulttuurihyvinvointi osana terveyden edistämistä
· digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
· innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä
Kontaktiopetus:
18.1.2024 klo 12.30-15.30
15.2.2024 klo 8.30-14.00
13.3.2024 klo 8.30-11.30
Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen.
Opiskelija ei osallistu tehtävään.
Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Tentti on hylätty.
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Tehtävä ei ole amk-ohjeistuksen mukainen. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Opiskelija ei osallistu kaikkiin kontaktiopetuskertoihin.
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti tehtävien tekemiseen.
Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on vähäistä ja/tai puutteellinen. Kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Käsitteet on esitetty pintapuolisesti ja puutteellisesti.
Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely on pintapuolista.
Työn rakenne hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen. Pohdinta on pääosin niukkaa tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.
Tentti on suoritettu T 1-2 tasolla.
Kirjallisen tehtävän ulkoasu puutteellinen, ilmaisu ainakin osin epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet osin puutteelliset. Työ ei ole amk-ohjeistuksen mukainen tai se on ohjeistuksesta poikkeava.
Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen.
Opiskelija osallistuu riittävällä ja tasapuolisella tavalla ryhmätyön tekemiseen.
Tehtävät perustuvat asianmukaiseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty jonkin verran kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty kattavasti.
Työ on sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä on käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne on selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen (täysin looginen tasolla H4).
Tentti on suoritettu H3-4 tasolla.
Asioita on tehtävässä tarkasteltu pohtien, ja pohdinta on pääosin reflektiivistä ja perusteltua.
Kirjallisen työn iulkoasu on siisti, ilmaisu on pääasiassa asiallista, lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen.
Opiskelijalla on selkeä rooli tehtävissä ja hän hoitaa oman osansa.
Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty laajasti ja oikein. Sisältö on rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita on käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti.
Työ on rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä koko työssä.
Asioita on tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta on reflektiivistä, syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Tentti on suoritettu kiitettävällä tasolla.
Kirjallisen työn ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Amk-ohjeista on noudatettu. Lähteet ja lähdeviitteet ovat kirjallisen työn ohjeiden mukaiset läpi koko työn.
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Tuuli Lahti
Yliopettaja Tuuli Lahti, tuuli.lahti@turkuamk.fi
Lähiopetus
Itslearningin kurssialustalla.
Ohjeistettuihin oppimateriaaleihin perehtyminen, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä ja lukupiirityöskentely oman koulutuksen pienryhmässä.
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettajatuutori kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Suomi
28.08.2023 - 10.12.2023
25.04.2023 - 15.09.2023
0 - 35
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Ryhmätyöskentelyä:
• Aloituspäivä 28.8.2023: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalla (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
• Hackathon 27.11.2023 (sekä hackathonin ennakkotapaaminen 15.11.2023): työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Reflektiivinen raportti: Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää (Zoom-yhteydellä: 28.8.2023, 15.11.2023 ja 27.11.2023).
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 35-37)
• Yhteinen aloituspäivä 28.8.: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 17.9.)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 38-41)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 15.10.)
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (viikot 42-45)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalle (viimeistään 12.11)
• Tutoropettaja vastaa lukupiiriryhmien organisoinnista sekä mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta tai opiskelijoiden ohjeistamisesta soveltuvan lukupiirikirjallisuuden etsimiseen.
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 46-49)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä 27.11. ja ennakkotapaaminen 15.11.: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 3.12.).
Hackathonissa on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa: 1) osallistuminen hackathoniin toimeksiantajana tai 2) opiskelijana toimeksiantojen ratkaisijana monialaisessa pienryhmässä.
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 10.12.)
Anu Vaihekoski
Sanna-Maria Nurmi
Lähiopetus
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävä ryhmätyönä
Tentti
Oppimistehtävä: H-K5 (arviointikriteerit itslearningissa)
Tentti: H- K5 (pisterajat Itslearningissa)
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän ja tentin arvosanasta.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.05.2023 - 06.09.2023
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
H-5
Tentti on mahdollista tehdä kolme kertaa erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Itsenäinen opiskelu, tenttiin valmistautuminen ja perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen: 75h
Ryhmätehtävä: 60h
Yhteensä: 135h
Opintojakso toteutuu kokonaan verkko-opintoina. Tarkemmat ohjeet opintojakson toteuttamiseen liittyen löytyvät Itslearningista.
Opintojakson aikataulu:
Opintojakso alkaa: 4.9.2023, jolloin Itslearningkurssikortti aukeaa
Osasuorituksen hyväksiluvun haku: 4.9- 10.9.2023 (koskee vain aikaisemmalla toteutuksella mukana olleita opiskelijoita)
Ryhmätehtävän ryhmään ilmoittautuminen: 4.9 – 17.9. 2023
Ryhmätehtävän palautus: 19.11.2023 mennessä
Tentti auki Itslearningissä:1.11-10.12.2023
Arvosana Pepissä: 17.12.2023 mennessä
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· selittää tutkimuksen tieteenfilosofisia lähtökohtia
· kuvata tutkimusprosessin
· kuvata keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· lukea ja tulkita määrällistä ja laadullista tutkimusta
· syventää osaamistaan tutkimusaineiston analyysissä
· syventää osaamistaan tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa
· arvioida tietoa kriittisesti
· hallitsee tutkimuksen eettisiä periaatteita
Opintojakson sisältö:
· Tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat
· Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi
· Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· Tutkimusaineiston analysointi
· Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
· Tiedon kriittinen arviointi
Anu Vaihekoski
Sanna-Maria Nurmi
Etäopetus
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävä ryhmätyönä
Tentti
Oppimistehtävä: H-K5 (arviointikriteerit itslearningissa)
Tentti: H- K5 (pisterajat Itslearningissa)
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän ja tentin arvosanasta.
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
02.12.2023 - 06.02.2024
0 - 150
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
5 op
H-5
Tentti on mahdollista tehdä kolme kertaa erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Itsenäinen opiskelu, tenttiin valmistautuminen ja perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen: 75h
Ryhmätehtävä: 60h
Yhteensä: 135h
Opintojakso toteutuu kokonaan verkko-opintoina. Tarkemmat ohjeet opintojakson toteuttamiseen liittyen löytyvät Itslearningista.
Opintojakson aikataulu:
Opintojakso alkaa: 5.2.2024, jolloin Itslearningkurssikortti aukeaa
Osasuorituksen hyväksiluvun haku: 5.2- 11.2.2024 (koskee vain aikaisemmalla toteutuksella mukana olleita opiskelijoita)
Ryhmätehtävän ryhmään ilmoittautuminen: 5.2 – 18.2.2024
Ryhmätehtävän palautus: 21.4.2024 mennessä
Tentti auki Itslearningissä:1.4-19.5.2024
Arvosana Pepissä: 31.5.2024 mennessä
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· selittää tutkimuksen tieteenfilosofisia lähtökohtia
· kuvata tutkimusprosessin
· kuvata keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· lukea ja tulkita määrällistä ja laadullista tutkimusta
· syventää osaamistaan tutkimusaineiston analyysissä
· syventää osaamistaan tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa
· arvioida tietoa kriittisesti
· hallitsee tutkimuksen eettisiä periaatteita
Opintojakson sisältö:
· Tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat
· Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi
· Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· Tutkimusaineiston analysointi
· Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
· Tiedon kriittinen arviointi
Tuuli Lahti
Tuuli Lahti, tuuli.lahti@turkuamk.fi
Lähiopetus
Materiaali löytyy kurssin oppimisympäristöstä.
Yksilötehtävät
Kontaktiopetus
Ryhmätyöskentely kontaktitapaamisissa
Yksilötyö arvioidaan asteikolla 0-5 seuraavia arviointikriteerejä noudattaen:
1. Työn teoreettinen viitekehys ja lähteiden käyttö
2. Työn rakenne, sisältö ja jäsentely
3. Näkökulmien perustelu ja synteesien tekemisen taito
4. Työn tekemiseksi annettujen ohjeiden noudattaminen
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
02.12.2023 - 31.12.2023
0 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa mukaan, jotka ovat jo suorittaneet Health Promotion Management - opintojakson. Health Promotion Management opintojakso tulee olla ensin suoritettuna.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
1 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Tehtävät 4op
Kontaktiopetus 1op
Kontaktitapaamiset
20.3.2024 klo. 10:00-11:30
17.4.2024 klo. 10:00-15:45
15.5.2024 klo. 10:00-15:45
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista.
Hille Halonen
Tuuli Lahti
Yliopettaja Tuuli.Lahti@turkuamk.fi
Etäopetus
Materiaali löytyy kurssin oppimisympäristöstä.
Yksilötehtävät
Kontaktiopetus
Ryhmätyöskentely kontaktitapaamisissa
Yksilötyö arvioidaan asteikolla 0-5 seuraavia arviointikriteerejä noudattaen:
1. Työn teoreettinen viitekehys ja lähteiden käyttö
2. Työn rakenne, sisältö ja jäsentely
3. Näkökulmien perustelu ja synteesien tekemisen taito
4. Työn tekemiseksi annettujen ohjeiden noudattaminen
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.05.2023 - 01.09.2023
10 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa mukaan, jotka ovat suorittaneet Health Promotion Management - opintojakson. Health Promotion Management opintojakso tulee olla ensin suoritettuna.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Kupittaan kampus
1 op
5 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Kintaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Tehtävät 3 op
Kontaktiopetus 2 op
Opetuspäivät:
12.10.23 klo 12.30-14.00
8.11.23 klo 12.30-15.30
29.11.23 klo 11.30-14.00
Opetus järjestetään etäyhteyksin Zoomin välityksellä ja Its Learning-oppimisympäristössä. Zoom linkit löytyvät Its kurssikortilta. Opiskelijat hyväksytään kurssille ja oppimisympäristö aukeaa noin viikkoa ennen kurssin ensimmäistä kontaktitapaamista.
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.