Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Opintojakson vastuuopettaja: Ilona Tanskanen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Oppimateriaali on sijoitettu itslearning-verkko-oppimisympäristöön.
Ammatti-identiteettityö digitarinan, päiväkirjaamisen ja kontaktiopetusjaksoiihin sidottujen ennakko- ja muiden tehtävien muodossa sekä tuutorointi.
Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin reflektiopisteissä opetusjaksoilla, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen.
Työskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla. Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
• vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja muuttuvassa kulttuurityöelämässä ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
• luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.
Suomi
29.08.2022 - 31.07.2023
01.08.2022 - 31.10.2022
0 - 25
Saatavilla verkko-oppimisympäristössä.
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Linnankadun taidekampus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Monimuoto-opiskelu, johon sisältyy työskentelyä kontaktiopetusjaksolla, ennakko- ja muita itsenäisiä tehtäviä sekä tuutorointia.
Opintojakso arvioidaan hyväksytysti suoritettujen tehtävien perusteella, joten erillisiä tenttitilaisuuksia ei järjestetä.
Ammatillinen elämäkertaprosessi sisältää sekä yksin että ryhmässä tehtäviä työvaiheita: päiväkirjaaminen ja oman prosessin dokumentointi ovat yksilöllisiä työvaiheita, ja kontaktiopetuksen yhteydessä työskentely laajenee toiminnan, kokemusten, ajatusten ja tuntemusten jakamiseksi ryhmässä. Työskentelyssä sovelletaan taide- ja medialähtöisiä menetelmiä.
Prosessin ohjaukseen osallistuu usea yamk-kouluttaja, ja sen osatehtävissä suunnataan opiskelijan huomiota työelämälähtöisiin ammatillisiin kompetensseihin: yhtäältä kulttuuri- ja taidealan erityisiin kompetensseihin ja toisaalta yleisiin ammatillisiin kompetensseihin eli oppimaan oppimiseen, työelämässä toimiseen, eettisyyteen, kestävään kehityksen, kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen sekä ennekoivaan kehittämiseen.
Digitarina omasta tiestä kulttuurialan YAMK -opintoihin, itsenäiset tehtävät ml. ennakko- ja jälkitehtävän (10 h)
Kontaktiopetus 38,5 h
Päiväkirjaaminen 40 h
Ennakko- ja jälkitehtävät 46,5 h
Ammatillinen elämäkertaprosessi nivoo yhteen koulutuksen sisältöjä ja opiskelijan omaa näkemystä niistä sekä omasta ammatti-identiteetistään. Oman ammatillisen elämäkertaprosessinsa kuluessa opiskelija muodostaa käsityksen omasta ammatti-identiteetistään, sen osa-alueista, painopisteistä, vahvuuksista ja kehitettävistä alueista sekä sisäistää reflektoivan työotteen jatkuvan kehittymisen mahdollistajana.
Ammatillisen elämäkertaprosessiin liittyvää ohjausta ennako- ja muine tehtävineen on jokaisen kontaktiopetusjakson yhteydessä. Työskentely alkaa ensimmäisen kontaktiopetusjakson intensiivisessä digitarinapajassa. Kontaktipetusjaksoihin kytkeytyvän työskentelyn lisäksi opintojaksoon sisältyy opintojen valmistumisvaiheen tehtävä. Sisältöalueet:
• Ammatti-identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut
• Muuttuvan kulttuurityöelämän osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys omassa ammatissa, suhteessa omaan taustakoulutukseen, omaan toimintakenttään ja perustehtäviin siinä
•Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
Ammatillisen elämäkertaprosessin pysäytyspisteet kontaktiopetusjaksojen yhteydessä (2022 - 2023):
vkolla 35 kampuksella
vkolla 40 videovälitteisesti
vkolla 45 videovälitteisesti
vkolla 50 kampuksella
vkolla 3 kampuksella
vkolla 6 videovälitteisesti
vkolla 10 videovälitteisesti
vkolla 14 videovälitteisesti
vkolla 19 kampuksella
vkolla 23 kampuksella
Opintojakson opettajina toimivat Ilona Tanskanen opintojakson vastuuopettajana sekä Annika Dahlsten, Pirita Juppi ja Krista Petäjäjärvi.
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto sekä verkko-oppimisympäristössä oleva aineisto.
Tutkimuksellinen kehittämishanke, ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen. Opinnäytetyö-kehittämishanke on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.
Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen valmistelu, toteuttaminen, dokumentointi ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä prosessin eri vaiheissa
• Ryhmäohjaukseen ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Kypsyysnäytteen kirjoittaminen valmista kehittämishanketta tarkastellen
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt sekä raportointi opinnäytetyötekstissä) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta riippuen työn asetelmasta ja mahdollisesta toimeksiantajasta. Opinnäytetyön arvioinnista opiskelija saa kirjallisen lausunnon.
Suomi
02.01.2023 - 31.12.2023
01.08.2022 - 31.01.2023
0 - 25
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Linnankadun taidekampus
5 op
H-5
Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti,ohjaajansa sek muun ohjauksen tuella. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä myös yhdessä työparin kanssa. Taide uusissa konteksteissa -opintojaksojen sisältöjä sekä lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan opinnäytetyössä. Tarvittaessa ja eriksen sovittavalla tavalla on mahdollista saada varsinaisen ohjaajien lisäksi muiden Turun AMK:n kouluttajien antamaa mentorointia. Opinnäytetyöprosessiin sisältyy vertaispalautteen antamista ja saamista. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankesuunnitelman valmisteltu ja esittely
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman (projektisuunnitelman) viimeistely palautteiden perusteella (kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta)
• Kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta, työskentelyn dokumentointi ja näistä raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa
• Ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen
• Kehittämishankkeen tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua (seminaarissa)
• Kypsyysnäytteen tekeminen.
Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön ja/tai verkostoihin liittyvä kehittämishanke tai toimeksianto. Opiskelijan osaamisesta, verkostoista ja tilanteesta riippuen kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi teoksen, intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä tai jo olemassa olevan toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan. Ensimmäisellä lukukaudella (syksy 2022) kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla ja siihen sisältyvällä Tiedonhankinnan kurssilla. Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi-opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään hankkeen toiminnot, niitten ja tulosten dokumentoinnin, tutkivan ja kehittävän tarkastelun ja arvioinnin.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.
Opinnäytetyö ei täytä alla esitettäviä tyydyttävän opinnäytetyön arviointikriteerejä.
Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen: Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta keskeisimpiä oman alan lähteitä ja käsitteitä, relevantteja ja luotettavia tiedonlähteitä, jotka tuodaan esiin pääasiassa asianmukaisesti vaikkakin osin puutteellisesti. Työn tietoperusta on vaikuttanut vain kaikkein olennaisimmilta osin niihin valintoihin, joita toteutuksessa on tehty.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen: Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, se on lähtökohtaisesti toteuttamiskelpoinen ja kytkeytyy työn tietoperustaan. Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on perusteltu opinnäytetyön tekijän osaamisen ja/tai työn kehittämisen näkökulmasta. Työskentely-, kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmät ovat tarkoituksenmukaisia sekä sopivat tehtävään ja tavoitteisiin, vaikka niissä esiintyykin puutteita.
Itsensä kehittämisen osaaminen: Määritellyillä tavoitteilla on kytkös tekijänsä/tekijöidensä osaamiseen, ja tavoitteet tukevat kehittymistä, vaikka tässä onkin puutteita. Työskentely on sisältänyt arviointia, ja se näkyy myös opinnäytetyöraportissa, vaikka jääkin niukaksi.
Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen: Opinnäytetyössä on toimittu vuorovaikutustilanteissa dialogisesti, on kuunneltu, esitetty eteenpäin vieviä kysymyksiä ja perusteltu omia näkemyksiä, vaikka tässä onkin ollut puutteita. Opinnäytetyössä on hankittu ja hyödynnetty asiantuntija-apua kehittämisprosessin kannalta vain kaikkein olennaisimmissa vaiheissa, ja asiaan olisi voinut kiinnittää enemmän huomiota. Opinnäytetyöhön eri vaiheissa tapahtuva viestintä puhuen ja kirjoittaen on suunniteltu, sekä kehittämishankkeesta ja sen tuloksista on tiedotettu ohjeistetuilla tavoilla, vaikka viestintä onkin ollut osin puutteellista. Viestintä kirjoittaen ja puhuen on ollut pääasiassa ymmärrettävää, asiallista ja selkeää.
Eettinen osaaminen: Lähteitä on käytetty ja merkitty Turun AMK:n ohjeiden mukaista / oman alan kansainvälistä merkintätapaa pääpiirteissään noudattaen sekä opinnäytetyön toteutustavan edellyttämällä tavalla mutta osin puutteellisesti. Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, vaikka siinä onkin ollut vajavaisuutta. Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää tieteellistä käytäntöä mutta vain kaikkein olennaisimmilta osin. Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat ainakin joiltakin osin.
Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen: Opinnäytetyössä on sovellettu tutkimustehtävään ja aiheeseen liittyvää alan ajankohtaista kotimaista ja kansainvälistä käsitteistöä sekä lähdeaineistoa systemaattisesti, perustellen ja kriittisesti. Tehdyt ratkaisut ja menetelmälliset valinnat pohjautuvat tietoperustaan.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen: Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä perustuu toimeksiantajan, (työ)yhteisön tai kohderyhmän tarpeeseen. Aihe, tutkimus- ja kehittämistehtävä on rajattu, muotoiltu ja perusteltu toteuttamiskelpoisesti ja ymmärrettävästi. Opinnäytetyössä on sovellettu alan tuoreita työskentely-, kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmiä, jotka kytketään tavoitteisiin. Menetelmälliset valinnat on perusteltu. Suunnitelma on laadittu toimeksiantajan ja/tai muiden yhteistyökumppaneiden kanssa ottaen huomioon heidän toiveensa, tarpeensa ja panoksensa. Työskentely on edennyt vastuullisesti, systemaattisesti ja hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana ilmenneet tarpeet ja hankittu palaute.
Opinnäytetyössä esitetään ideoita, ratkaisumalleja ja/tai tuote, jotka vastaavat määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn. Tulokset ja/tai tuote on esitetty täsmällisesti, perusteltu monipuolisesti sekä hyödyntämismahdollisuudet esiin tuoden. Työskentelyä, tuloksia ja tuotosta on arvioitu monipuolisesti tietoperusta huomioon ottaen.
Itsensä kehittämisen osaaminen: Tekijä/tekijät on/ovat asettanut/asettaneet ammatillisen kehittymisen tavoitteet ja osoittanut/osoittaneet, miten opinnäytetyö palvelee niiden saavuttamista. Osaamisen kehittymistä ja tavoitteiden saavuttamista, toimintaa ja asiantuntijuutta on reflektoitu, ja havaintoja sekä oivalluksia on hyödynnetty oman toiminnan suuntaamisessa.
Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen: Opinnäytetyössä on toimittu dialogisesti tarpeellisista yhteistyökumppaneista muodostetun yhteistyöverkoston kanssa. Opinnäytetyön (viestintä)suunnitelmaa on muutettu tarvittaessa tilanteen edellyttämällä tavalla, ja on tartuttu prosessin edetessä esiin nousseisiin viestinnällisiin tarpeisiin ja mahdollisuuksiin. Opinnäytetyöhön sisältyvässä viestinnässä on otettu huomioon ohjeisto sekä kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat. Opinnäytetyössä sovellettu tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkäillä tavoilla kehittämistyöstä viestittäessä.
Eettinen osaaminen: Lähteitä on käytetty ja merkitty opinnäytetyön toteutustavan edellyttämällä tavalla Turun AMK:n ohjeita / oman alan kansainvälistä merkintätapaa noudattaen. Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin ja siitä viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti. Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
Oman toiminnan eettisyyttä on reflektoitu prosessin aikana ja päätteeksi
Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen: Opinnäytetyössä on arvioitu kriittisesti, sovellettu ja kehitetty kehittämistehtävään sekä aiheeseen liittyvää oman alan kotimaista ja kansainvälistä käsitteistöä sekä tutkimustietoa. Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tutkimustietoa sekä ammattialan osaamista tavalla, joka tukee innovatiivisten ratkaisujen kehittämistä.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen: Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä, tutkimuskysymys ja tavoitteisto ovat omassa toimintaympäristössään uutta luovia. Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä, tutkimuskysymys ja tavoitteisto on liitetty tietoperustaan, esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja monipuolisesti perustellen. Menetelmälliset ratkaisut ovat uutta luovia. Tutkiva ja kehittävä ote on systemaattinen, tietoperustaa soveltava ja kriittinen. Suunnitelma on innovatiivinen, asiantuntijuutta ja työelämää kehittävä. Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen vastuullisesti, luovasti ja innovatiivisesti. Työskentely on ollut kauttaaltaan tavoitteellista, sitoutunutta, itsenäistä ja rakentavaa. Tulokset on esitetty selkeästi, jäsentyneesti sekä monipuolisesti perustellen, ja ne on liitetty tietoperustaan. Opinnäytetyössä on tuotettu uutta alan sisältöä, tietämystä ja/tai toimintatapoja, jotka ovat hyödynnettävissä. Hyödynnettävyys ja innovatiivisuus on myös osoitettu ja perusteltu. Työskentelyä, tuloksia ja tuotosta on arvioitu kriittisesti uusia kehittämiskohteita osoittaen.
Itsensä kehittämisen osaaminen: Opinnäytetyön tekijä/tekijät on/ovat työskennellyt/työskennelleet itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, vastuullisesti sekä reflektiivisesti omaa ja työryhmän työskentelyä johtaen ja tukien. Toiminnassa välittyy asiantuntijuus, sen kriittinen kehittäminen ja kehittyminen.
Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen: Opinnäytetyö on tehty suunnitelmallisesti rakentaen ja ylläpitäen vuorovaikutussuhteita alalla ja sen yhteistyöverkostoissa toimiviin henkilöihin. Opinnäytetyössä on hyödynnetty ja sovellettu omalle kehittämishankkeelle merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa ja osaamista. Opinnäytetyössä on toimittu rakentavasti monialaisissa, monikulttuurisissa ja/tai kansainvälisissä verkostoissa. Opinnäytetyössä ja opinnäytetyöstä on viestitty ohjeistetulla ja tarkoituksenmukaisella tavalla oman alan kotimaisille verkostoille. Opinnäytetyö on sisältänyt viestintää ja tiedottamista myös kansainvälisissä verkostoissa.Opinnäytetyöhön sisältyvässä viestinnässä ja työskentelyssä on otettu huomioon viestintätilanne, tekstilaji, ohjeisto, kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat. Työskentelyn edetessä on viestitty puhuen ja kirjoittaen havainnollisesti ja asiantuntevasti.
Eettinen osaaminen: Lähteitä on käytetty ja merkitty opinnäytetyön toteutustavan edellyttämällä tavalla Turun AMK:n ohjeita / oman alan kansainvälistä merkintätapaa noudattaen. Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin ja siitä viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti. Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
Oman toiminnan eettisyyttä on reflektoitu prosessin aikana ja päätteeksi.
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Henni Syrjänen
Henri Aho
Marjo Harju
Outi Linnossuo
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Outi Linnossuo
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Oppimateriaali lueteltu ja päivitetään ITS-alustalla.
Lähipäivät:
luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen
• Verkkotyöskentely ryhmässä: Oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla
Kunkin oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Suomi
13.12.2022 - 29.06.2023
13.12.2022 - 30.01.2023
0 - 26
Taideakatemia
Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys, Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit, Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
1 op
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämishankkeen menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa oppimisalustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos (kirjaston järjestämä kurssi)
• Oppimistehtävä 1: Oman kehittämishankkeen alustavan suunnitelman tekeminen sekä toisten suunnitelmien kommentointi
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun
• Oppimistehtävä 3: Tutkimus- ja kehittämismenetelmiin tutustuminen ja valittuihin menetelmiin perehtyminen
• Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelma & muut eettiset kysymykset omassa kehittämishankkeessa
• Oppimistehtävä 5: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen version laatiminen
• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (ensimmäinen lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (tiedonhankinnan opintojakso 1 op osana toteutusta)
• Projektinhallinnan työkalut (lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä)
Vastuuopettajat:
• Timo Korhonen ja Vesa Kankaanpää (YMUSIS22-ryhmän ohjaus ja oppimistehtävien arviointi)
• Ilona Tanskanen (YTAUKS22-ryhmän ohjaus ja oppimistehtävien arviointi; kirjoittamisen ja viestinnän opetus)
Muut opettajat:
• Henni Syrjänen (projektinhallinnan työkalut opetus ja tehtävän arviointi)
• Pirita Juppi (tutkimusmenetelmät, tutkimusetiikka)
• Eija Suikkanen Kirjasto- ja tietopalvelut (Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi, 1 op, joka sisältyy opintojaksoon)
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.
• Kontaktipäivät lähiopetuksena kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa: Opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset ja vuorovaikutteiset aktiviteetit.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
Arviointi kohdistuu opintojaksolla tehtäviin oppimistehtäviin. Tahtävät arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty.
Suomi
30.08.2022 - 16.01.2023
01.08.2022 - 31.10.2022
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan tutkimus- ja kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana tutkimus- ja kehittämishankettaan ja siihen liittyvää tutkimuksellista tiedonhankintaa sekä kirjoittaa tutkimus- ja kehittämissuunnitelmansa.
Opetus toteutetaan yhteisesti Musiikkipedagogiikan (YMUSIS22) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS22) -opiskelijoille.
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit, Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
Linnankadun taidekampus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään kontaktitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä ja annetaan vertaispalautetta toisten opinnäyteideoista. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähitapaamisiin osallistuminen ja valmistautuminen vaatii noin 20 tunnin työpanoksen.
Opiskelijan työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
• Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta (syyskuussa, vaatii noin 16 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 2: Kirjoittamisen ja viestinnän oppimistehtävä (lokakuussa, vaatii n. 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 3: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (marraskuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelma (joulukuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
Kokoavana tehtävänä opinnäytetyön suunnitelma, jota rakennetaan opintojakson edetessä ja joka palautetaan 7.1.2023. Suunnitelman palautus ja käsittely sijoittuu opintojaksoon Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu.
• Opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa; oman kehittämishankkeen kontekstit (syyskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun kontaktijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät suoritettuna 31.10.2022)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lokakuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Projektinhallinnan työkalut (marraskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (joulukuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikien osatehtävien (1 - 4) hyväksyttyä suorittamista. Osatehtävien hyväksytty suorittaminen puolestaan edellyttää, että tehtävät sisältävät asianmukaisesti toteutettuina kaikki ne sisällöt, jotka tehtävänannoissa on esitetty. Arviointikriteerit voidaan määritellä tarkemmin kunkin osatehtävän tehtävänannossa.
Opintojakson vastuuopettajana toimii Annika Dahlsten. Annika vastaa kontaktitapaamisten työskentelyn ohjaamisesta sekä oppimistehtävien vastaanottamisesta.
Opintojaksolla opettaa ja työskentelyä ohjaa myös Krista Petäjäjärvi (joulukuun kontaktijakso).
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kuvattu yllä kohdassa Sisältö ja ajoitus. Ohjeistetaan tarkemmin itslearningin kurssialustalla.
Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Arviointi kohdistuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä kontaktijaksojen työskentelyyn osallistumiseen. Oppimistehtävät ja tapaamisten työskentelyyn osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Suomi
30.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 31.10.2022
0 - 25
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Linnankadun taidekampus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Syyskuun oppimistehtävä:
Lokakuun oppimistehtävä:
Marraskuun oppimistehtävä: Suomenkielinen referaatti englanninkielisestä tieteellisestä artikkelista (1 sivu), voit hyödyntää esimerkiksi Nordic Arts and Health Journalin artikkeleita. Referaatin palautus viimeistään 21.11.
Joulukuu: Ei palautettavaa oppimistehtävää.
Opetuksen lähtökohta on erilaisten kontekstien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Kontekstien kautta tarkastellaan erilaisia toimijuuksia, toimintaympäristöjä ja tekemisen tapoja.
Syksyn opintojakson teemat ovat:
1. Taide ja tekijyys
2. Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
3. Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
4. Työelämä ja innovaatiot
***
SYYSKUU
Teema: Taide ja tekijyys – ammatillinen esittäytyminen ja orientaatio opintojaksoon
Kontaktiopetus (lähi): Tiistai 30.8. klo 13–17 (EduCity)
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Ennakkomateriaalina Sari Karttusen artikkeli: “Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa”. Tapaamisessa tehtävissä yksilö- ja ryhmätehtävissä pohditaan omaa uraa ja ammatti-identiteettiä ja kartoitetaan omaa polkua.
LOKAKUU
Teema: Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 3.10. ma klo 11.15–12 + tiistai 4.10. klo 13–17
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Mediataiteilija Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta.
Ennakkotehtävänä on katsoa webinaaritallennne Taiteen edistämiskeskuksen ja TuAMK:n sarjasta Taiteen avartuvat todellisuudet, taiteilijan uusi asiantuntijuus ja etsiä teeman mukainen artikkeli, joka liittyy omaan opinnäytetyöhön. Ryhmäkeskustelussa keskustellaan aiheesta ennakkotehtävän ja vierailuluennon pohjalta.
MARRASKUU
Teema: Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 7.11. klo 11.15–12 + klo 13–17
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Anna-Mari Rosenlöf
Ennakkotehtävänä on tutustua Taikusydämen tekemään koontiin Maailman terveysjärjestö WHO:n raportista taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista ja lukea ”Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirjasta luku Kulttuurihyvinvointi ja taide. Tapaamisessa vierailijan luento ja ryhmätehtäviä.
JOULUKUU
Teema: Työelämä ja innovaatiot, jakautuen
Teema 1: Taide osana työelämän organisaatioita ja innovaatioita
Teema 2: Kompetenssit
Kontaktiopetus (lähi): Maanantai 12.12. klo 11.15–12 + klo 13–17 ja tiistai 13.12. klo 9–12 (Linnankadulla)
Ohjaava opettaja: Krista Petäjäjärvi
Ennakkotehtävänä on lukea Training Artists for Innovation luvut 3–4, perehtyä Kai Lehikoisen taiteilijan kompetenssikaavioon ja visualisoida omia osaamisia, joita tarvitset työssäsi. Visualisoinneista keskustellaan ryhmätehtävässä.
Annika Dahlslten & Krista Petäjäjärvi
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Saatavilla itslearning-oppimisalustalla
Tiimityö, opettajajohtoiset keskustelevat luennot. Henkilökohtaiset oppimistehtävät.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla.
Suomi
02.01.2023 - 31.05.2023
01.08.2022 - 01.01.2023
0 - 25
Oppimisalusta itslearning
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Linnankadun taidekampus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Kontaktiaksojen poissaolojen korvaavat tehtävät opiskelija sopii vastuuopettajien kanssa.
Tiimityö, opettajajohtoiset keskustelevat luennot. Henkilökohtaiset oppimistehtävät.
Saatavilla itslearning-oppimisalustalla
Kevätlukukausi 2023. Tarkemmat tiedot löytyvät itslearning-verkko-oppimisympäristöstä.
Teemoja käsitellään itsenäisten oppimistehtävien sekä kontaktijaksoilla tapahtuvien luentojen sekä ryhmätehtävien kautta.
Teemat:
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteiljan ansaintalogiikka
- Artistic statement - presenting professional core values and skills in English
- Posthumanismi ja luonto
- Hybridinen kulttuuriammattilaisuus
- Ammatillinen tulevaisuustyöskentely
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamista ja työskentelyään englanniksi sekä asettaa osaamisensa laajempaan kontekstiin
• työskennellä eri taiteen lajien edustajien muodostamissa tiimeissä
Jokin osatehtävistä puuttuu tai sitä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tavalla.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla.
Ryhmän oma opettajatuutor ohjaa työskentelyä, minkä lisäksi on kaikille Turun AMK:n Master School -opiskelijoille kohdennettua opetusta ja työskentelyä. YMUSIS22-ryhmän opettajatuutor on Timo Korhonen, ja YTAUKS22-ryhmän opettajatuutor on Ilona Tanskanen.
Etäopetus
Itslearningin kurssialustalla.
Videoidut, etäyhteyksin tai lähitapaamisissa toteutetut luentoalustukset vierailijoilta tai Turun AMK:n asiantuntijoilta, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä, lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Tuutoropettaja kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 31.10.2022
0 - 35
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit, Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
Paikasta riippumaton
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole
Seuraavien kurssitoteutusten yhteydessä
Monimuoto-opiskelu
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Ryhmätyöskentelyä:
• Aloituspäivä 29.8.2022: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalla (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
• Hackathon 28.11.2022 (sekä hackathonin ennakkotapaaminen 16.11.2022): työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Reflektiivinen raportti: Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää (29.8.2022, 16.11.2022 ja 28.11.2022).
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 35-37)
• Yhteinen aloituspäivä 29.8.: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 18.9.)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 38-41)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 16.10.)
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (viikot 42-45)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalle (viimeistään 13.11)
• Tutoropettaja vastaa lukupiiriryhmien organisoinnista sekä mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta tai opiskelijoiden ohjeistamisesta soveltuvan lukupiirikirjallisuuden etsimiseen.
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 46-49)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä 28.11. ja ennakkotapaaminen 16.11.: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 4.12.).
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 11.12.)
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.