Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Henna Vuoriranta
Vuoriranta Henna
Face-to-face
Clinical practice at work place.
Self assessment and evaluation discussions (midterm evaluation and final evaluation) with clinical supervisors.
Finnish
12.08.2019 - 22.12.2019
13.05.2019 - 11.08.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Clinical practice in working life.
10 cr = 270 hours of student´s work (all absent hours have to be compensated)
Clinical practice
Evaluation scale passed/failed.
Evaluation criteria can be found from messi.
Henna Vuoriranta
Vuoriranta Henna
Face-to-face
Clinical practice.
Self assessment and evaluation discussions (midterm evaluation and final evaluation) with clinical supervisors.
Finnish
12.08.2019 - 22.12.2019
13.05.2019 - 11.08.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Clinical practice in working life.
15 cr = 405 hours of student´s work (all absent hours have to be compensated)
Clinical practice in working life.
Evaluation scale passed/failed.
Evaluation criteria can be found from messi.
Henna Vuoriranta
Face-to-face
. (not translated)
Työharjoittelu (not translated)
Eri pituiset harjoittelujaksot arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää:
* ohjaavalle opettajalle toimitetaan jakson tavoitteet noin viikon kuluttua jakson alkamisesta (opettaja kommentoi)
*väliarviointikeskustelu ohjaajien kanssa (tiedottaminen opettajalle)
* loppuarviointi ohjaajien kanssa .
* arviointilomakkeet ja työvuorotaulukot toimitetaan opettajalle, joka antaa arvosanan. (not translated)
Finnish
06.01.2020 - 31.05.2020
31.10.2019 - 05.01.2020
Kätilöopiskelijan syventävissä opinnoissa KÄSY 1-4 yhteensä 45 op kokonaistuntimäärä on 1215 h.
Tästä KÄSY 3 = 10 op = 270 h. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Kliininen harjoittelu työelämässä (not translated)
10 op on 270 h (not translated)
Työharjoittelu KEVÄT 2020 (not translated)
Hyväksytty:
*Tavoitteet toimitettu opettajalle kommentoitavaksi
* Aktiivinen osallistuminen
*Kaikki harjoittelujaksoon vaadittavat tunnit suoritettu (korvauksista sovitaan erikseen opettajan kanssa)
* Arviointilomake ja työvuorotaulukko toimitetaan opettajalle (not translated)
Henna Vuoriranta
Face-to-face
Työharjoittelu (not translated)
Eri pituiset harjoittelujaksot arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää:
* ohjaavalle opettajalle toimitetaan jakson tavoitteet noin viikon kuluttua jakson alkamisesta (opettaja kommentoi)
*väliarviointikeskustelu ohjaajien kanssa (tiedottaminen opettajalle)
* loppuarviointi ohjaajien kanssa .
* arviointilomakkeet ja työvuorotaulukot toimitetaan opettajalle, joka antaa arvosanan (not translated)
Finnish
06.01.2020 - 31.05.2020
31.10.2019 - 05.01.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole (not translated)
Kliininen harjoittelu työelämässä (not translated)
KÄSY 4 = 10 op = 270 h. (not translated)
Työharjoittelu KEVÄT 2020 (not translated)
Hyväksytty:
*Tavoitteet toimitettu opettajalle kommentoitavaksi
* Aktiivinen osallistuminen
*Kaikki harjoittelujaksoon vaadittavat tunnit suoritettu (korvauksista sovitaan erikseen opettajan kanssa)
* Arviointilomake ja työvuorotaulukko toimitetaan opettajalle (not translated)
Marjatta Häsänen
Face-to-face
Finnish
09.03.2020 - 05.04.2020
13.11.2019 - 22.03.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Henna Vuoriranta
Heli Aarnio
Henna Lehtola
Aarnio Heli
Vuoriranta Henna
Face-to-face
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala & Vuorinen 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Hoitotyön historia, hoitotiede ja ammatillinen kasvu s. 10-21
- Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö s. 22-31
- Ihmiselämän ja hoitotyön monimuotoisuus s. 32-47
- Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi s. 48-61
- Päivittäiset toiminnot s. 172-223
- Sairaan ihon ja haavojen hoito s. 224-241
- Ravitsemus s. 250-264
- Erittäminen s. 268-301
- Nestetasapaino s. 302-313 (HOTA: 13.2-13.4)
- Turvallisuus s. 374-383
- Ihmisen voimavarojen tukeminen s. 384-401
Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).
EA -koe:Korte, H. & Myllyrinne, K. 2012. Ensiapu. Punainen Risti tai Duodecim ensiapuopas
Oheismateriaali :
-Duodecim, oppiportti:
• Elvytys- verkkokurssi
• Estä painehaava- verkkokurssi
• Haavojen ABC- verkkokurssi
• Potilasturvallisuus
-Kanta-palveluiden verkkokoulu
• https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
-Sosiaali- ja terveysministeriö 2012. Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/112073/URN%3aNBN%3afi-fe201504225719.pdf?sequence=1 (not translated)
Lähiopetus
Verkko-opetus (Optima)
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Teemapäivät
Opintojakson koe (Optimassa) (not translated)
HOTA-Tentti: 0-5 (ryhmätentti)
EA-tentti: 0-5 (optimatentti)
Verkkokurssit: hyv/hyl
Itsenäiset tehtävät: hyv/hyl
Seminaari- /teemapäivät: hyv/hyl
Hyvinvointipäivä: hyv/hyl (not translated)
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 30.08.2019
Kurssin toteutuksesta osa opiskellaan englannin kielellä. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Teemapäivät (not translated)
Työelämälähtöisyys
Innovaatiopedagogiikka
Tiimioppiminen
Yhteisopettajuus
Monikulttuurisuus (not translated)
108 tuntia opiskelijan työtä, josta
LÄHIOPETUSTA
- 15 tuntia opetuskeskusteluja (luokkaopetus)
- 2 x 4 tuntia teemapäivät
- 2 tuntia Kunnon Koti-vierailu
- 2 tuntia tentti
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY
- 6 tuntia Patient safety- tehtävä
- 14 tuntia tiedonhakutehtävät
- 10 tuntia hoitotyön dokumentointitehtävät
- 18 tuntia verkko-opiskelua (Oppiportin verkkokurssit: Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC (10 min), Johdatus potilasturvallisuuteen (15 min), Potilasvahingot ja valvonta (20 min), Vaaratapahtumien raportointi ja korjaavat toimet (15 min), Tietosuoja terveydenhuollossa (30 min), Elvytys (40 min), Haavojen ABC (45 min), Estä painehaava (50 min)
- 19h kokeeseen valmistautuminen
- 4 tuntia kokeet (not translated)
HOITOSUHDE, asiakas- ja voimavaralähtöisyys
TAVOITTEELLINEN HOITOTYÖ JA SEN KIRJAAMINEN
- Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)
- Hoitotyön prosessi hoitotyön päätöksenteossa: Hoidon tarpeiden tunnistaminen, Hoitotyön suunnitelma ja sen, toteuttaminen, Hoidon vaikuttavuuden arviointi
- Opetuksen ja ohjauksen tarpeen määrittely, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
KESKEISET HOITOTYÖN TOIMINNOT JA NIIDEN ASIANMUKAINEN TOTEUTTAMINEN:
- Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aistitoiminnot
- Aktiviteetti
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen
Ergonomia
Tiimityö
POTILASTURVALLISUUS:
- Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus (not translated)
Annika Luomala
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Omat tehtävät
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus (not translated)
Lähiopetus, Verkko-opetus, Tiimityö, Tehtävät (not translated)
1. Koe (numeraalinen arviointi 1-5)
2. Yksilölliset tehtävät (hyväksytty-hylätty)
3. Työpajatehtävt ( hyväksytty-hylätty
4. Vammaisuus –osio (hyväksytty - hylätty)
Tarkempi arviointikuvaus löytyy Optimasta (not translated)
Finnish
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 31.12.2019
12 - 30
Oma tietokone suositeltava tunneille, opetus sisältää 2op. englannin kielellä toteutettavia opintoja (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
1 credits
H-5
Koe viikolla (not translated)
Tiimioppiminen, Käänteinen oppiminen, Työelämälähtöisyys, Casepohjainen oppiminen (not translated)
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op
- Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- Lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- Hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- Lapsen hoitoelvytys
- Erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- Lasten rokotusohjelma
- Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lastentautioppi ja farmakologia 1 op
- Tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoito
Vammaisuus ja vammaisten hoito 1 op
- Kehitysvammaisuuden syyt ja liitännäissairaudet
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen ja kuntoutus
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet
- Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä kehitysvammaisen hoitotyössä
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen lapsen ja nuoren perheen tukeminen
- Kehitysvammaisen asema ja oikeudet (not translated)
KOKONAISVALTAISUUS
- Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut eivät ole uutta luovia, eikä niitä ole esitetty selkeästi (not translated)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
- Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat osittain uutta luovia, ja ne on esitetty melko selkeästi.
- Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
- Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa. (not translated)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi on osittain puutteellista
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat pääosin uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi.
- Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa. (not translated)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
- Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa. (not translated)
Hanna Ollikkala
Teacher is Hanna Ollikkala.
Contact your own teacher in case of possible problems.
Face-to-face
Links to literature is in Optima.
Independent working in Optima
All the tasks has to be answered. When you receive the right answer, comment and reflect your own answer. Return all the tasks either by 24th of May. Teacher will evaluate tasks and write down the grade in Peppi after 27th May.
Finnish
13.04.2020 - 24.05.2020
02.12.2019 - 20.04.2020
Student is entitled to study this course when she/he has signed in Peppi by 20th April.
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation of the course is approved / failed based on the tasks.
Independent working in Optima
5 credit = 125 hours work
Student is working independently starting in Theme 1 and then themes in order. Introductions will open in 13th of April 2020 at 8 am. Last date for returning tasks is 24th May 2020 at 23.59 pm. Tasks returned later will not be evaluated, student will sign in this course in autum 2020.
Päivi Myllymäki
Face-to-face
Finnish
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 31.12.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Heli Aarnio
Johanna Kurtti
Johanna Kurtti (Ravitsemuksen perusteet 2 op)
Heli Aarnio (not translated)
Face-to-face
Tenttimateriaalina:
Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi)
Käsihygienia terveydenhuollossa
INFEKTIOIDEN TORJUNNAN PERUSTEET - Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella
Tartuntatautilaki 1227/2016
THL. 2018. Aikuisten rokotusohjelma.
THL. 2017. Miten rokottaminen suojaa yksilöä. Merit Melin, Asiantuntijamikrobiologian yksikkö.
THL. 2017. Miten rokotuskattavuus suojaa väestöä. Merit Melin, Asiantuntijamikrobiologian yksikkö.
Opettajan osoittama mahdollinen muu materiaali.
Tenttipäivä ja -tapa sovitaan opettajan ja ryhmän kesken (arviointi: 0-5)
Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologia IMMI materiaalista siirretään tenttimateriaaliin oppikirja: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (2018)
(Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL)
IMMIn materiaaleista siirretään tenttimateriaaliin oppikirja: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta
Luku I
1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät….39-49
1.4 Bakteereiden luonnollinen ja hankittu resistenssi 50-59
1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77( tietojen analysointi asti)
Oppikirja on lainattavissa kirjan muodossa sekä e-kirjana kirjastossamme.
-------------------------------------
Finnasta löytyy hoitoon liittyvien infektioiden torjunta e-kirjana.
https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.503356
Kirjan tiedoissa olevasta linkistä pääsee eteenpäin. Haka-kirjautumisen Finnaan voi tehdä jo etukäteen, mutta AMK:n verkon ulkopuolelta kysyy sitä myös kirjan linkkiä klikatessa.
Kirja tosiaan Ellibs-palvelusta ja E-kirjaoppaastamme -> Kotimaiset e-kirjapalvelut -> Ellibs löydätte ohjeita palvelun käyttöönottoon
http://libguides.turkuamk.fi/e-kirjaopas
Etusivu - E-kirjaopas - Tiedonhakijan oppaat at Turku ...
libguides.turkuamk.fi
Kurssikirjat pyritään aina hankkimaan elektronisena. E-kurssikirjoja, etenkin suomenkielisiä, on kuitenkin vielä rajallisesti saatavilla
Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014. (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla. (not translated)
• lähi- ja verkko-opetus, ryhmätyöskentelyä, etukäteistehtävät, tentti
Ravitsemuksen perusteet: Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä. Opiskelija analysoi mm. oman ruokapäiväkirjansa ja antaa itselle tulosten perusteella terveellisiin ravitsemustottumuksiin ohjaavan palautteen. Optima-tentti. (not translated)
Optimatentti (0-5), luokkaharjoittelu (läsnäolo, etukäteistehtävän tekeminen hyväksytysti ennen tunnille tuloa ja aktiivinen osallistuminen), posteri (hyv/hyl).
Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5) (not translated)
Finnish
09.09.2019 - 06.10.2019
13.07.2019 - 06.10.2019
15 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
Hyväksytty/Hylätty
Mahdolliset poissaolot korvataan toisen luokan kanssa. (not translated)
• yhteisopettajuus, tiimioppiminen, luokkaharjoittelua, työpajatyöskentelyä (not translated)
2op = 54t, josta 1t info, 4t luokkaharjoittelua ja 3t posterien esitys. 46t itsenäistä työskentelyä (verkkokeskustelua + tentti, työpajat).
Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista lähitunteja 12, ryhmätyöskentely 3 t ja opiskelijan itsenäistä opiskelua 39 tuntia (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja Optima-tentin 1 t). (not translated)
IMMI
• keskeisen käsitteistö
• vastustuskyky ja immunisaatio
• infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
• käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
• tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
Ravitsemuksen perusteet 2 op:
- Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
- Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
- Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
- Eri ikäisen väestön terveyshaasteet (not translated)
Isa Öhberg
Sanna Virtanen
Virtanen Sanna (Anatomy and physiology)
Vuoriranta Henna (Basics of human clinical examination)
Face-to-face
ITPE:
-Alanen et al. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro. Pages 10-62 (not ECG), 64-79.
-Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2015 (or corresponding pages from other editions). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. 2019. Vuorovaikutus pages 28-38
Tajunnantason seuranta pages 89-91
-Verenkierto pages 354-360, 364-375 (not heart rhythms pages 356-360)
-Hengitys pages 322-343
Materials in Optima.
ANPHY: Lecture materials and literature (corresponding pages) (e.g. Ihmisen fysiologia ja anatomia; Nienstedt et al.
ITPE: Contact and on-line learning, team learning and individual work
ANPHY:
1. ITPE exam, evaluation scale 0-5 (weighting coefficient 3)
2. ANPHY exam, evaluation scale 0-5 (weighting coefficient 4)
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 11.11.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
ITPE exam in Optima
ANPHY exam
ITPE (Foundations of human basic clinical examination) 3 cr = 81 hours of students work.
ANFY (Anatomy and physiology) 4 cr = 108 hours of students work.
ANATOMY AND PHYSIOLOGY (ANPHY), 4 cr
• Cell structure and functions, embryonic development, tissue types and structure of skin
• Structure and functions of musculoskeletal system
• Structure and functions of circulatory system, structure and functions of heart, blood, immune system
• Structure and functions of respiratory system
• Structure and functions of urinary system, fluid balance
• Structure and functions of digestive system
• Hormonal actions, metabolism, structure and functions of genital organs
• Structure and functions of nervous system
FOUNDATIONS OF HUMAN BASIC CLINICAL EXAMINATION (ITPE), 3 cr
• Patient encounter, interaction with patients
• Essential methods of clinical examination (patient interview, anamnesis, inspection, palpation, auscultation, percussion, observation, measurement)
• Prerequisites/requirements for good clinical examination
• Content of clinical examination (general condition, breathing, circulation, consciousness, secretion, musculoskeletal system, skin, otorhinolaryngology, eyes)
Heli Aarnio
Face-to-face
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
01.12.2019 - 30.12.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Henna Vuoriranta
Mari Berglund
Tuutoropettaja Mari Berglund (not translated)
Face-to-face
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa (not translated)
Kontaktiopetus, yksilö- ja ryhmätyöskentely (not translated)
Osallistuminen kontaktiopetukseen.
Osallistuminen kehityskeskusteluun tuutoropettajan kanssa (not translated)
Finnish
01.01.2020 - 31.05.2020
13.07.2019 - 31.10.2019
10 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole (not translated)
Yksin ja ryhmässä reflektointi, yksilö- ja vertaisarviointi (not translated)
Osallistuminen KOTY tunneille, pienryhmä- ja yksilötehtävät, kehityskeskustelut
1 op = 27 h
Lähikontaktia:
noin 6 t yleisiin asioihin perehdytykseen/ lukukausi
0,5-1 t kehityskeskustelua varten opiskelijalle (not translated)
Tavoitteet:
• Opiskelija tekee suunnitelman opintojensa loppuunsaattamiseksi.
• Opiskelija valmistautuu työnhakutilanteisiin sekä laatii työllistymis- ja urasuunnitelman.
• Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan.
Sisältö:
o innovaatiokompetenssit -itsearviointi
o työhakemus ja CV
o työllistymis- ja urasuunnitelma
o kehityskeskustelu
o HOPSin päivittäminen
o monikulttuurisuus ja oma kansainvälistyminen
o valmistumisprosessi
o jatko-opiskelumahdollisuudet (not translated)
Heli Aarnio
Nina Rantalaiho-Kulo
Face-to-face
Finnish
02.03.2020 - 12.06.2020
02.12.2019 - 09.04.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Heli Aarnio
Face-to-face
Finnish
28.10.2019 - 31.12.2019
13.07.2019 - 26.10.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Reijo Aunio
Face-to-face
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.07.2019 - 04.10.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Heli Aarnio
Tuutoropettaja Mari Berglund (not translated)
Face-to-face
Aikaisemmat teoriaopinnot.
Prekliiniset harjoittelut ja ohjatut harjoittelut. (not translated)
Työharjoittelu (not translated)
Arviointikeskustelu. Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjausosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina.
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Ennen jakson alkua
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen. Lääkehoidon perusteiden lääkelaskukoe on oltava hyväksytysti suoritettuna.
Sisätautipotilaan / kirurgisen potilaan hoitotyön (riippuen harjoittelupaikasta) teoriaopinnot täytyy olla suoritettuina.
Jakson aikana
Läsnäolo osastolla, tuntimäärän täyttyminen
Tavoitteiden laatiminen (lähetettävä opettajalle) ja tavoitekeskustelu ohjaajan kanssa, välikeskustelu (tieto opettajalle), loppuarviointi ja itsearvioinnin tekeminen
Jakson jälkeen
Palautetunnille osallistuminen, arviointilomakkeiden ja työvuorotaulukon täyttäminen ja palauttaminen opettajalle (not translated)
Finnish
07.10.2019 - 17.11.2019
02.12.2018 - 09.11.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Työelämälähtöisyys (not translated)
Kokonaistuntimäärä on 203h / sisältäen perehdytys 2h, palaute 2h, Jobiili/ CV päivitys 2h ja loput tunnit (197h) harjoittelua sovitussa harjoittelupaikassa. (not translated)
Ohjattu harjoittelu mielenterveyshoitotyön käytännössä osastolla viikoilla 17-21. (not translated)
Ilmoitettu harjoittelun arviointikriteereissä. (not translated)
Marjatta Häsänen
Face-to-face
Finnish
13.01.2020 - 24.05.2020
13.11.2019 - 19.04.2020
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
H-5
Heli Aarnio
Tuutoropettaja Mari Berglund (not translated)
Face-to-face
Aikaisemmat teoriaopinnot, prekliiniset harjoittelut ja ohjatut harjoittelut. (not translated)
Ohjattu harjoittelu (not translated)
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjasuosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina (not translated)
Finnish
26.08.2019 - 17.11.2019
13.07.2019 - 08.11.2019
Matkakustannukset kustannettava itse (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole (not translated)
Työelämälähtöisyys (not translated)
Kokonaistuntimäärä on 203h / sisältäen perehdytys 2h, palaute 2h, Jobiili, CV päivitys 2h ja loput tunnit harjoittelua sovitussa harjoittelupaikassa. (not translated)
Ohjattu harjoittelu käytännössä
Tavoitteet:
· Harjaantuu asiakaskeskeisen hoidon ja ohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin julkisissa ja yksityisissä hoitolaitoksissa sekä erilaisissa projekteissa
· Osaa auttaa ja tukea erilaisia ihmisiä äkillisissä ja pitkäaikaisissa terveyden muutoksissa ja tiedostaa omat voimavaransa ja osaamisensa rajat
· Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden edistämiseen liittyvää ohjausta
· Muodostaa hyvän hoitosuhteen erilaisissa työympäristöissä
· Osaa toimia moniammatillisissa työryhmissä
· Sitoutuu yrittäjämäiseen toimintaan erilaisissa oppimisympäristöissä
· Soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä potilaan hoitotyössä ja sen kehittämisessä
· Syventää lääkehoito-osaamistaan hoitotyön eri alueilla (lääkehoitopassi)
Sisältö:
- hoitotyön keskeisten toimintojen harjoittelu oppimisympäristön ja potilaiden/asiakkaiden tarpeiden
mukaisesti
- potilaan kliinisen tutkimisen harjoittelu potilaan/asiakkaan kanssa
-potilaan voimavaraistavan ohjauksen perusteiden harjoittelua potilaan/asiakkaan sekä hänen omaisensa kanssa
-näyttöön perustuvan hoitotyön ja ohjauksen toteutusta
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenteen tunteminen ja palveluohjauksen harjoittelua asiakkaan/potilaan sekä hänen omaisensa kanssa
- lääkehoidon ja nestehoidon perustan syventäminen (not translated)
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Ennen jakson alkua
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana
Läsnäolo osastolla, tuntimäärän täyttyminen
Tavoitteiden laatiminen (lähetettävä opettajalle) ja tavoitekeskustelu ohjaajan kanssa, välikeskustelu (tieto opettajalle), loppuarviointi ja itsearvioinnin tekeminen
Jakson jälkeen
Palautetunnille osallistuminen, arviointilomakkeiden ja työvuorotaulukon täyttäminen ja palauttaminen opettajalle. (not translated)
Petteri Aatsinki
Sanna Ojala
Face-to-face
Radiografia ja sädehoito 1 op: Aatsinki
- Luentomuistiinpanot
www.stuk.fi
Jussila,A-L, Kangas, A. & Haltamo, M.2010. Sädehoitotyö. WSOYpro Oy
PERIOPERATIIVISEN POTILAAN HOITOTYÖ 2op (PEHO)
1. Karma A., Kinnunen T., Palovaara M. & Perttunen J. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma-Pro. Helsinki.
2. Luennot ja muu erikseen osoitettu ajankohtainen kirjallisuus.
3. English material in Optima: lectures, articles and videos.
Ebook: Kozier & Erb's Fundamentals of Nursing. Concepts, Process, and Practice. 10th edition. : UNIT 8, 37
ANESTESIOLOGIA JA FARMAKOLOGIA 1op (ANFA)
Rosenberg.,H., Alahuhta, S., Lindgren, L., Olkkola, K., & Takkunen, O. (toim.) 2014. Anestesiologia ja tehohoito (e-kirja Oppiportissa)
Luku 7 Inhalaatioanestesia-aineet,sivut 86-91, Luku 8 Laskimoanestesia-aineet ja sedaa-tiolääkkeet, sivut 100-113, Luku 9 Opioidit, sivut 116-121, Luku 10 Lihasrelaksantit, sivut 124-138, Luku 17 Potilaan valmistelu anestesiaan ja esilääkitys, sivut 246-255, Luku 19 Vapaa hengitystie ja intubaatio, sivut 274-296, Luku 23 Inhalaatioanestesia ja laskimo-anestesia, sivut 350-359, Luku 24 Regionaalinen anestesia, sivut 363-365, 370-396 (alkaen yläraajan johtopuudutuksista), Luku 45 Vanhus ja anestesia, sivut 706-712, Luku 49 Lasten anestesia, sivut 755-756 ("Lapsen leikkausta edeltävä paasto ja esilääkitys"), 770-771 ("Valvonta anestesian aikana lapsilla").
Tai Tilanne sunnuntai-iltana:
Anestesiahoitotyön käsikirja 2013 (Ilola T, Heikkinen K, Hoikka A, Honkanen R & Katomaa J.). Saatavana: Terveysportti--> Sairaanhoitajan tietokannat
Luku 1: Preoperatiivinen arviointi , Luku 3: Happeutuminen ja ventilaatio,
Luku 4: Sydämen toiminta ja verenkierto, Luku 6: Anestesiamuodot, Luku 7: Lääkkeet
Luku 8: Nestehoito Luku 9: Verensiirto Luku 10: Tajunnan taso, anestesian syvyys ja lihasrelaksaatio
Luku 11: Lämpötalous, Luku 13: Kivun hoito, Luku 17: Lapsipotilas, Luku 18: Vanhuspotilas,
Lisämateriaalit:
1. Terveysportti (esim. Pharmaca Fennica, Duodecim lääketietokanta)
2. Kokki, H & Pitkänen, M. (toim.) Puudutusopas 2006. Vammala. Vammalan kirjapaino Oy. Sivut: 7-26, 43-126, 161-167.
3. Lukkarinen H., Virsiheimo T., Hiivala K., Savo M & Salomäki T. 2012. Käsikirja potilaan heräämövaiheenseurannasta ja turvallisesta siirrosta vuodeosastolle. Hotus.
4. Grönfelt, E. 2012. Tarkistuslista ja raportointiohjeet heräämön siirtotilanteisiin. Opinnäytetyö. Hoitotyönkoulutusohjelma. Tampereen ammattikorkeakoulu.
5. Rosenberg, P., Alahuhta, S., Lindgren, L., Olkkola, K. & Takkunen, O. 2006. (toim.) Anestesiologia ja tehohoito. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
6. Ammattilehdet: Spirium, Pinsetti, Finnanest
7. Opettajan luennoilla erikseen osoittama materiaali (esim. Käypä hoito –suositukset).
8. English material (not translated)
Radiografia ja sädehoito 1 op: Aatsinki
-· Lähitunnit (8), kirjallinen tehtävä, tentti (optima)
PEHO 2op: Lähiopetusta, itsenäisiä tehtäviä ja .kirjallinen työ
ANFA 1 op: lähiopetus, pistarit/ tentti (not translated)
Radiografia ja sädehoito 1 op: Aatsinki
- Kirjallinen tehtävä ja optima tentti: Hyväksytty/hylätty.
PEHOn 2 op arviointi: kirjallinen työ 0-5,
ANFA pistarit 0-5. (not translated)
Finnish
26.08.2019 - 30.11.2019
13.05.2019 - 31.10.2019
Radiografia ja sädehoito 1 op: Aatsinki
- Oppimisalusta Optima
PEHO ja ANFA: Optima (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
vastaavan opintojakson suorittaminen (not translated)
Radiografia ja sädehoito 1 op: Aatsinki
. Kontruktivistinen lähestymistapa lähitunneilla: Työelämähtöisyys huomioitu sairaanhoitajan näkökulmalla.Kirjallinen tehtävä mahdollista tehdä tiimityönä.
PEHO JA ANFA: Työelämäperusteiset toimintatavat, työelämäyhteistyö (mahdollisuuksien mukaan), tiimioppiminen ja yhteistyö. Kurssi sisältää 2 op englanninkielellä toteutettavia opintoja. (not translated)
Radiografia ja sädehoito 1 op: Aatsinki
-· 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, joista lähitunteja 8 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua 19 tuntia.
PERIOPERATIIVISEN POTILAAN HOITOTYÖ 2op (PEHO)
Luento-opetus 14 h ja kirjallinen työ 40 h
- Opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille
- Opiskelija valmistautuu tunneille ennakkotehtävien mukaisesti
- Opiskelija suorittaa hyväksytysti kirjallisen tehtävän (0-5).
ANESTESIOLOGIA JA FARMAKOLOGIA 1 OP (ANFA)
Opetus 6 h (läsnäolo 100 %) ja Pistari/ tentti (0-5), itsenäinen työskentely 21 h.
. (not translated)
Radiografia ja sädehoito 1 op: Aatsinki
Sisältö:
· erilaiset kuvantamismenetelmät, säteilyturvallisuus
· potilaan valmistaminen radiologisiin tutkimuksiin ja sädehoitoon
Ajoitus: vk 13-14
PERIOPERATIIVISEN POTILAAN HOITOTYÖ 2 op PEHO
- Perioperatiivinen hoitotyö (keskeiset käsitteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön organisointi, tehtävä- ja vastuualueet tiimityössä, hoitoympäristö)
- Potilas- ja työturvallisuus leikkausosastolla (mm. infektioiden torjunta, laiteturvallisuus, raportointi ja kirjaaminen sekä leikkaustiimin tarkistuslistan käyttö, ei-tekniset taidot)
- Leikkaustiimin valmistautuminen ennen toimenpidettä (instrumenttien varaaminen, kirurginen käsidesinfektio ja steriiliin asuun pukeutuminen)
-Anestesiamenetelmät, välineet ja valmistelut
-Potilaan tarkkailu ja hoito anestesian aikana
- Potilaan valmistelut leikkausosastolla (mm. leikkausasento, leikkausalueen desinfektio ja leikkausalueen rajaaminen)
- Keskeiset hoitovälineet ja leikkauksessa avustaminen
- Sairaanhoitajan toiminnot leikkauksen loputtua
- Potilaan välitön postoperatiivinen tarkkailu heräämössä
-Ei-tekniset taidot
ANESTESIOLOGIA JA FARMAKOLOGIA 1 op ANFA
- Lääke- ja nestehoito anestesian aikana ja heräämössä (mm. eri anestesiamenetelmissä käytettävät lääkeaineet, mikrobilääkeprofylaksia, pahoinvoinninestolääkkeet, nestehoito)
-Erityisryhmien anestesian erityispiirteitä (mm. lapset, iäkkäät, raskaana olevat) (not translated)
Sanna Ojala
Face-to-face
Luentomateriaali ja Saano S & Taam-Ukkonen M. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy. (uusin painos)
LÄPE: OSA I
1 Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
2 Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet (HUOM! 2017 tulleet muutokset)
3 Lääkehoidon keskeiset käsitteet
4 Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
5 Lääkkeen vaiheet ja vaikutukset elimistössä
8 Lääkehoidossa tarvittavat matemaattiset taidot
10 Lääkkeen anto luonnollista tietä
11 Lääkkeen anto injektiona
12 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito (not translated)
LÄHÖ
· Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Kirjatentti
· Optima-tentti (farmakologia)
· Tentti
NEHO
Lähiopetus 12t
Kotitentti 3t
Työpajat
Työpajatehtävät 10t (á 2t) tehdään pienryhmissä. Työpajatehtäviä on NEHO opintojakson aikana viisi.
Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR 10t
Itsenäinen työskentely 19t (not translated)
LÄHO:
Alkutentti (Ville) HYL–K5 (Painotus ½)
SKHOLE farmakologia tentti HYL –K5 (Painotus ½)
Työpajat LÄHO (suoritukset HYV/HYL)
NEHO:
Työpajat NEHO (suoritukset HYV/HYL)
Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR (suoritukset HYV/HYL)
Kotitentti HYL- K5 (not translated)
Finnish
01.01.2020 - 30.06.2020
13.07.2019 - 11.10.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Opintojakson suorittaminen toisen ryhmän kanssa vastaavassa opintojakson (not translated)
· Työelämälähtöisyys (teemapäivät, työpajat)
· Tiimioppiminen (työpajat ja luokassa)
· Yhteisopettajuus (LÄHO teemapäivät) (not translated)
Lähiopetus 16t
Alkutentti (Ville) kirjatenttinä 20 t
Työpajatehtävät 10h (á 2t) tehdään pienryhmissä lukujärjestykseen merkittyinä aikoina. Työpajatehtäviä on LÄHO opintojakson aikana 5.
SKHOLE Farmakologia verkkokurssi ja tentti (10t)
Itsenäinen työskentely 25t (not translated)
Lääkehoito
· lääke ja lääkkeen kehittäminen
· lääkkeiden tunnistaminen ja rinnakkaisvalmisteet
· lääkkeiden luokittelu
· farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
· lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
· keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
· lääkehuolto- ja hoito osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää
· lääkehuollon ja -hoidon ohjaus ja valvonta
· keskeiset säädökset ja suositukset
· lääke- ja lääkitysturvallisuus potilasturvallisuuden osa-alueena
· reseptilääkkeet ja itsehoitolääkkeet
· lääkehoitoa koskevat keskeiset tietolähteet
· lääkehoitosuunnitelma lääkehoidon toteuttamisen perustana
· sairaanhoitajan tehtävät lääkehoidon toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
· potilaan lääkityksen ja riskitietojen selvittäminen
· lääkehoidon tarpeen ja muutostarpeen tunnistaminen
· lääkehoidon toteutuksen suunnittelu
· lääkehoidon toteuttaminen, ohjaus ja neuvonta
· lääkehoitoon sitoutumisen edistäminen
· lääkehoidon toteutumisen seuranta ja vaikuttavuuden arviointi
· lääkityksen tarkistus
· lääkehoidon dokumentointi
· oikean ja ajantasaisen tiedonkulun varmistaminen
· lääkehoitoprosessiin liittyvien riskien tunnistaminen ja lääkitysturvallisuuden edistäminen
· Lääkehoitopassi
Nestehoito
- Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
- Anestesiologian ja tehohoidon perusteet kirjasta seuraavat kappaleet:
· Parenteraalinen nestehoito ydinasiat
· Nestehoidon fysiologiaa
· Nestetasapainon arviointi
· Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
· Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
VSSHP Verisuonikanyylihoito 2017 (https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/%C4%E4reislaskimokanyylin%20hoito.pdf)
SPR ABO-materiaali
Luentomateriaalit (not translated)
Henna Vuoriranta
Marjatta Häsänen
Lehtorit Henna Vuoriranta ja Marjatta Häsänen (not translated)
Face-to-face
Finnish
07.01.2020 - 12.04.2020
12.11.2019 - 12.01.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Neonatologia:
ti 28.1 klo 13-16 neonotologin luento
ke 29.1 klo 9-12 neonatologin luento
Neonatologin simulaatiot:
ti 4.2 klo 12-14 (puoli ryhmää) ja klo 14-16 (puoli ryhmää) (not translated)
Annika Luomala
Face-to-face
Storvik-Sydänmaa: Lasten ja nuorten hoitotyö
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus (not translated)
Lähiopetus, prekliininen harjoittelu luokkahuoneessa ja simulaatiot (not translated)
1. Prekliininen harjoittelu luokkahuoneessa (hyväksytty-hylätty)
2. Simulaatiot (hyväksytty-hylätty)
3. Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty) (not translated)
Finnish
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 31.12.2019
10 - 30
Ilmoittaudu yhteen pienryhmään jaksolle ilmoittautumisen yhteydessä (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Lääkelaskukoe viikolla 12 teoriakokeen yhteydessä.
Uusinnat tenttiakvaariossa. (not translated)
työelämälähtöisyys, työpaja, casepohjainen oppiminen, simulaatio-oppiminen, käänteinen oppiminen (not translated)
1 op x 27h:
Lähiopetus 13h, ennakkotehtävät ja lääkelaskut 14h (not translated)
- Vauvan perushoito
- Kasvun ja kehityksen seuranta ja seurannan menetelmät
- Lapsipotilaan tarkkailu
- Lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet
- Hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa
- Lapsipotilaan elvytys
- Kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa
- Lääkehoidon ja nestehoidon toteuttaminen ja lääkelaskut (not translated)
HYVÄKSYTTY
Yksilöosaaminen
• kaikki prekliiniset tunnit ovat pakollisia ja edellytys simulaatioon osallistumiselle
• kaikki simulaatiot ovat pakollisia
• on tehnyt etukäteistehtävät ennen prekliinistä tuntia/simulaatiota ja pystyy esittämään tehtävänsä
• saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa ja osallistuu aktiivisesti
• kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
• osaa ja on hankkinut tietoa toimintansa perustaksi
• kykenee hoitotyön prosessin mukaiseen toimintaan
• osaa suunnitella ja toimia aseptisesti oikein
• kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
• kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
• osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
• osallistuu aktiivisesti simulaatiotilanteen rooleihin ja tarkkailuun
Yhteisöosaaminen
• osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
• osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee ammatilliseen keskusteluun, viestintään ja ohjaukseen
• osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden ja taloudellisuuden
• vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
HYLÄTTY
Yksilöosaaminen
• ei ole suorittanut etukäteistehtäviä
• ei ole läsnä prekliinisillä tunneilla
• ei ole läsnä simulaatio tunneilla
• osallistuminen ei ole arviointikriteerien mukaista
Yhteisöosaaminen
• osallistuminen ei ole arviointikriteerien mukaista (not translated)
Sanna Ojala
Opettaja Sanna Ojala (not translated)
Face-to-face
- Nikkola, Nurkka, Paloposki. Annos oivallusta. SanomaPro Oy. (viimeisin painos).
· Optima Lääkelaskenta Terveysalalla - työtila
· Lääkelaskuklinikka http://www.terveysala.turkuamk.fi/klinikka/ (not translated)
· Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimioppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen (not translated)
Läsnäolo prekliinisessä harjoittelussa ja simulaatioissa (hyv/ hyl)
Etukäteistehtävien tekeminen /hyv/ hyl)
Lääkelaskut (Hyv / Hyl) (not translated)
Finnish
01.01.2020 - 29.05.2020
02.12.2019 - 28.02.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Toisen ryhmän mukana vastaava opintojakso (not translated)
ks. Optimasta erillinen lista (not translated)
Työelämälähtöisyys (harjoittelu luokassa)
Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa) (not translated)
· Prekliinisiä harjoittelutunteja (sis. Simulaatiot) 13h
· Etukäteistehtävien tekeminen 7h
· Lääkelaskut (viikkolaskut) 7h (not translated)
· luotettavien lääkehoidon tietolähteiden käyttäminen
· lääke- ja nestehoidossa käytettävät välineet
· kanyyli- ja katetri-infektioiden ehkäiseminen
· perifeerisen laskimon kanylointi
· nesteensiirtolaitteen ja kolmitiehanan käyttö
· laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
· lääkelaskenta
· ruisku- ja infuusiopumpun käyttö
· perifeerisen kanyylin hoito ja poisto
· keskuslaskimokatetrin hoito
· verensiirron toteuttaminen
· potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat (not translated)
Heli Aarnio
Nina Rantalaiho-Kulo
Face-to-face
Finnish
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 06.04.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Reijo Aunio
Face-to-face
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
01.05.2019 - 01.10.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Henna Vuoriranta
Heli Aarnio
Henna Lehtola
Henna Vuoriranta
Heli Aarnio
Face-to-face
From Finnish book:
• Asepsis in nursing pages 93-107
• Activity pages 164-186
• Daily activities pages 188-223
• Skin integrity pages 226-241
• Nutrition pages 242-265
• Secretion pages s. 269-304 (except stoma care)
• Fluid balance pages 305-317
• Safety pages 391-401
• Facing death pages 448-458
+ Current care recommendation 2016 "Elvytys"
Preclinical training
On line studies
Individual work
Group work
• Preclinical training and situation rehearsals passed/failed
• Simulations passed/failed
Preclinical training, situation rehearsals and simulations are mandatory (practical nurses may apply for accreditation for some of the training sessions, but those have to be negotiated with teacher beforehand).
If any absent hours, student should negotiate about those with teacher. Usually all absent hours have to be covered by participating to other groups training sessions. Student is responsible for finding out when those sessions are held and should contact that teacher.
All training sessions should be done before attending to simulations.
Pre-assignments have to be done carefully before attending to the training sessions. Student has to have the assignment with him/her when attending the training session. Evaluation of pre-assignments is passed/failed.
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.07.2019 - 30.08.2019
Uniform, working shoes and name needle are needed during training sessions.
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Working life based studies
Teacher co-operation
Multi-culturality
Team learning and group work
Innovation pedagogy
Preclinical training of nursing basics 4 credits = 108 hours, of which 48 hours of training in classroom. Rest of the hours are individual studies.
• Daily activities
• Vital functions
• First Aid and resuscitation
• Sensory functions
• Activity
• Nutrition and fluid balance
• Secretion
• Skin integrity
• Coping, mental balance
• Facing death
Heli Aarnio
Isa Öhberg
Face-to-face
- Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. & Saikko, S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. SanomaPro.
- Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Uusin painos. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
- Muu opettajan osoittama materiaalia. (not translated)
Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä. (not translated)
Läsnäolo pakollista ja arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mahdolliset poissaolot korvataan toisen ryhmän tunneilla. (not translated)
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.07.2019 - 22.09.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole (not translated)
Opiskelijat valmistautuvat harjoitustunteihin tekemällä niihin liittyvät ennakkotehtävät yksilö- ja ryhmätehtävinä.
Harjoitustunneilla toteutetaan tiimioppimisen periaatteita.
Simulaatiot perustuvat potilastapauksiin (not translated)
2 op. = 54 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20h. (not translated)
• Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö (not translated)
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoittelutunneilla. (not translated)
Sanna Ojala
Face-to-face
katso PEHO ja ANFA (not translated)
Lähiopetusta, luokkaharjoittelu ja simulaatioharjoittelu leikkaussalissa.
Lääkelasku tenttiakvaariossa (not translated)
Aktiivinen osallistuminen prekliiniseen harjoitteluun leikkaussalissa, ennakkotehtävät, läsnäolo harjoittelutunneilla 100 %.
arvionti: hyväksytty-hylätty (not translated)
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 11.10.2019
Optima (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Työelämälähtöiset toimintatavat, työelämäyhteistyö mahdollisuuksien mukaan ja työskentely tiimeissä. (not translated)
Itsenäinen valmistautuminen harjoitteluun 17 h (tarkempi ohjeistus Optimassa)
Harjoittelu luokassa 9 h ja simulaatio 10 h ::
- Anestesiahoitotyö (menetelmät, välineistö, monitorointi ja potilaan hoitaminen)
- Leikkausasennot, leikkausvälineistö, leikkausalueen desinfiointi, kirurginen käsien desinfiointi, steriilin takin ja käsineiden pukeminen ja steriilin alueen luominen
- Instrumenttien käsittely, välinehuolto, suturointi
- Simulaatio (low)
- lääkelasku tenttiakvaariossa (hyv- hyl) (not translated)
Harjoitustunnit ja simulaatio:
- Tutustuminen leikkaussaliin ympäristönä (pukeutuminen, saliliikenne, käyttäytyminen, koneet, tarvikkeet ja välineet)
-Eri sairaanhoitajarooleissa toimiminen ja vastuualueet
- Potilaan vastaanottaminen leikkaussaliin ja raportointi (ISBAR)
-Leikkaustiimin tarkistuslistan käyttö
- Anestesiavalmistelut (esim. Lääkeaineet, välineet, laitteet ja tarkistukset)
-Anestesian aikainen monitorointi, tarkkailu ja anestesian aikainen hoitotyö
-Leikkausvälineistön varaaminen toimenpiteeseen
- Leikkausasennon laitto
- Leikkausalueen desinfektio
- Kirurginen käsien desinfektio ja aseptinen pukeutuminen
- Leikkausalueen rajaaminen
- Leikkausvälineistö ja leikkausosaston laitteisto
- Aseptinen työskentely leikkauksen aikana (leikkaus- ja valvovan sairaanhoitajan tehtävät)
- Toimenpiteen lopettamiseen liittyvät tehtävät (tarvikelaskut, haavan peittely, välineiden huolto)
-Suturointi
-Leikkaukseen ja anestesiaan liittyvä kirjaaminen (anest.lomake ja sähköinen kirjaaminen)
-Turvallinen potilassiirto ja siirto jatkohoitoyksikköön
- Postoperatiivinen valvonta salissa ja heräämössä (not translated)
Sanna Ojala
Face-to-face
- Nikkola, Nurkka, Paloposki. Annos oivallusta. SanomaPro Oy. (viimeisin painos).
· Optima Lääkelaskenta Terveysalalla - työtila
· Lääkelaskuklinikka http://www.terveysala.turkuamk.fi/klinikka/ (not translated)
- Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimioppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen (not translated)
- Läsnäolo prekliinisessä harjoittelussa ja simulaatioissa (hyv/ hyl)
· Etukäteistehtävien ja viikkolaskujen tekeminen /hyv/ hyl)
· Lääkelaskukoe (Hyv / Hyl) (not translated)
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.07.2019 - 31.10.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Hyväksytty/Hylätty
Toisen ryhmän vastaavan opintojakson suorittaminen (not translated)
- Työelämälähtöisyys (harjoittelu luokassa)
· Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
· Yhteisopettajuus (simulaatiot, lääkelaskenta) (not translated)
- Prekliinisiä harjoittelutunteja (sis. Simulaatiot) 20h
· Lääkelaskennan lähitunnit + lääkelaskukoe 8h
· Etukäteistehtävien tekeminen 6h
· Lääkelaskut (viikkolaskut) 10h
· Itsenäinen opiskelu 10h (not translated)
- Luetettavien lääkehoidon tietolähteiden käyttäminen
· lääkehoidossa käytettävät välineet
· lääkelaskenta
· injektion antaminen (s.c, i.m) ja rokottaminen
· lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja jakaminen potilasannoksiin
· lääkehoidon ohjaus ja kirjaaminen
· potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintavat: (not translated)
Nina Rantalaiho-Kulo
Face-to-face
Oppimismenetelmät: luokkaharjoittelu pienryhmäsä (not translated)
Harjoittelutuntien aiheisiin valmistavien tehtävien suoritus ja kriteerien mukainen toiminta harjoittelutunneilla.
Vrt. Prekliinisen harjoittelun arviointikriteerit.
Kaikkien aiheiden laboraatiotunnit ja simuaatiossa läsnäolo on edellytys hyväksytylle suoritukselle (not translated)
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.07.2019 - 25.09.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Harjoittelutunteja edeltävä tiedonhaku ja valmistautuminen tapahtuu tiimioppimisen menetelmin, samoin harjoittelutunnit. (not translated)
Harjoitukset 1-4 ovat yhteensä 14 h. Harjoituksiin valmistautuminen 13 h.
Yhteensä 27h (1 op) (not translated)
Sisältö :
• Pre-operatiivinen haastattelu, tutkiminen ja hoitosuunnitelma
• Potilaan tarkkailu ja hoito pre- ja postoperatiivisesti (hoitoteknologia)
• Kirurgisen haavan tarkkailu ja hoito
• Avannepotilaan hoito
• Potilaan ohjaus ja liikkumisen avustaminen tuki- ja liikuntaelinten sairauksien ja vammojen yhteydessä
• Kirjaaminen ja raportointi
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus:
Harjoitus 1.
• Preoperatiivinen hoitotyö
• Potilaan valmistautuminen/valmistelu leikkaukseen
Harjoitus 2
• Postoperatiivinen hoitotyö
Harjoitus 3 :
• Kirurgisen akuutin haavan hoito eri tilanteissa
Harjoitus 4
• Simulaatio
Ennakkotehtävät on oltava tehtynä ennen harjoitustunnille tuloa
Oppimateriaali: Kirurgisen potilaan hoitotyön oppimateriaali (not translated)
Tiina Murto
Marjatta Häsänen
Sanna Virtanen
Lehtorit Henna Vuoriranta ja Marjatta Häsänen (not translated)
Face-to-face
Oppimiskeskustelut
Lähiopetuksen ennakkotehtävät
Opintokäynti Pinjaan (not translated)
Finnish
07.01.2020 - 16.02.2020
12.11.2019 - 12.01.2020
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
H-5
Käänteinen oppiminen (not translated)
Lähiopetus toteutuu vk 2- vk 8 (ei vk 9-14) ja vk 15 (koe) (not translated)
Henna Vuoriranta
Mari Berglund
Leena Walta
Marjatta Häsänen
Maika Kummel
Opettajina Marjatta Häsänen ja Leena Walta
Ohjausryhmässä Maika Kummel ja Mari Berglund
Mentorina Meiju Keinänen (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Finnish
01.01.2020 - 31.05.2020
13.07.2019 - 27.09.2019
10 - 50
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
4 credits
2 credits
H-5
Ajoitus: Syksy 2019 (not translated)
TYYDYTTÄVÄ 1 ja 2
Tahallisia / tahattomia poissaoloja
Opiskelija osallistuu jonkin verran ryhmän työskentelyyn ryhmätilanteissa (projektipajatunnit + muu yhdessä tehtävä työ)
Opiskelija suoriutuu kohtalaisesti hänelle annetuista tehtävistä
Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää pajatyöskentelyssä monialaisuutta/erilaisia resursseja
Opiskelija osoittaa pyrkimystä innovatiivisiin ratkaisuihin
Opiskelija luo joitakin uusia verkostoja (vrt. verkostokartta, opiskelijan oppimispäiväkirjaan)
Opiskelija osallistuu kohtalaisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
Aikataulujen noudattaminen tyydyttävää
Opiskelijan motivaatiossa kehitettävää
Myöhästymisiä (not translated)
KIITETTÄVÄ 5
Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän oppimista
Oppii uusia itsenäisiä työskentelytaitoja ja pystyy tunnistamaan ryhmän osaamiskompetensseja
Osoittaa omaksuneensa innovatiivisia taitoja
Osaa aktiivisesti luoda eritasoisia yhteistyöverkostoja
Oppii ja kehittää uusia projektityötaitoja
Käyttää monipuolisesti esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan projektin aikana
Opiskelija osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
Opiskelijan motivaatio kiitettävä
Aikataulujen noudattaminen kiitettävää (not translated)
Satu Halonen
Face-to-face
Finnish
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 29.05.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Heli Aarnio
Face-to-face
Finnish
01.01.2020 - 22.02.2020
02.12.2019 - 30.01.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Tiina Murto
Tiina Murto (not translated)
Distance learning
ilmoitetaan Optimassa (not translated)
Verkko-opetus, tutkimus (not translated)
Verkkokurssi sisältää useita tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty periaatteella.
Lopuksi verkossa tehtävä tentti arvioidaan numeerisesti 0-K5 ja hyväksytty suoritus edellyttää 50% oikeita vastauksia.
Tentin arviointipisteytys:
35-40 p = T1
41-48 p = T2
49-56 p = H3
57-64 p = H4
65-70 p = K5 (not translated)
Finnish
26.08.2019 - 31.12.2019
06.05.2019 - 08.09.2019
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
5 credits
H-5
Ei valinnaisia suoritustapoja (not translated)
Kolme tenttipäivää, tiedotetaan myöhemmin (not translated)
Työelämälähtöisyys
Yksilöllinen oppiminen
Yhteisöllinen oppiminen (not translated)
Toteutus on kokonaan verkossa, jolloin itsenäistä työskentelyä on 135 t.
Verkkokurssi sisältää useita tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty periaatteella.
Lopuksi verkossa tehtävä tentti arvioidaan numeerisesti 0-K5. (not translated)
- opintojakso on verkkototeutus.
-Syksy 2019
•kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
•keskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
•tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
•kehittämishankkeen vaiheet
•tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
•tutkimusmenetelmät
•aineiston keruu, käsittely ja analysointi
•tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
•tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
•kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi (not translated)
Henna Vuoriranta
Face-to-face
Finnish
24.02.2020 - 12.04.2020
31.10.2019 - 23.02.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Nina Rantalaiho-Kulo
Face-to-face
Oppimateriaali:
KIRURGISEN POTILAAN HOITOTYÖ 4OP (KIPO)
Tenttimateriaali:
Ahonen O. & Blek-Vehkaluoto ym. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut: Luku 4. Kirurgisia sairauksia sairastavien hoitotyö:100-135.Luku 10. Ruoansulatuselimistön sairauksia sairastavien hoitotyö: 515-582. Luku 11. Umpi- ja maitorauhasten sairauksia sairastavien hoitotyö:Rintasyöpää sairastavanhoitotyö 612 - 619. Luku 12 Erityselimistön sairauksia sairastavan hoitotyö 621- 638, 676- 698. Luku 13. Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia sairastavien hoitotyö: 699-732, 740-747.
Ahonen O. & Blek-Vehkaluoto ym. 2012. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut: 98-128, 496-555, 583-590, 591-607, 644-665, 667-696
Anttila, V-J ym. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. 7. uudistettu painos. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos..
Luku 14. Leikkausalueen infektioiden merkitys s. 168- 169
Luku 15. Leikkaushaavan paraneminen ja jälkihoito s. 170-175
Luku 16. Leikkausalueen infektioiden ehkäisytoimet s. 176-186
Luku 17. Mikrobilääkeprofylaksin käyttö kirurgiassa s. 187-193
Infektioiden torjunnan perusteet.Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin
alueella 5.7.2017
Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, ym. Neste- ja ravitsemushoito (2010)
283-291 Leikkauspotilaan nestehoito
325- 329 Sokkipotilaan nestehoito
Saano, S. Lääkehoidon käsikirja. WSOY, 2018. Pahoinvoinnin lääkehoito s. 452. Kivun lääkehoito ss. 568-583.
Lukkarinen H., Virsiheimo T., Hiivala K., Savo M & Salomäki T. 2012. Käsikirja potilaan heräämövaiheen seurannasta ja turvallisesta siirrosta vuodeosastolle. Hotus. (soveltuvin osin)
Leikkausta edeltävä arviointi. Käypä hoito suositus 2014. www.kaypahoito.fi(soveltuvin osin)
Surgical nursing
Learning meeting-materials
Muu ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit (not translated)
Oppimismenetelmät : lähiopetus:, learning meetings, learning meeting seminar, kirjatentti (not translated)
KIRURGISEN POTILAAN HOITOTYÖ 2OP (KIPO)
Opetukseen osallistuminen, kirjatentti (5-hyl). Painokerroin 2.
SURGICAL NURSING 2 CR
Opetukseen osallistuminen, Learning meeting ja seminaari (5-hyl)painokerroin 2
KIRURGIA JA FARMAKOLOGIA 1 OP (KIRFA).Painokerroin 1. Ryhmätentti
. (not translated)
Finnish
12.08.2019 - 31.12.2019
13.07.2019 - 25.09.2019
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
KIPO-tentti (not translated)
Pedagogiset toimintatavat: :yhteistyö työelämäasiantuntijoiden kanssa (ohjaus videovälitteisesti, asiantuntijaluennot), learning meetings in teams, exchange students participation (not translated)
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus:
5 op – opiskelijan työ = 135h
Lähioppiminen eri muodoissa 29h, sisältää 3h kirjallisen kokeen ja 1h palautetunnin.
Itsenäinen oppiminen ja kokeisiin valmistautuminen 106h. (not translated)
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja:
Kirurginen hoitotyö KIHO (2op)
Surgical Nursing (2 cr)
Kirurgia ja farmakologia 1 op KIFA
• Kirurgisen potilaan hoitopolut; elektiivinen ja päivystyspotilas
• Pre- intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
• Yleisimmät kirurgista hoitoa vaativat sairaudet, niiden hoitotyö ja kuntoutus
o Tuki- ja liikuntaelinsairaudet
o Ruuansulatuselimistön kirurgiset sairaudet
o Urologiset sairaudet
o Keuhko-, sydän- ja verisuonisairaudet
• Kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät auttamismenetelmät
o Yksilöllinen potilaan ohjaus ja omaisten ohjaus
o Akuutin kivun hoito ja yleisimmät kipulääkkeet
o Erilaisten kirurgisten haavojen hoito ja avanteen hoito
o Hoidon kirjaaminen ja raportointi
o Nestehoito – ja lääkehoidon suunnitelma ja nestetasapainon laskeminen
o Verensiirto (elektiivinen kirurginen potilas)
Ajoitus:
Opintojakson johdanto
Surgical Nursing-orientointi: learning meeting- tiedonhakutehtävä, toteutus ja seminaari, kirurgisen hoitotyön koe (not translated)
Nina Roine
Ryhmä: PKÄTIS18
Ohjausvastuu: Nina Roine (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaali: Optimassa. Svenska för en blivande barnmorska (not translated)
Oppimismenetelmät: lähiopetus, itsenäiset työt, suullinen ja kirjallinen tentti (not translated)
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tentti viikolla 41.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle. (not translated)
Finnish
26.08.2019 - 11.10.2019
13.07.2019 - 06.09.2019
10 - 20
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
H-5
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, opetellaan kätilön työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää erilaisin harjoituksin. (not translated)
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus:
Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, kätilön ammattisanaston kerääminen, suullisen ryhmäesityksen laatiminen kuulijoita aktivoiden ja kuuntelureferaatin tekeminen.
3op:n kokonaisuus, josta 20h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä. (not translated)
Sisältö ja ajoitus: Kätilöille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi vko 36-41 (not translated)
Nina Roine
Kurssin opettaja Nina Roine (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaali: Optimassa. Svenska för en blivande barnmorska (not translated)
Oppimismenetelmät: lähiopetus, itsenäiset työt, suullinen ja kirjallinen tentti (not translated)
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tentti viikolla 39.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle. (not translated)
Finnish
02.09.2019 - 11.10.2019
27.05.2019 - 08.09.2019
10 - 20
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
Joukahaisenkatu
H-5
Kirjallinen tentti viikolla 41 (not translated)
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, opetellaan kätilön työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää erilaisin harjoituksin. (not translated)
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus: Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, kätilön ammattisanaston kerääminen, suullisen ryhmäesityksen laatiminen ja kuuntelureferaatin tekeminen.
3op:n kokonaisuus, josta 20h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä. (not translated)
Sisältö ja ajoitus: Kätilöille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi vko 36-41 (not translated)
Henna Vuoriranta
Marjatta Häsänen
Face-to-face
Finnish
20.01.2020 - 23.02.2020
12.11.2019 - 12.01.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
Heli Aarnio
Face-to-face
Finnish
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 22.02.2020
Health and Well-being
Degree Programme in Midwifery
H-5
There is no implementations attached to this degree programme.