Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Minna Hyötilä
Virpi Fagerström
Riikka Karhuvaara
Riikka Hellman
Vastuuopettajat Riikka Karhuvaara ja Riikka Hellman
Terveyspalveluista vastaava johtaja Minna Hyötilä
Kliininen ohjaus opetussuuhygienistit (not translated)
Face-to-face
Materiaalit ITS learning oppimisalustalla. (not translated)
Lähioppiminen:
Opetuksen liiketoimintaan perehtyminen, asiantuntijaluennot ja yritysvierailut.
Simulaatio-kliininen harjoittelu: palvelujen tuottaminen yksityisille asiakkaille TUAS StuDentalissa.
Itsenäinen oppiminen:
Oppimistehtävät
Opintojakso sisältää perehdytyksen ja osastotunneille osallistumisen, tavoitteiden laatimisen, itsearvioinnin ja raportoinnin. (not translated)
Hyväksytty- Hylätty
Suuhygienistipalveluiden tuottaminen opetuksen liiketoiminnassa arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lähioppimiseen (perehdytykseen, viikottaisille osastotunneille, asiantuntijaluennoille) osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Läsnäolo simulaatio/kliinisessä harjoitteluissa pakollinen. Poissaolot korvattava. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 06.11.2022
24.05.2022 - 15.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
5 credits
Hyväksytty/Hylätty
Ei tenttiä. (not translated)
Tiimioppiminen: Opintojakso sisältää tiimioppimista suuhygienistipalveluiden tuottamisen osalta TUAS StuDentalissa. Opintojakso sisältää työparityöskentelyä vastuualueella ja vastaanoton vastuurooleissa.
Yksilöoppiminen: Opintojakso sisältää yksilöoppimista kliinisessä toiminnassa (kliinisessä potilastilanteessa ja hoitoketjussa).
Opiskelijan aktiivisuus korostuu oppimistehtävien, ennakkotehtävien ja asiakirjoihin perehtymisen osalta sekä toimintaprosessien hallinnassa. (not translated)
Osallistuminen lähioppimiseen (perehdytykseen, kliiniseen toimintaan ja viikottaisille osastotunneille, asiantuntijaluennoille).
1 op vastaa opiskelijan työtä 27 h.
Opiskelija suorittaa opintojakson aikana 5 op= 135 h verran opiskelijan työtä. (not translated)
Syventävä suun terveydenhoitotyö 5 op opintojakso toteutuu TUAS StuDental oppimisympäristössä opetuksen liiketoimintana.
TUAS StuDental toiminta on asiantuntijan/suuhygienistin (laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön) tai vähintään 140 opintopistettä suorittaneen suuhygienistiopiskelijan toteuttamaa kliinistä tutkimusta tai suun terveydenhoitotyötä (564/1994).
Turun ammattikorkeakoulu Oy voi tarjota yksityisen terveydenhuollon palveluja
Lounais-Suomen Aluehallintoviraston päätöksellä 19.9.2019 LSAVI/6161/04.02.00/2019.
Opintojakson toteutus on viikoilla 35-44.
Kliiniset harjoittelupäivät ovat ke ja pe erillisen työvuorotaulukon mukaan.
Kliininen harjoittelu toteutuu opetussuuhygienistien ohjauksessa.
Perehdytys ja osastotunnit ovat lukujärjestyksen mukaan. Osastotunneista vastaa opintojaksosta vastaavat opettajat.
Alginaattijäljennösten otto ensimmäisen vuoden hammasteknikko-opiskelijoilta tapahtuu erillisen aikataulun mukaan kliinisinä harjoittelupäivinä.
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu yrittäjämäiseen toimintaan ja palveluiden tuottamiseen perehtymällä TUAS StuDental liiketoimintasuunnitelmaan ja muihin toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin sekä osallistumalla asiantuntijaluennoille sekä yritysvierailuille. (not translated)
Suuhygienistipalveluiden tuottaminen opetuksen liiketoiminnassa arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lähioppimiseen (perehdytykseen, viikottaisille osastotunneille, asiantuntijaluennoille) osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Läsnäolo simulaatio/kliinisessä harjoitteluissa pakollinen. Poissaolot korvattava. (not translated)
Minna Hyötilä
Outi Ensiö
Sanna Virtanen
Riikka Hellman
Yleisen anatomian ja fysiologian kurssin pitää Sanna Virtanen. Kurssin opetuksen tapahtuessa etänä, linkki zoom-tilaan: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601 (not translated)
Face-to-face
Yleinen ANFY:
Luennot
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S.,: Patofysiologia (Sanoma Pro)
Pään anatomia ja fysiologia:
E-oppimisalustalla ITS learningissa (not translated)
Yleinen ANFY: Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio (0-5) tulee kurssin arvioksi järjestelmään. Soveltuvin osin kurssista voidaan järjestää myös kotitentti, jonka arvio hyv/hyl
Pään anatomia ja fysiologia toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti ITS learning oppimisalustalla. (not translated)
Yleinen ANFY: Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Yleinen ANFY: Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Kotitentin arvio hyväksytty/hylätty
Pään anatomian ja fysiologian opintojakson arviointi H-5. (not translated)
Finnish
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Yleinen ANFY: Ennen kurssin alkua opiskeltava materiaali riittävän osaamistason saavuttamiseksi ennen kurssia:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro) (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
H-5
Yleinen ANFY:Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa (not translated)
Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua.
Yleinen ANFY: Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:
Kurssista voidaan soveltuvin osin järjestää myös kotitentti, jonka arviointi hyväksytty/hylätty, hyväksytyn kotitentin kriteeri on riittävä kokonaisuuksien hallitseminen
Pään antomian ja fysiologian verkkotentti torstaina
Tentin uusinnat (I ja II) sovitaan myöhemmin.
Arvostelu H-5. (not translated)
Yleinen ANFY:Luento-opetus, tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning, tentti (verkkotentti tai kotitentti)
Pään anatomia ja fysiologia: luento-opetus, verkkoluennot, tehtävät, tentti. (not translated)
Yleinen ANFY: Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luennot, videoluennot, tentti
opiskelijan itsenäisen työn mitoitus 2x 27 tuntia (not translated)
Yleinen ANFY (2 op): Ihmiselimistön rakenne ja toiminta, solu- ja kudostasolta, elin- ja elinjärjestelmätasolle.
Kurssin sisällöllinen aikataulu:
1. Solu, alkiokehitys, kudokset, iho
2. Verenkiertoelimistö, veri, immunologia
3. Hengityselimistö
4. Hermosto
5. Virtsaelimistö
6. Endokriininen järjestelmä
7. Sukupuolielimistöt
8. Ruuansulatuselimistö
Pään anatomian ja fysiologian toteutuksen ajankohta:
Kurssin laajuus: 22 h + tentti 2 h
Luennot toteutetaan etänä (Teams).
Kurssin tavoitteena on oppia
- ymmärtämään pään ja kaulan alueen rakenteita ja toimintoja sekä hammashoidollisten toimenpiteiden anatomista perustaa
- hahmottamaan hampaiden muoto-opillisia erityispiirteitä (morfologia) sekä poikkeavuuksia niissä
- hahmottamaan purentaelin monien anatomisten rakenteiden sekä fysiologisten toimintojen kokonaisuutena (not translated)
alle 40 pistettä (not translated)
40-49=1
50-58=2 (not translated)
59-68=3
69-76=4 (not translated)
77-80=5 (not translated)
alle 40 pistettä (not translated)
Johanna Kurtti
Päivi Pietikäinen
Johanna Kurtti, Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op:
Päivi Pietikäinen, Suun terveydenhoidon perusteet 3 op (not translated)
Face-to-face
SUPE ja RAV: Käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla. (not translated)
Päivi Pietikäinen, Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op:
Keskusteleva luento-opetus
Pienryhmätyöskentely ja harjoitukset
Oppimista edistävät tehtävät ja oppimisen testit
Itsenäinen opiskelu ja oppimisen osoittaminen kirjallisessa tentissä
Johanna Kurtti, Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op:
Toteutetaan keskustelevana opetuksena sekä pienryhmätyöskentelynä.
Itsenäinen opiskelu, oppimista edistävät tehtävät sekä tentti. (not translated)
Päivi Pietikäinen 3 op
Opintojakson aikana suoritettavat oppimista edistävät tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimisen testit ja lopputentti arvioidaan numeraalisesti. Opintojakson osan kokonaisarviointi muodostuu näiden keskiarvosta.
RAV: numeerinen arviointi (tehtävä hyväksytty/hylätty ja tentti: numeerinen arviointi)
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu SUPE ja RAV keskiarvosta (not translated)
Finnish
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Kupittaa Campus
H-5
Supe/Pietikäinen: tentti viikolla 43. Uusintatenttien ajankohdat katsotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla. Tenttiajankohdat löytyvät ItsLearning-alustalta.
RAV/Kurtti: tentti viikolla 41. Uusintatenttien ajankohdat katsotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla. Tenttiajankohdat löytyvät ItsLearning-alustalta. (not translated)
Päivi Pietikäinen, Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op:
Opintojaksolla opitaan suun terveydenhoidon perusteita työelämätarpeiden pohjalta. Opintojakso
integroituu opintojaksoon Suun terveydenhoidon perusteet simulaatiotilanteessa. (not translated)
Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op: 81 h opiskelijan työtä, joista lähitunteja 23 ja
itsenäistä työskentelyä 58 h .Opintojakso sisältää eri laajuisia kirjallisia oppimistehtäviä sekä opintojakson aikana suoritetaan oppimisen testejä ja lopputentti.
RAV 2 op: 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10, ryhmätyöskentelyä ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis. tehtävät, tenttiin valmistautuminen) 44 tuntia. (not translated)
Opinnot ajoittuvat viikoille 36 - 43
Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op
- Suun terveydenhoitotyön hoitotiimi ja suuhygienistin rooli
- Suun terveydenhoitotyön eettiset periaatteet ja tieteellinen perusta
- Suun terveydenhuollon asiakirjakäytänteet ja -merkinnät
- Vastaanoton toimintavalmius
- Suun terveydenhoitotyön laitteisto, käyttö ja huolto
- Suun terveydenhoitotyön hygienia
- Suun terveydenhoitotyön ergonomia
Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op
•Ravitsemuksen perusteet sekä ravitsemuksen ja terveyden välisiä yhteyksiä huomioiden erityisesti suun terveys
•Ravitsemus eri ikäkausina
•Ruokapäiväkirjan tarkastelua ja analysointia (not translated)
Päivi Pietikäinen
Päivi Pietikäinen (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaalina Suun terveydenhoidon perusteet –opintojakson materiaali ja muu Itslearning oppimisalustalla ilmoitettu materiaali. (not translated)
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatiotilanteisiin ja harjoittelujen reflektointi.
Opintokäynti suun terveydenhuollon organisaatioon. (not translated)
Hyväksytty/hylätty
Läsnäolo simulaatioharjoitteluissa pakollinen, poissaolot korvataan
Simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja harjoittelujen reflektointi
Oppimistehtävien tekeminen
Osallistuminen opintokäyntiin ja raportti opintokäynnistä
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi (not translated)
Finnish
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan simulaatiotilanteissa suun terveydenhoidon perusteita
työelämätarpeiden pohjalta.
Opintojakso integroituu opintojaksoon Suun terveydenhoidon perusteet.
Opintojaksoon sisältyy opintokäynti suun terveydenhuollon toimipisteeseen, jossa opiskelija tutustuu suuhygienistin työhön yhden työpäivän ajan. Opiskelija seuraa suuhygienistin työskentelyä ja osallistuu suun terveydenhoidon perustehtäviin. Raportointi opintokäynnistä. (not translated)
135h opiskelijan työtä
Simulaatioharjoittelu 40h ja opintokäynti 8h.
Itsenäinen työskentely 87h simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja harjoittelujen reflektointi. Raportti opintokäynnistä. (not translated)
Simulaatioharjoittelun sisältökokonaisuuksia:
Vastaanoton toimintavalmius
Suun terveydenhoitotyön laitteiston käyttö ja huolto
Aseptinen toiminta
Suun terveydenhoitotyö
Ergonomia suun terveydenhoitotyössä
Opintokäyntipäivä Turun kaupungin suun terveydenhuollon organisaatiossa
Opinnot ajoittuvat viikoille 43 - 48 (not translated)
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Outi Ensiö
Riikka Karhuvaara
Seija Kirkko-Jaakkola
Mikrobiologia Seija Kirkko-Jaakkola (not translated)
Face-to-face
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Oppimateriaalina edeltävien kariologian alaa sisältävien opintojaksojen materiaalit sekä muu Itslearning oppimisalustalla ilmoitettu materiaali
Parodontologinen hoito/ Hyötilä:
Materiaali ITSlearning oppimisalustalla.
Aikaisempien opintojen (YSTA ja Parodontologia 2 lk) materiaali ITSlearngin oppimisalustalla.
Parodontiitin käypä hoito suositus
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Materiaali oppimisalustalla. (not translated)
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatiotilanteisiin
Simulaatioharjoittelujen reflektointi
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/ Hyötilä:
Lähiopetus simulaatioharjoituksissa
Itsenäinen oppiminen simulaatioharjoituksissa
Asiantuntijaluennot ja harjoitukset, edustajavierailut mm. Oral-B
Kirjalliset ennakkotehtävät ja oppimispäiväkirja/reflektointi
Tietotesti
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö:
Teoria ja harjoitukset.
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Lähiopetus, itsenäiset tehtävät ja pienimuotoiset laboraatiot. (not translated)
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Hyväksytty/hylätty
Läsnäolo simulaatioharjoitteluissa pakollinen, poissaolot korvataan näytöllä
Simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävien suorittaminen
Simulaatioharjoittelujen reflektointi jokaisen harjoittelukerran jälkeen
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Hyötilä:
Hyväksytty/hylätty
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät, videoidut näytöt (teroitus ja instr,tekniikka), harjoitukset (harjoitusleuoilla ja toisillaan), tietotesti (parod.käypä hoito suositus)
Itsearviointi (mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisi, sekä ergonomian itsearviointi)
Vertaisarviointi (ergonomia)
Opettajan arviointi (hks/hyl, hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava, max 2 poissaoloa voi korvata futudent kameran avulla) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista). Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö
Hyväksytty/hylätty
Osallistuminen simulaatioharjoituksiin, poissaolot korvattava
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Itsenäiset tehtävät hyv/hyl. Paritentti, arviointi hyv/hyl (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.10.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Hyväksytty/Hylätty
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan simulaatiotilanteissa suun terveydenhoidon perusteita
työelämätarpeiden pohjalta.
Harjoitteluihin valmistaudutaan ennakkotehtävillä. Harjoittelu sisältää yksilöharjoittelua ja parityöskentelyä sekä tiimioppimista.
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/ Hyötilä:
Teoriatiedon opiskelu: ennakkotehtävät ja instruktiot simulaatioharjoitusten alussa
Simulaatioharjoitukset: yksilö ja parityöskentely, harjoitukset toisillaan, osaamisen näytöt Videointa/digitaalisesti/sähköisesti
Asiantuntijaluennot ja edustajavierailut, laitteiden käyttökoulutukset
Työelämäyhteistyö/yritysyhteistyö (kansainväliset yritykset mm. Oral-B ja LM Instruments Oy)
Tietotesti
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Lähiopetuksessa yhdessä oppimista ja itsenäisissä tehtävissä opiskelijan aktiivisuus tiedonhaussa korostuu (not translated)
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
67,5h opiskelijan työtä
Simulaatioharjoittelu 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h simulaatiotilanteisiin valmistautuminen, itsenäinen simulaatioharjoittelu ja ennakkotehtävät sekä harjoittelujen reflektointi.
Studental työtoiminnan mentorointi.
Parodontologinen hoito/ Hyötilä:
n. 162 h opiskelijan työtä
Lähioppimista 80-100 h, joka sisältää itsenäisiä harjoituksia (tunnit viikkotuntisuunnitelmassa)
Lisäksi 60-80 h: Oppimistehtävät: kirjalliset ennakkotehtävät, oppimispäiväkirja, tietotesti
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Oppimistehtävät Itslearning-alustalla, laajuus 1op=27h opiskelijan työtä, josta 6h teoriaopetusta, 3h pienimuotoisia laboraatioita ja 2h paritentti, 16 h itsenäistä työskentelyä. (not translated)
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Kariologian varhaishoidon ja korjaavan hoidon hoitomenetelmät, materiaalit, välineet ja laitteet
Studental työtoiminnan mentorointi
Opintojakson osa sijoittuu viikoille 44 - 49
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Hyötilä:
Simulaatiotilanteissa käytettävät materiaalit, välineet ja hoitomenetelmät parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä. Aseptinen ja ergonominen toiminta.
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 35- 48
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö:
Simulaatioharjoitukset
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 35-37
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Suun infektioiden aiheuttajia, suun infektioita ja infektioiden leviäminen. Näytteenotto ja tulkintaa.
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 44-47 (not translated)
Minna Hyötilä
Riikka Karhuvaara
Distance learning
It´s learnin-oppimisympäristöstä löytyvät materiaalit, linkit ja lähteet sekä itsenäinen tiedonhaku. (not translated)
Itsenäinen verkko-opiskelu (not translated)
Kaikkiin kysymyksiin tulee vastata. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu ja kommentoitu omia vastauksia suhteessa mallivastauksiin. Vastaukset tulee kirjoittaa omin sanoin ja vastausten kopioimista/plagiointia tulee ehdottomasti välttää. Opintojakso suoritetaan yksilösuorituksena. Vastauksia ei siis voi tehdä yhdessä opiskelijakaverin kanssa.
Opiskelija palauttaa tehtävät kokonaisuudessaan viimeistään 2.12. mennessä. Opettaja arvioi opintojakson suoritukset viimeistään 16.12. mennessä. (not translated)
Finnish
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
2 credits
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojaksossa arvioinnin kohteena ovat It´s learning-oppimisympäristöstä löytyvät tehtävät. (not translated)
Itsenäinen verkko-opiskelu It´s learning-oppimisympäristössä.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä. (not translated)
It´s learning-oppimisympäristöstä löytyvät tehtävät.
2 opintopistettä on noin 54 tuntia opiskelijan työtä. (Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.) (not translated)
Opiskelija tekee itsenäiset tehtävät It´s learningin ohjeistuksen mukaisessa järjestyksessä. Oppimistehtävien ohjeistukset aukeavat jakson alkaessa.
Opintojakson infotunti toteutuu etänä 5.9. klo 14.15-15.45. Infotunnilla käydään yhdessä läpi opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat ja tehtävien palautusajankohdat.
Oppimistehtävien viimeinen palautuspäivä on 2.12.2022 (not translated)
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan. (not translated)
Päivi Pietikäinen
Päivi Pietikäinen (not translated)
Face-to-face
ITS oppimisalustalla (not translated)
Keskusteleva luento-opetus
Oppimista edistävät tehtävät
Terveydenedistämistilaisuuden suunnittelu ja toteutus
Pienryhmätyöskentely
Verkkokurssit (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan monipuolisesti hoitotyössä tapahtuvaa ohjausta ja opetusta.
Näkökulmana yksilöohjaus ja ryhmäohjaus sekä kliinisen työn/harjoittelun ohjaus. (not translated)
Etäopiskelu opettajajohtoisesti
Oppimistehtävät
Opetustapahtuman suunnittelu ja toteutus
Verkkokurssien suorittaminen (not translated)
Ajoitus vko 35 - 45
Opiskelija
•osaa tunnistaa asiakkaan ohjauksen tarpeen
•osaa toteuttaa ja tehdä johtopäätöksiä eri ohjaustilanteista
•osaa käyttää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä hyödyntää opetusteknologiaa
Opetus ja ohjaus hoitotyön kontekstissa
Ohjaus vuorovaikutuksena, yksilöohjaus ja ryhmäohjaus, opiskelijaohjaus
Opetus- ja ohjausmenetelmät
Monikulttuurinen ohjaus hoitotyössä
Ohjauksen tavoitteet, vaikuttavuus ja arviointi
Taitojen opetus ja oppiminen (not translated)
Läsnäolo tunneilla
Oppimistehtävien arviointi
Terveydenedistämistilaisuuden suunnittelu ja toteutus
Läsnäolo seminaaripäivissä, poissaolot korvataan
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi (not translated)
Minna Hyötilä
Pinja Aitio
Pirjo Pennanen
Face-to-face
Materiaalit tulevat saataville Itslearning-oppimisympäristöön. Opiskelijalle ei materiaalikustannuksia. (not translated)
Verkko-opetus Zoomissa. Itsenäisen työskentelyn lisäksi pari- ja ryhmätyöskentelyä. (not translated)
Kurssiarvosanaan vaikuttavat läsnäolon lisäksi sekä suulliset että kirjalliset suoritukset. Tarkemmat tiedot kurssilla.
Opettajan palautteen lisäksi opiskelija saa vertaispalautetta muilta opetusryhmän jäseniltä. (not translated)
English
22.08.2022 - 31.12.2022
01.05.2022 - 30.09.2022
1 - 50
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
H-5
Verkko-opetus tapahtuu Zoomissa, linkki tapaamiseen lähetetään opiskelijoille ennen ensimmäistä tuntia. Linkki pysyy samana koko opintojakson ajan.
Englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa harjoitellaan alakohtaisten tehtävien ja sisältöjen avulla. Opintojaksolla kirjoitetaan ja luetaan tekstejä, pidetään suullinen esitelmä, keskustellaan ja harjoitellaan tärkeää sanastoa. Opiskelija saa itsevarmuutta kielen käyttämiseen työelämässä. (not translated)
Opiskelija ei suoriudu kurssista tai jättää kurssisuorituksen kesken (not translated)
Opiskelijan kielenkäyttö on epäjohdonmukaista ja paikoin vaikeasti seurattavaa. Opiskelija kuitenkin hallitsee keskeisimmän ammattisanaston, ja osaa käyttää sitä sekä puheessa että kirjoituksessa. Opiskelijan tuotos sisältää rakenteellisia ja sanastollisia virheitä, mikä saattaa vaikuttaa paikoin ymmärrettävyyteen. Viesti pystytään pääasiallisesti välittämään sekä puheessa että kirjoituksessa virheistä huolimatta. Opiskelija osallistuu opetukseen vaihtelevan aktiivisesti, eikä hakeudu kielenkäyttötilanteisiin vapaaehtoisesti. Kurssisuoritukset on palautettu. (not translated)
Opiskelijan kieli on tilanteeseen sopivaa, loogista, sujuvaa ja selkeää sekä kirjallisesti että suullisesti. Puhetta ja tuotettua tekstiä on helppo seurata. Opiskelijalla on alakohtainen sanasto kohtalaisen hyvin hallussa, ja hän osaa käyttää sitä hyödykseen kirjallisessa ilmaisussa. Virheitä saattaa esiintyä silloin tällöin sekä puheessa että kirjoituksessa, mutta ne eivät vaikuta kriittisesti ymmärrettävyyteen. Opiskelija on seurannut suorituksissaan tehtävänantoa ja hänen tuotoksensa ovat tyyliltään ammatillisia. Opiskelija osallistuu pääosin aktiivisesti opetukseen ja vuorovaikutustilanteisiin. Kurssisuoritukset on palautettu ja tehty hyvin. (not translated)
Opiskelijan kieli on monipuolista, taitavaa, asianmukaista ja osuvaa sekä kirjallisissa että suullisissa suorituksissa. Puhetta ja tuotettua tekstiä on miellyttävää seurata. Alakohtainen sanasto on erinomaisesti hallinnassa ja opiskelija osaa käyttää sitä hyödykseen tuotoksissaan. Opiskelija on taitava vuorovaikuttaja ja tarttuu innokkaasti tilaisuuksiin käyttää kieltä. Sekä suullisessa että kirjallisessa tuotoksessa on käytetty monimutkaisia rakenteita. Opiskelija on ollut aktiivinen kurssilla ja kurssisuoritukset osoittavat erinomaista valmiutta käyttää kieltä. (not translated)
Sirpa Rajala
Distance learning
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna.
Materiaalit ovat saatavissa MOT-kirjoina sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin)
- Kielijelpi: Esiintyminen (verkkomateriaali)
- lista täydentyy myöhemmin
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin)
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) (not translated)
Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus.
Opintojakson työtila on verkko-oppimisalausta Itslearningissa. (not translated)
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjallinen tehtävä (portfolio): 0 - 5 (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 (1/3 arvosanasta).
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (portfoliokokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.10.2022
1 - 30
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus. Edeltävyysehtoina on seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Location-independent
3 credits
H-5
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin. Myöhässä palauttaminen alentaa arvosanaa. Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille. (not translated)
Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja portfoliotehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä. (not translated)
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit ja esitykset, 18 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- mediaseurantatehtävä TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- kirjallisten tehtävien työstäminen Turun AMK. nkirjoitus- ja lähdeohjeiden mukaan malliophjaa käyttäen, Itslearning-verkkoalustalla työskentely, 10 h. (not translated)
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän tai ei ollenkaan. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista. (not translated)
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Outi Ensiö
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros (not translated)
Face-to-face
Itslearning: Työelämäharjoittelu 2, Terveyden edistäminen ja suun terveydenhoitotyö -kansiossa (not translated)
Työelämäharjoittelu, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, opettajaohjaus, vertaisohjaus
. (not translated)
WinHIT –asiakastietojärjestelmä –osuuden suoritus
Kariesdiagnostiikka -osuuden suoritus
Osallistuminen harjoitteluun työvuorotaulukon mukaisesti, poissaolot korvattava (korvaustavasta löytyy erillinen dokumentti ITS:sta)
Harjoitteludokumenttien pakautus määräpäiviin mennessä
Mentorointiin osallistuminen
Osastotunneille osallistuminen, poissaolot korvattava
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
5 credits
Hyväksytty/Hylätty
Työelämäharjoittelu: Käytännön työelämätaitojen oppiminen, suuhygienistin vastaanottotoiminta Studentalissa, asiakkaan hoidon suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kirjaaminen WinHIT –järjestelmään, vastaanoton toimintavalmiudesta huolehtiminen, työvuorotaulukon mukaan eri rooleissa toimiminen
Parityöskentely ja yksintyöskentely kliinisessä työssä
Itsenäinen työskentely: Asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtyminen
Opettajaohjaus: Opetussuuhygienistit ja opettajat toimivat ohjaajina Studentalissa, osastotunneille osallistuminen
Vertaisohjaus: Opiskelutoverin avustaminen kliinisessä työskentelyssä tai muissa vastaanoton tehtävissä (not translated)
5 op on 135 h opiskelijan työtä.
WinHit potilastietojärjestelmä koulutukseen osallistuminen
Kariesdiagnostiikka opetukseen osallistuminen
Mentorointikäynnit StuDentalissa
Työskentely työvuorotaulukon mukaisesti eri rooleissa ja toimipisteissä
Osastotunneille osallistuminen
Itsenäinen työskentely (sisältää asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtymisen) (not translated)
WinHit potilastietojärjestelmäkoulutus 1 op sijoittuu viikoille 37-41.
Kliininen harjoittelu 3,5 op sijoittuu viikoille 42-48.
Lisäksi 0,5 op kariesdiagnostiikka
Harjoittelu toteutetaan Turun AMK:n StuDental –työtoiminnassa Medisiina D:ssä yhteistyössä Turun kaupungin Hyvinvointitoimialan suun terveydenhuollon kanssa. Harjoitteluun sisältyy erillisiä päiviä Turun kaupungin suun terveydenhuollon muissa yksiköissä (Med 1 ja Med 2).
Harjoitteluun sisältyy tutustumiskäynnit StuDentalissa ennen kliinistä harjoittelua sekä osastotunnit. (not translated)
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros (not translated)
Face-to-face
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Kirveskari P. 2008. Purentafysiologia. Teoksessa Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Academica Kustannus Oy. Vantaa: Hansaprint Oy.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2020.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Tenttimateriaali ilmoitettu ITS:ssa
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:ssä
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:stä
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus (not translated)
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojakson orientoiva tehtävä
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatioharjoitteluun ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen tentti
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti (not translated)
Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologisen hoidon ja Suukirurgisen hoidon numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Läsnäolo simulaatioharjoituksissa pakollinen, poissaolot korvattava
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävät ja simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 60 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 30 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
H-5
Purentafysiologinen hoito: Mahdolliset uusinnat kahdessa seuraavassa uusintatenttipäivässä.
Suukirurginen hoito:
Vko 46, Ke 16.11. klo 12.30-13 Instrumenttitentti (30 min) Troll
Vko 48, Pe 2.12. klo 12.30-13.30 Kirjallinen tentti (60 min), ICT B1041 Omega
1. Uusintatentti Tammikuussa
2. Uusintatentti Helmikuussa (not translated)
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Orientoiva tehtävä ja tentti yksilöllisesti. Oppimistehtävä ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin. (not translated)
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen opintojakson orientoivan oppimistehtävän, ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen) (not translated)
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 41
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
Simulaatioharjoittelut
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 38-48
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa (not translated)
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Harjoittelun vastuuopettaja Jaana Manneros (not translated)
Face-to-face
Its Learning: Oral Health Care in RDI Environments 2 -kansio
Messi: Studental vastuualueet -työtila (not translated)
Työelämäharjoittelu, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, opettajaohjaus, vertaisohjaus (not translated)
- Osallistuminen harjoitteluun työvuorotaulukon mukaisesti, poissaolot korvattava (korvaustavasta löytyy erillinen dokumentti Itsistä)
- Vastuualueella työskentely 27h
- Osastotunneille osallistuminen, poissaolot korvattava
- Henkilökohtaisen raportin palauttaminen (sisältää tuntikirjanpidon ja tehtävien dokumentoinnin vastuualuetyöskentelystä sekä ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja sen arviointi –lomakkeen itsearvioinnin täyttämisen)
- Limakalvosairaudet –osion suorittaminen
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 15.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
10 credits
Hyväksytty/Hylätty
- Työelämäharjoittelu: Käytännön työelämätaitojen oppiminen, suuhygienistin vastaanottotoiminta Studentalissa, asiakkaan hoidon suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kirjaaminen WinHIT –järjestelmään, vastaanoton toimintavalmiudesta huolehtiminen, työvuorotaulukon mukaan eri rooleissa toimiminen
- Pari- ja ryhmätyöskentely: Vastuualue työskentely, nuoremman suuhygienistiryhmän mentorointi
- Itsenäinen työskentely: Asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtyminen, henkilökohtaisen raportin laatiminen
- Opettajaohjaus: Opettajat toimivat ohjaajina Studentalissa, osastotunneille osallistuminen
- Vertaisohjaus: Opiskelutoverin avustaminen kliinisessä työskentelyssä tai muissa vastaanoton tehtävissä (not translated)
10 op = 270h opiskelijan työtä
- Työskentely työvuorotaulukon mukaisesti eri rooleissa ja toimipisteissä
- Vastuualuetyöskentely
- Osastotunneille osallistuminen
- Itsenäinen työskentely (sisältää asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtymisen ja henkilökohtaisen raportin laatimisen)
- Limakalvosairaudet –osion suorittaminen (not translated)
Vko 35-49
Työelämäharjoittelu 4
- Harjoittelu toteutetaan Turun AMK:n StuDental -työtoiminnassa yhteistyössä Turun kaupungin Hyvinvointitoimialan suun terveydenhuollon kanssa. Harjoitteluun sisältyy erillisiä päiviä Turun kaupungin suun terveydenhuollon muissa yksiköissä (2 paikkaa Medisiinassa). Harjoitteluun integroidaan erilaisia terveyden edistämiseen liittyviä tapahtumia ja tehtäviä. Harjoitteluun sisältyy myös omalla vastuualueella toiminen sekä osastotunneille osallistuminen.
- Työeläharjoittelu 4 sisältää myös Limakalvosairaudet –osion, 1 op (not translated)
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu (kts. edellinen kohta) (not translated)
Minna Hyötilä
Jaana Manneros
Riikka Karhuvaara
Face-to-face
Itsin materiaalit
Käypä hoito suositukset (Kariologia ja Parodontologia) (not translated)
Lähiopetus simulaatioharjoituksissa
Itsenäinen oppiminen simulaatioharjoituksissa
Asiantuntijaluennot ja harjoitukset, edustajien vierailut
Kirjalliset ennakkotehtävät ja oppimispäiväkirja/reflektointi
Futudent näyttöjen suorittaminen (kevät 2023) (not translated)
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät (HKS-HYL)
Videoidut näytöt (instrumenttitekniikka)( HKS-HYL)
Harjoitukset (HKS-HYL)
Itsearviointi (HKS-HYL mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisi)
Vertaisarviointi (ergonomia) (HKS-HYL)
Opettajan arviointi (HKS-HYL) hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista).
Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.10.2022
1 - 25
Opintojakson aikana opiskelija käyttää omia suojavaatteita, suojakenkiä ja suojalaseja. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Hyväksytty/Hylätty
Teoriatiedon opiskelu: ennakkotehtävät ja instruktiot simulaatioharjoitusten alussa
Simulaatioharjoitukset: yksilö ja parityöskentely, harjoitukset toisillaan, osaamisen näytöt Videointi/digitaalisesti/sähköisesti
Asiantuntijaluennot ja edustajavierailut, laitteiden käyttökoulutukset
Työelämäyhteistyö/yritysyhteistyö (kansainväliset yritykset mm. W&H, EMS) (not translated)
Syksy 2022 laajuus 3 op = 81 h opiskelijan työtä.
- 24 h lähiopetusta (simulaatioharjoitukset)
- 12 h itsenäistä simulaatioharjoittelua oppilaitoksen tiloissa
- 45 h itsenäistä opiskelua
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät (HKS-HYL)
Videoidut näytöt (instrumenttitekniikka)( HKS-HYL)
Harjoitukset (HKS-HYL)
Itsearviointi (HKS-HYL mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisi)
Vertaisarviointi (ergonomia) (HKS-HYL)
Opettajan arviointi (HKS-HYL) hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista).
Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa. (not translated)
Opintojakson osat ( syksy 2022 3 op ja kevät 2023 2 op)
Harjoitukset ja oppimistehtävät ajoittuvat syyslukukaudella 2022 viikoille 37-46 ja keväällä viikoille x-xx.
Opintojakso toimii valmentavana opintojaksona StuDental harjoitteluille. Harjoitukset/lähiopetuspäivät toteutuvat viikoilla 37-46 ja x-xx. Sisältää lähiopetusta koko ryhmälle, joiden lisäksi toteutetaan itsenäistä harjoittelua oppilaitoksen tiloissa.
Syksy: Opintojakso sisältää valmistautumisen harjoitustunneille, oppimistehtävien suorittamisen, oppimispäiväkirjan pitämisen ja harjoituksiin osallistumisen. Harjoituksissa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan futudent kameran avulla sekä perehtymällä aiheeseen kirjallisesti (max 2 harjoituskertaa voi korvata futudent kameralla).
Kevät: Opintojakso sisältää valmistautumisen ja osallistumisen harjoitustunneille. Harjoituksissa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan futudent kameran avulla sekä perehtymällä aiheeseen itsenäisesti (max.kaksi harjoituskertaa voi korvata futudent kameralla). Opintojakson lopussa on instrumenttitekniikan osaamisen näyttö, joka toteutetaan futudent kameran avulla. (not translated)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti • tunnistaa luotettavia tietolähteitä. • toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita • erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta • hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti. • toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä
käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita, • hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä. • toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti • vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa, • soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen. (not translated)
Jaana Manneros
Lehtori Jaana Manneros (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaali löytyy Itslearning -oppimisalustalta. (not translated)
Lähiopetus, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työ, kirjallinen tentti (not translated)
Läsnäolo kaikilla teoria- ja simulaatiotunneilla pakollinen, poissaolot korvattava, opiskelija ehdottaa, miten korvaa poissaolon
Simulaatioharjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Yksilötehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Instrumenttitentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty (hyväksytty suoritus väh. 8/10 oikein)
Jessi Vuorisen tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osatehtävät on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Opiskelijapalautteen keruu ja käsittely
Opintojakson lopussa ja lukuvuoden kehittämispäivässä (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Hyväksytty/Hylätty
Tentti, Jessi Vuorinen
Ma 7.11. klo 10-10.45 (45 min), tila ICT B2026
1. Uusintatentti Pe 9.11. klo 8.15-9.45, tila ICT C1039 Sigma
2. Uusintatentti Tammikuussa
Instrumenttitentti, Jaana Manneros
Pe 9.12. klo 8.15-9.00 (45 min) , tila ICT C1039 Sigma
1. Uusintatentti Tammikuussa
2. Uusintatentti Helmikuussa (not translated)
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan ortodontian erikoisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa kädentaitojen oppimisen ja kehittymisen kiinteän kojeistuksen rakentamisessa. (not translated)
5op = 135h opiskelijan työtä
Teoriaopetus 16h
Simulaatio-opetus 20h
Itsenäiset simulaatiot 12h
Itsenäinen työskentely 87h (sisältää kirjallisen yksilötehtävän ja oppimispäiväkirjanpidon sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen) (not translated)
Vko 35-48
Sisältö: Kiinteän kojeistuksen rakentaminen, oikomishoidon materiaalit, oikomishoidon instrumentit ja niiden huolto sekä muut välineet, hitsausmuuntajan käyttö ja huolto, oikomishoitopotilaan suun terveyden edistäminen (not translated)
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Riikka Hellman
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 15.09.2022
1 - 22
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
5 credits
H-5
Minna Hyötilä
Riikka Hellman
vastuuopettaja Riikka Hellman (not translated)
Face-to-face
Syksy 2021
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Itsissä oleva opintojakson materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Kevät 2022:
Itselearning oppimisalustan materiaalit. Terve suu kirjan artikkelit (not translated)
Syksy 2021 ja kevät 2022:
Etä- ja lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, kirjallinen tentti (not translated)
Syksy 2021 ja kevät 2022:
Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h
Läsnäolo simulaatiotunneilla pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.07.2023
22.08.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
H-5
Syksy 2021
Tentti viikolla 49, 10.12., mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä.
Kevät 2022:
Tentti viikolla 16, ti 19.4.22.
Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson aikana. (not translated)
Syksy 2021 ja kevät 2022:
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä työelämätaitoja. (not translated)
Syksy 2021
3 op = 81h opiskelijan työtä
Etä- ja simulaatio-opetus 30h
Itsenäinen työskentely 51h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Kevät 2021
3 op= 81 opiskelijan työtä
20 h opetusta
4 h Juniori AMK toteutus (läsnä)
2 h tentti (läsnä)
Itsenäinen työskentely 57h (sisältää Juniori AMK tapahtuman suunnitelman, ryhmätehtävän yksilötehtävän ja tenttiin valmistautumisen) (not translated)
Syksy 2021
Vko 38-49
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestit
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen
Kevät 2022:
Vk 4-16.
Lasten suun terveyden edistäminen
Raskausaika ja suun terveys
Purentaelimen kehitys ja kasvu sekä poikkeamat
Hampaiden kehittyminen ja puhkeaminen (not translated)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä. (not translated)
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä. (not translated)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen. (not translated)
Sari Silmäri
Sari Silmäri (not translated)
Distance learning
Oppimateriaali ilmoitetaan ITS-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy (not translated)
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi (not translated)
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %) (not translated)
Finnish
15.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Location-independent
5 credits
5 credits
H-5
Tenttipäivät syyslukukaudella 2022: (not translated)
* Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
* Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
* Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja. (not translated)
5op = 135h opiskelijan työtä
ITS -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti (not translated)
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso ItsLearning -alueella 1.9.-31.12.2022
Sisältö:
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista (not translated)
Minna Hyötilä
Sanna Ojala
Riikka Hellman
Face-to-face
Infektioiden torjunta/Hellman
- Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali Itsistä
- Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
- Karhumäki, E., Jonsson, A. & Saros, M. 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2016. Ohje suun terveydenhuollon yksiköiden tartunnantorjuntaan. Ohjaus 22/2016. Saatavana osoitteessa: http://sshy.fi/data/documents/WebPage.pdf
Ensiapu/Ojala
-lähiopetusmateriaali ITsissä
-Korte, H. & Myllyrinne, K. (uusin). Ensiapu. Suomen punainen risti: Wellprint
-www.spr.fi
-www.terveyskirjasto.fi
-www.kotitapaturma.fi
-www.myrkytystietokeskus.fi (not translated)
Infektioiden torjunta 3 op/Hellman:
-Oppimistehtävät
-Simulaatioharjoitukset
-Tentti
Ensiapu 2 op/Ojala:
--Käytännön harjoitukset ea-luokassa
- itsenäinen oppiminen verkossa, ja tietotestit ITsissä (not translated)
Infektioiden torjunta 3 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, ylimenevä osa korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun (Pakollinen, Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, joista poissaolo tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti, arviointi Hyväksytty/Hylätty, Hyväksytty suoritus edellyttää vastauksista 50% oikein
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa
Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen: Kirjallinen tehtävä (arviointi Hyväksytty/Hylätty)
Ensiapu 2 op:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (harjoituksissa 100% läsnäolo) hyväksytty - hylätty
tehtävät ja Tietotesti: hyväksytty/hylätty (not translated)
Finnish
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Hygiene
Hyväksytty/Hylätty
Infektioiden torjunta 3 op/Hellman:
-Keskusteleva luento-opetus, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Ensiapu 2 op/Ojala:
Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Itsenäinen oppiminen (not translated)
Infektioiden torjunta/Hellman: Lähiopetus 24h, 30 h opiskelijan itsenäistä työtä (1op = 27h opiskelijan työtä)
Infektioiden torjuntaan kuuluva Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen toteutetaan itsenäisesti kirjallisena yksilötyönä. Työmäärältään se vastaa 1 op eli 27h opiskelijan työtä.
Tentti 2 h viikolla 46.
Ensiapu/Ojala
Lähiopetus/käytännön harjoitukset 10 a- ja b-ryhmä erikseen
itsenäinen opiskelu, tehtävät ja testit 40 h (not translated)
Infektioiden torjunta 3 op/Hellman:
-Opintojakso ajoittuu viikoille 36-46.
-Teemat
-Teema 1: Lait, asetukset ja ohjeet infektioiden torjuntatyössä
-Teema 2: Infektion aiheuttajat terveysalalla ja hoitoon liittyvät infektiot
-Teema 3: Aseptiikka ja käsihygienia
-Teema 4: Turvallinen toimintaympäristö ja suojakäytänteet
-Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen
-Tentti viikolla 46.
Ensiapu 2 op/Ojala
Sisältö:
hätäpuhelu
auttamistoiminta onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa
henkeä pelastava ensiapu
tajuton ja tajuttoman ensiapu
elvytys (PPE + D)
vierasesine hengitysteissä
anafylaksia ja sokki
haavat ja sidonta sekä sokki
sairauskohtaukset ja niiden ensiapu
myrkytykset (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.