Skip to main content

Dance movement and performance analysis 3 (2 cr)

Code: 2011513-3006

General information


Enrollment

22.08.2022 - 30.11.2022

Timing

07.09.2022 - 22.12.2022

Number of ECTS credits allocated

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Arts Academy

Campus

Linnankatu Arts Campus

Teaching languages

  • Finnish
  • English

Seats

5 - 6

Degree programmes

  • Degree Programme in Performing Arts

Teachers

  • Heidi Alppirinne

Groups

  • PTANSS21

Objective

Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita notaatiota. Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.

Content

Opintojakso rakentuu Effort-Shape analyysin, tilaharmonian ja liikemerkinnän opinnoista sekä Bartenieff Fundamentals ™ harjoitteista ja tanssin teostuntemuksesta.
Opintojakso-osa sisältää oppimistehtäviä.

Student workload

Video observation task
school and homework ( in school max.2 x 90 min/ homework 90 min)

Performance/Choreography: Pina Bausch
"Le Sacre Du Printemps/ The rite of Spring"
https://www.youtube.com/watch?v=z1hFwsXaTVY

a) video observation in class
- observing movement in defined observation categories : Body, Effort, Space, Shape, Phrasing, Relationship
- observation method: ticking = quantity of observed actions (here quantity of seen categories)
- class discussion
b) homework
- 5 minutes part of video/ observation
- Coding sheet - parameters of observation (examples)
- Body: used patterns,
- Space: approach to Kinesphere, general Space, 1-,2-,3- dimensional moving
- Effort: used Factors (ticking), Effort combinations (Drives?)
- Shape: Modes of shape change, still forms
- Phrasing: body parts (successive, simultan, overlapping), group-individual
- Relationship: to space, to bodies, to objects
- Written reflection (200 words)

Content scheduling

- R.Laban “Spatial Harmony”: reading, learning and moving various “Scales” (Diagonal Scale, “6-rings/Axis-, Equator Scale), “12 -rings “
- Application of Bartenieff Fundamentals in practicing “Spatial harmony” exercises
- Affinities between the different categories of movement observation

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty