Marika Kouki
Raportissa käytettävät lähteitä mm:
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus. Bookwell. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy.
- Opetushallitus. 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä). (not translated)
pari- ja ryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen (not translated)
Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelija antaa suullista palautetta toisille opiskelijoille ohjatuista toimintahetkistä, joita katsotaan yhdessä videoilta.
Raportin 1. palautuspäivä on 19.3.2021
Raportin 2. palautuspäivä on 1.4.2021 (not translated)
Finnish
09.02.2021 - 09.03.2021
01.12.2020 - 16.02.2021
15 - 25
Health and Well-being
Marika Kouki (vastuuopettaja) ja Heli Virjonen (not translated)
Degree Programme in Social Services
Kupittaa Campus
H-5
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen (not translated)
Lähiopetus 1 op
Pedagogisen ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus opiskelijaryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 3 op
Ennakkotehtävä 1 op (not translated)
Marikan linkki https://turkuamk.zoom.us/j/69111318232
Helin linkki https://turkuamk.zoom.us/j/67696956826
9.2.2021 Opetus Zoomissa
Jakson aloitus klo 9-10 (MK) Vasun oppimisen alueet klo 10-11.30 (MK); klo 12.30-13.30 ed. aihe jatkuu; klo 13.40-15 Lapsiryhmän ohjaaminen (HV)
*****************************************************************************************
16.2.2021 Opetus Zoomissa
klo 9-11:30 Työpajatyöskentelyä kahdessa ryhmässä: musiikki ja liikunta, sadut ja tarinat (MK,HV, SH); klo 12:30-14:00 Omien toimintasuunnitelmien valmistelua ohjaustuokiota varten (MK, SH)
****************************************************************************************
viikolla 8 itsenäisen työskentelyn viikko perehtyen varhaiskasvatuksen ped. toimintaan ja oman suunnitelman laatimiseen parin kanssa
*****************************************************************************************
2.3.2021 Opetus Zoomissa
klo 9:00-11:00 Vasuun liittyvän ennakkotehtävän purku (HV, MK, SH)
klo 12:00 - 13:00 Lasten osallisuus ja oppimiskäsityksiä (HV) klo 13:15 -15:00 Pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus (arkipedagogiikka). Pedagoginen dokumentointi (MK;SH);
*****************************************************************************************
9.3.2021 Opetus Zoomissa (teimme päätöksen, että ohjaustuokiot tapahtuvat verkossa)
klo 9-11:30 Toiminnan ohjaaminen opiskelijaryhmälle ja palautteen antaminen kahdessa eri ryhmässä (MK, SH/ HV) klo 12.30 - 13: 00 toimimtatuokioiden arviointi klo 13-14 vierailija kentältä ja 14.00 - 14.30 loppukeskustelu ja jakson arviointi
- Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia. (not translated)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2 (not translated)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu. (not translated)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista. (not translated)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista. (not translated)