•   Sexual and Reproductive Health TH00BV33-3005 01.11.2022-16.12.2022  3 credits  (MSHTK21A) +-
    Competence objectives of study unit
    Sexual and Reproductive Health, Nursing of Female Patients 3 ECTS SELINA
    Objectives

    Students will
    • Understand the importance of sexuality for people’s overall well-being and know how to address sexuality with patients of different ages and in the prevention of various diseases
    • Become familiar with the most common gynaecological diseases and their prevention
    • Understand the normal process of pregnancy and learn common methods of monitoring pregnancy
    • Know how to support female patients giving birth in an emergency childbirth if a physician or midwife is not available
    • Know the process of a normal postpartum period
    • Understand the health promoting capacity of breastfeeding
    • Know how to use the key medication databases related to the field
    Content of study unit
    Contents

    • Sexuality and how to address it

    • Common gynaecological disorders

    • Process and monitoring of a normal pregnancy

    • Process of a normal childbirth

    • Normal postpartum period and breastfeeding



    Preclinical training

    Objectives

    Students will

    • Understand key methods of monitoring pregnancy

    • Know how to support female patients giving birth in an emergency childbirth if a physician or midwife is not available

    • Become familiar with common methods of preventing the onset of gynaecological disorders



    Contents

    • Common methods of monitoring a normal pregnancy

    • Assisting in an emergency childbirth

    • Basic gynaecological examination and key methods of promoting sexual health

    • Medication databases for pregnancy and the breastfeeding period

    Teacher(s) in charge

    Kati Lahtinen

    Learning material

    • Luentomateriaalit It´s:sta
    • Botha E. & Ryttyläinen-Korhonen K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro Oy.
    • Naistalo.fi käsitellyt kohdat (not translated)

    Learning methods

    • Opetuskeskustelut ja ongelmaperustainen opetus
    • Pienryhmätehtävät / työpajat
    • Itsenäinen työskentely
    • Ryhmätentti (perustuu kaikkiin materiaaleihin); yhteensä 2 tuntia (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    • It´s tehtävät ja testi, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty (hyväksytty, jos 50 % oikeita vastauksia).
    • Kirjalliset ennakkotehtävät, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
    • Luokkaharjoittelut ja simulaatio (pakolliset), arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
    • Tentti arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.11.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date range

    02.07.2022 - 01.12.2022

    Group(s)
    • MSHTK21A
    Seats

    10 - 30

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 15.
    • Pienryhmä 2 (Size: 15.
    Teachers and responsibilities

    Kati Lahtinen
    kati.lahtinen@turkuamk.fi (not translated)

    Additional information

    • Työpuku
    • Harjoittelutunneille osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista).
    • Harjoittelutunneille on aiheeseen liittyvät ennakkotehtävät It´s:ssa, jotka tulee olla tehtynä ennen tunnille tuloa. Mikäli opiskelija ei ole tehnyt esitehtävää, hän ei voi osallistua tunnille. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Nursing

    Share of online studies

    1 credits

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Uusintamahdollisuus yksilötenttinä erikseen sovittuna ajankohtana.
    Tentti mahdollista uusia kaksi kertaa. (not translated)

    Pedagogic approaches

    • Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) ja käänteinen luokkahuone (opiskelijat opiskelevat aiheet ensin itsenäisesti tai pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään lähitunnilla ja muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys yhdessä opettajan kanssa)
    • Simulaatio-oppiminen (not translated)

    Student's schedule and workload

    3 op = 3 x 27 tuntia = 74 tuntia opiskelijan työtä
    • Info ja oppimiskeskustelut 6 tuntia
    • It´s -tehtävät ja testit (perustuvat kurssikirjaan ja Naistalo.fi materiaaleihin)
    • Kirjalliset tehtävät (erillinen tehtävä lapsettomuudesta ja ennakkotehtävät luokkaharjoitteluun)
    • Harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa suoritetaan kolmena harjoittelukertana (8+8+4 = 20 tuntia lab/sim-harjoituksia luokassa sisältäen oppimiskeskustelut 4 tuntia)
    LAB 1 (8h) Gynekologinen hoitotyö (mm. ehkäisymenetelmät, gynekologinen tutkiminen, gyn instrumentit, PAPA-näytteen ottaminen, rintojen omatarkkailu)
    LAB 2 (8h) Ensiapuluonteinen synnytys ja imetys sekä raskaudenaikaisia tutkimuksia
    Simulaatio (4h) Potilaan kotiuttaminen kirurgisen raskaudenkeskeytyksen jälkeen ja akuutti alavatsakipuinen potilas
    • Itsenäinen työskentely yht. 20 tuntia
    • Ryhmätentti 2 tuntia (not translated)

    Content scheduling

    AJOITUS: viikot 46 - 50 (16.11. - 14.12.2022)

    SISÄLTÖ:
    Seksuaali- ja lisääntymisterveys sekä naistentautien hoitotyö 2 op:
    • Naisen ja miehen seksuaali- ja lisääntymisterveys
    • Gynekologisen potilaan tutkiminen ja hoito sekä yleisimmät toimenpiteet
    • Normaalin raskausajan ja synnytyksen hoitoprosessi
    • Äidin ja terveen vastasyntyneen tarkkailu ja hoito lapsivuodeosastolla

    Luokkaharjoittelu ja simulaatio 1 op:
    • Gynekologinen perustutkimus, gynekologiset instrumentit ja rintojen tutkiminen
    • Raskauden ehkäisymenetelmiin tutustuminen
    • Irtosolunäytteen otto (Papa-näyte)
    • Avustaminen kiireellisessä, ensiapuluonteisessa synnytyksessä
    • Imetysohjaus ja imetyksen apuvälineet

    It´s ryhmätentti sovitaan erikseen. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Kriittinen ajattelu:
    Ei osoita riittävää tietämystä seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
    Verkostoituminen:
    Ei osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
    Tiimityö:
    Ei osallistu rakentavasti ryhmän toimintaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Ei osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eikä noudata ammattialan eettisiä ohjeita.
    Luovuus:
    Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana.
    Aloitekyky:
    Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Kriittinen ajattelu:
    Osoittaa rajallista tietämystä seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti.
    Verkostoituminen:
    Osaa rajallisesti hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
    Tiimityö:
    Ryhmässä toimiminen on puutteellista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista
    Luovuus:
    Osaa tehdä osittain luovia ja perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
    Aloitekyky:
    Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Kriittinen ajattelu:
    Osoittaa tietämystä useimmista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.
    Verkostoituminen:
    Osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
    Tiimityö:
    Toimii ryhmässä vastuullisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen
    Luovuus:
    Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
    Aloitekyky:
    Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa jossain määrin omat kehittämiskohteensa seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Kriittinen ajattelu:
    Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.
    Verkostoituminen:
    Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
    Tiimityö:
    Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen.
    Luovuus:
    Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
    Aloitekyky:
    Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella. (not translated)