•   Development of Patient Safety and Rational Pharmacotherapy TH00BY60-3001 25.08.2022-18.12.2022  5 credits  (YKLASS21) +-
    Competence objectives of study unit
    Students will learn to
    - assess and develop the safety of care provided in the work unit
    - plan and implement development work that promotes rational pharmacotherapy (e.g. planning, implementation and assessment of an intervention that promotes adherence to care)
    - be able to apply evidence-based knowledge when developing processes related to patient safety and pharmacotherapy
    - work together with a multi-professional team when developing patient and medication safety
    - analyse the implementation of ethical principles in pharmacotherapy
    Content of study unit
    - Rational pharmacotherapy (medication policy, national strategy for drug information, implementation programme for pharmacotherapy, the FIMEA multi-professional network)

    - Medication safety as part of patient safety and the development thereof (incl. risk management)

    - Ethical perspective into pharmacotherapy

    - Promoting adherence to care in pharmacotherapy

    Teacher(s) in charge

    Marjo Salmela, Anu Vaihekoski

    Learning material

    Dimitrow, M. 2016. Development and Validation of a Drug-Related Problem Risk Assessment Tool for Use by Practical Nurses Working with Community-Dwelling Aged. Doctoral dissertation. Faculty of Pharmacy. University of Helsinki.

    Fimea 2012. Tiedolla järkevään lääkkeiden käyttöön. Julkaisusarja 1/2012.

    Laukkanen, E. & Ruokoniemi, P. (toim.) 2021. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:6. Helsinki.

    Potilasturvallisuusyhdistys 2015. Potilasturvallisuus ja riskien hallinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoille ja johdolle.

    Ranta, I. 2013. (toim.) Hoitotyön vuosikirja 2013. Sairaanhoitaja ja lääkehoito. Sairaanhoitajaliitto. Fioca Oy. Helsinki.

    STM 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. Helsinki.
    STM 2011. Lääkepolitiikka 2020. STM:n julkaisuja 2011:2. Helsinki.

    WHO 2021. Global patient safety action plan 2021–2030: towards eliminating avoidable harm in health care. Geneva: World Health Organization. (not translated)

    Learning methods

    Lähiopetus, itsenäinen työskentely, parityöskentely, ryhmätyöskentely ja seminaarityöskentely. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Arviointikohteet:
    • Osallistuminen (HKS/HYL)
    • Oppimistehtävä 1 (HKS/HYL)
    • Oppimistehtävä 2 (HKS/HYL)
    • Oppimistehtävä 3 (T1–K5)
    • Vertaispalaute (HKS/HYL) (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    25.08.2022 - 18.12.2022

    Enrollment date range

    01.06.2022 - 23.08.2022

    Group(s)
    • YKLASS21
    Seats

    0 - 15

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Small group(s)
    • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Size: 5. Open university: 5.)
    Teachers and responsibilities

    Opintojakson ohjausvastuu on Anu Vaihekoskella. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Master of Advanced Nursing Practice

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Pedagogic approaches

    • Työelämälähtöisyys toteutuu potilasturvallisuus- ja seminaaritehtävien myötä, jossa aidosti tunnistetaan ja kehitetään työelämäkäytäntöjä
    • Moniammatillisen yhteistyön näkökulma tulee asiantuntijahaastatteluiden kautta ja toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta (not translated)

    Student's schedule and workload

    Oppimistehtävät:
    • Oppimistehtävä 1, kirjallinen työ: Potilasturvallisuus ja lääketurvallisuus tarkastelu eri näkökulmista (verkkomateriaalin opiskelu, reflektio, asiantuntijahaastattelut)
    • Oppimistehtävä 2, toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta (ryhmätyöskentely lähiopetuksessa)
    • Oppimistehtävä 3, seminaarityö: Lääkehoidon kehittäminen (sisältäen vertaisarvioinnin)

    Opiskelijatyön mitoitus:
    • Lähiopetus: 8 h + ryhmätyöskentely 4h + seminaarityöskentely 4 h
    • Itsenäinen työskentely: 119h, joista potilasturvallisuuskokonaisuus 49h ja kehittämistehtäväkokonaisuus 70h (not translated)

    Content scheduling

    Aikataulu: 25.8.–18.12.2022
    Lähipäivät: 25.8., 19.9., 20.9. ja 15.12.22.

    Tavoitteet:
    Opiskelija osaa
    • arvioida ja kehittää työyksikössä toteutettavan hoidon turvallisuutta
    • suunnitella ja toteuttaa rationaalista lääkehoitoa edistävän kehittämistyön
    • hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa kehittäessään potilasturvallisuutta ja lääkehoitoon liittyviä prosesseja
    • hyödyntää moniammatillisuutta potilas- ja lääkitysturvallisuudessa ja sen kehittämisessä
    • analysoida eettisten periaatteiden toteutumista lääkehoidossa

    Sisältö:
    • Rationaalinen lääkehoito (Lääkepolitiikka, kansallinen lääkeinformaatiostrategia, rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelma, FIMEA moniammatillinen verkosto)
    • Lääkitysturvallisuus osana potilasturvallisuutta ja sen kehittäminen (mm. Riskienhallinta)
    • Eettinen näkökulma lääkehoitoon
    • Hoitoon sitoutumisen edistäminen lääkehoidossa (not translated)