Lifespan and Education (5 cr)
Code: TH00CA36-3010
General information
- Enrollment
-
02.06.2023 - 13.11.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.11.2023 - 13.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
realization.id
30291
realization.code
TH00CA36-3010
realization.startDate
13.11.2323
realization.endDate
13.12.2323
realization.enrollmentStart
02.06.2323
realization.enrollmentEnd
13.11.2323
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Lifespan and Education
Content
• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education
Objective
• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)
Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä
Evaluation scale
H-5
Student workload
Verkko-opetus ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itissä)
Elämänkaarihaastattelu-tehtävän palautuspäivät:
1. palautuspäivä 15.12.2023
2. palautuspäivä 5.1.2024
3. palautuspäivä 19.4.2024
Teaching methods
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Materials
Tehtävissä käytettävä materiaali:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa.
- Omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen
realization.grade0Description
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
realization.grade1Description
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita
realization.grade3Description
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
realization.grade5Description
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.
International connections
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Content scheduling
Opintojakso esitellään lyhyellä videolla, minkä löydätte Itsistä. Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.
Jaksolla on kaksi lähitapaamista verkossa ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikolla.
Jakson työskentelyn aikataulu:
Viikolla 47 pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta ja Elämänkaarihaastattelutehtävän ja ryhmätehtävän käynnistäminen
Viikolla 48 keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja työskentely tehtävien parissa sekä verkkotapaaminen 29.11.
Viikolla 49 itsenäinen työskentely verkossa tehtävien parissa
Viikolla 50 verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku 13.12.
Lähitapaamisten tarkempi sisältö:
ke 29.11.2023 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki
klo 14.00 - 14.10 Opiskelijoiden kysymykset
klo 14:10 - 14:45 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (Suni)
klo 14.50- 15:55 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt (Kouki)
ke 13.12.2023 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki
klo 16:00 - 17:20 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (Suni, Kouki)
klo 17:20 - 18:00 Opintojakson päätös
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
20
realization.maxSeats
39
Number of ECTS credits allocated
5
Virtual portion
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
19791
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
19791
courseUnit.learningUnitGroupCode
19791
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean