Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Arto Kuuluvainen
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 20.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Liiketalous
Myyntityön koulutus
Kupittaan kampus
H-5
*** Toteutussuunnitelma päivitetään kesän aikana sitten, kun opettaja on vahvistunut ***
Alisa Pettersson
Anne Leinovaara-Matomäki
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Hänti, Sirpa. 2021. Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli (e-kirja käytettävissä AMK-tunnuksilla)
Samoja asioita mm. Saarelainen, Esa. 2013. Kohti Menestyvää liiketoimintamallia.
Viitala, Riitta; Jylhä, Eila. 2001. Menestyvä yritys. Liiketoiminnan perusteet.
Bergström&Leppänen. (2015 tai 2018): Yrityksen asiakasmarkkinointi. (Osittain), yms. materiaali (ks. opettajan suositukset Itslearning -alustalla).
Opintojaksolla hyödynnetään Innovaatiopedagogiikan monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opettajan avainluentoja
- opittua ja luettua mittaava tentti
Tentti arvioidaan asteikolla 0-5
Palautettavat ryhmätehtävät HYV / HYL
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 01.09.2022
10 - 40
-
Tekniikka ja liiketoiminta
Myyntityön koulutus
1 op
4 op
H-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Sovitaan yhteisesti luentojakson alussa.
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ja myös kriittinen ajattelu. Opittua pyritään soveltamaan käytäntöön opintojakson mahdollisuuksien ja rajoituksien mukaisesti.
5 ects = 135 h, jakaantuen itsenäiseen osuuteen, kirjallisuuteen perehtymiseen, luentoihin, tenttiin.
Syyslukukausi, lukujärjestyksen mukaisesti.
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä tai palautuksia aikataulussa tai on saanut tentistä hylätyn.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä osittain puutteellisesti kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Asioiden hallinta on irrallista. Tentin arvosana on 1 - 2
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja käyttää liiketaloudellista sanastoa oikein ja sujuvasti. Laajaa lähteiden käyttöä, ansiokas teorian käsittely, hyvä esitys. Tentistä vähintään arvosana 3-4.
Opiskelijan liiketalouden sanaston käyttö on sujuvaa ja teoriaa osataan soveltaa. Opiskelija yhdistelee asioita ja osoittaa kykyä kriittiseen tai analyyttiseen ajatteluun opitun perusteella. Tehtävät on kaikki palautettu ja suoritettu hyväksytysti ajallaan. Tentistä vähintään arvosanan 4,25 ja havainnointitehtävä osoittaa kokonaisuuksien hallintaa. Kokonaisuutena arvioiden ansiokkaampi suoritus kuin arvosanaan 4.
Anniina Kolari
Opintojakson opettaja: Anniina Kolari
anniina.kolari@turkuamk.fi
Lähiopetus
Opintojaksoon liittyvä materiaali itslearningissä.
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ongelmalähtöinen oppiminen, flipped learning, työelämälähtöisyys, itse-reflektointi
Arviointi perustuu läsnäoloon ja palautustehtäviin. Tehtäväkohtaiset ohjeet itslearningissä.
Englanti
29.08.2022 - 31.12.2022
23.08.2022 - 15.09.2022
20 - 100
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
H-5
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ongelmalähtöinen oppiminen, flipped learning, työelämälähtöisyys, itse-reflektointi
Oppimistehtävät koostuvat palautustehtävistä, tunnilla tehdyistä tehtävistä ja kotitehtävistä. Tarkemmat ohjeet itslearningissä.
Englannin kielen suullisen ja kirjallisen taidon harjoittelu alakohtaisten ja monipuolisten tehtävien avulla. Tekstien kirjoittaminen, esitelmän pitäminen, keskusteleminen, tekstien lukeminen, sanaston harjoittelu.
Ajoitus syksyllä 2022. Tarkat päivämäärät löytyvät lukujärjestyksestä
Sanna Vauranoja
Eeva Lehtinen
Lähiopetus
Ilmoitetaan myöhemmin
Lähiopetuskerrat, CRM -demoalustojen käyttö ja tarjouslaskentacaset.
Osallistuminen opetuskerroille, onnistuneet tarjouslaskentatehtävät, demoharjoitusten toteutus ja hyväksytty oppimisreflektio.
Suomi
29.08.2022 - 20.12.2022
01.06.2022 - 28.08.2022
Oppimisreflektio tarkoittaa opetuskerralla pidettyä esitelmää kolmesta eri CRM-vaihtoehdosta,
niiden plussat ja miinukset.
Liiketalous
Myyntityön koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Opetuskerroilla tutustutaan asiakkuudenhallinnan teoriaan ja CRM-järjestelmiin yleisesti. Osallistujat jaetaan tiimeihin ja tiimit pääsevät kokeilemaan erilaisia CRM-järjestelmiä.
Tarjouslaskentaa harjoitellaan erilaisten casejen avulla.
Opetuskerrat 1 op
Kurssilla annettu materiaali (podcastit, kirjallisuus) 1 op
Tutustuminen CRM -järjestelmiin 1 op
Tarjouslaskennan caset 1 op
Oppimisreflektio 1 op
Anette Kairikko
Anne Leinovaara-Matomäki
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Ilmoitetaan kurssialustalla.
Itsenäistä - ja ryhmätyöskentelyä, avainluennot ja oppimisalusta. Innovaatiopedagogiikka, PBL.
Arviointi –kriteerit tiivistettyinä suomeksi. Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Urkund / Ourginal saatetaan käyttää tehtävien tarkastuksessa.
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.
Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.
• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden ja lähteiden käyttö on vähäistä. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys on heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen.
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö laajaa ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti. Itse-/ vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti. Esitys on korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
Suomi
05.09.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 05.09.2022
10 - 40
Huomaa, että ainut tapa korottaa arvosanaa on tulla seuraavalle kurssille, joten panosta harjoitustehtäviin heti tosissasi.
Tekniikka ja liiketoiminta
Myyntityön koulutus
1 op
4 op
H-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka, PBL.
5 ects = 135 h jakaantuen itsenäiseen- ja ryhmätyöskentelyyn, sekä muutamaan avainluentoon.
Syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti, tarkemmat tiedot Itslearning-alustalla ja ensimmäisellä luentokerralla, johon on välttämätöntä osallistua, jos kurssin aikoo suorittaa.
Arviointi –kriteerit tiivistettyinä suomeksi. Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Urkund / Ourginal saatetaan käyttää tehtävien tarkastuksessa.
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.
Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.
Arviointi –kriteerit tiivistettyinä suomeksi . Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Urkundia / Ourginalia saatetaan käyttää tehtävien tarkastuksessa.
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.
Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.
• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden ja lähteiden käyttö on vähäistä. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys on heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen.
Arviointi –kriteerit tiivistettyinä suomeksi. Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Urkundia / Ourginalia saatetaan käyttää tehtävien tarkastuksessa.
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.
Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.
• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden ja lähteiden käyttö on vähäistä. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys on heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen.
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö laajaa ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti. Itse-/ vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti. Esitys on korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
Leena Hämölä-Glorioso
Lähiopetus
Opettajan materiaali ITSlearning-ympäristössä. Materiaali pitää olla mukana lähitunneilla joko tulostettuna (suositus) ja sähköisenä.
-aktiinen osallistuminen opetukseen - jos 70% prosentin läsnäolo tunneilla ei täyty, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Arvosana 0-5 muodostuu kirjallisesta tentistä ja pisteistä, jotka opiskelija saa kirjallisista tehtävistä/ video-CV:stä (myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan 0 pisteenä).
Englanti
29.08.2022 - 15.12.2022
02.07.2022 - 16.09.2022
10 - 50
Tekniikka ja liiketoiminta
Myyntityön koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Lähitunnit (tai mahdolliset etätunnit Zoomissa), parityöt, kirjalliset ja suulliset harjoitukset
- video-CV
- Quizlet/Itslearning-tehtävät
Opintojaksolla käsitellään seuraavat asiat:
- tradenomikoulutus
- työtehtävistä ja -kokemuksesta kertominen
- CV
- puhelintilanteet ja sähköpostiviestit
- talouselämään liittyvä sanasto ja ajankohtaiset asiat
- yritysten toiminnan, palveluiden, organisaation ja asiakaskunnan esitteleminen
Leena Hämölä-Glorioso
Lähiopetus
Opettajan materiaali (oltava joko tulostettuna tai tietokoneella tunneilla) ja Itslearningissä oleva materiaali.
- lähiopetus ja/tai verkko-opinnot
- verkkotehtävät Itselarningissä
- asiakastilanteiden harjoittelu ja videointi
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5, molemmat osat arvioidaan erikseen, mutta arvosana on yhteinen. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen tunneilla, Itslearningin tehtävien tekemiseen/ palauttamiseen määräaikaan mennessä, 1 sanakokeeseen (ruotsi), videoitavaan sijoitus- ja vakuutuskeskusteluun ja kirjalliseen tenttiin molemmista osista. Jos 70% läsnäolo ei täyty tunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
02.07.2022 - 16.09.2022
- kurssi alkaa englannin osuudella (2h/ viikko) ja jatkuu syysloman jälkeen ruotsin osuudella 3h/viikko
avoin amk 3 paikkaa
Tekniikka ja liiketoiminta
Myyntityön koulutus
Kupittaan kampus
H-5
- jokaisesta aihepiiristä on Itslearningissä oma kansio, jonka tehtävät pitää tehdä määräaikaan mennessä
- tilit ja maksut
- lainat ja rahoitus
- sijoittaminen
- vakuutusyhtiöt ja niiden palvelut
- vakuutustyypit ja -ehdot
Minna Björkberg-Suominen
Minna Björkberg-Suominen
Lähiopetus
Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai myöh.
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Lisäksi opettajan omaa materiaalia.
Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.
Kaksi kirjallista tenttiä, määräajassa palautetut verkkotehtävät (edellytys lopputenttiin pääsemiseksi), oma oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh 75 %).
Suomi
05.09.2022 - 09.12.2022
01.06.2022 - 16.09.2022
20 - 100
Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (75%), kaikkien verkkotehtävien (6 osiota) palauttamista ja viittä merkintää oppimispäiväkirjaan. Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
H-5
Välitentti viikolla 43 (40%) / uusinta viikolla 49
Lopputentti viikolla 49 (60%) / uusinta tammikuussa 2023
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.
24 h opetusta ja henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä = harjoitustehtäviä verkkotehtävinä
Viisi oppimispäiväkirjamerkintää.
Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS22, PMYYNS22, PMMWES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 48. Tentti viikolla 49.
Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.
Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin.
Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee hyvin ruotsin kielen rakenteet.
Telle Tuominen
Telle Tuominen, telle.tuominen@turkuamk.fi
86% Lähiopetus, 14% Etäopetus
Avainluennot sekä tehtävänantoihin liittyvät opettajien valitsemat artikkelit, raportit, strategiat, oppikirjojen luvut, webinaarit, videot yms. jotka ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan lokakuussa.
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua ja havainnointia alan palvelutarjontaan ja toimijoihin perehtymiseksi sekä opiskelijoiden tekemiä esityksiä
- opettajien avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- erilaisia oppimistehtäviä niin lähiopetuskerroilla kuin palautettavia tuotoksia
- opittua kertaava tentti
- reflektio opitusta sekä omista harjoittelu- yms. uramahdollisuuksista
TEHTÄVÄ 1, arviointi 0 - 5, opettaja-arviointi
TEHTÄVÄ 2: arviointi asteikolla 0 - 5, opettaja ja itse- sekä vertaisarviointi
TEHTÄVÄ 3: arviointi: hyväksytty - täydennettävä, opettaja-arviointi
TEHTÄVÄ 4: hyväksytty - täydennettävä, itsearviointi ja opettaja-arviointi
YKSILÖTENTTI: 0 - 5
OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA:
- asteikolla 0 - 5, jokainen tehtävistä 1 - 4 oltava hyväksytty, samoin tentti oltava hyväksytty
- kokonaisarvosanassa tentin painoarvo 40 %, tehtävä 1 15 %, tehtävä 2 30 % ja tehtävä 4 15%
(Huom! Tehtävä 4 hyödynnetään myös "kurssipalautteen osana" ja HOPS-keskustelussa eli tuutoropettaja käy lukuvuoden aikana kaikkien kanssa lyhyen "kehityskeskustelun")
Suomi
29.08.2022 - 02.12.2022
01.06.2022 - 31.08.2022
20 - 45
Liiketalous
Myyntityön koulutus
1 op
H-5
Koronan, ilmastokriisin yms. takia matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muodot ovat muuttuneet viimeisten kahden vuoden aikana niin suuresti, että ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2019 - 2022.
Yksilötentti, arviointi 0 - 5, kaksi uusintamahdolisuutta sovitaan erikseen tarpeen mukaan
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.
TEHTÄVÄ 1: Havainnointikävely ja ideointi - historiasta matkailuelämys?
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia Turussa tai pienryhmän valitsemalla paikkakunnalla. Tuotoksena havainnollinen pienryhmäesitys (esim. suullinen esitys, jossa power point + video)
TEHTÄVÄ 3: "Matkamessut" Suomen matkailualueista ja niiden vetovoimatekijöistä sekä kärkituotteista
TEHTÄVÄ 4: Reflektio opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä.
OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS/ OPINTOJAKSON LAAJUUS 7 OP. ELI KESKIMÄÄRÄINEN TYÖMÄÄRÄ n. 186 h koostuen seuraavista:
- lukujärjestyksen mukainen kontaktiopetus
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä
Lähiopetuksen ajoitus lukujärjestyksen mukaisesti, lähiopetus viikoilla 35 - 41 ja 43 - 48.
Kontaktiopetus
- toteutussuunnitelman esittely, kurssin esittely Itslearning-alustalla, muuttuva vapaa-aika, keskeisimpiä käsitteitä
- matkailun ja vapaa-ajan historia ja kehitys, tehtävänanto (tehtävä 1 Havainnointikävely ja ideointi: historiasta matkailuelämys? )
- matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muutosajurit kansainvälisesti ja kotimaassa viime vuosina, vastuullisuus
- matkailuun, vapaa-aikaan ja wellnessiin liittyviä toimialoja: (tehtävä 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia)
- matkailutuote, kohderyhmät, matkatyypit, työnkuvia
- matkailukohde, vetovoima, Suomen matkailualueet (tehtävä 3)
- matkailu ja vapaa-aika tulevaisuudessa, trendit ja ennakointi
- wellnesstuote, kohderyhmät, wellness-tapahtumaan osallistuminen
- tentti, reflektiotehtävän ohjeistus sekä opintojaksopalaute (tehtävä 4)
Jokin opintojaksoon kuuluva tehtävä suorittamatta hyväksytysti tai tentti suorittamatta hyväksytysti.
Arvosana 1: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain osittain.
Arvosana 3: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson keskeisimmät tietoperustanäkökulmat. Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee jossain määrin jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin niukahko tai näkökulmiltaan vajaa. Oppimistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti hyvin.
Arvosana 5: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, sitä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Arto Kuuluvainen
Lähiopetus
Suomi
05.09.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Liiketalous
Myyntityön koulutus
H-5
*** Toteutussuunnitelma päivitetään kesän aikana sitten, kun opettaja on vahvistunut ***
Arto Kuuluvainen
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 20.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Myyntityön koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Jukka Rantala
Lähiopetus
Pääosin sähköisenä IT´sissä, Office 365 ja Google. Microsof CRM.
Soveltava PBL ja Caseoppiminen.
Arviointi on autenttista. Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessiin integroitu arviointi ohjaa viimeisteltyihin lopputuloksiin. Lisäksi arviointi on monipuolista ja kokonaisvaltaista, sillä se koskee koko oppimisprosessia. Tyypillisesti ryhmä- tai tiimitöissä arviointi sisältää ryhmä/tiimikohtaisen vertaisarvioinnin.
Suomi
01.09.2022 - 31.12.2022
15.05.2022 - 18.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Myyntityön koulutus
H-5
Sovitaan toteutuksen alussa.
Luennot, tehtävät ja Case. Kokonaislaajuus 5 op, joka jakautuu luentoihin ja omaehtoiseen työskentelyyn.
Toteutus perustuu luentoihin, harjoituksiin ja laajaan harjoitukseen, jossa laaditaan myynnin ohjausjärjestelmä yksilöllisestä näkökulmanta. Myynti kytketään toteutuksen aikana sekä yrityksen ympäristöön että yrityksen sisäisiin ominaispiirteisiin. Yrityksen sisäisten ohjausjärjestelmien ja tietoteknisten järjestelmien (mm. ohjelmistojen kuten CRM ja ERP) ohjausvaikutusten arviointi sisältyy tehtävänantoon. Exelin käyttö tuodaan esille mallintamisen näkökulmasta ja osana myynnin käytännön mittaamista ja ohjaaamista. Toteutuksessa lähestyminen tapahtuu PK- yrityksen näkökulmasta.
Kaikki tehtäviä ei ole tehty tai palautettu. Tehtävien Casen kokonaispistemäärä ei ylitä 50 % kokonaispistemäärästä.
Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen kokonaispistemäärä 50 % - 65 % kokonaispistemäärästä.
Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen kokonaispistemäärä 66 % - 85 % kokonaispistemäärästä.
Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen kokonaispistemäärä yli 85 % kokonaispistemäärästä.
Arto Kuuluvainen
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 20.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Liiketalous
Myyntityön koulutus
Kupittaan kampus
H-5
*** Toteutussuunnitelma päivitetään kesän aikana sitten, kun opettaja on vahvistunut ***
Anne-Marie Jünger
Jaana Merikallio
Maria Välivirta Havia
Eeva Lehtinen
Päivi Killström
Jarmo Ahonen
Katja Repo
Pia Lindman
Taru Kankaanpää
Telle Tuominen
Jari Leppihalme
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 30.06.2023
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
H-5
Riikka Kulmala
Lähiopetus
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Opintojakson harjoitukset muodostavat 40% opintojakson arvosanasta. Osa harjoituksista tehdään lähiopetuksen aikana harjoitustunneilla, osa yksilötehtävinä.
Opintojakson lopuksi tehdään tentti, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Opintojakson aikana kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa. Oppimispäiväkirjan ja lähitunteihin osallistumisen osuus on 30% arvosanasta.
Suomi
12.09.2022 - 28.11.2022
01.06.2022 - 19.09.2022
Opintojaksoon liittyvä tentti tehdään ITSlearning -onlineympäristössä. Tentti on monivalintatentti. Tentin saa uusia kerran. Korkein arvosana jää voimaan
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
H-5
tentti tehdään opintojakson päätteeksi ja sen saa uusia kerran.
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Englanniksi
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 8 h
Luennot: 20 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h
Tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys ja prosessi
Kehittämistyön lähestymistavat: Toimintatutkimus, case-tutkimus, palvelumuotoilu, innovaatioiden tuottaminen.
Kehittämistyön menetelmät (laadulliset ja määrälliset): Haastattelumenetelmät, havainnointi (myös netnografia), kysely, ennakointi, tilastollisista menetelmistä
Aineiston analysointimenetelmät: Kyselyn analysointi Webropol-kyselytyökalulla ja laadullinen analyysi, liiketoiminnan kehittämisen analyysityökalut, kuten SWOT).
Tietoperusta ja lähdekritiikki
Eettiset periaatteet
Opinnäytteen rakenne, opinnäytetyypit, opinnäytteeseen liittyvät sopimukset ja suunitelmat
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testi suoritettu hyväksytysti.
Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä
Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.
Mikko Niskanen
Nicolas Le Grand
Lähiopetus
ItsLearning
Verkko/kontaktiopetus, ryhmätyöt itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Ryhmätyöt:
Opiskelijat jaetaan 3-5 henkilön ryhmiin, jotka tekevät yllä kohdassa "Sisältö ja ajoitus" mainituista aihepiireistä 1-6 ryhmätyön (powerpoint) ja esittävät sen seuraavalla viikolla. Ryhmä saa esityksestä yhteisen arvosanan. Mikäli opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen tai ryhmätyö katsotaan hylätyksi, myös koko kurssi hylätään. Kaikkien ryhmätöiden keskiarvo muodostaa 30% kurssin loppuarvosanasta.
Ryhmätöiden yhteenvedot:
Jokainen ryhmä kirjoittaa lyhyen yhteenvedon (referaatin, word) kaikista aiheen ryhmätöistä, jotka on esitetty heidän ryhmässään. Koko ryhmä saa yhteenvedosta yhteisen arvosanan. Puuttuva tai vähimmäisvaatimukset alittava yhteenveto saa arvosanan 0. Kaikkien yhteenvetojen arvosanojen keskiarvo muodostaa 30% koko kurssin arvosanasta.
Essee:
Yksilötyönä tehtävä essee, joka muodostaa 40% arvosanasta. Puuttuva tai hylätty essee merkitsee myös koko kurssin hyltätyksi tulemista. Essee tulee olla palautettuna 30.11.2022.
Englanninkielinen essee saa arvosanaan +1, eli esim. arvosana 4 korottuu 5:ksi. Ja kyllä, arvosana 5 nousee 6:ksi. Valitettavasti hylätty essee on hylätty kielestä riippumatta.
Suomi
29.08.2022 - 30.11.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Ei tenttiä
Työelämälähtöisyys tulee työelämässä olevien henkilöiden haastatteluista
Opintojakso 5 op = 134h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 98h
- Viikoittainen opetus 9 x 2h = 18h
- Ryhmätöiden esitykset 9 x 2h = 18h
HUOM! Alustava - täsmentyy kun lukujärjestykset julkaistaan
1. vko 35 Aloitus. Organisaatiot ja organisaatiokulttuuri (Mikko Niskanen)
2. vko 36 Tunneäly (Mikko Niskanen)
3. vko 37 Työyhteisön ongelmatilanteet (Mikko Niskanen)
4. vko 38 Erilaisuus voimavarana (Mikko Niskanen)
5. vko 39 Tiimit ja tiimiytyminen erilaisuuden valossa (Mikko Niskanen)
6. vko 40 Alaistaidot (Mikko Niskanen)
7. vko 41 Urasuunnittelu ja Työnhaku (Mikko Niskanen)
vko 42 Syysloma
8. vko 43 Motivaatio (Nicolas LeGrand, in English)
9. vko 44 Esimiestyö (Nicolas LeGrand, in English)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Mikko Niskanen
Nicolas Le Grand
Lähiopetus
ItsLearning
Verkko/kontaktiopetus, ryhmätyöt itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Ryhmätyöt:
Opiskelijat jaetaan 3-5 henkilön ryhmiin, jotka tekevät yllä kohdassa "Sisältö ja ajoitus" mainituista aihepiireistä 1-6 ryhmätyön (powerpoint) ja esittävät sen seuraavalla viikolla. Ryhmä saa esityksestä yhteisen arvosanan. Mikäli opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen tai ryhmätyö katsotaan hylätyksi, myös koko kurssi hylätään. Kaikkien ryhmätöiden keskiarvo muodostaa 30% kurssin loppuarvosanasta.
Ryhmätöiden yhteenvedot:
Jokainen ryhmä kirjoittaa lyhyen yhteenvedon (referaatin, word) kaikista aiheen ryhmätöistä, jotka on esitetty heidän ryhmässään. Koko ryhmä saa yhteenvedosta yhteisen arvosanan. Puuttuva tai vähimmäisvaatimukset alittava yhteenveto saa arvosanan 0. Kaikkien yhteenvetojen arvosanojen keskiarvo muodostaa 30% koko kurssin arvosanasta.
Essee:
Yksilötyönä tehtävä essee, joka muodostaa 40% arvosanasta. Puuttuva tai hylätty essee merkitsee myös koko kurssin hyltätyksi tulemista. Essee tulee olla palautettuna 30.11.2022.
Englanninkielinen essee saa arvosanaan +1, eli esim. arvosana 4 korottuu 5:ksi. Ja kyllä, arvosana 5 nousee 6:ksi. Valitettavasti hylätty essee on hylätty kielestä riippumatta.
Suomi
29.08.2022 - 30.11.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Ei tenttiä
Työelämälähtöisyys tulee työelämässä olevien henkilöiden haastatteluista
Opintojakso 5 op = 134h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 98h
- Viikoittainen opetus 9 x 2h = 18h
- Ryhmätöiden esitykset 9 x 2h = 18h
HUOM ALUSTAVA - täsmentyy kun lukujärjestykset on julkaistu
1. vko 35 Aloitus. Organisaatiot ja organisaatiokulttuuri (Mikko Niskanen)
2. vko 36 Tunneäly (Mikko Niskanen)
3. vko 37 Työyhteisön ongelmatilanteet (Mikko Niskanen)
4. vko 38 Erilaisuus voimavarana (Mikko Niskanen)
5. vko 39 Tiimit ja tiimiytyminen erilaisuuden valossa (Mikko Niskanen)
6. vko 40 Alaistaidot (Mikko Niskanen)
7. vko 41 Urasuunnittelu ja Työnhaku (Mikko Niskanen)
vko 42 Syysloma
8. vko 43 Motivaatio (Nicolas LeGrand, in English)
9. vko 44 Esimiestyö (Nicolas LeGrand, in English)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Johanna Stenroos-Vuorio
Lähiopetus
Lähikerroilla ja Itslearningissa jaetut materiaalit (linkit, dokumentit yms.). Opiskelijat etsivät aktiivisesti toteutuksessa tarvittavaa tietoa ja harjoittelevat käyttämään löydettyä lähdemateriaalia osana omaa raportointiaan.
Kurssin aikana opiskellaan lähtökohtaisesti lähiopetuksessa kampuksella. Mahdolliset etäopetuskerrat sovitaan yhdessä ja etäopetuksessa tapaamisalustana toimii Teams.
Lähiopetuskerroilla pohditaan ja harjoitellaan (yksin, pareittain ja ryhmissä) työyhteisöviestintään liittyviä sisältöjä. Toteutuksen aikana kannustetaan yhdessä oppimiseen (yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, kommunikointitaidot) ja ohjataan opiskelijaa erilaisten tehtävien kautta omien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Opinnot sisältävät mm. sekä ryhmän että oman toiminnan arviointia, ja useiden tehtävien suorittaminen maksimipistein edellyttää läsnäoloa lähitunneilla. Opiskelu on aktivoivaa, ja kurssin aikana kartoitetaan ja arvioidaan omaa viestinnällistä osaamista ja annetaan sekä vastaanotetaan palautetta.
Käytössä: opiskelijan itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi. Lisäksi automaattinen arviointi (Its-tentit).
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan opettajalta ja kanssaopiskelijoiltaan. Lisäksi hän tekee itsearviointia. Kurssin kokonaisarviointi perustuu opiskelijan palauttamiin yksilö- ja ryhmätehtäviin (tehtävänannossa määriteltyjen tavoitteiden saavuttaminen) sekä tehtävien ajallaan palauttamiseen (deadlinet ovat ehdottomia, myöhässä palautettuja tehtäviä ei oteta vastaan).
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Lisäksi arvioinnista keskustellaan lähikertojen aikana. Kaikki tehtävänannot ja tehtävien arviointikriteerit ovat näkyvissä Itslearningissa.
Kokonaistyömäärä viiden opintopisteen kurssilla on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu lähikerroista, itsenäisestä tiedonhankinnasta, kirjojen, artikkelien yms. materiaalien lukemisesta, erilaisten tekstien kirjoittamisesta (osana lähikertoja, kotitehtävinä, yksin ja pareittain), raportoinnista yms.
Suorituksia ei voi korottaa jälkikäteen. Hyväksyttyä kurssia ei voi uusia.
Suomi
05.09.2022 - 09.12.2022
01.06.2022 - 12.09.2022
Kurssin tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla elo-syyskuussa 2022. Tiedot on tallennettu myös Itslearning-oppimisympäristöön.
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
H-5
lähitapaamiset
verkkotapaamiset (Teams)
keskustelut ryhmissä ja pareittain (yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, yhteisen tiedon rakentaminen)
ryhmä- ja paritehtävät
itsenäinen opiskelu
itsenäinen ja aktiivinen tiedonhankinta ja lähdemateriaalien etsiminen
reflektointi
verkkotentti
Kokonaistyömäärä viiden opintopisteen kurssilla on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu lähikerroista, mahdollisesta verkko-opetuksesta (Teams), itsenäisestä tiedonhankinnasta, kirjojen yms. materiaalien lukemisesta, erilaisten tekstien kirjoittamisesta (osana lähikertoja, kotitehtävinä, yksin ja pareittain) yms.
Tarkemmat tiedot tehtävistä, tavoitteista, arvioinnista ja aikataulusta voi lukea Itslearning-oppimisympäristöstä (avautuu opiskelijalle viikkoa ennen toteutuksen alkua). Nämä asiat käydään yhteisesti läpi heti ensimmäisellä lähikerralla.
Kurssille osallistuakseen opiskelijan on oltava läsnä ensimmäisellä tapaamiskerralla. Mikäli opiskelijalla on kriittinen este läsnäoloon, hänen tulee olla yhteydessä kurssin vastuuopettajaan hyvissä ajoin ennen ensimmäistä tapaamiskertaa.
Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstit kuten tiedote, artikkeli ym. (analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen)
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta, erilaisten tekstien kirjoittaminen (mm. esseet, raportti ym.)
- työelämän puheviestintätilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä (mm. sähköpostiviestintä)
- sisäinen ja ulkoinen viestintä
Kurssi perustuu jatkuvaan arviointiin. Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti (kriteerit Itslearningissa) tai saavuttanut hyväksymiseen oikeuttavaa pistemäärää (pisterajat näkyvissä Itslearningissa) oppimistehtävistä. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Laura Nurminen
Lähiopetus
Suomi
05.09.2022 - 31.12.2022
22.08.2022 - 11.09.2022
Liiketalous
Myyntityön koulutus, Liiketalouden koulutus
H-5
Sami Nummela
Sami Nummela
Lähiopetus
Oppimismateriaalit ovat Itslearning-oppimisalustan resursseissa.
Laskentatoimi (Jormakka) sisäisen laskennan osalta. Vaihtoehtoisesti sisäiseen laskentaan keskittyy myös Yrityksen laskentatoimi (Ikäheimo), Johdon laskentatoimi (Neilimo). Useassa kirjassa samaa asiaa, eli kustannuslaskentaa, hinnoittelua, kannattavuutta, katetuottolaskentaa. Finna-kirjastohakupalvelusta näkee mitä kirjoja kirjastosta on lainattavissa. Kannattaa Turku AMK:n kirjaston ohella käyttää myös muita julkisia kirjastoja.
Teemme paljon harjoitustehtäviä, jotka esimerkinomaisesti avaavat teorioita. Itsenäinen aihepiirin opiskelu on tarpeellista, tapaamisissa ei kaikkea teoriaa ehdi käsitellä.
Kontaktiopetus, kurssitehtävät Itslearning-oppimisalustassa, kurssin lopuksi koe.
Oppimismateriaalit tulevat Itslearning-oppimisalustaan.
HUOM: Itslearning aktivoituu niille opiskelijoille, jotka ovat kurssille Pepissä ilmoittautuneet.
Oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Lisäksi arvosanaan vaikuttaa palautettavat tehtävät. Mikäli opiskelija haluaa korottaa arvosanaa, se tapahtuu tenttimällä.
Suomi
05.09.2022 - 14.10.2022
01.05.2022 - 11.09.2022
Kysymyksiä voi esittää oppitunneilla.
Liiketalous
Myyntityön koulutus
H-5
Kurssin lopussa pidetään koe, joka mittaa kurssin aihepiirin termien ja käsitteiden omaksumista. Mikäli koesuoritus ei ole hyväksytty, on oikeus yrittää 2 kertaa uusia. Jos koetulos on hyväksytty, on oikeus yrittää kerran korottaa arvosanaa.
Innopeda, opiskelijakeskeinen oppiminen. Opiskelija perehtyy aihepiiriin ja osoittaa osaamistaan kurssitehtävien kautta.
Koska kurssi on laaja, 3 opintopistettä, työmäärä yhteensä on noin 60 tuntia ja lukujärjestykseen merkityt kerrat eivät ole kurssin suorittamisen kannalta kuin noin kolmannes koko kurssista. Lukujärjestykseen merkittyjen kertojen välissä on siis syytä varata aikaa itsenäiseen opiskeluun, jotta kurssin aiheeseen ehtii perehtyä.
Opiskelija tuntee sisäisen laskentatoimen roolin ja sen merkityksen johdon päätöksenteossa. Hän tuntee operatiivisen laskentatoimen peruskäsitteistön sekä osaa hyödyntää sitä käytännössä. Lisäksi hän osaa laatia erilaisia suunnittelua, ohjausta ja päätöksentekoa tukevia laskelmia.
- Yrityksen reaali- ja rahaprosessi
- Hinnoittelu
- Katetuottolaskenta
- Budjetointi
Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.
Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin tehtyjä. Tenttitulokset ovat hyviä.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä. Tenttitulokset ovat erinomaisia.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.