Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Lähiopetus
Vuorilehto, M., ym. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca, 2014.
Holmila, Raitasalo & Tigerstedt (toim.) 2016. Sukupolvien sillat ja kasvamissen karikot. Vanhemmat, lapset ja alkoholi.
Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit 2006. Työpapereita 3/2006. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus https://thl.fi/documents/605763/1449622/Ehkaisevanpaihdetyonlaatukriteerit.pdf/e78556f1-3844-45dd-933a-bfa63e65a2d1
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Sosiaali- ja terveysministeriö. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015 : Suunnitelman loppuarviointi ja ohjausryhmän ehdotukset. Raportteja ja muistioita 2016:3. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma
Ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisen painopisteiksi vuoteen 2020 https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma/ehdotukset-mielenterveys-ja-paihdetyon-kehittamisen-painopisteiksi-vuoteen-2020
Stengård E & Appelqvist-Schmidlechner K. (2010) Mental health promotion in young people - an investment for the future (PDF 53 KB). Publications of WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121135/E94270.pdf
Turpeinen, A. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Mielipalvelut.fi. http://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
Karppinen, Henri (2014) Reframing the relationship between service design and operations: a service engineering approach. väitöskirja. http://www.doria.fi/handle/10024/94496
Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdepalveluisssa, Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. https://core.ac.uk/download/pdf/15168145.pdf
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma – Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
Rissanen, P. (2015) Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Peltoniemi, M. (2017) Aivan kuin minua ei olisi: Autoetnografia emotionaalisesta traumasta ja toipumisesta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK). http://www.theseus.fi/handle/10024/136225
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, itsenäiset tehtävät
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Kupittaan kampus
H-5
1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)
2. Osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä tehtävä: Etsi internetistä ja kirjallisuudesta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia osallisuuskokeiluja sote aloilla on aiemmin tehty?
- Pohdi: Miten osallisuuttaa voisi vielä toteuttaa?
- Miten osallisuus näkyy/voisi näkyä asiakkaan hoidontarpeen arvioinnissa?
Kirjaa pohdintasi ja vastauksesi reflektiopäiväkirjaan. Tehtäviä käsitellään seuraavassa lähipäivässä. (0-5)
3. Tutustu casepotilaasi/-asiakkasi näkökulmasta johonkin seuraavista sivustoista Mielenterveystalo, Nuorten mielenterveystalo, Lasten mielenterveystalo, Päihdelinkki.
a) Kirjoita miten voisit hyödyntää kyseisiä sivustoja potilaasi/asiakkaasi hoidon/palvelutarpeen arivoinnissa ja hoidossa.
b) Kuvittele, että tapaat potilastasi/asiakastasi ensimmäistä kertaa. Etsi sivustojen kautta mahdollisia mittareita tai seuloja, joita voisit hyödyntää tilanteen kartoittamisessa, perustele valintasi.
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
13.9.-11.10.2019
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Lähiopetus
Luennot, pienryhmätyöskentely, etätehtävät, loppuesitykset
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Kärkkäinen M-L (2013) Työnohjaus psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Osviitta 4, 2013.
Manka M-L (2016) Työhyvinvointi murroksessa. Osviitta 1, 2016.
Sharrock ym (2013) Clinical supervision for transitioin to advanced practice. Perspectives in Psychiatric Care
Terveys ja hyvinvointi
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Kupittaan kampus
H-5
1) NÄin vaikutimme-tehtävä hyv-hyl
2) Oman työni kehitystarpeet hyv-hyl
3) Oma kehittymiseni koulutuksen aikana hyv-hyl
4)SWOT-analyysi omasta osaamisesta hyv-hyl
Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Lähiopetus
Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016.
Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen ikääntyneiden asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110485/THL_OPA2013_027_verkko.pdf
Laajasalo, T. & Pirkola, S. 2012 Ennen kuin on liian myöhäistä. Ehkäisevän mielenterveystyön toimivia käytäntöjä palvelujärjestelmän kehittäjille. http://www.julkari.fi/handle/10024/90874
Pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, luennot
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole
Etukäteistehtävänä SWOT-analyysi
Osallistuminen lähipäiville
Ajoitus 12.-13.9.2019
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Hyväksytty suoritus
- suorittaa tehtävän määräaikaan mennessä
- osallistuu verkkokeskusteluun aktiivisesti tuoden keskusteluun uusia näkökulmia
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
- tuo esille tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
- tuo tehtävässä esille osaamista asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteista
- osoittaa tehtävsässä tietoa monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
- huomioi tehtävän esittelyssä/verkkokeskustelussa dialogisen työotteen
Hylätty suoritus
- opiskelija ei täytä em. kriteereitä
Lähiopetus
Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY
Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy
Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki
Mental Health Promotion Glossary
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät
Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)
Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Ei ole
1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun ja helmikuun lähipäivistä Hyv-Hyl
2) Vaikuttamistehtävä:
Vaikuttamistehtävän käytännön osuuden työstäminen Hyv-Hyl
3) Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä Hyv-Hyl
4)Menetelmätehtävä 1 Omat työmentelmät¨0-5
5) menetelmätehtävä 2 Jonkin menetelmän laajempi tarkastelu 0-5
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Lähiopetus
Luennot, pienryhmätyöskentely, etäluennot, etätehtävät
Palvelujärjestelmätehtävä
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Kupittaan kampus
H-5
1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä hyv-hyl
2. Palvelujärjestelmätehtävä 0-5
3. Vaikuttamistehtävän käytännöntoteutus hyv-hyl
Lainsäädäntö ja valtakunnalliset ajankohtaiset ohjeistukset
Sote- ja maakuntauudistus
Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori palvelujen tuottajina
Vapaaehtoiset ja vertaiset yhteistyökumppaneina
Järjestöt asiantuntijoina
Mielenterveys- ja päihdetyö tilastoina
Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluprosessiosaaminen
Palveluohjaus
Moniammatillisuuden mahdollisuudet mielenterveys- ja päihdetyössä, palveluverkosto, palvelujärjestelmä, palveluohjausosaamine, työparityöskentely
Digitaalisuus mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. mobiilimenetelmät, verkkopalvelut, pelillisyys)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Lähiopetus
Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Käypä hoito- suositukset:
Alkoholiongelmaisen hoito
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=142B21363C628B9256EBEDE6F6218021?id=hoi50028
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50041
Rakkolainen Maria (2017) Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 2301
http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101802/978-952-03-0504-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rakkolainen, M. & Ehrling, L. (2012). Reflektointi taitona ja tekniikkana motivoivassa haastattelussa. Psykologia, 47(1),20–37.
Rakkolainen, M., Koski-Jännes, A., Tuomisto, M. & Tolonen K. (2015). Päihdeasiakkaan taustan ja motivoivan alkuhaastattelun yhteydet hoidon tuloksiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 52,102–117
Pienryhmätehtävät, opintokäynnit, asiantuntijaluennot, itsenäiset tehtävät
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Marraskuun etätehtävät:
1.Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)
2.Vaikuttamisen tarpeet mielenterveys- ja päihdepotilaan näkökulmasta Hyv-Hyl
3. Stigma-tehtävä 0-5
Kirjaa vastauksesi Reflektiopäiväkirjaan. (0-5)
Joulukuun etätehtävät
1. Kirjoita reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä
2.Näyttöön perustuvalla tiedolla vaikuttaminen 0-5
3. Riippuvuus, mitä se on? 0-5
4. Hyvän mielen pikkujoulut: aineeton lahja hyv-hyl
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.