Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 1001006-3095

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2019 - 28.01.2020

Ajoitus

15.01.2020 - 09.03.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Jaana Kivivuori

Ryhmät

  • MKUVAS19
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S19
  • PKUVAS19
    Kuvataiteen koulutus S19

Tavoitteet

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Sisältö

• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Aika ja paikka

ma 12.11.2018 klo 13 - 16 H212
ma 19.11.2018 klo 13 - 16 H212
ma 26.11.2018 klo 13 - 16 H212
ma 10.12.2018 klo 13 - 16 H217
ma 17.12.2018 klo 13 - 16 H212 ja H217

Oppimateriaalit

kirjallisuuslista ja linkit Optimassa

Opetusmenetelmät

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdytään oma ammattialan asiantuntija- ja työyhteisöviestintään sekä harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opintojaksolla opiskellaan työlähtöisesti, työelämän viestintätilanteisiin ja tekstilajeihin liittyviä asioita. Opiskelu tapahtuu tehtäväperusteisesti. Lähiopetuksessa ammattialaan liittyviä viestintätilanteita tarkastellaan yhdessä keskustellen ja harjoitellen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso on tehtäväperusteinen eikä erillistä tenttiä järjestetä. Suoriudut opintojaksosta, kun kaikki sovitun aikataulun mukaisesti palautetut tehtäväsi on hyväksytty. Aseta tavoitteeksesi kunkin tehtävän ensimmäinen palautuspäivä.
Tehtävien palautuspäivät ovat Optimassa.
Tehtäville on kolme palautuspäivää, joiden jälkeen palautettuja tehtäviä ei enää hyväksytä. Palauta tehtävät viimeistään viimeisenä palautuspäivänä. Mikäli tehtäväsi eivät ehdi siihen, saat osallistua seuraavaan toteutukseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena otteena on innovaatiopedagogiikka. Työskentely sisältää monimuotoisia viestinnän ja vuorovaikutuksen tapoja, myös digitaalisia viestintävälineitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valittavana on lähiopetusta sisältävä toteutus ja itsenäisen opiskelun toteutus. Lähiopetuksessa prosessoidaan oppimistehtäviä yhdessä. Itsenäinen toteutus tarkoittaa sitä, että opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti Optimasta löytyvien aineistojen perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistu lähitapaamisiin ja ryhmän työskentelyyn, ja palauta tehtäväsi sovittuun palautuspäivään mennessä. Kun olet suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti, opintojakso arvioidaan asteikolla K5 - T1.
Varaa tehtävien tekemiseen aikaa seuraavasti:
• opinnäytetyön tekstuaalisen analyysin valmistelu 8 h
• kirjallisuuden lukeminen ja asiantuntijapuheenvuorojen valmisteleminen 15 h
• näyttelyvierailu, blogipostauksen ja taiteilijan esittelytekstin laatiminen, verkkotyöskentely ja itsenäinen tiedonhaku 13 h
• alan artikkelin kirjoittaminen ja vertaispalaute 25 h
• lähitapaamiset 20 h
= yhteensä 81 h.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on, että opintojensa jälkeen opiskelija osaa
• toimia oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiaan
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältöalueet:
• oman ammattialan tekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanasi muodostuu harjoitustehtäviesi, osallistumisaktiivisuutesi, itsearviointisi ja vertaispalautteesi perusteella. Tehtävien arviointitaulukot ovat Optimassa.
Opintojakson aikana harjoitellaan taitoja, joita tarvitset sekä opiskelussa että työelämässä. Lähiopetus on vuorovaikutusta, jossa sinulla on mahdollisuus pyytää palautetta ja saada vinkkiä taitojesi kehittämiseen.
Kiitettävään arvosanaan edellytetään tehtävien palauttamista ensimmäiseen sovittuun palautuspäivään mennessä.

Hylätty (0)

Opiskelijan suoritus puuttuu tai se ei vastaa tehtävänantoa. Jokainen osasuoritus on suoritettava hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa osallistua yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta.
Opiskelija osaa laatia viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan.
Opiskelija osaa hankkia ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa itsenäisesti arvioida omaa viestintäosaamistaan ja muodostaa viestinnällisiä kehittämistavoitteita osana ammatillista toimintaansa.
Opiskelija osaa kuunnella ja reagoida viesteihin oman alan tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa perustella näkemyksensä.
Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija osaa hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija argumentoi taitavasti. Opiskelija osaa osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntemusta yhteisössä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää kieltä omaperäisesti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tukea muita viestintätilanteen osapuolia ja luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin.
Opiskelija osaa laatia tilanteenmukaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle harkitusti ja tavoitteellisesti aikataulun mukaisesti.