Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 1001006-3125

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 18.10.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 30

Koulutus

  • Bioanalyytikkokoulutus

Opettaja

  • Sirpa Rajala

Ryhmät

  • PBIOS20A
    Bioanalyytikko (AMK), S20A

Tavoitteet

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Sisältö

• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna.
Materiaalit ovat saatavissa MOT-kirjoina:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin)
- Kirjoita kiinnostavasti (tukea kirjoittamiseen)
- Taitoa tekijälle, tehoa teksteihin. Opas tiedottavaan kirjoittamiseen (tukea tekstityötaitoihin)
- Asiantuntija viestii. Ajatuksesta vaikutukseen > luku Asiantuntija esiintyy (tukea esiintymistaitojen harjoitteluun ja asiantuntijaesityksen laatimiseen)
Lisäksi:
Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin)
Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus)

Opetusmenetelmät

Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähiopetukseen, itsenäiseen etäopiskeluun, verkko-oppimiseen ja toiminnallisuuteen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toimintatapoina tehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu haastattelutehtävässä ja opetusvideossa. Asiantuntijaesitys toteutetaan opetusvideona integroidusti ammattiopintoihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op. = 80 tuntia opiskelijan työtä.
- lähitunnit, tuntitehtävät ja esitykset, 18 h.
- kurssimateriaaliin perehtyminen ja Itslearning-verkkoalustalla työskentely, 10 h.
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h
- kirjalliset tehtävät, 20 h
- asiantuntijaesitys, 20 h
- viestijäkuva-tehtävä, 4 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2020 (1 op, viikot 38 - 44) ja kevätlukukaudelle 2021 (2 op, viikot 3 - 7)

Osaamistavoitteet:

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Opintojakson sisältö:
• Oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: 1 op. sl. 2020 ja 2 op. kl. 2021

Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus. Edeltävyysehtoina on seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Kirjalliset viestinnän tehtävät: 0 - 5
- Asiantuntijaesitys: 0 - 5

Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviontina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (tehtävät kokonaisuutena ja asiantuntijaesitys).

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.